بازدید 21813
دولت برای حل بحران هولیگان های خوزستان، منتظر فاجعه ای بزرگتر است!

چکار کنیم که وقایع خونین استقلال و پرسپولیس در استادیوم های اهواز تکرار نشود؟

اینکه کشور و ملتی، فردوسی و حافظ و سعدی و مولوی را در پهنه شعر و ادب داشته باشد و از ابوریحان و خوارزمی و ابن سینا و خواجه نصیر در تاریخ علم بهره ببرد، هیچ دلیلی برای اینکه تماشاگران فوتبالش قرن ها بعد بدانند چگونه در ورزشگاه ها رفتار کنند و به هوادار تیم رقیب احترام بگذارند، نیست. برای رفع معضل اوباش فوتبالی، به آموزش، قانون، پلیس مجهز و البته تأمین شرایط ورود خانواده ها به ورزشگاه های مردسالار ایران نیاز است.
کد خبر: ۶۳۳۸۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹ 21 October 2016
بار دیگر فوتبال خارج از وظایف ذاتی و تعریف شده خود، موجب شرمساری و سرافکندگی شد؛ فوتبالی که قرار بود اسباب صلح و دوستی رنگ ها و ملت ها باشد، این بار زمینه درگیری شدید طرفداران دو تیم هموطن شده است.

به گزارش «تابناک ورزشی»، تصاویری که از استادیوم ملتهب اهواز به تمام ایران و شاید دنیا مخابره شده است، برگ سیاه دیگری به تاریخچه اتفاقات تلخ این پدیده فراگیر قرن افزود و کنار صفحاتی قرار گرفت که متعصب ترین هوادار فوتبال هم نمی خواهد حتی آنها را مرور کند.

آنچه دیروز در خوزستان برای دومین بار پیاپی به فاصله چندماه اتفاق افتاده و تکرار شد، آنقدر نگران کننده هست که دولت با مأمور کردن تیم کارشناسی متشکل از متخصصان حوزه های مختلف به بررسی ریشه ای و البته یافتن نسخه ای فوری برای فروکش کردن و سپس رفع آن اقدام کند.

بدون تردید عنوان «اوباش» لایق و شایسته آن دسته ای است که دیروز باران سنگ و کلوخ روانه سر و صورت هواداران تیم رقیب کردند؛ اما چه عواملی سبب شده که همین گروه از تماشاگران ـ که از تعداد انگشت شمار خارج شده و دیگر لقب «تماشاگرنما» برای شان کافی نیست ـ با قساوت تمام هموطنان و شاید حتی اقوام و فامیل خود را که در سکوهای مجاور به تشویق تیم رقیب مشغول اند را زیر آماج سنگ بگیرند و جان آنها را تهدید کنند.

چکار کنیم که وقایع خونین استقلال و پرسپولیس در استادیوم های اهواز تکرار نشود؟

رخداد زشت و متأثرکننده ای که در استادیوم غدیر اهواز توسط عکاسان و فیلمبرداران ضبط و ثبت شد، قطعا معضلی اجتماعی است؛ معضلی که از محیط آماده اطراف برای چنین واکنش هایی نشأت می گیرد و شرایط بغرنج اجتماعی را حکایت می کند که بدین شکل در سنگ پرانی ها و حمله به همشهری ها و هم استانی ها نمود پیدا می کند و زمینه را برای میدان داری عده ای اوباش فراهم می سازد.

اما بد نیست بدانید ورزشگاه های ایران، تنها نمونه های وقوع چنین حوادثی در دنیا نبوده و نیستند و از این دست اوباشگری ها در نقاط مختلف دنیا سابقه داشته و نام کشورهای پیشرفته بین مللی نیز که چنین چالش هایی در فوتبال خود تجربه کرده اند، دیده می شود.

پرسش اینجاست که آنها چگونه با این پدیده شوم مبارزه کرده اند و موفق به کنترل و حل وفصل آن شده اند؟
بد نیست درگیری های فراگیر و دامنه دار سه دهه گذشته در فوتبال انگلیس را ـ که خود را مهد این رشته ورزشی در دنیا معرفی کرده ـ به یاد بیاوریم؛ زدوخوردهای شدیدی که تلفات جانی متعددی روی دست جامعه گذاشت و آشوب هایی که به بیرون از استادیوم ها کشیده شد و امنیت جامعه بریتانیا را مختل کرده بود.

 واکنش دولت محافظه کار مارگارت تاچر در حالی که خطرات خارجی متعددی اقتدارش را تهدید می کرد، چه بود؟ او که شاهد گره خوردن نزاع های فوتبالی با مناقشه داخلی ایرلندی ها بود، توانست ظرف یک دهه، چنان نظم و امنیتی به فوتبال انگلیس هدیه کند، که همان آدم ها بدون حصار و فنس در فاصله دومتری زمین چمن کنار یکدیگر نشسته و مسابقات را به قصد لذت بردن از ذات فوتبال تماشا کردند.

او یقینا تشویق تیم خودی و حتی کری خواندن برای هواداران رقیب را از فوتبال حذف نکرد که به طور قطع چنین امکانی وجود خارجی نداشت و اگر هم فرض محال رخ می داد، فوتبال جذاب جایش را به ورزش و پدیده ای دیگر می داد.

مصوبات ضد هولیگانیسم دولت بریتانیا شامل «قانون امنیت زمین های ورزشی» مصوب سال ۱۹۷۵ ، «قانون رویدادهای ورزشی» مصوب۱۹۸۵ ، قانون «مبارزه با بی نظمی عمومی» مصوب ۱۹۸۶ ، قانون «امنیت آتش سوزی و اماكن ورزشی» مصوب سال ۱۹۸۷ ، قانون «تماشاچیان فوتبال» مصوب ۱۹۸۹ ، قانون «جرایم فوتبال» مصوب ۱۹۹۱ ، قانون «عدالت جنایی» مصوب ۱۹۹۴ ،قانون «ممنوعیت سفر هولیگان های شناخته شده» مصوب ۱۹۹۸ و «قانون مقابله با بی نظمی در فوتبال» مصوب سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ توانست طی یک دهه و نیم، به طور مشهودی از میزان جرم و اغتشاش در ورزشگاه های فوتبال بکاهد (شرح هر یک از این قوانین از حوصله مطلب حاضر خارج است).

حالا می خواهیم به مسائلی که زمینه ساز درگیری هایی شبیه آنچه در ورزشگاه غدیر و تختی اهواز رخ داده بپردازیم و ببینیم چه کارهایی لازم است تا حجم این گونه خرابکاری ها و ناآرامی های زیانبار کاهش یابد. قطعا نسخه پیچیده شده ما می تواند از نمونه های خارجی موفق هم استفاده کند؛ اما غافل ماندن از ویژگی های بومی و منطقه ای باعث می شود راهکارهای پیشنهادی هیچ دردی را دوا نکند. بندهای این نوشتار، فقط سرفصل هایی از مجموعه زنجیره واری است که باعث می شود این فضای خشونت بار در فوتبال ایران از داخل خودش تعدیل و تلطیف شود و تصور اینکه عوامل بیرونی هیچ نقشی در وقوع چنین فجایعی ندارند، ساده انگاری است.

تدوین و معرفی فرهنگ عمومی حضور در ورزشگاه ها

نخستین عامل برای اینکه هواداران فوتبال به رفتار مناسب محیط ورزشی ترغیب و تشویق شوند، آموزش است. اغلب مردم تصور می کنند درگیری هایی مشابه آنچه در میادین فوتبال رخ می دهد، رابطه ای مستقیم با «فرهنگ کل» دارد و سنگ پراکنی تعدادی هوادار را با عباراتی نظیر «تمدن دوهزاروپانصدساله» و «فرهنگ غنی ایرانی» کنار هم می گذارند، در حالی که این دو مقوله اساسا هیچ ارتباطی با هم ندارد.

اینکه کشور و ملتی، فردوسی و حافظ و سعدی و مولوی را در پهنه شعروادب داشته باشد و از ابوریحان و خوارزمی و ابن سینا و خواجه نصیر در تاریخ علم بهره ببرد، هیچ دلیلی برای اینکه تماشاگران فوتبالش قرن ها بعد از زیست مفاخرشان بدانند چگونه در ورزشگاه ها رفتار کنند و به هوادار تیم رقیب احترام بگذارند، نیست.

اگر آموزه های علی (ع) و اصول پهلوانی به شکل متن و سند پایین دستی در نیامده و به دست مردم نرسیده است، چطور می توان از مردم انتظار پیروی از آن را داشت؟ تعالیم اسلامی که بر مهربانی با همنوع و مدارا با مخالف تأکید دارد، چگونه به هوادار فوتبال تفهیم شده است؟

قوانینی که کارشناسان انگلیسی برای جامعه خود تدوین کردند، در فرهنگ ما دارای اسناد و پشتوانه فرهنگی، تاریخی و دینی است؛ اما نگاهی به عملکرد ضعیف دستگاه عریض و طویل فرهنگ در وزارت ورزش ایران، خود می تواند دلیل فقر فرهنگی در ورزشگاه های ایران را نشان دهد.

چکار کنیم که وقایع خونین استقلال و پرسپولیس در استادیوم های اهواز تکرار نشود؟

لزوم حذف نگاه مردمحور به محیط های ورزشی و ورود خانواده
 
سالهاست که بحث ورود بانوان به استادیوم ها با توجیهات گوناگون مطرح و حداقل از سوی سه رئیس دولت اخیر جمهوری اسلامی بر ضرورت آن تأکید شده است؛ اما همواره بدون اینکه استدلال های محکم و دلایل منطقی برای نفی ان مطرح شود، از رسیدن آن به مرحله اجرا جلوگیری شده است.

حذف خانم ها و به دنبال آن خانواده ها از محیط استادیوم های ایران، به شکل واضحی موجب تک بعدی شدن فضای ورزش شده و به مرور این فضای مردانه به محیطی مناسب برای فریاد زدن الفاظی تبدیل شده که اغلب جنس مذکر برای به زبان راندن آن در غیاب زن، شرم و مانعی مقابل خود لمس نمی کند.

با ورود برنامه ریزی شده و گام به گام خانم ها به ورزشگاه ها و بازگشت خانواده ها به اماکن ورزشی می توان به تلطیف فضای خشن موجود کمک کرد. برای این منظور می توان همزمان با تبلیغات رسانه ای و اطلاع رسانی عمومی از تعبیه جایگاه های ویژه خانواده ها شروع کرد و تا جایی پیش رفت که محیط ورزشگاهی ایران به جای جولان شعارهای زننده و اقدامات خصمانه، به محیط اغلب امن عمومی همچون مترو و اتوبوس و ادارات تبدیل شود.

تجهیز پلیس ورزشی به امکانات و تجهیزات روز دنیا و مانیتورینگ اوباش


بدون تعارف، نیروی انتظامی مستقر در استادیوم های ایران به هیچ عنوان تربیت شده و آموزش دیده برای برخورد با ناآرامی های ورزشی نیستند و عمدتا یگان هایی که مأمور تأمین امنیت در ورزشگاه های ایران هستند، هیچ تخصصی در این زمینه ندارند. در بطن حوادثی نظیر درگیری های اهواز، عده ای سرباز وظیفه کاورپوش دیده می شوند که در میانه آن بلوا بدون اینکه از پوشش زره ای بهره مند باشند، مجبورند زیر باران سنگ خاطیان را تعقیب کرده و بدون اینکه از هدایت دوربین های مداربسته دقیق بهره ببرند در آن جمعیت عصبانی به دنبال اوباش بگردند و در صورت پیدا کردن و دستگیری آنها از میان دوستان و رفقایشان به سلامت عبور داده و به محاکم قضایی معرفی کنند!

وقوع این فرآیند تقریبا غیرممکن و شبیه شوخی است. حالا وقت آن رسیده که پلیس ایران بخصوص در استادیوم های ملتهب و بازی های خاص، ساماندهی تازه ای پیدا کند و در کنار آموزش نیروهای حرفه ای، با بودجه ای متناسب به ابزار روز دنیا تجهیز شود. ابزاری نظیر البسه زرهی و کلاهخود مخصوص، لوازم مدرن برای بازرسی سریع حجم زیاد افراد در ورودی استادیوم ها و پشتیبانی از واحدهای انفورماتیک پیشرفته جهت شناسایی چهره های سابقه دار...

تضمین قضایی برای جریمه و جزای افراد خاطی


در ادامه بند قبلی، چنانچه نیروی انتظامی ویژه و متبحر، عوامل درگیری و آشوب در استادیوم را پیدا کرد، چه باید بکند؟ آیا کسی از عاقبت و نحوه برخورد با اوباش دستگیر شده بازی قبلی خبری دارد؟ آنها به چه احکامی دچار شدند؟ در این باره حتی یک خط خبر هم به رسانه ها نرسیده و به جامعه مخابره نشده است.

می توان حدس زد که به احتمال قریب به یقین عوامل سنگ پراکنی و شکستن سرودست های تماشاگران در بازی قبلی ورزشگاه تختی اهواز که می توانست با هجوم ناگهان جمعیت به سمت زمین، موجب له شدن و مرگ فجیع صدها نفر زیر دست وپا شود، بعد از چندساعت بازداشت آزاد شده اند و آزادانه در جامعه می گردند و دیروز هم بدون هیچ محدودیتی به ورزشگاه غدیر اهواز رفته بودند!

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تیم سقوط کرده استقلال اهواز را دچار محرومیت هایی بی فایده کرد و هیچ مسئولی نیز برکنار و معزول نشد. اینها عواقب ورزشی ماجرا بود؛ اما آیا قوانینی برای محکومیت عمومی در دستگاه قضا پیش بینی شده است؟ وقتی قانون مصوبی در مجلس از رأی نمایندگان نگذشته و جزای مشخصی برای اوباش ورزشی وضع نشده باشد، قاضی هم نمی تواند با تکیه بر قانون با عارضه اجتماعی مشخصی مثل این برخورد کند. در نتیجه فرد خاطی می بیند، چیزی جلودارش نیست و برای تکرار آن تخلف ها لحظه شماری می کند و به محض پیداکردن فرصت آنها را تکرار می کند.

جریمه سنگین عوامل باشگاه ها از مدیرعامل و بازیکن تا مربیان در قبال طرح مسائل تفرقه زا


چند سالی است که طرح مسائلی چون حمایت فدراسیون از یک تیم خاص برای قهرمانی و پشتیبانی از رنگی بخصوص در داوری ها، آن هم پیش از شروع مسابقات به تاکتیکی برای اعمال فشار به داور و فدراسیون برای دادن امتیاز تبدیل شده است.

آنچه در عمل دیده ایم قهرمانی پاک استقلال خوزستان در فصل قبل و اشتباهات متعدد داوری علیه پرسپولیس در لیگ پانزدهم بوده است؛ اما طرح مباحثی مثل نزدیک بودن داور به تیم رقیب و وارد کردن اتهام جانبداری فدراسیون از تیم های مشخص، باعث ایجاد جو روانی برای هواداران و آمادگی آنها برای پرخاش کردن و اعتراض به هر تصمیم قاضی میدان است.

نظیر چنین مصاحبه هایی را در هیچ یک از لیگ های معتبر فوتبال آسیا و دنیا نمی بینیم و تنها در ایران، سرمربی یک تیم می تواند حاصل تلاش و تمرین تیم حریف را با یک جمله به سخره بگیرد و به طرفداران خود برای شوریدن علیه داور و برگزارکننده مسابقه چراغ سبز نشان دهد.

استقلال تهران و پرسپولیس، سال هاست که قهرمانی را تجربه نکرده اند و هر بار هم که تا یکقدمی فتح جام رفته اند، توهمات و خیالاتی بافته و مطرح شده که گویا هر وقت یکی از این دو تیم قهرمان شود، حتما دست های ناپاک و مقاصد شومی در کار بوده است!

برای مقابله با چنین رویه ناجوانمردانه ای باید تدبیری ویژه داشت و در صورت قصاص قبل از وقوع اشتباه، جریمه ای دندان شکن نصیب خاطی کرد تا بدون سند و مدرک و بمنظور دریافت امتیازی خاص در میدان، مصاحبه انجام نشود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۸
اوباش را اعدام کنید. نگران دلواپسی عده ای هم نباشید.
اوباش را اعدام کنید. نگران دلواپسی عده ای هم نباشید.
جه عجب كه اين زدوخوردها به پاي كشورهاي خارجي نمي اندازيد ناراحت نشويد اين همان كاشته هاي خودتان هست كه اكنون درو ميكنيد ؟چقدر كارشناسان شماگفتند كه فيلم هاي خشن كشتار هاي خشونت أميز ودار زدن ها در أنظار عمومي تشديد خشونت در جامعه است اين بچه ها همه بچه هاي انقلاب هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
بیش از یک میلیون لایک
ناشناس
| China |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
یه ربعه دارم به جفنگیاتت می خندم. لابد الان باید قصاب ها آدم کش ترین ایرانی ها باشند؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
مدتها است که از تریبون های مختلف خشونت را در جامع رواج می دهیم . نتیجه را در ابعاد مختلف شاهد هستیم
ای بابا... یعنی زن بیاد از نگاه تک محور خارج شده و مردها فحاشی نمی کنن؟ شما گویا تو مریخ زندگی می کنی... از کی تا حالا مردها مراعات بودن یک خانم رو کردن؟ اصلا نصف فحشهای ناموسی اختراع شده تا به زنها حواله بشه اون وقت شما میگی زنها بیان مردا خجالت میکشن؟ اتفاقا حوادثی نظیر این نشون می ده اصلا محیط مناسبی برای حضور خانمها در ورزشگاهها حاکم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
شما خانواده را فقط در زن می بینی؟ بچه ها جزو خانواده حساب نمی شوند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
پای خواهر و مادر خودشان که وسط بیاد اوضاع عوض میشه
ناشناس
| United States |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
شما فکر میکنید قرار هست استادیوم رو مثل اتوبوس جدا کنند و خانمهای مجرد در یک سمت و آقایان مجرد هم در یک سمت به هم فحش حواله بدن. البته اگر مسئولین هم مثل شما بخواهند فکر کنند همان بهتر که خانمها رو به استادیوم راه ندهیم. اما اگر بخواهیم مثل کشورهای پیشرفته یک فضای فرهنگی و تفریحی در استادیوم و در سالنها و راهرو ها و در اطراف آن ایجاد کنیم که خانواده ها بخش اعظم آن روز رو همانجا به تفریح و گردش و تماشای مسابقه بپردازند نه تنها کلی درآمد زایی داره بلکه جو ورزشگاههای ما رو هم بکلی عوض میکنه. وقتی شما یک مادر و فرزند رو با پدر خانواده در خیابان میبینی باز هم متلک میاندازی یا وقتی یک دختر جوانی رو تنها میبینی؟!
شرمنده ولی این روزا بعضی از خانم دخترا تو بدهنی و فحش ناموسی دادن دست خیلی مردا رو از پشت بستن، اون وقت میان برات روحیه ورزشگاه رو تلطیف می کنن؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
آره دیگه شما بی ادبی کنی خانم ها هم سکوت کنند که شما پررو تر بشی . بعضی آقایان از حجب و حیای خانم ها سوء استفاده کرده و آنها را با الفاظ زشت خطاب می کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
دقیقا موافقم اما این باعث نمیشه از حق انسانی آنها برای حضور در ورزشکاه جلوگیری بشه
متاسفانه دست بعضی از کشورهای همسایه رو میشه توی این حوادث دید
تابناک عزیز ! متأسفانه نوعی فضای ترویج و تشویق اوباش گری در ایران به وجود آمده است . حرکات و الفاظ دور از اخلاق در هر گوشه ای که نگاه کنید دیده می شود . حالا اینطور پیش آمده که این بار در فضای فوتبالی شاهد اوباش گری بوده ایم . هنگام رانندگی ، در مترو ، در سخنرانی ها ، در رابطه با محیط زیست ، ..... کم نمی بینیم که یک یا چند نفر به خود اجازه می دهند آسایش و امنیت دیگران را به خطر بیاندازند . قانون بهترین راه برای جلوگیری از اوباش گری است به شرط آنکه در مورد همه اجرا شود .آن فردی هم که رسانه ای یا میکروفنی در اختیار دارد و دیگران را مغرضانه و از روی عداوت به دیاثت و حرامزادگی و فحشا و .... متهم می کند در حقیقت دارد به نوعی فضای اوباش گری را ترویج می کند . باید در مقابل همه اینها قانون تمام قد و با قدرت بایستد و هیچگونه مسامحه و گذشتی وجود نداشته باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
من بعد از سالها دوری از ایران به کشور برگشتم و وقتی برنامه های تلویزیون و نوع حرف زدن مردم رو دیدم شکه شدم! هیچ وقت یادم نمیاد اینقدر مردم کوچه بازاری و لاتی حرف میزدن! همه مثل فیلم فارسی حرف میزنن و حتی با اینکه در خانواده ما این موضوع کمتر دیده میشد در تلویزیون کاملا در حال تبلیغ این مدل حرف زدن هستن
اگه من بودم کل ورزشگاها را با بمب اتم نابود میساختم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
فعلا نمیشه
برجام امضای ما پاش خورده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
حالا نیازی به بمب اتم نداره چون اندازه ای نداره ورزشکاه.
سلام فکر نکنید ناهنجاری وگستاخی فقط مختص ورزشگاههاست . برخورد پرسنل بیمارستان بابیماران وهمراهان در اخذ بی رویه پول و... برخورد دادگاهها با مراجعه کنندگان، .بی بندوباری اقتصادی بخصوص دزد ی واختلاس وعدم کنترل قیمت ، رانندگان بی قانون وگستاخ و......ما به طرف بی اخلاقی و بی قانونی محض پیش می رویم وفقط با شعار غیرت ایرانی وشرف ایرانی و.... به خود می بالیم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
فقر فرهنگی در کشور بیدا می کند ، متاسفانه مسئولان به جای حل این معضل به آن گسترش آن هم کمک می کنند
تنها راهش اینه
تیم مهمان هوادار نداشته باشه
این حق میزبانه که از میزبانیش استفاده کنه
اقا به ما چه پرسپولیس اومده اهواز؟؟؟ما اینجا فقط و فقط و فقط از تیم شهرمون حمایت میکنیم وبس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
خوبه شما هم هیچوقت و برای هیچ کاری پایت را در تهران نگذاری. حتی اگر بیمارت از مریضی رو به موت بود. به ما چه که تو مریض مردنی داری. تهران فقط برای ماست و شما حق نداری پایت را اینجا بگذاری.
seyed
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
احسنتم.....دقیقا باید اینطوری باشد....یعنی چه تو امواز ..تماشاگر پیروزی(پس پس) یا استقلال اس اس باشه....!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
خدا شما را به راه راست هدایت کند با این نظری که دادی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
ناشناس 15:54
اگر پول جنوب و بقیه کشور نباشد تهران خرابه ای بیش نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
شما بیجا می کنید که به مردم حمله می کنید . این وحشی گری هیج توجیه ای ندارد
واقعا"‌فرق يك سينماي 500 نفري با استاديوم سي هزار نفري چيست كه در اولي خانواده مي تواند برود و در دومي نه ؟
ضمنا‌" جواني كه به خاطر چند فوتباليست سر هوطنش را مي شكند درد و مشكلش از جاي ديگري است وگرنه استقلال و پرسپوليس و تراكتور و حتي تيم ملي ارزش يك فحش را هم ندارند چه برسد به اين رفتار
پای منبرها و از فرصت ها و بخصوص مراسم و مناسبت های مذهبی مردم را به رعایت ادب ،اخلاق،از خودگذشتگی،احترم به همدیگر،گذشت، ارامش، گفتار و پندار و کردار نیک دعوت و تشویق کنیم به مردم و بخصوص جوانان تاکید کنیم که اساس و پایه دین بیشتر بر این مسایل هست تا انحرافاتی که خارج دین شاهد ان هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
فعلا که پای ممبر می گند استغفرلله امام حسن هم خودشون فحش میدادن. شما از این آقایون انتظار دارید ادب یاد بدند؟ گذشت اون زمان ها
جامعه با مشکل اخلاقی روبرو شده . اصلا اخلاق در جامعه از بین رفته . موضوع فوق فقط مربوط به فوتبال نیست . بقیه قسمتهای جامعه مشکل داره.
از ابتدایی ترین چیزها مانند راه رفتن . ما مشکل داریم چه برسه به رعایت حقوق شهروندی.
متاسفانه در کلیه مشکلات جامعه برای حلشون قانون نداریم و ادعای سابقه تمدن و خیلی چیزای دیگه هم داریم. هرکدام از ما خودمان را خدایگان زمین و عقل کل میدانیم. اما حاضر نیستیم یه کم همدیگه رو تحمل بکنیم.
بدرود
عرب هستند
براستی شما در این مملکت زندگی نکرده اید اگر زندگی کردید چرا اینقدر دیر به فکر اصلاح و مطرح کردن مشکلات پرداخته اید چرا زودتر از سیاسی بازی دست نکشیدید
ولی حلا باز هم دستتان درد نکند فوری و سریع اقدام کنید و به مسئولان فشار بیاورید تا چاره کنند اینها از داعش هم کثیف ترند از بمب گذارها هم لجن ترند چرا چون اون که بمب میگذاره غافل از اینکه شاید کسی از خانواده خودش هم رهگذر آنجا باشد این سنگ پرانها چه فکر میکنند اونطرف حتما دوستان خودشان هم هستند آنها با آگاهی از این مسئله بازهم سنگ پرانی میکنند ولی بمب گذار احتمالی
پس زودتر تا دیر نشده ریشه این حرکات را خشک کنید بعد مجوز ورود خانواده بدهید در تمام کشورهای از نظر ما فاسد زن و مرد شانه به شانه نشسته اند اینجا فریاد فحشهای رکیکشان تا چند محله آنطرفتر و بیرون ورزشگاه هم میرود
تقصیر مربی تیم بود که قبل از بازی و از ترس شکست گفت به مصاف تیمی میروبم که همه همت به قهرمانی ان بسته اند. این جور اظهار نظرها را هیچ جای دنیا نمبینید . باید برخورد جدی با مربی استقلال اهواز شود که باعث حساسیت طرفداران خود شد
علت این قضیه اینه که تو کشور ما به قول پور موسوی یک کشور بسیج شده تا پرسپولیس نتیجه بگیره .من یه مثال می زنم ورزشگاه رایووالکانو تا سانتیاگو برنابیو فقط و فقط ۱۵ دقیقه راه است ولی بازی ریال مادرید با این تیم که متوسط تماشاگرش تو یک فصل ۸۰ هزار نفره تو این ورزشگاه ۱۲ هزار نفری برگزار میشه. حالا پرسپولیس که متوسط تماشا گرش تو خوشبینانه ترین حالت ۲۰ هزار نفر باید همیشه تو یک ورزشگاه بزرگ حتی تو شهرستانها بازی کنه و تازه اقای فردوسی پور هم معترض باشه .
تو همه جای دنیا یک تیم همه ها بازی هاشون رو تو ورزشگاهی متناسب با هوادارشان بر گزار میکنن و اصولا دو دسته هوادار نداریم
مثال ۲. حق پخش بازیهای لیگ برتر حدود ۴ میلیارد پوند دقت کنید میلیارد نه میلیون و پارسال بیشترین سهم را لستر به عنوان قهرمان برد و تونست ستاره هایی مثل ریاض مارز را حذف کنه تازه تلویزیون انها خصوصیه ولی ما یک تلویزیون دولتی داریم که با پول نفتی که تو خوزستان استقلال و پرسپولیس را تبلیغ میکنه برا یک فصل شبکه ۳ بیاد بازی تیم اول و دوم را پخش مستقیم کنه با این حساب غیر پارسال و امسال نباید اصلا یک بازی از پرسپولیس تو ۷ سال پخش میشد
۳.هی میگن استقلال و پرسپولیس یکی ۲۰ میلیون هوادار دارن تو کشوری که تنها ۶ استان دخیلند یک بچه مثلا تو زاهدان تلویزیون را باز میکنه و میبنه عادل خان به جای این سوال که طرفدار کدوم تیمی میگه طرفدار استقلالی یا پرسپولیس بدون شرح
حالا فهمیدید چرا سر بازی پرسپولیس اینجور میشه یا ۹۰ دوشنبه دوباره باید خط سازی کنه و بگه ۳ امتیاز به خاطر مظلومیت پرسپولیس بهش اضافه کنید
در همه زمینه ها اخلاق و کردار مردم بسیار افت کرده است. کسی هم به فکر نیست
پهلوان زنده را بچسبید، نه آنانی که قرنها پیش زیر خروارها خاک اجسادشان را مور و ملخ و مار و موش خورده است و نامی از آنها باقی مانده، سهراب و اسفندیار و رستم و فردوسی و سعدی و حافظ و امثالهم مال تاریخ هستند، الآن چه دارید؟؟؟!!!
چرا به مانند نص صریح قرآن اَلهاکم التکاثر* حتی زرتم المغابر شده اید؟؟؟

این چه افتخاریست که جوان و پیر ایرانی به اوباشگری مشغول شده و شما دم از فرهنگ کهن چند هزارساله دم میزنید؟؟؟!؟!

الآن چه دارید؟؟!؟!؟!

نمونه هایش را در جامعه به وفور میبینیم، دریدگی زنها بیشتر، بی پروایی دختران بد تر، بی نزاکتی و اوباش گری جنس مذکر هم بد تر از همه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
اگر تاریخ را فراموش کنیم باید نص صریح را هم باید فراموش کنیم
اخلاق در جامعه ایراتی مرده است. این تقصیر به گردن سیاسیونی است که به جای برخورد شدید با ناهنجاری های اجتماعی نظیر فساد و رشوه و ربا سعی کردند به خاطر منافع خود و اطرافیانشان وقایع را بگونه ای وارونه جلوه دهند. به نظر من کار تمام شده است و هیچ راه برگشتی وجود ندارد. همه داریم در باتلاق فساد فرو می رویم.
در انگلستان کشور جزیره ایی مدیریت نمیشد. الان دولت چه قدرتی بر قانون گذاری و تعیین مصادیق جرم در ورزشگاه داره؟ دولت حتی توان زیادی در مدیریت و هدف گزاری برای نیروهای امنیتی نداره.
نسل های بی هدف و بی اخلاق حاصل رفتار غلط مسئولین در گذشته.
گسترش این زد و خوردها ناشی از تعلل دستگاه قضائی با نوع جرم و کنترل آنها است لازم است دستگاه قضائی مقداری با تحکم و قاطعیت بیشتر برخورد کند قدرت مردم در این دستگاه متمرکز شده اگر به موقع از آن استفاده نشود همان بهتر که نباشد.
اتفاقا بنده فکر میکنم چون ما شاهنامه فردوسی را میخوانیم به این روز افتادیم.در این کتاب چیزی به نام ادب نیست و پر از درگیری طایفه ای و قوی و توهین به عرب و ترک می باشد.بعد انتظار دارید جوانان ما تو ورزشگاه مودب باشند.متاسفانه ما از تربیت اسلامی فاصله گرفتیم.کجا حضرت محمد توهین را روا دانسته.ما باید برگردیم به آیین اسلام و دوباره مرور کنیم خودمان را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
آفرین بر این نظر سنجیده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
درک مفاهیم اخلاقی شاهنامه سواد میخواهد که هر کسی ندارد
کوروش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
هزار احسن به شما
شما اگر خوب و بدون غرض برید شاهنامه را بخونیید میبینید سه عنصر زن, عرب و ترک همواره مرد توهین قرار گرفته. بی فرهنگی ماریشه تاریخی داره اتفاقا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
متاسفانه ما اسلام زیاد داریم کدامش ؟
قساوت قلب از اقثار افراط در گناهان است
کاشتها را حال درو میکنید زمانیکه تشویق به خوشونت در تریبونها میشود ودر مراسم عزاداری کلمات رکیک زده میشود وبعضی رسما درهنگام سخنرانی لات ولوتی صحبت میکنند نتیجه کم کم
اشکار میشود واما احتمالا دست ناپاک استکبار که
بیکار وعلاف اند وفقط برای ما برنامه ریزی میکنند
درکارست وباید نهادهای بی پاسخگوی فرهنگی وبودجه های انچنان کرد تا جلو‌این اوباشگریها گرفته
شود
اونوقت میگن موسیقی حرام است
کنسرت حرام است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
راست میگی باید فوتبال حرام شود گناه تو فوتبال بیشتر از موسیقی است
چرا شلوغش ميكني تابناك جان ؟مردم ما خيلي فرهيخته نر از اين حرفان مطمين باشين اين كاره استكباره،حتماً به اينا پول دادن.پاي سيا و موساد هم حتماً وسطه ،اونايي هم كه شلوغ كردن و زدو خورد حتما حتماً از انگليس با يه پروازه اختصاصي اوردن تو ورزشگاه.من خودم ديدم چند تاشون مو طلايي بودن
من در ورزشگاه بودم.به شکل اتفاقی با توجه به اینکه در قسمت های دیگر جا نبود در قسمت تماشاگران پرسپولیس نشستم.برای تفریح و گذراندن بعدازظهر یه روز تعطیل.صحنه های وحشتناکی دیدم که دیگه اصلا ورزشگاه نمیرم.قطعات بزرگ سنگ رو میدیدیم که از سمت تماشاگران استقلال پرتاب میشد.واقعا متاسفم.هر دو طرف تماشاچی همشهری، بعد اینقدر بی عقل. سنگهای نیم کیلویی که مغز طرف رو خرد میکرد.واقعا فرهنگ و شعور حلقه مفقوده این روزگار ماست.نیروی انتظامی هم فقط نظاره گر.توصیه میکنم که دیگه کسی ورزشگاه نره چون برگزارکنندگان و نیروهای انتظامی واقعا مسیولیتی بابت حفظ جان تماشاچیا ندارن.به سختی و با دنبال کردن مسیر سنگها با چشم از روی نرده ها و تراکم جمعیت پریدم و دقیقه ۶۰ورزشگاه رو ترک کردم.فقر فرهنگی بیداد میکند.اگر برخورد قضایی سختی با این موضوع نشود این افراد گستاختر شده و به انجام این موارد تشویق می شوند.مطمینا تعداد زیادی مثل من امروز تصمیم گرفتند دیگر به ورزشگاه نروند و در بازیهای آینده غلظت حضور چنین افرادی در ورزشگاه بیشتر خواهد شد
به این مقدار دلخوش نباشید
اگر سعید مرتضوی ها و سعید عسکرها را بموقع و برابر قانون دادگاهی میکردند و ارزش و حرمت ها را حفظ میکردند و چماق بدست ها را حمایت نمی کردند و مداح تیرانداز را حمایت نمی نمودند یقینا جامعه دچار این بد اخلاقی ها نمیشد
پیدا کردن همین آقایی که لباسهاشو در آورده کاری نداره.بگیرید و اعدامش کنید.کاملا جدی می گویم.دموکراسی و قوانین غربی تو ایران کاربردی نداره.این آقا مطمین باشید تا آخر عمر طبیعیش پتانسیل کشتن سایر انساها را دارد. انگل را باید از جامعه حذف کرد.فردا بچه دار هم می شه و یکی مثل خودش را به جامعه تحویل می ده.یک قاتل بالفطره
پیدا کردن همین آقایی که لباسهاشو در آورده کاری نداره.بگیرید و اعدامش کنید.کاملا جدی می گویم.دموکراسی و قوانین غربی تو ایران کاربردی نداره.این آقا مطمین باشید تا آخر عمر طبیعیش پتانسیل کشتن سایر انساها را دارد. انگل را باید از جامعه حذف کرد.فردا بچه دار هم می شه و یکی مثل خودش را به جامعه تحویل می ده.یک قاتل بالفطره
با ورود دختر ها به استادیوم اوضاع خیلی بهتر نمیشه و البته شاید 4 تا پنج سال طول بکشه تا تاثیر مثبت بزاره ولی این بی اخلاقی برای همه جاست و شکاف طبقاتی و بی کاری و مجرد بودن و فشار جنسیو... خیلی بالاست و هیچ کس هم به فکر راه حل نیست برای منم مهم نیست اونایی که تو ایرانن بسوزن و بسازن
وقتی حرفهای زشت و رکیک طرفداران پیروزی علیه هموطنان ترک زبان در ورزشگاه آزادی با صدای بلند از تلویزیون پخش میشد و کسی هم اعتراض نمیکرد متوجه شدیم که متاسفانه اخلاق هم از رسانه ملی این کشور رخت بر بسته است، قبول کنید که این همه فحاشی و خشونت داره از مرکز کشور به شهرستانها که دارای فرهنگ و پیشینه تاریخی عالی و رییشه دار هستند صادر میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
مهمل نگو ؛ اتفاقا اين فجايع رو عده اي قوم گرا بوجود مي آورند. پشت پرده اكثر اين اتفاقات بد و ناگوار دست هاي عده اي قوم گرا و تجزيه طلب در كار است به شعارهايي كه گاها در تبريز داده مي شود توجه كنيد و يا در هيمن اهواز. فريب بس است بايد پذيرفت كه در اين قضيه دچار مشكل عميق شده ايم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
من ترک نیستم اما دقیقا حرف شما رو قبول دارم باشگاه پیروزی ید طولانی در فحاشی داره چرا راه دور می ریم مگه تیم استقلال در سرتاسر ایران طرفدار نداره چطور به هر جایی می ره هیچ اتفاقی نمی افته مگه در همین تبریز چند بار بازی نکرده و برنده نشده پس چرا خون از دماغ کسی نیومده مشکل از خود خود باشگاه پیروزی است
مثل رانندگی میمونه، هیچ کس رحم و مروت نداره...
مگر چقدر در مورد مولوی، سعدی و حافظ و ابن سینا و ابو ریحان و اینها که اسمشان رو برده اید فیلم ساختیم و فرهنگ سازی کرده ایم که حالا انتظار معجزه دارید!!!؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
عوضش فیلم سعد ابن سعودی ابن و جومونگ ابن بروسلی رو ساختیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
صداسیما فقط به اسطوره های تازی علاقه دارد
بیایید قبول کنیم بی فرهنگ تر از این حرفها هستیم نه در فوتبال بلکه در تمامی عرصه ها اما بیایید قبول کنیم با پیش کشیدن گدشته ها آنهم گذشته ای که معلوم نیست درستند یا غلط چرا که تاریخ را فاتحان مینویسند و قطعا به نفع خود مینویسند نمیتوان به امروزمان رنگ و بوی متمدن بدهیم تمام دنیا مارو بی فرهنگ میشناسند بیایید قبول کنیم بدیم تا بتوانیم برایش فکری بکنیم تا زمانی که صورت مساله رو پاک کنیم قطعا درد بی فرهنگی مان درمان نخواهد شد
لازم است در راستای کمک به عوامل پلیس در ایجاد نظم و انضباط ورزشگاهها مسولیت مستقیم به تیم میزبان هم داده شود ودر صورت بروز اتفاقات جرایم سفت وسخت و باز دارنده از قبیل کسر امتیاز هم در دستور کار باشد. متاسفانه وقتی سر مربی تیم میزبان 24 سا عت قبل با صحبت های بی اساس وبی پایه مسولیت پذیری را فراموش کرده و تنش را به سکو ها منتقل می کنه تماشا چی احساسی هم امکان هر گونه خطا را دارد لذا لازم است کمیته انضباطی در اینگونه حوادث به سرعت بررسی را اغاز و متخلفین را با صدور حکم به مسولیت خود اگاه سازد.
درود بر همه
یکی از دلایل این اتفاقات آقای فردوسی پور و برنامه نود است . آقای فردوسی برخی بازی های کشورهای دیگه روز گزارش میکنه و در خیلی مواقع از واژه جنگ برای برخی دربی ها دنیا استفاده میکنه !! کی ایشون یک برنامه ارایه داد که به این مسئله بدون سانسور بپردازه؟ کافیه یکبار بگه دوستان هر شهری تماشاچیانش فقط تیم خودشونو تشویق میکنن . در بازی پرسپولیس و قشقایی اگر اشتباه نکنم نیمی از تماشاگران شیرازی طرفدار تیم پرسپولیس بودن!!!!!!!!!!! و همچنین برای باشگاه استقلال . خیلی خوب بود لیگ یا کشوری در دنیا پیدا بشه که مردم شهرش اینطوری باشن !!!!!!! این پرسش رو آقای فردوسی پور براش برنامه بگذاره؟ و سایر برنامه ها صدا و سیما . فوتبال ایران شده پرسپولیش استقلال . نکته شگفت اینکه در اصفهان که سپاهان این همه قهرمانی آورده بازم در بازی پرسپولیس و استقلال بخش بزرگی از ورزشگاه این دو تیم رو تشویق میکنن ؟ خوب اگر در زمین میزبان تماشاگرهای واقعی مهمان حدود صد یا هزار نفر ( واقعا از شهر میهمان باشند ) این مشکلات پیش نمیاد یا دست کم خیلی کم و قابل کنترله . تصور کنین در بازی با تیم ژاپن در ورزشگاه آزادی 30 هزار ایرانی تیم ژاپن رو تشویق کنن!!!!!!!!! در بازی های رو در روی شهری هم هر تیمی یه تعداد طرفدار داره که با الگو برداری میشه مشکلات رو حل کرد نه اینکه جوری در این مسابقه سخن میگویند که اینگار جنگ است و ... خیلی دوست داشتم در مورد این موضوع در صدا و سیما بعنوان یک دنبال کننده سالهای دور فوتبال صحبت کنم ولی همه چیز دست اقای فردوسی پور و ... می باشد . باور دارم آدمهایی مانند فردوسی عوامفریبان فوتبال هستن کافی یکبار دیگه بازی ایران و آرژانتین رو نگاه کنین بعد داوری کنین جوری سخن می گفت ... یاد بازی کره شمالی و برزیل افتادم که در جام حهانی مساوی شدن فکر کنم اگر یه فردوسی پور داشتن الان هم مردمش در حال رقصیدین بودن و ...
بدرود
من سالها پیش هم نظر دادم که بطور اجباری هر آقایی با یک خانم محارمش بیاید فضا عوض می شود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
احسنت
در جامعه ای که خشونت بصورت بی وقفه از سوی رسانه ها و نهادهای نظامی و امنیتی ترویج می شود نمی توان انتظار داشت که مردم عادی با هم به گفتمان بنشینند.
تو سریال های تلوزیون به جز یک مشت اوهام یکم آموزش مسائل اجتماعی و جنسی رو بدین ...مردم رو آگاه کنید درست میشه
یا سلام و عرض خسته نباشید خدمت همگی دست اندر کاران سایت تابناک
در بحث آموزش نیروی انتظامی که امنیت ورزشگاه های ایران را به عهده دارند هیچ شکی نیست ولی با کلاه خود و زره محافظ نمیشه روبروی تماشاگرانها وایساد چون اسم نیروی انتظامی خودش به تنهایی حساسیت 100درصدی داره باید
از مدرسه شروع کرد نظم و انظباط
یا سلام و عرض خسته نباشید خدمت همگی دست اندر کاران سایت تابناک
در بحث آموزش نیروی انتظامی که امنیت ورزشگاه های ایران را به عهده دارند هیچ شکی نیست ولی با کلاه خود و زره محافظ نمیشه روبروی تماشاگرانها وایساد چون اسم نیروی انتظامی خودش به تنهایی حساسیت 100درصدی داره باید
از مدرسه شروع کرد نظم و انظباط
با سلام به همه
مقاله طویلی بود که با حوصله خواندمش. متاسفانه اصلا به این موضوع اشاره نشده که چرا صدا سیما و دولت همه و همه دست به دست هم داده اند تا بیعدالتی در فوتبال را به ارمغان بیاورند. مگه تماشاگرا نمیبینن که داورا چه طور هوای تیم پیروزی را دارد. اخر چرا و چرا برنامه نود باید هفتاد هشتاد درصد مطالبش را به پیروزی و استقلال اختصاص بدهد آیا بقیه تیمها ایرانی نیستند؟
هموطن عزیزی که طرفدار پیروزی هستی مطمین باش امروز شاید این بی عدالتی به نفع تو باشد اما یقینا همه ما در نهایت در بخشهای مختلف از این تبعیض ها اسیب خواهیم دید.
من فک میکنم تماشاگران تیمهای بالا جدولی با گوشت پوست این تبعیض را احساس میکنند و چون دستشان به جایی نمیرسد عصبانی و خشمگین میشوند.
از مسیولین محترم تابناک عاجزانه خواهشمندم نظرم را نمایش دهند. متشکرم
زمانيكه مسئولين أمنيتي و دولتى فكر ميكنند از مردم بيشتر ميفهمند أوضاع بهتر نمي شود
من فقط درخواست اعدام دارم
تعجبم از اینکه در نهایت شرایط امنیتی چنین اتفاقاتی می افته
به نظر من برای یکبار هم که شده اجازه ورود خانم ها به استادیوم را بدهند.البته بصورت تفکیک جنسیتی. ببینیم چه جوری جواب میده.
واقعا اخلاق و رعایت شئونات انسانی در جامعه ما از بین رفته است.تمام دغدغه ما کشورهای همسایمون شده.چقدر از خودمون بگذریم وبه پیشرفت دیگران کار داشته باشیم.
الانه در مملکت جرأت نداری به کمتر از خودت بگی بالای چشمت ابرو.
مثل تبریز باید پرسپولیسی ها جایی نداشته باشند هرچند یکی شون با لباس عکاسی اوباشگری کرد
و باز هم تکرار می شود
متاسفانه امروزه احترام و ادب حلقه ی گمشده جامعه است فقط کافیه تا به مراکز عمومی بروید تا از طرف پرسنل این مراکز انواع توهین ها و بی ادبی ها و بی احترامی ها رو ببینید توی ورودی همین استادیوم ها سه چهارتا سرباز گذاشتن و تماشاگرها رو مثل مجرم های زندان می گردند به نظر من دولت باید با تصویب یک قانون تکریم ارباب رجوع این احترام رو به جامعه تزریق کنه مثلا وقتی توی اداره ایی میری کارمند مجبور بشه از صندلیش بلند بشه و به ارباب رجوع سلام کنه مطمئنا طرف مقابل هم احترام کارمند رو نگه میداره و اینجوری احترام به جامعه تزریق میشه
شما اول خانواده ی محترم خودت را به ورزشگاه ببرتا به خاطر وجود مبارکتان دیگر کسی فحش ندهد بعد نوبت بقیه خانواده های اصیل هم میرسد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
مسئولین هرگز با خانواده های خود به ورزشگاه نمی روند چون میدانند چه ساخته اند
بنده فکر میکنم استقلالیها خیال میکنند هنوز تاجی هستند وقدرت لقو پر وانه (شاهین) رادارند مانند سنیهای عراق که انتظار دارند باید در عراق حاکم باشند و اکثریت شیعه راقبول ندارند
سلام
یکی از مقصرین اصلی داور بود که فقط به نفع پرسپولیس سوت می زد سیاست مسئولین این بوده که به بخاطر پرسپولیس سر تیم های دیگر رو ببرند ولی مردم اهواز زیربار نمی رند
آقایون باید خجالت بکشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
خوزستان مرکز خوشنتهای فوتبالی
ساکت . این چرت و پرتا چیه سعدی حافظ وووو چی ربطی داره اون وقتی که تو تبریز یارو با چاقو زد تو سره فرهاد مجیدی اون وقت کجا بودی هاااااااااا
به عنوان کسی که تو ورزشگاه بود بهتون میگم که مشکل کجاست.
ادم هایی که شروع به پرتاب سنگ یا شعار دادن کردن بخاطر اینکه میبینند که نفت و گاز و اب کارون از انها گرفته شده و بجاش گرد وخاک و صدتا مشکل دیگه داده شده بجز خودشان همه را دشمن خود میدانند و دنبال فرصت هایی هستند که بتوانند ناراحتی های خود از این تبعیض را نشان بدهند.و نفرت شدیدی نسبت به تهرانی دقیقا بخاطر همین مواردی که گفتم هست.انتظار نداشته باشید که با وجود تمامی این مشکلات که برای ان ها ایجاد میشود خیلی ارام و خوش رفتار رخورد کنند آن هم با چه کسانی؟با کسانی که از دشمنان آن ها حمایت میکنند و آن ها رو تشویق میکنند.تابناک جان خدا شاهده مشکل همینه .بذار همه مردم بفهمند مشکل کجاست
بايد پذيرفت كه در كشورى زندگى مى كنيم كه بهترين آثار فرهنگى جهان را داراست هنوز هم فرهيختگان زيادى دارد ولى دركنار آنها جماعت بيكار، كم سواد،معتاد، بى فرهنگ هم وجود دارد خودنمايى قشر بى فرهنگ نشانه نبود قوانين اجتماعى محكم مي باشد نمونه هاى نداشتن قوانين اجتماعى اول در رانندگى و وضع ترافيك است بعد در استاديوم هاى ورزشى ،نداشتن قوانين خوب به فرهنگ نمايندگان مجلس بستگى دارد كه به مسائل جناحى وسياسى اهميت بيشترى ميدهند تا به مقوله فرهنگ نمونه آن اختلاف تعداد متقاضيان كميسون فرهنگى با كميسون امنيت و عمران مى باشد.مقوله فرهنگ بايد ابتدا در فرهنگ سازان كشور مثل صدا سيما دانشگاه ها و مجلس اتفاق بيفتد. كشور بى فرهنگ فاقد اقتصاد و سياست مناسب است. فرهنگ وقانون اصل است.
مشکل نیروی انتظامی و اطلاعات هستن که یک عده آدم که ادعای مالکیت اهواز میکنن رو جمع آوری نمیکنن و آّب خنک نوش جونشون نمیکنن .اینها کسانی هستند که خیلی گستاخ شدند و لیاقت آژادی که این حکومت بشون داده را ندارند
وقتی نام باشگاه ها را بدون دوراندیشی یک نام سیاسی میگذارند بنام "استقلال خوزستان" !! افرادی با پوشش فوتبال اما با انگیزه سیاسی انرابه فضای رودر رویی میبرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
اول اینکه اشتباه مثبت دادم این چه حرفیه آخه به جهت محبوبیت فوق العاده باشگاه استقلال در سرتاسر ایران (چیزی که حتی باشگاه پیروزی هم ندارد) خیلی از تیمها نام خودشون رو استقلال می گذارند استقلال رشت (منحل شد) استقلال اصفهان ، استقلال تهران ، استقلال کیش ، استقلال اهواز این نامگذاری ها فقط به خاطر عشق به رنگ آبی و تیم فوتبال استقلال است نه اون چیزی که شما فکر کردین و مد نظرتون هست
با سلام به نظر من بهتر است کلا فوتبال رو تعطیل کنید و پولهایی رو که خرج فوتبال میکنید خرج فقرای جامعه کنید
برای تنبیه، بازیهاشون تا آخر فصل بدون تماشاچی انجام بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
بهترین مجازات تماشاگران استقلا ل خوزستان که طرفداران پرسپولیس را لت پار کردند این است که بازی این تیم مقابل استقلا تهران را بودن تماشگر بازی کند
چطور می شود که این اتفاقات فقط برای باشگاه پیروزی می افتد چرا هر تیمی به هر جای ایران می رود هیچ مشکلی به وجود نمی آید باید این مسئله را در درون باشگاه پیروزی حل کرد این باشگاه نماد دروغگویی ، تبانی ، کارت به کارت است حتی وطن فروشی را نیز می توان به افتخارات این باشگاه اضافه کرد آنجا که جلوی نماینده AFC نارنجک پرتاب کردن تا باشگاه های ایرانی مجبور بشوند در زمین بی طرف مقابل عربستان بازی کنند و متاسفانه هیچ کسی از فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و حراست این خیانت آشکار به کشور را بررسی و پیگیری نکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
استدلال بسیار متینی است. واقعا چرا اکثر این مسایل همرا تیم پیروزی است و نه تیم دیگر. چرا این مشکل بین هواداران تراکتور با استقلال خوزستان پیش نمی اید
پيشنهاد ميكنيم تمام زمينهاي ورزشگاهها جو يا گندم بكارند هم كشور خود كفا ميشود هم همين نيروي انساني كه در زمين ميدوند بكار گمارده ميشوندو بجاي اينكه يكتوپ به اين دروازه يا آن دروازه بره نان به سفره مردم ميره
با سلام شاید جای طرح این موضوع اینجا نباشد ولی بنده عضو بسیار کوچکی از جامعه کوهنوردی و یک خانم هستم. خیلی از اوقات به صورت خانوادگی به برنامه کوه می رفتیم گاهی پیش می آمد که افراد مجردی از سایر گروه ها با ما همراه می شدند افرادی که پیش از این فقط گروه های مردانه را همراهی کرده بودند، نحوه تکلم، برخورد، پوشش و حتی غذا خوردن این گروه آنقدر با مردان گروه خانوادگی ما متفاوت بود که به محض ورود متوجه می شدیم که این فرد پیش از این فقط با گروه های مردانه برنامه رفته است. صد البته این ایراد محسوب نمی شود ولی فکر می کنم این مسئله برای سایر ورزش ها نیز مصداق داشته باشد. یک محیط صد در صد مردانه و خشن بالقوه دارای فضایی خصمانه تر از محیطی است که مردان مجبور به حفظ حریم جنس مخالفند.
آیا رفتارهای زشت بازیکنان تیم قرمز (مثل شادی پس از گل یا ضرب و شتم تماشاگر توسط بازیکن و . . . ) زیر ذره بین قرار میگیرد؟ بازیکن بیشعور ، تماشاگر بیشعور میخواهد. لطفا چاپ کن که واقعیت محضه.
این آقایون توی عکس که لباس قرمز و نارنجی تنشونه !!! حالا هی بگید فقط استقلالیا سنگ زدن! کلا فرهنگ واسه همه تعطیله تو این مملکت
تا حالا نشده به بی انضباطی تماشاگران خوزستانی و تبریزی رسیدگی شود . این در حالی است که اگر بازیکنی بعد از زدن گل حرکتی که در سطح بین المللی رایج است بپردازد در ورزشگاه تبریز و اهواز محروم می شود . تجزیه طلب ها هم که همیشه برای بازیهای این دو شهر برنامه دارند و مسئولین هم فعلا خود را به خواب زده اند . اگر حادثه سنگ پرانی فصل قبل بررسی می شد و خاطیان تنبیه می شدند این اتفاقات زشت کمتر تکرار می شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
احسنت و صدها لایک
نسل پرورش یافته انقلاب را جامعه میبینیم که چه افتضاحاتی ببار میاورند باد کاشتید حالا نوبت درو کردن طوفان رسیده.
شکست سیاستهای غلط اجتماعی سیاسی اقتصادی بوضوح در جامعه مشاهده میشود
یکی از بهترین روشها برای کنترل نصب صندلی بلیط فروشی و کنترل ورزشگاه با دوربین های مدار بسته و شناسی اخلال گران ومحروم کردن آنها از ورود به ورزشگاه هاست
این حاصل سیاستهای اجرایی خودتتن در. تربیت نسل جدید است هر چه بکارید همان را درو. میکنید و روزی همین نسل دست پرورده خودتان تیشه به ریشه خودتان خواهد زد
سایت وزین تابناک اگر می خواهید مسلئه ای را درست تجزیه وتحلیل کنید ابتدا باید صورت آن مسئله را درست مطرح کنید اتفاقات دیروز اهواز کار مزدوران تجزیه طلب بوده که با شعارهای مستمر از جمله اهوازالعربی و... باعث شروع درگیری ها شدند .
استادیوم ها آینه جامعه ایران هست که از تبعیض های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و.. رنج میبرد ودر مواقع مناسب بصورت خشونت بروز می کند.
باسلام ما تماشاچیان پرسپولیس هم سعی میکنیم از این وقایع درس آموزی کرده و منبعد از این با سنگ و اشیاء مختلف از هواداران تیم های دیگر پذیرائی کنیم.
قهقراه نمیدونم املاش چطوریه وی این مملکت کلا از دم به اونجا رفته یعنی به قهقراه این کشور باید منقرض بشه یه چیز جدید بیاد
به نظر من بین دونیمه افرادی داوطلب شروع به جمع آوری زباله و...گردد
به نظر من این حوادث یک علت مهم دارد و ان هم بی عدالتی است. بیایید بپذریم بخش های بزرگی از جامعه ایران تحت فشارهای حاصل از تضادهای طبقاتی و ... نابود شده اند. این حادثه شاید بغض فروخفته هموطنان اهوازی بود که در حد حرف و قانون هم تو کشور ما مطرح نشده چه برسد به اینکه در واقعیت اتفاق بیفتد. اگر سریع به فکر حل مساله نباشیم شاید فردا به نقطه غیر قابل بازگشت برسیم و چیزی جز نفرت بین طبقات مختلف جامعه را نبینیم
همه کامنت دادن اما نگفتن اون تیم مقصر با هواداری بیشعورش سه بازی محروم یا 6 امتیاز ازش کم بشه تا منبعد حساب کار براشون بیاد
سرور گرام من استاد دانشگاه و یک فرد کاملا فوتبالی و هفتاد ساله هستم و دکترا وفوق دکترای خود را از انگلیس و امریکا که مهد فوتبال است گرفته ام باید عرض کنم در انگلیس دوره های مبارزه با این خشونتها رادر فوتبال دیده ام وباید عرض کنم 90 درصد این خشونت ها راخود صدا و سیما بوجود میاورد در پخش مستقیم شما نگاه کنید صدا وسیما چگونه قرمز و ابی را که تمام دوستداران فوتبال را تشکیل میدهد بخاطر کسب در امد بیشتر با عنوان کردن استقلالی عدد 4 رابفرستن پرسپولیسیها عدد 6 رابفرستن ای قضییه تنش زا میباشد چو ن استقلالیها ازعدد 4 و6 متنفرند بعدا صدا و سیما مرتب این قضییه را تکرار میکنند ظرف این دوسه ساله کدام هواپیما ویا ویلا را بمردم دادند که هی مرتب میگویند ده تا هواپیما صدتا ویلا هزارتا ماشین ویک میلیون... ترا بخدا صداو.. بس کنه ثانیا بگویند عدد 10 یا 20 ویا 30 رابفرستن واتیش به اسیاب دشمن نریزند
وقتی مسئولان صبح و شب به یکدیگر فحش و ناسزا گفته ، بیشتر از این نتیجه نخواهد داد . سالها خشونت را در جامعه رواج دادیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر