برنامه سینمایی «هفت» این هفته با حضور یوسفعلی میرشکاک به بررسی سینمای ایران پرداخت اما بخش جالبتر این برنامه، تبلیغ ویژه «هفت» برای فیلم تازه ابوالقاسم طالبی از دوستان بهروز افخمی و مصونیت این فیلم در حال نقد بود؛ رویکردی که درباره فیلمهای سینمایی روی پرده، یک استثاء است.
به گزارش «تابناک»؛ در ابتدای برنامه این هفته هفت بهروز افخمی با اشاره به موضوع این هفته برنامه که به سینمای آخرالزمانی تعلق دارد، به مسئله ساخته نشدن اینگونه فیلم ها در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: اینگونه فیلم ها که پایان رسیدن دنیا می پردازد تاکنون در سینمای ایران ساخته نشده، در حالی که این فیلم ها در سینمای جهان تبدیل به یک ژانر ثابت شده و تعداد آنها روز به روز درحال بیشتر شدن است.
افخمی در ادامه از نبود تبلیغات کافی برای فیلم یتیم خانه ایران انتقاد و اعلام کرد مهمان بخش بعدی این برنامه ابوالقاسم طالبی کارگردان این فیلم است. بدین ترتیب برنامه «هفت» این هفته با تبلیغ ویژه برای فیلم «یتیمخانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی از دوستان بهروز افخمی آغاز شد؛ فیلمی که در آغاز اکران فروش بسیار اندکی داشته اما همچون سایر آثار طالبی هزینه سنگینی بر جای گذاشته است.
ابوالقاسم طالبی پس از مقدمه چینیهایی مبنی بر اینکه با کمک افخمی و استفاده از امکانات فیلم «فرزند صبح» -پروژه سینمایی شکست خورده افخمی درباره امام خمینی- هزینه ساخت این فیلم را 8 میلیارد تومان اعلام کرد. او این میزان هزینه را نتیجه اقتصاد مقاومتی خواند. افخمی نیز در همراهی با او گفت به نظر میرسد این فیلم 15 میلیارد تومان هزینه برده باشد!
نکته جالب اینکه طالبی در طول این بخش به تحسین افخمی و همکاریاش پرداخت و در عین حال در اتفاقی قابل تامل، به جای آنکه این فیلم با حضور مسعود فراستی و کارگردان مورد نقد و بررسی قرار گیرد، طالبی از مواجهه با نقد -احتمالاً تا پایان زمان اکران این فیلم- در امان ماند.
ابوالقاسم طالبی که به همراه بازیگران فیلم یتیمخانه ایران به برنامه هفت
آمده با اشاره به عدم تبلیغ این فیلم گفت: مسئولیت تبلیغات فیلم ما به عهده
آقای سرتیپی است اما ایشان در سفر هستند و به همین دلیل ما نتوانستیم حتی
یک بیلبورد برای این فیلم تهیه کنیم. به نظرم از فردا فروش فیلم ما در گیشه
تازه آغاز می شود.
علیرام نورایی درخصوص شایعات بایکوت او بعد از بازی در فیلم «قلاده های طلا» گفت: «اول از همه باید گفت چه کسی بایکوت می کند؟ من بعد از «قلاده های طلا» همچنان مشغولم و راهم را در سینما ادامه می دهم. برخی گمان می کنند سینما ملک پدری شان است و همین آنها را دچار توهم می کند!» این در حالی است که نورایی پیش از این از بایکوتش در سینما گفته بود و خواستار حمایت ویژه از خود شده بود که نتیجه اش بازی در چند سریال بود.
همچنین امین حیایی در برنامه «هفت» تاکید کرده بود که بعد از همکاری با طالبی از سوی برخی همکارانش بایکوت شده که ابوالقاسم طالبی تلاش کرد گفتههای امین حیایی را تکذیب کند. طالبی در این زمینه گفت: «یکی از معظلات و مشکلات سینما توهم است. امین حیایی هیچگاه بعد از «قلاده های طلا» بایکوت نشد و کسی اصلا نمی تواند کسی را بایکوت کند. بله سعی کردند این جو را ایجاد کنند که وای بایکوت می شوید، اما هیچ کدام از بازیگران آن فیلم هیچگاه واقعا بایکوت نشدند!»
در ادامه بهروز افخمی با یوسفعلی میرشکاک، نویسنده درخصوص «سینمای آخرالزمان» گفت و گو کرد که در قالب یک میان برنامه پخش شد. میرشکاک در جریان این گفت و گو عنوان کرد که مرتضی آوینی، او را «حکیم سینمای ایران» خوانده است! با توجه به آنکه میرشکاک شناختی از سینما - چه به لحاظ تکنیکی و چه به لحاظ ساختارشناسی- ندارد، ارجاع اولیهاش به «اینک آخرالزمان» که اگرچه عنوانش آخرالزمان دارد اما درباره دوران آخرالزمان و سینمای آخرالزمانی نیست. در همین راستا میرشکاک در عمده صحبت هایش بیشتر به مباحث فلسفی و کلی پرداخت که اندک توضیحی درباره «سینمای آخرالزمانی» را بر نمیگرفت.
بهروز افخمی که چند ماه پیش در برنامه هفت به محمد حسین مهدویان پیشنهاد ساخت خمسه خمسه را داده بود، در برنامه این هفته به یوسف میرشکاک هم پیشنهاد داد یک فیلمنامه را برای او به نگارش درآورد. میر شکاک هم در پاسخ به این پیشنهاد افخمی گفت: «به شرطی که زیر آبی نروی و راه را عوض نکنی!» میر شکاک به بهروز افخمی پیشنهاد داد، داستان کیخسرو، فرامرز، یزدگرد و یا رستم را برای او تبدیل به فیلمنامه کند تا او آن را بسازد. میرشکاک همچنین گفت چندسال پیش فیلمنامه زال را برای یک انیمیشن ساز به نگارش درآورد، اما در نهایت به نتیجه نرسید.
در آخر مستند «نویسنده بودن» (نگاهی به زندگی جلال آل احمد) با حضور مصطفی آل احمد کارگردان، مسعود فراستی منتقد و مهدی قزلی نویسنده نقد و بررسی شد که در گروه «هنر و تجربه» اکران شده است. این نخستین فیلم مستندی است که در این گروه اکران شده و «هفت» به آن میپردازد. افخمی اعلام کرد که از این به بعد هر دو سه هفته یکبار فیلم های مستند را در برنامه هفت معرفی و به نقد خواهد گذاشت که اتفاق مثبتی از سوی این برنامه محسوب میشود.
مسعود فراستی در ابتدای میز نقد برنامه هفت، با ادبیات خاص خود انتقاداتی به مستند نویسنده بودن وارد کرد و از کم ملات بودن داستان این مستند و حضور کم شخصیت ها در این فیلم گفت. او همچنین از شخصیت جلال آل احمد تعریف کرد و او را تنها روشنفکری عنوان کرد که با مردم ارتباط نزدیکی داشت.
مصطفی آل احمد کارگردان این مستند هم در پاسخ به انتقادات اولیه فراستی گفت: «من خیلی دوست داشتم که امشب با شما موافق باشم. ما باید بدانیم فیلم هایی که می سازیم خالی از اشکال نیست و من تاکید می کنم که باید نقد پذیر باشیم. چون امروز از وکیل تا وزیر هیچ کس نقد پذیر نیست و همه فکر می کنند در هاله ای قرار گرفتند که انگار از اشتباه به دور هستند، اما وقتی نقدهای آقای فراستی را شنیدم فهمیدم که نمی توان با نقدهای ایشان در مورد این فیلم موافق باشم، چون ما در این مستند از دوستان و افراد نزدیک به جلال آل احمد استفاده کردیم و با آنها صحبت کردیم.»
مسعود فراستی که هفته گذشته به دلیل ادبیات خود با اصغر نعیمی مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفت در این برنامه هم با انتقادات مصطفی آل احمد مواجه شد، آل احمد درباره نقدهایی فراستی گفت: «شما به طور مکرر از واژه هایی نظیر مزخرف استفاده می کنید در حالی که نقد یعنی آنالیز فیلم ها. شما کلا هیچ فیلمی را قبول ندارید به جز قلاده های طلا!»
بعد از صحبت های آل احمد مسعود فراستی با ادبیات تند و تیز خود گفت: من برای این مستند از واژه های مزخرف استفاده نکردم، چون این فیلم ما قبل این واژه هاست! آل احمد در ادامه پای فرم در سینما را وسط کشید و گفت: «من هم 18 سال پیش کتابی در مورد فرم در سینما را نوشتم!» اما این گفته آل احمد هم از سوی فراستی بی پاسخ نماند و گفت: کتابت را اتفاقا خواندم، اما خودت آن را ننوشتی، بلکه ترجمه کردی!
مخاطبین برنامه هفت از میان سایر آثار ابوالقاسم طالبی، «قلاده های طلا» را با 55 درصد آرا به عنوان بهترین فیلم این کارگردان انتخاب کردند. بعد از این فیلم «دست های خالی» رتبه دوم را با 27 درصد آرا به خود اختصاص داد.