وزارت صنعت علت حمایت نعمت زاده از یک برند لوازم خانگی کره ای را افزایش سرمایه گذاری و اشتغال زایی عنوان کرد؛ این در حالی است که بسیاری از لوازم خانگی وارداتی، اشتغال زایی بسیار کمی دارند.
به گزارش مهر، طی سالهای گذشته چند برند خارجی بخش عمده ای از بازار لوازم خانگی داخلی را به قبضه خود درآورده اند و این درحالی است طی این سالها هیچ اقدامی برای سرمایه گذاری و ایجاد خط تولید این اقلام در داخل ایران انجام نشده است و این شرکتها تحت پوشش قطعات منفصله، محصول نهایی را وارد ایران کرده و در بازار به فروش می رسانند. همچنین مشخص نیست که برند کره ای ال جی که وزیر صنعت برای بخشودگی جریمه آن نامه نگاری کرده، به ازای سه هزار میلیارد تومان بخشودگی جرایم گمرکی قرار است چه تعداد فرصت شغلی جدید در کشورمان ایجاد کند.
در توضیح وزارت صنعت آمده است:
پیرو درج مطلبی با عنوان «حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت از یک برند مشهور کرهای» مواردی به شرح ذیل را جهت تنویر افکار عمومی اعلام میشود:
۱ـ شرکت گلدیران با سرمایهگذاری بخش خصوصی از چندین سال قبل با همکاری مشترک با شرکت کرهای LG، نسبت به تولید محصولات لوازم خانگی در کشور اقدام کرده است. در سالهای اخیر با پیگیریهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و ابلاغ سیاستهای مورد نظر، شرکت مذکور نسبت به افزایش عمق ساخت داخل محصول خود اقدام و سرمایهگذاریهای قابل توجهی را در این زمینه انجام داده که باعث افزایش اشتغال، انتقال فناوری، تعمیق ساخت داخل و همچنین استقرار خطوط کامل تولید در برخی از محصولات این شرکت شده است. همچنین در آینده نزدیک و با پیگیریهای وزارت متبوع، فرایند بومیسازی سایر محصولات نیز ادامه خواهد داشت.
۲ـ درخصوص قاعده ۲ـالف، تشخیص دامنه عملیات کاری (Working Operation) که تعریف آن به عنوان یکی از ارکان شمولیت در این قاعده ذکر شده است، به دلیل تنوع و گستردگی محصولات صنعتی جزو وظایف این وزارت محسوب میشود. بنابراین اعلامنظر وزارت متبوع به گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در این چارچوب صورت پذیرفته و درخواست هیچگونه بخششی در اخذ حقوق قانونی دولت موضوعیت ندارد.
۳ـ واردات اجزا و قطعات توسط این شرکت نیز طبق تعرفه مصوب در کتاب مقررات صادرات و واردات و با پرداخت حقوق ورودی متعلقه انجام و ترخیص قطعی آنها صورت گرفته است. سوال اینجاست که در صورت بروز هرگونه تخلف احتمالی، چگونه در مبادی ورودی ممانعت لازم توسط دستگاه ذیربط بعمل نیامده است.
۴ـ از رسانههای گروهی و مطبوعات انتظار میرود با تشخیص صحیح از فضای کنونی اقتصاد کشور که نیازمند آرامش و ایجاد اطمینان در سرمایهگذاران و صاحبان صنعت است، نسبت به انتشار اخبار آگاهانهتر عمل کرده و دولت و بخش خصوصی را در اجرای سیاستهای رونق تولید و اقتصاد مقاومتی یاری نمایند و بطور جد از تخریب و ایجاد التهاب در فضای کسب و کار کشور اجتناب شود.