بازدید 21602

تدابیر اوباما برای تحکیم بیشتر برجام قبل از ترک کاخ سفید

برخی منابع خبری در ایالات متحده آمریکا گفته اند که اوباما پیش از ترک کاخ سفید، به دنبال اتخاذ تدابیری برای تحکیم بیشتر برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک ایران و کشورهای 1+5 است.
کد خبر: ۶۴۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ 21 November 2016
برخی منابع خبری در ایالات متحده آمریکا گفته اند که اوباما پیش از ترک کاخ سفید، به دنبال اتخاذ تدابیری برای تحکیم بیشتر برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک ایران و کشورهای 1+5 است.

به گزارش «تابناک» به نقل از وال استریت ژورنال، این منابع مدعی شده اند که از جمله اقداماتی که اوباما در این جهت انجام خواهد داد، اعطای مجوزهای بیشتر به تجار آمریکایی برای ورود به بازارهای ایران و حذف برخی تحریم های اضافی آمریکا علیه ایران است؛ اقداماتی که به گفته این منبع، پیش از انتخاب ترامپ هم در جریان بوده و احتمالا به گونه ای برجام را تحکیم خواهد کرد که تقریبا برگشت از آن برای رونالد ترامپ غیر ممکن خواهد بود. این مقام ارشد به وال استریت ژورنال گفت، دولت ترامپ احتمالا بعد از تحلیل توافق هسته ای از پاره کردن آن منصرف خواهند شد.

تحکیم برجام در مدت باقی مانده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با انتصاب مشاور امنیت ملی ترامپ و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که هر دو از محافظه کاران ضد ایرانی هستند، تسریع بیشتری یافته است، حال آنکه تا کنون تیم انتقال قدرت ترامپ، موضع ترامپ درباره توافق هسته ای با ایران را پس از انتخاب وی به روشنی بیان نکرده اند. با وجود این، وی در دوران مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که تحریم های ایران را بیشتر خواهد کرد؛ اما در عین حال گفته بود، نباید شرکت های آمریکایی از مزایای این توافق محروم بمانند، چون پس از توافق، تجار و شرکت های اروپایی و دیگران، میلیاردها دلار این توافق نامه سود بردند.

این منابع به وال استریت ژورنال گفته اند، آنها تلاش می کنند که در یک فرایند به تیم رئیس جمهور جدید نشان بدهند، در صورت پایان یکجانبه توافق هسته ای، نتیجه ترسناک برای امریکا خواهد داشت.

یک مقام آگاه امریکایی دیگر نیز بیان کرده است، خیلی بعید است که این توافق پاره شود، چون متحدان و همکاران امریکا ـ که شامل روسیه و چین می شود ـ تعهد به اجرای این توافق داده اند. این منبع اضافه کرده است، اما آنچه بسیار مهم است، توانایی ما برای نشان دادن این موضوع است که توافق کار می کند. این منابع اعلام کرده اند که آنها هنوز مذاکره با تیم ترامپ در موضوع توافق هسته ای ایران را شروع نکرده اند.

تصویری از توافق که دولت اوباما برای تیم ترامپ طراحی کرده، کاملاً روشن است. در این تصویر در صورتی که بخشی از توافق توسط امریکا فرو پاشد و یا نقض شود، ایران به احتمال قوی برنامه هسته ای خود را دوباره تهاجمی دنبال خواهد کرد و به دلیل عدم تبعیت اروپا، چین و روسیه توانایی استفاده از تحریم ها برای محاصره ایران کم خواهد شد. در این صورت، تنها راهکار حمله به تأسیسات هسته ای ایران خواهد بود.

این مقامات بیان کرده اند که آنها معتقد نیستند که ترامپ همه توافق را کنار خواهد گذاشت، بلکه نگرانی آنها این است که ترامپ بخشی از توافق را برای مذاکره مجدد کنار بگذارد و همچنین تحریم های ایران در سایر موضوعات غیر هسته ای را گسترش دهد.

با این حال، هنوز شمار بسیاری از نمایندگان امریکا تمایل دارند که تحریم های ایران در موضوع موشکی و حمایت از تروریسم را گسترش دهند؛ اما کاخ سفید تهدید کرده است، آن را وتو خواهد کرد. این موضوع مشخص نیست که اگر ترامپ در چنین شرایط مشابهی قرار بگیرد، چه اقدامی انجام می دهد؟ البته این مقام امریکایی بیان کرده که برداشت ما از ترامپ یک جنگ طلب و آتش افروز نیست.

وال استریت ژورنال گزارش کرد، حتی اگر دولت بعدی آمریکا از نظر فنی یا قانونی توافق هسته‌ای ایران را لغو نکند، این خطر وجود دارد که ایران، تحریم‌های جدید یا حتی لفاظی‌های شدیدتر دولت ترامپ را دلیلی تلقی کند تا خود از برجام کناره‌گیری کند.

با اینحال، «مارک دوبوویتس» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی که یکی از مخالفان برجام است می‌گوید اقدام یکجانبه دولت اوباما، تنها فشارهای سیاسی به دولت ترامپ را افزایش می‌دهد تا هرچه سریعتر برجام را لغو کند.

وال استریت ژورنال در پایان نوشت: اگر ترامپ در برهم زدن توافق هسته‌ای با موانع قانونی مواجه نشود و بتواند به راحتی آن را ملغی کند، مسئولیت این ماجرا به عهده باراک اوباما خواهد بود، زیرا وی نتوانسته است توافقی را که خود برای رسیدن به آن تلاش کرد، حفظ کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۰
خدا عمرش دهد ولي ايا فايده اي در اينده با ترامپ خواهد داشت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
خدا به شما هوش و درایت بده این خیمه شب بازی ها رو باور میکنید که هیچ برای اوباما طلب طول عمر هم میکنید ! دوست عزیز اوباما این همه سال وقت داش با ایران مثل آدم تا کنه الان 2 ساله ما همه چیزمون رو مفت تقدیم این آقا و زورگویی هاش کردیم و در عوض آبنبات قیچی هم نگرفتیم (امروز دلار چنده؟) هیچ کدام از وعده های آمریکا در برجام عملی نشد که هیچ دها تحریم و ریز و درشت دیگر هم بلطف بیخیالی و وادادگی مسئولین ما مثل آب خوردن به ملت تحمیل شد حالا این آقا چند هفته مانده به پایان کارش میخواهد چکاری انجام بده ؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
ما وقت نداشتیم ؟
حیف شد اوباما.کاش قبل از اتمام ریاست جمهوریش مشکلات و حل میکردیم.
ناشناس 111:18


مشکلات حل میکردیم؟؟

یعنی بنظرت ما کار بودی که طبق توافق نامه که انجام نداده باشیم؟؟


اینکه دولت اوباما همه میگن توافق بماند..برای من تو نیست..برای برنامه خودشونه..

یا الان یک سال گذشته توافق چ تاثیری داشته؟

بخدا منم خیلی امید داشتیم..اما خود دولت مردان از جمله اقای ظریف از روند اجرا توافق ناراضیه

خود اقای ظریف گفته..که دولت امریکا عامل اصلی عدم انجام تعهدات طرف مقابله


مگه قرا نبود همه تحریم همان روزها اول رفع بشه؟؟


بچاپ دادا تابناک دمت گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
یعنی چی که ما کار بودی که طبق توافق نامه که انجام نداده باشیم ؟ معلومه که هست ما هنوز جمهوری اسلامی هستیم و نفس میکشیم فکر کردی این برای آمریکا و دوست داران آمریکا قابل تحمله ؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
دوست عزیز نظرات امثال شما حتما چاپیده خواهند شد .کلا تعدادتون همین اندازه است که چاپیده میشه ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
دوستانی که منفی داده اند توجه کنند که ما هم از موافقان توافق بودیم
اما توافق با ذلت فرق دارد
این که ما یک طرفه همه تعهدات خود را اجرا کنیم و امریکا دائم تهدید و کارشکنی کند یا فروش هواپیما را لغو کند یا قانون داماتو را دوباره بر خلاف نص صریح برجام تصویب کند به نظرتان چه معنایی دارد؟
حالا میفهمیم که رهبر ایران حرفش درست بود و این در عمل اثبات شد که با کسی که خوی استکباری و زورگویی دارد نمی توان به توافق شرافتمندانه رسید. برجام اگر هیچ فایده ای جز اثبات این مطلب نداشته باشد برای ما مردم ایران و جهانیان کافی است.
حالا فهمیدیم که چرا کره شمالی این گونه عمل کرد و چرا قذافی از توافق و مذاکره با امریکا و انگلیس پشیمان شده بود! تنها راه ما اتکا به قدرت و توان داخلی و متحد شدن در برابر دشمن عهدشکن و فریبکار است. شک نکنید که امریکا به چیزی جز تسلیم کامل و ذلت ایران راضی نخواهد شد. اگر تابه حسین بن علی هستید باید مثل ایشان شجاعانه عمل کنید و وقتی که همه راه ها را رفتیم و مذاکره و نصیحت و توافق کردیم و دشمن ناجوانمردانه زیر عهدش زد آن وقت باید با زبان خودش با او سخن گفت.
والسلام
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
ناشناس 12:56 با احترام به فرمایش شما و قبول عقلانی حرف شما 2 سئوال ( 1- تنها راه ما اتکا به قدرت و توان داخلی و متحد شدن!!!! منظور شما کی هست مسئولین رو میگویی که فقط حقوق نجومی میگیرین و جواب نمیدهند قانون مملکت رو میگویی که هر مسئول یک تفسیر ازش میکنه 2 - شما فکر میکنی در این 30 سال غیر حرف زدن اتفاق خاصی افتاده یا پیشرفت خاصی در اقتصاد یا اجتماع افتاده هر دولت میاد باید مشگل دولت قبل رو جمع کنه با این حرف شما فکر میکنی کی عملی بشه 1 نسل دیگه 5 نسل یا شاید هیچ وقت ؟؟؟؟
اوباما، اگر حزب شما تخلف نمی کرد و آقای سندرس کاندید می شد
الان به هیچ عنوان نمی خواست که نگران میراث خود باشی
و یک دلسوز (آقای سندرس) برای طبقه ضعیف و متوسط آمریکا سر کار می آمد
که تنفر پخش نمی کرد در جامعه و جهان مثل ترامپ
تازه مذاکرات ما با آمریکا سوسیالیست شده بسیار جالب بود
اما حیف که مافیای ثروت و قدرت نگذاشتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
تا وقتی که بجای وعده های الهی و توانمندی های داخلی به آمریکا سوسیالیست شده یا اوباما و سندرس دل ببندید یا با آمدن عروسک انگشتی مثل ترامپ عذا بگیرید هیچ مشگلی از این مملکت حل نمیشه و نخواهد شد امروز همه داریم نتایج برجام رو میبینیم که همان سیب و گلابی هم نصیب توده های ملت نشد که هیچ کوهی از تحریم ها هم اعمال شده و تحریم های بیشتر هم در راهه .
اوباما و فرصتی که برای ایرانیها پیش اومد تا به حل مشکلات خودشون با دنیا بپردازند، در تاریخ تکرار نشدنی بود! متاسفم که عده ای با کارشکنی و لجبازی چه در ایران و چه در آمریکا نگذاشتند مشکلات مردم اون چنان که باید و شاید حل بشه..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
شما محصول خالص و بی عیب تهاجم فرهنگی هستید دوست عزیز بهتون تبریک میگم یک خسته نباشید هم به عمو سام میگم که بعد از 37 سال تلاش امروز داره محصول پر برکت رو وسط ایران برداشت میکنه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
ایرباس و بوئینگ هم زیر حرفشان زدند
حیله گری و دروغ گویی و عهد شکنی امریکایی ها باعث خواهد شد تا دیگر در دنیا د ایران هیچ گروه یا سلیقه سیاسی و ... به حرف و سیاست آنها اعتماد نکند
درعجبم از کسانی که هنوز دلخوش این طرف یا آنطرف سیاسی در آمریکا هستند.
هموطنان..چرا ما خودمون دزد و بد ماجرا جلوه میدیم..پس وطن پرستیتان کجا رفته


بجای اینکه به دروغ و خودباختگی هی بگویم :ای کاش قدر اوباما میدانستیم!!

باید واقعیت را بگویم..و اینکه.. ای کاش اوباما قدر فرصت داده شده از سمت ایران میدانست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
گل گفتی ولی دیر گفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
مردم ایران چه اصولگرا چه اصلاح طلب باید این آزمایش و محک امریکا را ببینند و وجدانا قبول کنند که دولت امریکا بسیار عهدشکن، دروغگو و نیرنگ باز است و به همین دلیل هم کره شمالی با وجود توافق اولیه با امریکا مجبور شده بمب اتمی تولید کند چون امریکا هر بار توافق کرد و هر دفعه نامردانه زیر آن زد
در دنیا دیگر کسی به امریکا اعتماد نخواهد کرد
اخلال یا لغو برجام برای امریکا گران تمام شده و ایرانیان و دنیا را در برابر آنها قرار خواهد داد چون ثابت شد که امریکا پایبند به قولش نیست
ترامپ برجام لغو کنه یا نکنه؟


مگه حالا توی این یکسال گذشته این برجام برای ملت سودی هم داشته..تحریم نفت برداشته شده درست

اما ایا پول نفت میاد دستمون معلوم که نه

همین الان کسانی که خارج از کشورن اگه قرار باشه براشون پول بریزن...نمیتوانند

و باز مانند شرایط تحریم باید از کشور ثالث دیگر اقدام کنن


تحریم بانکی ک اصل ماجرا بود هنوز رو کاره


تازه این خواسته اسراییلی ها و سعودی ها بوده در این هفته گذشته

که ترامپ نباید برجام لغو کنه!!! چرا سعودی ها و اسراییلی ها این حرف میزنن

چون اونا هم فهمیدن چ کلاهی سرمون رفته ..چون میدونن سودی برای ما نداشته این برجام


خود اقای ظریف جلو هر مقام اروپایی یا در سفر به کشوری..همیشه درخواست داره که به امریکا فشار بیار برای اجرای تعهداتش!!
دلواپسان امریکا..بعد این همه بدعهدی و کلاه گذاشتن سرمان

دوباره چشم امیدشان به اوباماست!!

از ماست که بر ماست
اوباما مرد مصالحه بود برای همین نتانیاهو با او لج بود وما هم باهمه انها لج و دشمن که در نهایت برجام با ترامپ تبرجام میشود تا ما اتم بسازیم واو دنبال بهانه برای برای غلطهای امریکا در ایران
بنظر من آمريكا فعلا"ابرقدرت جهان است مابايد فرصت آشتي با آمريكاي اوباما راغنيمت ميشمرديم.بايد در همه زمينه ها مذاكره ميكرديم.اوباما آماده بودكل تحريمها رو برچيندفقط منتظر13آبان بود كه پرچم آمريكارو آتش زديم وباعث تمديد 10ساله ساير تحريمهاشديم.
یه عده هنوز توهم کدخدا رو در سر دارن لطفاً بیدار بشین امریکا هیچوقت دوست ایران نبوده و نخواهد بود اون دنبال منافع یک طرفه برای خودشه
نترسید ترامپ اهل معامله است
عزیزان مشکل ما خودمان هستیم. خودمان با اختلاس و بخور بخور و فساد اقتصادی ضربه های سهمگینی بر پیکر کشور وارد ساخته و می سازیم.
برادران عزیز هیچ نگران نباشید - ترامپ هم موشی خواهد شد مثل اوباما .

اوباما که پسر خاله ما نبود - رئیس جمهور آمریکا بود و به کمتر از منافع سیاسی و اقتصادی کشورش فکر نمیکرد .

تا اینکه به این نتیجه رسید پای میز مذاکره بیاید .

حالا هم خلف ایشان هم به همین فکر است . و این گربه رقصانی ها مصرف انتخاباتی داشته و در عالم واقع جنین فرصتی را به خواب خواهند دید .
قبلا هم گفتم ولی چاپ نشد امریکایی ها نمی توانند ببینند بازار ایران را اروپا دست روش بگذاره و انها ممنوعیت داشته باشند جمهوری خواه و دمکرات در این مورد زیاد تفاوت ندارند بقول قدیمیها میگفتن دیگی که برای من نجوشه .........اینه فکر انها
ایران بیدی نیست که با این بادها بلرزه ، ترامپ هم هیچ غلطی نمیتونه بکنه ، اگر اونا توافق رو زیر پا بزارن ما هم گزینه های زیادی برای مقابله کردن با اونا داریم
تو تمام ریاست جمهریهای امریکا که تا کنون دیده ام منطقی تر از ایشان نبوده است .
داستان برجام به ما یادآوری کرد که فساد سیستمی ، بحران اقتصادی و بحران آب حاصل بی تدبیری خود ماست این مشکلات حاصل توطئه خارجی نبود از ما بود و برما ، آب در کوزه و ما گر جهان در پی اجرای برجامیم !!!!!!!!!!!!!!
مشکل ما رییس جکهوری آمریکا نیست مشکل ما اینه که با کل دنیا میخوایم بجنگیم شما یه سر همین ترکیه عقب افتاده بزن ببین مردم جز بنز و بی ام و و آئودی چی سوار میشوند// مردمو توو رفاه گذاشتن از اون بهتر میخوای همین اعرابی که زمانی ما ماشین داشتیم اونا شتر سواری میکردن ببین حالا اونا کجا هستن ملت ایران کجا رفتن!!!
حسین جان یادت بخیر...ما که با تو کنار نیامدیم که میخواستی چند دهه دشمنی را به رابطه عادی حالا نه خیلی دوستانه تبدیل کنی مثل رابطه با فرانسه یا انگلیس و روسیه و غیره که خودمون نخواستیم.بهرحال مراقب خودت باش نژادپرستان و کوکلاس کلانهای بی منطق مشکلی برای تو و خانواده ات درست نکنند...اینم نمیدونم چرا یه عده مثل نتانیاهو و نژادپرستای آمریکایی با اوباما لج بودن!
حسین جان مراقب خودت باش...........بزرگ مردی بودی که بعدها تاریخ به تو خواهد بالید......... بعدا میفهمیم که بودی . بعد از 8 سال ترامپ میفهمیم که بودی..................
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
بزرگ مردی که جلوی سندرس را گرفت!
بفرمائید این هم از سیب و گلابی های هوایی برجام که پیش از موعد مقرر رسیدند!
هنوز بعضی ها نفهمیدن اوباما چه کلاه بزرگی سرمان گذاشته ! هم سنگین ترین تحریم ها را بر علیه ایران اجرا کرد هم با کمک تدبیر دولت ما مفت و مجانی بساط هسته ای ایران را جمع کرد و مسئولین ما هوز امیدوارند که این جناب اوباما در این روزهای آخر که حزبش در انتخابات داخل آمریکا هم شکست خورده برای ملت ایران کاری انجام دهد ! بابا کی از خواب بیدار میشید ؟؟؟؟؟؟
حیف حیف حیف.که عده ای در داخل ایران نگذاشتند روابط را بهبود بدیم تو این ۸ سال.این هم شد یه تجربه ای هم برای سیاست مداران ما.هم برای دلواپسان ما.
مشکل سیاستمداران ما اینه که درک خوبی از آمریکا ندارن. شما توقع دارید هر روز برید توی خیابون شعار ضد آمریکا بدید بعد از اونطرف هم آمریکا هواپیما مدرن بهتون بفروشه؟‌ تمام اروپا وابسته به تکنولوژی تولید شده در آمریکا هست. بدون رابطه با آمریکا ایران که چه عرض کنم آلمان و فرانسه هم با مشکل بر میخورن. وفتی ما فهمیدیم که در دنیای امروز تنها راه پیشرفت پیوستن به جامعه جهانی نه جنگ با جامعه جهانی هست اونوقت مشکلات یکی پس از دیگری حل میشوند. آقایان اگه یه دشمن فرضی دوست دارن داشته باشن که همه بیلیاقتیهای خودشون رو بهش نسبت بدن نمیشد یه کشور دیگه غیر از آمریکا رو انتخاب میکردن؟
من می دانم که فلسفه انتخابات یعنی کسانی که انتخاب می شوند باید بتواند افکار عمومی تا شعاع اثر گذاری شان را مدیر یت کنند .البته با حفظ قواعد بازی نه چماق بازی اوباما رعایت کرد و جلوگیری کرد از یک جنگ بی حاصل که بهره یی حز لاشه افکتدی برای یک قماش لاشه خور ندارد خدا ندارد من جایز شرافتم که از کوروش کبیر به ارث برده ام تقدیم شما می کنم هر چند من کشور آمریکا را از نزدیک ندیده ام ولی می دانم چنین کار کردند از کار سیاسی در ایران کنونی راحت نیست خسته نباشی
بابا اینم دست ترامپ اگه بیاد خیلی راحت و ریلکس این مجوز و لغو کنه
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری