بازدید 5745

اسلام آباد: احتمال بهبود روابط با هند دور از انتظار است

مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان گفت با توجه به شرایط موجود تغییر در روابط به شدت تیره اسلام آباد و دهلی مساله‌ای بسیار دور از انتظار است.
کد خبر: ۶۴۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲ 06 December 2016

مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان گفت با توجه به شرایط موجود تغییر در روابط به شدت تیره اسلام آباد و دهلی مساله‌ای بسیار دور از انتظار است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرتاج عزیز، مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان با این حال تاکید کرد، راه حل قطعی تمامی مسائل موجود در روابط میان این دو کشور همسایه از سرگیری "مذاکرات جامع" است.

عزیز در مصاحبه‌ای همچنین ادعا کرد، ارائه یک لحن ضد پاکستانی از سوی نارندرا مودی، نخست وزیر هند در آستانه انتخابات فوریه سال آینده به طور قطع به نفع وی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره وجود هرگونه روزنه امیدی درباره احتمال دیدار مشاوران امنیتی دو کشور در آینده نزدیک اظهار کرد، هر زمانی که این مساله رخ دهد وزرای خارجه نیز در این مذاکرات حضور خواهند داشت تا تمامی مسائل از جمله مساله اصلی کشمیر مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

مشاور با سابقه نخست وزیر پاکستان افزود: با این حال در شرایط فعلی اسلام آباد خواهان کاهش تنش‌هاست و اجازه نخواهد داد تا تنش‌ها بیش از این افزایش یابد.

سرتاج عزیز همچنین از پیشنهاد ایران برای میانجی‌گری میان پاکستان و هند در مساله کشمیر استقبال کرد.

پیش از این بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل پیشنهادی مشابه مطرح کرده بود که با مخالفت طرف هندی مواجه شد. دهلی همواره تاکید می‌کند که مساله کشمیر به عنوان یک مساله دوجانبه باید میان دو کشور حل و فصل شود.

این سیاستمدار پاکستانی در ادامه نسبت به استفاده نیروهای اشغالگر هندی از زور و فشار علیه مردم کشمیر ابراز تاسف و تاکید کرد، پاکستان به بیان وضعیت وخیم کشمیر در عرصه بین‌المللی ادامه می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اجازه مسیر تجاری به هند برای دسترسی به افغانستان از طریق پاکستان اظهار کرد، با توجه به سناریوی موجود ممکن نیست که چنین امتیازی به دهلی داده شود. سرتاج عزیز در حالی این مساله را بیان می‌کرد که به نحوی نشان داد که هندی‌ها پیش از این چارچوب همکاری مذکور را به حالت تعلیق درآورده بود.

مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان در ادامه اظهاراتش با اشاره به کنفرانس قلب آسیا عنوان کرد، هند با تکرار اظهارات "ناموجه" ضد پاکستانی خود پیام بسیار منفی به جهان ارائه داد.

وی درباره روابط کابل ـ اسلام آباد با غیر منتظره خواندن بیانیه اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس قلب آسیا تاکید کرد که پیش از این دو کشور نشست‌های بسیار سازنده‌ای داشته‌اند.

عزیز خاطرنشان کرد که چنین واکنشی نشان دهنده رویکرد "غیر واقع گرایانه" رهبری افغانستان است آن هم در زمانی که این کشور با مساله بسیار جدی و پیچیده‌ای چون ناآرامی‌ و شورش در خاک خود مواجه است.

این مقام عالی رتبه پاکستانی پیش بینی کرد، چنین رویکردی در کنار اقدامات برخی از سیاستمداران افغان که توسط هند تحریک شده‌اند به شکست این کشور منجر شود.

وی سپس به مساله تروریسم پرداخت و به اظهارات مقامات چینی و روسی در کنفرانس قلب آسیا مبنی بر کلیدی بودن نقش اسلام در ثبات و صلح منطقه اشاره کرد.

سرتاج عزیز خاطرنشان کرد: در سراسر جهان تروریسم رو به افزایش است در حالی که پاکستان طی سه سال اخیر اقدامات بسیار گسترده‌ در کاهش فعالیت‌های این گروه‌های تروریستی انجام داده است.

وی همچنین به رشد روابط اسلام آباد و مسکو به عنوان یکی از عوامل نگرانی‌ دهلی اشاره و عنوان کرد، پاکستان در حال حاضر در حال شکل دادن به روابطی قوی‌تر با مهمترین قدرت‌های جهان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی