بازدید 17031
پیمانه اقتصادی

از «شرکتی که با وجود تهدید ترامپ با ایران قرارداد بست» تا «کسری بودجه در پاستور، گرانی در استانبول»

این پیمانه موضوعاتی همچون: موضع جدید عربستان درباره توافق نفتی اوپک، درآمد ۷۰۰۰ میلیارد تومانی فروش برق از ابتدای امسال، بازار جهانی طلا و نقره همراه با افزایش قیمت، قیمت نفت خام در آستانه نشست اوپک، ایران مقصد صادرات ضایعات باطری از ارمنستان، آخرین وضعیت روادید بین ایران و روسیه، گرانی گوشت گوسفندی و چوب حراج باغداران شمال به پرتقال را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲ 29 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: موضع جدید عربستان درباره توافق نفتی اوپک، درآمد ۷۰۰۰ میلیارد تومانی فروش برق از ابتدای امسال، بازار جهانی طلا و نقره همراه با افزایش قیمت، قیمت نفت خام در آستانه نشست اوپک، ایران مقصد صادرات ضایعات باطری از ارمنستان، آخرین وضعیت روادید بین ایران و روسیه، گرانی گوشت گوسفندی و چوب حراج باغداران شمال به پرتقال را در بر دارد.



موضع جدید عربستان درباره توافق نفتی اوپک

'خالد فالح' وزیر انرژی عربستان گفت که معتقدم بازار نفت در سال 2017 اگر تولیدکنندگان هم دخالتی نداشته باشند، توازن خود را به دست خواهد آورد. فالح روز یکشنبه در شرکت آرامکو عربستان به خبرنگاران گفت: هرگونه دخالت کشورهای تولید کننده نفت سبب تسریع در روند توازن نفت می شود. وزیر انرژی عربستان باردیگر بر پایبندی کشورش بر توافق حاصل شده در الجزایر مبنی بر کاهش تولید نفت اوپک تاکید کرد و افزود: شایسته است که همه کشورها در این زمینه همکاری کنند. به گزارش ایرنا، عربستان اکنون روزانه 10میلیون و 20 هزار بشکه نفت را وارد بازار می کند که قرار است این کشور هم حدود 500 هزار بشکه تولید خود را کاهش و به 9 میلیون و 700 هزار بشکه در روز برساند.

درآمد ۷۰۰۰ میلیارد تومانی فروش برق از ابتدای امسال

علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال که درآمد سالانه برق چه میزان است؟ گفت: سالانه حدود 270 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می شود که از این مقدار 220 تا 230 میلیارد کیلووات ساعت آن به درآمد منتهی می‌شود،بنابراین چنانچه فروش برق را برای هر کیلووات ساعت 60 تومان در نظر بگیریم سالانه 9 هزار میلیارد تومان برق فروخته می شود و با یک برآورد ساده می توان گفت که در این چند ماه حدود 7 هزار میلیارد تومان برق فروخته شده است. به گزارش فارس، دائمی تاکید کرد: اگر قیمت برق واقعی و به قیمت تمام شده نزدیک شود باید درآمد برق حداقل دو برابر بیشتر می شد.

شرکتی که با وجود تهدید ترامپ با ایران قرارداد بست

سخنگوی شرکت شلومبرگر، یکی از بزرگترین شرکت های ارائه دهنده خدمات نفتی در جهان گفت، این شرکت یادداشت تفاهمی با شرکت ملی نفت ایران «برای عدم افشای اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی ارزیابی فنی چشم انداز توسعه یک میدان نفتی» امضا کرده است. هرچند مقر این شرکت در جزیره کوراکائو در دریای کارائیب واقع شده، که بخشی از کشور هلند محسوب می شود اما یکی از شعب این شرکت در هیوستون آمریکا قرار دارد، در حالی که بخشی از سهام آن در بازار نیویورک خرید و فروش می شود. این قرارداد در صورت نهایی شدن، اولین فعالیت شرکت شلومبرگر در ایران از زمان تحریم های اروپا و خروج شرکت از ایران در سال 2010 است. به نقل از وال استریت ژورنال، این قرارداد یکی از مهمترین قراردادهای امضا شده از زمان پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات آمریکاست. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که توافق هسته ای با ایران را لغو خواهد کرد. به گزارش تسنیم، این وعده ترامپ موجب شده تا به رغم پتانسیل عظیم بخش انرژی و بازار مصرف ایران، بسیاری از شرکت های بین المللی برنامه های خود برای ورود به این کشور را فعلا به حالت تعلیق درآورند.

بازار جهانی طلا و نقره همراه با افزایش قیمت

در پایان معاملات جهانی فلزات گران بها در روز دوشنبه، هر اونس طلا با افزایش 3 دلار و 1 سنت به رقم 1187 دلار و 7 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با قیمت 16 دلار و 65 سنت فروخته شد که با افزایش 4 سنت همراه بود. خبرگزاری رویترز درباره دلیل افزایش قیمت طلا نوشت: کاهش ارزش دلار در مقابل سبد سایر عرضه‌ها، عامل اصلی افزایش قیمت طلا بود. شاخص دلار از بیشترین میزان 14 سال گذشته 67 درصد افت کرد. از سوی دیگر میزان ذخایر صندوق حمایت از طلا (SPDR) نیز 73 صدم درصد افت داشت که باعث شد پشتوانه این صندوق از فلز زرد کمتر شود.

قیمت نفت خام در آستانه نشست اوپک

در اولین روز کاری هفته بازار جهانی انرژی، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با افزایش 1 دلار و 12 سنت به رقم 47 دلار و 13 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت، 48 دلار و 3 سنت قیمت گذاری شد که همراه با افزایش 1 دلار و 2 سنتی همراه بود. هر بشکه نفت خام اوپک نیز با کاهش 34 سنت به قیمت 44 دلار و 88 سنت فروخته شد. در این روزها، همچنان تجار انرژی نسبت به احتمال توافق محدودیت تولید در نشست روز چهارشنبه اوپک در «وین»  امیدوار هستند. به گفته تحلیل گران اقتصادی، در صورتی که توافق کاهش میان تولید کنندگان صورت نگیرد، احتمال کاهش بهای نفت به ۴۰ دلار تا پایان سال و همچنین به ۳۰ دلار در هر بشکه برای اوایل سال آیند میلادی وجود دارد.

وزیر نفت ونزوئلا: نشست روز چهارشنبه اوپک برای اقتصاد جهان سرنوشت ساز است

وزیر نفت ونزوئلا که برای رایزنی با «نورالدین بوطرفه» همتای الجزایری خود در خصوص نشست روز چهارشنبه اعضای کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) در وین به الجزیره رفته بود، تاکید کرد: نشست روز چهارشنبه اوپک نه تنها برای بازارهای نفت حیاتی است، بلکه این رویداد برای اقتصاد جهان اهمیت زیادی دارد. به گزارش خبرگزاری رسمی الجزایر، «ائولوخیو دل پینو» روز دوشنبه در دیدار بوطرف با اشاره به این که نشست روز چهارشنبه اوپک در وین بسیار حیاتی است، افزود: من به این نشست بسیار خوش بین هستم. وزیر نفت ونزوئلا افزود: به همتای الجزایری خود پیشنهاد کردم تا ضمن سفر با من به روسیه در دیدار با مقام های روسی، راهبرد مشترک خود در اوپک را مطرح کنیم، چرا که الجزیره و کاراکاس دارای رویه سیاسی و راهبرد یکسانی در اوپک هستند.

ایران مقصد صادرات ضایعات باطری از ارمنستان

بر اساس آمار گمرک در 7 ماه منتهی به مهر ماه سال جاری، بیش از 6 هزارو 499 تن ضایعات باطری به ارزش دلاری 4,156,169و ارزش ریالی 129,188,066,215 وارد کشور شده است. کشور ارمنستان با صادرات 3 هزار و 411 تن و 550 کیلو گرم ضایعات باطری به کشور با ارزش دلاری 2,171,203 و ارزش ریالی 67,637,470,885 در رتبه اول و پس از آن چین با 2 هزارو 236 تن و 300 کیلو گرم با ارزش دلاری 1,416,099 و ارزش ریالی 43,658,118,174 در رده دوم قرار دارد.

روادید بین ایران و روسیه از سال 2017 لغو می‌شود

خبرگزاری روسی اعلام کرد لغو روادید بین ایران و روسیه برای گروه‌های گردشگری 5 تا 50 نفره از سال 2017 اجرا می‌شود و آنها می‌توانند تا 15 روز بدون ویزا در کشور مقابل اقامت داشته باشند. به نقل از اسپوتنیک نیوز، مایا لومیدز مدیر اجرایی اتحادیه‌های تورهای گردشگری روسیه گفته است توافق حذف ویزا بین دو کشور ایران و روسیه احتمال دارد شمار گردشگران دو کشور را به شدت افزایش دهد و این همان اتفاقی است که بین روسیه و چین قبلاً افتاد.

کسری بودجه در پاستور، گرانی در استانبول

برخی می‌گویند که دلار روزهای آرام را دیگر به خود نخواهد دید و شاید هم دیگر از مرز ۳۸۰۰ تومان پایین‌تر نیاید و برخی دیگر هم می‌گویند این تکانه‌ها مقطعی است و نمی‌توان انتظار داشت که صعود پایداری در انتظار دلار باشد؛ گویا دولت هم بدش نمی‌آید نرخ آزاد ارز در بازار رو به افزایش نهد تا بلکه بتواند علاوه بر گرانی ارزهای دولتی، در مضیغه ارزی ناشی از کاهش قیمت نفت، بخشی از کسری بودجه خود را هم جبران کند؛ هر چه باشد او چند ماه دیگر علاوه بر اینکه حقوق و دستمزد و عیدی و پاداش کارکنانش را باید بپردازد، باید فکری هم برای اوراقی کند که بابت بدهی به دست پیمانکاران و کشاورزان و طلبکارانش داده است و تا پایان سال، بخشی از آنها سررسید می‌شود. به گزارش مهر، این تنها یک گمانه‌زنی است. موضوعی که مطمئنا، دولت به راحتی زیر بارش نمی‌رود؛ اما در گوشه و کنار و کمیسیون‌ها و کارگروهها، زمزمه‌هایش را به خوبی می‌توان شنید. برخی از نزدیکان دولت اکنون می‌گویند که روند ارز بانکی نشانگر اشتیاق دولت به یکسان‌سازی نرخ ارز بوده و البته عدم ورود به بازار ارز در شرایطی که یکی دو ماهی است که دلار کم کم خود را به مرز ۳۷۰۰ تومان و سپس به ۳۸۰۰ تومان رسانده است، نشان از سودای تامین بخشی از بودجه مورد نیاز کشور در ماههای پایانی سال به واسطه تغییرات نرخ دلار است. در این میان البته برخی در ذهن سودای دلار ۴ هزار تومانی تا پایان سال را هم می‌پرورانند و البته فعالان اقتصادی بر این باورند که دلار در بودجه سال ۹۶ نیز به دلیل همین نوسانات و عزم دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز که قطعا منجر به افزایش نرخ دلار می‌شود، از سوی دولت در حدود ۳۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. البته افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته، علاوه بر احتمال عملیاتی شدن تامین کسری بودجه از افزایش نرخ، با یک واقعیت دیگر هم روبرو است که مرتبط با نزدیک شدن به ایام پایانی سال جاری میلادی و برخی تحرکات نمایندگان شرکت‌های خارجی مستقر در ایران برای تسویه حساب‌های خود و تامین ارز مورد نیاز از بازار آزاد است.  

گوشت گوسفندی گران شد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی قیمت این نوع گوشت در بازار خبر داد و گفت: سردی هوا و بازگشت زائران کربلا از جمله دلایل این امر است. به گفته وی درحال حاضر قیمت دام زنده به صورت عمده بین ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است ضمن اینکه قیمت دام زنده به صورت تک بیش از این عدد و حدود ۱۶ هزارتومان است.

چوب حراج باغداران شمال به پرتقال

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از افزایش 30 درصدی قیمت نارنگی خبر داد و گفت: در دو روز اخیر به دلیل عرضه بیش از حد پرتقال توسط باغداران شمال کشور قیمت این محصول در هر کیلوگرم بین 10 تا 15 هزار ریال کاهش یافت. حسین مهاجران در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون قیمت هرکیلوگرم پرتقال شمال بین 10 تا 20 هزار ریال است، درحالی که پیش از این بین 25 تا 35 هزار ریال در بازار عرضه می شد. وی با بیان این که سرمای اخیر تاثیری در افزایش قیمت نارنگی نداشته است، اظهار داشت: با اتمام نارنگی های پیش رس و ورود نارنگی های رسمی، هرساله در این فصل قیمت این محصول با افزایش مواجه می شود که اکنون با 30 درصد رشد به 25 تا 35 هزار ریال رسیده است.




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۰
چرا باید ضایعات باطری از ارمنستان بیاد ایران؟؟ چه استفاده ای داره؟ اگر کسی میدونه توضیح بده
پاسخ ها
ناشناس
| Oman |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
هیچی اینجا شده اشغال دونی . حتما فردا هم زباله های هسته ای میخرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
سرب باطری بازیافت و استفاده میشه سایر موارد مانند پلاستیک که کاربرد خودش رو داره
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
عزیز سرب باطری زو بازیافت میکنن
شما وقتی باطری ماشینت رو عوض میکنی باطری کهنه رو دز قبال مبلغی ازتون میخرن برای بازیافت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
وقتي شما يك باطري خودرو را حداقل 150 هزار تومان مي خريد اين باطري بيش از دو كيلو گرم سرب دارد و اين سرب براي استحصال از معادن محدودي كه در اختيار كشور هاي اندكي است حدود هر كيلو بيست هزار تومان هزينه دارد . ليكن اگر باطري هاي فرسوده باز فراوري شود هزينه تولد اين فلز به يك سوم كاهش مي يابد و مي شود در صنايع مختلفي از جمله لنت سازي باطري سازي برق الكترونيك و صنايع خودرو سازي از ان استفاده كرد . ضمن اينكه هزينه ذوب و تبدي سرب از همه ي فلزات ديگر پايين تر و مقرون به صرفه تر است .
این شرکت قرارداد بسته ولی ممکنه دو روز دیگه با فشار ترامپ، بزنه زیرش!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
نه، شلومبرژر سالها با ایران همکاری داشت و این یک معامله دو سر سوده برای هر دو طرف، در زمینه انتقال تکنولوژی هم واقعا بهترین بوده
قراداد عدم افشا در واقع یک قراداد تجاری یا خدماتی نیست این یک تفاهم نامه برای عدم افشای اطلاعات طرفین در حین مذاکرات تجاری است در واقع هنوز قراردادی بسته نشده این تفاهم نامه به معنای شروع مذاکرات است.
خوب سربش رو استخراج می کنن. این سوال داره؟؟ کلی کارخانه بازیافت باتری داریم.
خوش بحال دولت و مسولینش ،؟ دولتی که وعده معیشت مردم را میداد ،نه از تدبیرش خبری هست ؟ نه از امبدش ،؟ واقعن از این دولت بی تدبیرتر ،و ناامید کننده تر در طول این سی و هشت سال ندیده ایم ، ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم