بازدید 7683

واکنش آمريکا به اعلام سفر احمدي‌نژاد به عراق

وي درباره اين سوال که آيا آمريکا اين سفر را تحريک‌آميز عليه خود قلمداد مي‌کند؟ اظهار داشت: نه اين سفر از نظر اصولي تحريک‌آميز بر ضد آمريکا نيست.
کد خبر: ۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۱ 15 February 2008

آمريکا با بيان اينکه سفر رئيس‌جمهوري ايران از نظر اصولي تحريک‌آميز بر ضد واشنگتن نيست، در عين حال با اين مسئله محتاطانه برخورد کرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، شون مک کورمک، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا درباره اعلام تاريخ اولين سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به عراق (دوازدهم اسفند)، گفت: آمريکا ليست مدعوين را بر عراق ديکته نمي‌کند.

وي درباره اين سوال که آيا آمريکا اين سفر را تحريک‌آميز عليه خود قلمداد مي‌کند؟ اظهار داشت: نه اين سفر از نظر اصولي تحريک‌آميز بر ضد آمريکا نيست.
وي افزود: با اين حال نمي‌دانم او (احمدي نژاد) چه چيزي خواهد گفت يا به چه اقدامي دست خواهد زد. ما خواهيم ديد چه اتفاقي خواهد افتاد.
 
مک کورمک ابراز اميدواري کرد که به زعم وي ايران از اين سفر براي اتخاذ موضعي مثبت در برابر عراق استفاده کند.
وي گفت: ما پيوسته معتقديم که روابط ميان ايران و عراق بايد مثبت و شفاف باشد و حسن همجواري ميان آنها برقرار باشد و ما مشتاقيم که ايران نقش مثبتي در عراق در حال حاضر و در آينده ايفا کند.

سخنگوي دولت منتخب عراق روز گذشته، زمان سفر رسمي رئيس جمهوري اسلامي ايران به بغداد را دوم مارس(12 اسفند) اعلام کرد.

خبرگزاري فرانسه با تيتر «رئيس جمهوري ايران سفر تاريخي به عراق را اوايل مارس انجام مي‌دهد» به نقل از علي الدباغ سخنگوي دولت منتخب عراق اعلام کرد: سفر رسمي محمود احمدي‌نژاد به بغداد دو روزه بوده و دوم مارس(12 اسفند) انجام مي‌شود که در نوع خود اولين سفر در تاريخ معاصر دو کشور همسايه به شمار مي‌رود.

دباغ گفت: رئيس جمهوري ايران را دراين سفر، شماري از وزيران کابينه همراهي خواهند کرد؛ احمدي نژاد در اين سفر با جلال طالباني رئيس جمهوري و نوري المالکي نخست وزير عراق ديدار خواهد کرد.

اين سفر در حالي انجام مي‌شود که آمريکا همچنان به اتهامات بي اساس خود عليه ايران مبني بر حمايت مالي و تسليحاتي از گروههاي مخالف اشغالگري در عراق ادامه مي‌دهد.

ايران و عراق از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979(1357) روابط ديپلماتيک خود را قطع کردند، اما از سال 2003 که رژيم ديکتاتوري صدام پس از چندين دهه ظلم و ستم بر ملت عراق و به راه انداختن جنگ تحميلي هشت ساله بر ضد ايران، سرنگون شد؛ روابط ديپلماتيک دو همسايه ازسرگرفته شد.

خبرگزاري فرانسه دراين باره نوشت: از زمان فروپاشي رژيم بعثي سابق، روابط ميان دو کشور به سرعت قابل ملاحظه اي بهبود يافت به ويژه اينکه بخش اعظمي از سياستمداراني که قدرت را در بغداد به دست گرفتند، روابط بسيار نزديکي با تهران دارند.

مقامهاي دو کشور ديدارهاي رسمي متعددي از تهران و بغداد انجام مي‌دهند؛ جلال طالباني درنوامبر و ژوئن 2007 دو بار به تهران سفر کرد؛ نوري المالکي نخست وزير عراق هم به ايران سفر کرده است و سفرهاي مقامهاي دو کشور به طور منظم ادامه دارد.

علاوه بر رشد روابط اقتصادي و تجاري ميان ايران و عراق، زائران دو کشور نيز به عتبات عاليات کربلا، نجف در عراق و قم و مشهد در ايران به طور مرتب سفر مي‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات