بازدید 2338
بسته خبرهای انتخاباتی تابناک؛

روایتی از نحوه مدیریت قبرستانی افکار عمومی!/ نحوه بررسی صلاحیت کاندیداهای شوراها/ اما و اگر عارف برای حمایت از روحانی

انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در اردیبهشت ماه سال آتی برگزار خواهد شد. در فاصله کمتر از 4 ماه مانده به انتخابات می توانید در بسته خبری انتخاباتی «تابناک»؛ آخرین و مهمترین خبرهای انتخاباتی را بخوانید.
کد خبر: ۶۶۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵ 16 February 2017
به گزارش «تابناک»، با توجه به نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و میاندوره ای مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی در برخی حوزه ها ممکن است برخی خبرهای مهم انتخاباتی لا به لای اخبار روز گم شود و به اندازه کافی تاثیرگذار نباشد. در بسته خبرهای انتخاباتی گزیده تازه ترین و مهمترین اخبار این رویداد بزرگ منتشر می شود.

یک فعال سیاسی اصولگرا مطرح کرد؛

تلاش جریان حامی دولت برای مدیریت قبرستانی افکار عمومی

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه جریان حامی دولت هر صدای مخالفی را در گلو خفه می‌کند و به دنبال ایجاد مدیریت قبرستانی در افکار عمومی هستند، گفت: طرح اخیر مجلس می‌خواهد زمینه مطالبه‌گری مردم را از بین ببرد.

پرویز سروری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به طرح دو فوریتی فراکسیون امید برای برخورد قضائی با سوال‌کنندگان در مراسمات اظهار داشت: مایه تعجب و تأسف است کسانی که ادعای آزادیخواهی و دموکراسی‌طلبی‌شان گوش عالم را کر کرده است، امروز پس از به قدرت رسیدن به دنبال قلع و قمع مخالفان خود هستند.

سروری ادامه داد: این جریان می‌خواهد هر صدای مخالفی را در گلو خفه کند و به دنبال ایجاد مدیریت قبرستانی در افکار عمومی هستند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه این طرح مغایر با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند که باید شرایط برای بیان مواضع فراهم باشد و مبتنی بر آزادی مطالب بیان شود.

وی تصریح کرد: هر چند ما با برهم زدن مراسمات مخالفیم اما این طرح را یک فریب و استفاده ابزاری می‌دانیم که می‌خواهد ناکارآمدیها را لاپوشانی کند، در حالی که چنین طرح‌هایی مبانی انقلاب اسلامی را به چالش می‌کشد.

سروری در ادامه وضعیت خوزستان را نماد ناکارآمدی دولت برشمرد و افزود: این مسائل باعث می‌شود کاسه صبر مردم لبریز شود و در مراسمی حرفی بزنند یا صحبتی کنند اما طرح اخیر مجلس می‌خواهد زمینه مطالبه‌گری مردم را از بین ببرد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با ابراز تأسف از این مساله که اسم این طرح را حمایت از آزادی اندیشه و مخالفت با استبداد گذاشته‌اند، گفت: این کار بازی با الفاظ است و آنها به دنبال ایجاد فضای رعب و وحشت هستند.

وی با اشاره به این نکته که حامیان دولت در آستانه انتخابات به دنبال فرار از پاسخگویی افکار عمومی هستند، خاطرنشان کرد: این به دلیل آن است که ناکارآمدی این جریان هر روز جلوه دیگری پیدا می‌کند و فریاد رهبر انقلاب را هم درآورده است تا جایی که فرمودند؛ حضور مردم در راهپیمایی 22بهمن به معنای رضایت آنها نیست و مردم گله‌مندند.

سروری در پایان یادآور شد: اگر افکار عمومی بخواهد این ناکارآمدی را مطالبه کند، آنها قدرت پاسخگویی به ناکارآمدیشان را ندارند.

عضو جبهه پایداری:

حقوق‌شهروندی را باور کنیم یا دیکتاتوری فراکسیون امید را؟!

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان اینکه حامیان دولت در ماه‌های اخیر دستپاچه و شتاب‌زده شده‌اند و از خرد جمعی فاصله گرفته‌اند، گفت: هنوز چند وقتی از طرح حقوق شهروندی نگذشته است که نمایندگان این تفکر طرح دوفوریتی می‌دهند تا هر کسی در مراسمی سوالی کرد مجازات شود.

فاطمه آلیا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به طرح دو فوریتی فراکسیون امید برای برخورد قضائی با سوال‌کنندگان در مراسمات اظهار داشت: از نظر کلی قبل از اینکه وارد ماهیت این طرح دوفوریتی شویم باید گفت این طرح به لحاظ ظاهری جایگاه فراکسیون امید و طرفداران دولت را بین مردم تنزل داد.

آلیا ادامه داد: حامیان دولت آنقدر در ماه‌های اخیر دستپاچه و شتاب‌زده شده‌اند که به نظر می‌رسد پشت کارهای آنها خرد جمعی و اتاق فکر وجود ندارد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نظر می‌رسد جریان حامی دولت و اصلاح‌طلبان به دلیل منافع باندی و گروهی اینگونه متناقض عمل می‌کنند، افزود: طرح‌های دوفوریتی شامل طرح‌هایی است که به درد منافع مردم بخورد و اگر منافع مردم در حال از بین رفتن باشد طرح دوفوریتی داده می‌شود.

وی با اشاره به شعار دولت برای رسیدگی به معیشت مردم به وضعیت سخت مردم خوزستان پرداخت و گفت: ما در این استان شاهد ریزگردها، قطع آب و برق هستیم بنابراین طرح‌های دوفوریتی باید ناظر به رفع مشکلات مردم خوزستان باشد.

آلیا تصریح کرد: دولت از سویی بحث حقوق شهروندی را به عنوان دستاورد دولت مطرح می‌کند هر چند که به دنبال استفاده خارجی و جلب توجه مجامع بین‌المللی است اما به هر حال آزادی بیان یکی از نتایج حقوق شهروندی است که با طرح اخیر فراکسیون امید نادیده گرفته شده است.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری یادآور شد: هنوز چند وقتی از طرح حقوق شهروندی نگذشته است که نمایندگان این تفکر طرح دوفوریتی می‌دهند تا هر کسی در مراسمی سوالی کرد مجازات شود.

وی این مسئله را برنامه‌ریزی برای انتخابات دانست و افزود: مردم ناراضی هستند که دولت به مطالبات‌شان بی‌تفاوت است و بنابراین طبیعی است که هر جا برای سخنرانی بروند مردم واکنش نشان دهند و از این رو سخنرانی نهاوندیان یا معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به همین دلیل از سوی مردم قطع شد.

آلیا با تأکید بر اینکه قطعا عقلای مجلس اجازه نمی‌دهند شأن مجلس و جایگاه قانون اساسی درباره آزادی بیان با این طرح دوفوریتی تنزل پیدا کند، گفت: مردم نمی‌دانند حقوق شهروندی دولت را باور کنند یا دیکتاتوری نرم حامیان دولت در مجلس را اما به هر حال این طرح‌های دوفوریتی نه برای منافع مردم بلکه برای اقدامات حزبی و جناحی ناظر به انتخابات 96 است.

حق شناس مطرح کرد؛

تاکید بر اصلاح قانون تحزب برای رفع نگرانی احزاب

یک عضو حزب اعتماد ملی بر لزوم بازنگری در قانون تحزب تاکید کرد.

محمدجواد حق‌شناس در کنگره سالانه حزب ترقی ایران با تاکید بر اهمیت احزاب در فرایند دموکراسی گفت:‌ قانون تحزب در کشور ما نیاز به بازنگری دارد. قانونی که در مجلس قبل شکل گرفت عملا یک گام به پس بود.

او متذکر شد:‌ قانون سال 60 باید اصلاح می‌شد اما نیاز به احزاب چیزی نبود که اتفاق افتاد. احزاب کشور نگران هستند.

حق‌شناس در ادامه پیشنهاد تصویب قانون جامع فعالیت‌های سیاسی را مطرح کرد که در آن قانون انتخابات و احزاب وجود داشته باشد.

وی افزود: انتخابات یک مقوله است که باید در این قانون به آن پرداخته شود. همچنین بحث رفراندوم مسکوت مانده است.

او با اشاره به وقایع سال 88 بر لزوم وجود قانونی نیز برای برخورد با جرایم سیاسی و حضور هیأت منصفه و دادگاه‌های بررسی آن تاکید کرد.

حق‌شناس متذکر شد: جایگاه حزب و تحزب یکی از دغدغه‌های اصلی جریان اصلاح طلب است با این که بیش از 100 سال است با این واژه سر وکار داریم اما تحزب در کشور ما به اندازه یک قرن عمر ندارد.

حمایت ۱۲۰ نماینده مجلس از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»

رئیس کمیته نمایندگان مجلس شورای اسلامی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از حمایت ۱۲۰ نفر از نمایندگان مجلس از این جبهه خبر داد.

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی رئیس کمیته نمایندگان مجلس شورای اسلامی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به ضرورت تشکیل این جبهه مردمی، اظهار داشت: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یک حرکت تکامل‌ یافته نیروهای ارزشی دلسوز به انقلاب و نظام اسلامی است که با استفاده از تجارب گذشته در عرصه‌های سیاسی و انتخاباتی به صورت جدی و فعال حضور پیدا کنند.

وی افزود: دغدغه اصلی جبهه مردمی نیروهای انقلاب حل مشکلات جامعه، خدمت به مردم، حرکت در مسیر انقلاب و ولایت است و این حرکت نو در استقرار انقلاب موثر است.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی به رویکرد این جبهه در ساماندهی اقشار جامعه اشاره کرد و گفت: رویکرد جدیدی که در این جبهه از ابتدا نمایان بوده، این است که از تمامی افراد اعم از نخبگان، مهندسان، کشاورزان، بانوان و ... در قالب کمیته‌هایی دعوت کرده و در حال حاضر نیز این کمیته‌ها فعال هستند.

رئیس کمیته نمایندگان مجلس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به تشکیل کمیته متبوعش در جبهه، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در قالب کمیته‌ای سازماندهی شده‌اند و کسانی که از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حمایت کردند، تاکنون نزدیک به 120 نفر هستند که اسامی این افراد موجود است و همه آنها در قالب یک کمیته سازماندهی شدند.

حجت‌الاسلام میرتاج الدینی افزود: تفاوتی که کمیته نمایندگان با سایر کمیته‌های جبهه دارد، در این است که منتخبان که قرار است در مجمع عمومی جبهه شرکت کنند، حدود 20 تا 25 نفر هستند، اما در ارتباط با کمیته نمایندگان تعداد خاصی وجود ندارد و همه نمایندگانی که از جبهه مردمی حمایت کردند، می‌توانند در این مجمع شرکت کنند.

اظهار نظر یک احمدی‌نژادی درباره «آشتی ملی»

معاون سابق مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: مقدمه آشتی ملی، اظهار ندامت اصلاح طلبان از سال ها عملیات جنگ روانی و سیاسی علیه نظام است.

محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد دولت نهم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ادعای اصلاح طلبان مبنی بر آشتی ملی و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اساسا مگر قهری وجود داشته که بخواهد آشتی صورت بگیرد اظهار داشت: قهر وجود داشته اما به نظرم این اصلاح طلبان بودند که با مردم قهر و بحث خروج از حاکمیت را مطرح کردند. پس از چند سال هم فتنه سال ۸۸ را سازماندهی و پیگیری کردند.

وی افزود: حال اگر اصلاح طلبان بعد از گذشت چند سال و از دست دادن پدرخوانده خود، احساس می کنند باید برگردند و آشتی کنند، مانعی نخواهند داشت.

رامین با بیان اینکه موضوع آشتی ملی نباید از سر «فریب» باشد ادامه داد: موضوع آشتی ملی که اصلاح طلبان مطرح می کنند باید از سر صداقت و بازگشت صادقانه باشد که مقدمه آن، اظهار ندامت از سال ها عملیات و جنگ روانی و سیاسی علیه نظام است.

اعلام نحوه بررسی صلاحیت کاندیداهای شوراها

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراها، فرایند نظارت بر این انتخابات را تشریح کرد.

سیدحسن حسینی شاهرودی عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان سمنان، با اشاره به پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، اظهار داشت: شوراها نوعی پارلمان شهری محسوب می‌شوند و جایگاه ویژه‌ای در توسعه شهر و روستا دارند.

وی با بیان اینکه با انتخابات شوراها اداره امور شهری در اختیار مردم قرار می‌گیرد، گفت: مردم با انتخابات شوراها، بر سرنوشت خود در امور شهری، عمرانی روستایی و اجتماعی حاکم می‌شوند.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان سمنان، با بیان اینکه بهتر است افرادی که انگیزه خدمت به مردم را دارند کاندیدای انتخابات شوراهای شهر و روستا شوند، تاکید کرد: افرادی که منافع مردم را بر منافع شخصی، جناحی و قومی ترجیح می‌دهند باید وارد شوراها شوند.

شاهرودی با تاکید بر اینکه شایسته است افراد کاردان و متخصص به امور شهری و شهرسازی وارد شوراها شوند، گفت: افرادی که روحیه انقلابی، جهادی، جسارت و شجاعت دارند، وارد عرصه رقابت انتخابات شوراهای شهر و روستا شوند.

وی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری درباره ینکه مردم و مسئولان باید روحیه انقلابی داشته باشند، خاطر نشان کرد: افرادی که خواهان ورود به شوراهای شهر و روستا هستند باید در همه زمینه‌های اعتقادی، عملی و رفتاری روحیه جهادی و انقلابی را سرلوحه اقداماتشان قرار دهند.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در استان سمنان با تاکید بر اینکه هیئت نظارت بر انتخابات برای تایید صلاحیت کاندیداهای شوراها از مراجع چهارگانه، استعلام می‌گیرد، گفت: علاوه بر استفاده از نظرات مراجع چهار‌گانه، هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت در صورتی که گزارشی در مورد یک کاندیدا به هیئتهای نظارت ارجاع شود به آن رسیدگی می‌کنند.

موحدی کرمانی:

عده‌ای از مردم به دلیل مشکلات شدید اقتصادی از مذهب دست کشیده‌اند

رئیس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی از مردم به دلیل نیازهای شدید اقتصادی از مذهب خود دست برداشته‌اند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی شامگاه چهارشنبه (۲۷ بهمن‌ماه) طی سخنانی در نخستین‌ همایش مشترک ستاد جهاد توانمندسازی محرومین کشور، با بیان این که امروز جنگ ما در مسائل اقتصادی دنبال می‌شود، اظهار کرد: ما دیروز در جبهه علیه دشمنان می‌جنگیدیم و امروز جنگ ما در مسائل اقتصادی دنبال می‌شود؛ چرا که دشمن دل بسته است که ما را در بُعد اقتصادی تضعیف کند و زیر فشار قرار دهد تا مردم از انقلاب ببرند.

وی با بیان این که اگر اشتباه نکنم، نخستین مسئله مهم ما از دیدگاه رهبری، مسئله اقتصادی است، اظهار کرد: باید از نظر اقتصادی آن قدر پیشرفت کنیم که بتوانیم در مقابل دشمن بایستیم. او را بشکنیم و سلاحش را کند کنیم که در چنین شرایطی فشارهای دشمن هم نمی‌تواند تأثیری بر ما بگذارد و این معنای اقتصاد مقاومتی است.

رئیس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که برخی‌ در مقابل هر گام موثری که برای کاسته شدن از مشکلات اقتصادی برداشته می‌شود کمبود بودجه را بهانه می‌کنند، اظهار کرد: این که نشد ما هر گاه می‌خواهیم گام موثری را در نظام برداریم، عده‌ای بگویند بودجه نیست. می‌خواهیم به داد فقرا برسیم، می‌گویند بودجه نیست. می‌خواهیم بهره‌وری بازنشستگان را بالا ببریم، می‌گویند بودجه نیست. می‌خواهیم فرزندان و خانواده‌های شهدا را حمایت کنیم، باز هم می‌گویند بودجه نیست. البته من فکر می‌کنم این‌طور هم نباشد که می‌گویند بودجه نیست. شاید بودجه هم هست اما به جای دیگری می‌رود.

دبیر کل جامعه روحانیت مبارز افزود: اگر مردم نیازمند باشند، نان شب نداشته باشند، نتوانند بچه‌هایشان را به مدرسه بفرستند و خانه‌ای برای زندگی نداشته باشند، معنایش همان حدیث امام علی (ع) است که فرمود: نزدیک است که فقر به کفر بیانجامد. همان طور که الان هم می‌شنویم که عده‌ای به دلیل نیازهای شدید اقتصادی‌شان دست از مذهب برداشته‌اند.

موحدی کرمانی با تأکید بر این که ثروت عمومی باید به اندازه نیاز در بین همه مردم تقسیم شود، اظهار کرد: ثروت در جامعه مانند خون در بدن است که باید به تمام نقاط برسد و آنهایی که در این کشور برنامه اقتصادی دارند، باید بر مبنای اسلام این برنامه را پی‌ریزی کنند تا بتوانیم ثروت را در بین همه مردم تقسیم کنیم.

وی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی برای بودجه کشور به شکلی تنظیم شود که هم ملت از بودجه بهره‌مند شوند تا نیازهایشان برطرف شود و هم آنهایی که حقوق‌های غیرمتعارف گرفته‌اند، این مبالغ را باز پس‌دهند.

رئیس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با اشاره به اهمیت موضوع حقوق‌های غیر متعارف اظهار کرد: آنهایی که حقوقشان غیر متعارف است و پول‌های زیادی را انباشته کرده‌اند، در واقع آن مبالغی را برای خود برداشته‌اند که دیگران به آن نیاز داشته‌اند. پس باید این مبالغ را از حلقومشان بیرون کشید.

عارف: نظرم بر ادامه حمایت از روحانی است، اما...

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نباید به دنبال حذف یکدیگر باشند چرا که برای نظام هزینه دارد.

محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان صبح امروز در کنگره حزب ترقی ایران اظهار داشت: ما در آستانه یکی از بزرگترین رویدادهای سیاسی خود یعنی انتخابات 96 هستیم.

وی با اشاره به اینکه امام و مقام معظم رهبری نقش مهمی برای مردم در تعیین سرنوشتشان قائل بوند و هستند، ادامه داد: در فصل سوم قانون اساسی ما نیز به دموکراسی و آزادی مردم اشاره شده است و همه اینها حاکی از این است که در نظام ما حرف آخر را مردم می‌زنند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: در سال‌های بعد از انقلاب تعداد احزاب و تشکل‌های ما بسیار افزایش یافت اما در مقاطعی نگاه آنان کمّی و صرفا افزایش احزاب صورت گرفت و در عملکرد آنان اقدامات به خصوصی دیده نمی‌شد.

عارف با تأکید بر اینکه برای اجرای تمام بندها و اصول قانون اساسی راهی جز تحزب وجود ندارد، تصریح کرد: افتخار نظام ما این است که تمام مسئولانش را مردم انتخاب کرده‌اند و این گویای جایگاه واقعی حزب در جامعه ما است اما تا رسیدن به جایگاه اصیل و واقعی احزاب که همان فراگیری و تأثیرگذاری آنان است، فاصله زیادی داریم و باید به سمتی برویم که دیدگاه احزاب، تحقق عینی و عملی پیدا کنند.

وی افزود: راهبرد کلی همه نخبگان و دلسوزان ما باید به این سمت برود که همه فعالیت‌هایشان را به سمت تحزب حرکت دهند و نقش مردم را در تصمیمات پررنگ کنند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد: مردم ما در همه صحنه‌ها باید حرف آخر را بزنند که یکی از مهم‌ترین نمودهای آن حرف آنان پای صندوق‌های رأی است که باید بی چون و چرا پذیرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در میان همه افراد و احزاب اختلاف نظر وجود دارد، گفت: رویکرد حزبی اصل مهمی دارد مبنی بر اینکه نباید اعضا با تصمیمات تشکیلاتی مخالفت کنند و همه باید تصمیم اتخاذ شده را اجرا کنند.

عارف با اشاره به اینکه جبهه اصلاحات در دهه 90 سه راهبرد اساسی را در دستور کارخود قرار داده است، متذکر شد: اولین راهبرد ما مشارکت حداکثری مردم در همه صحنه‌های انتخاباتی بود که این هدف در چهارچوب منافع ملی ترسیم شده است.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه اجماع کامل در درون جبهه اصلاحات نیز راهبرد بعدی ما بود، ‌اظهار داشت: با یک نگاه اولیه اجماع و وحدت همه احزاب و تشکل‌های اصلاح‌‌طلب کار سختی بود ولی ما به خوبی این ظرفیت‌مان را نشان دادیم.

وی با اشاره به اینکه همکاری و تفاهم با جریانات دیگر نیز سومین راهبرد ما است، تصریح کرد: واقعیت این است که باید در نظام ما به دو جریان اصلی سیاسی یعنی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی اصالت داده شود.

عارف با تأکید بر اینکه ما نباید به دنبال حذف هم باشیم، گفت: این دو جریان باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند و دنبال حذف یکدیگر نباشند چرا که اگر به دنبال کنار گذاشتن همدیگر باشند، هزینه‌‌های زیادی به نظام وارد می‌شود.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه در هر دو جریان اصیل سیاسی کشور چهره‌های خدوم بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: ما در اصول با هم اختلاف نداریم و بر این اساس باید برچسب زدن‌ها را کنار بگذاریم چرا که برچسب زدن در نظام سیاسی ریشه در عدم رشد فکر سیاسی دارد پس ما باید این راهبرد را دنبال کنیم که در صحنه سیاسی با یکدیگر رقابت جدی کنیم و فردای رقابت وارد فضای رفاقت شویم.

وی با اشاره به طرح دو فوریتی مقابله با براندازی جلسات و مراسم مجوزدار که تقدیم مجلس شده است، گفت: وقتی مراسمی مجوز دارد نباید با آن مقابله شود و چرا عده‌ای تشخیص می‌دهند که محور همه عالم هستند و باید امور را به هم بزنند.

عارف ادامه داد: پیش‌نویس طرح دوفوریتی برخورد با برهم زنندگان مراسم های قانونی در مجلس در حال بررسی است و پیام این طرح این است که هیچ کس حق ندارد با برنامه‌های دارای مجوز برخورد کند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد:‌ در داخل هر خانواده‌ای اختلاف نظر وجود دارد و جریان اصلاحات نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌توانیم اختلاف نظر داشته باشیم اما مگر همدیگر را نمی‌شناسیم؟ چرا حرمت‌ها را حفظ نمی‌کنیم الان فراکسیون امید زیر سوال است.

وی با بیان این که بنده در مکانیزم امضای طرح‌ها در فراکسیون امید گفته‌ام که عموما تصمیمات جمعی را امضا می‌کنم، اظهار داشت: رفتار فراکسیون امید باید منبعث از گفتمان جمعی باشد نباید یک نفر تصمیم نهایی را بگیرد.

عارف در رابطه با فعالیت‌های فراکسیون امید در رابطه با استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: در وهله اول چندی پیش فراکسیون امید، کمیته‌ای را متشکل از مخالفان و موافقان استیضاح آخوندی تشکیل داد و حدود سه هفته قبل وزیر به همراه معاونش در جلسه ما حضور یافت و جلسه فنی و کارشناسانه‌ای برگزار کردیم.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه در آن جلسه احساس کردیم که استیضاح وزیر جدی نشود، ادامه داد: اما پس از آنکه ماجرای استیضاح آخوندی جدی شد سریعا جلسه‌ای دیگر تشکیل دادیم و تأکیدمان این بود که با توجه به عملکرد آخوندی در بخش‌های مختلف و همچنین با توجه به اینکه دولت در ماه‌های پایانی‌اش قرار دارد، به استیضاح رأی منفی دهیم و نظر فراکسیون امید را اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه حرکات جبهه‌ای نمی‌تواند حرکاتی درازمدت باشد، تصریح کرد: ‌ما باید به سمت تحزب برویم و تا آن زمان باید جبهه‌ها و جریان‌هایمان همگراتر شوند.

عارف با اشاره به اینکه مهم‌ترین دستاورد اصلاح‌طلبان در سال 92 این بود که به منافع ملی بیشتر از منافع شخصی توجه کرد، اظهار داشت: اصلاح‌طلبان در سال 94 در زمینه همگرایی بهتر عمل کردند و با درک شرایط زمانی توانستند نتیجه قابل قبولی در انتخابات مجلس بگیرند که نمود واقعی اجماع اصلاح‌طلبان بود.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده نیز باید این مسیر را ادامه دهند، ادامه داد: کار اصلی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تنها سیاست‌گذاری است و برای انتخابات شوراها تصمیمات را بر عهده استان‌ها گذاشته و رویکرد ما این است نباید وزن‌کشی کنیم و همچنین نباید به هیچ حزبی سهم خاصی بدهیم.

وی با بیان اینکه ما حق نداریم اولویت‌بندی کنیم، اظهار داشت: ما تنها برای انتخابات شوراها سهم خاصی برای زنان و جوانان در نظر گرفته‌ایم که این دو قشر 50 درصد شوراها را در دست داشته باشند.

عارف با اشاره به اینکه ما شوراها را پارلمان‌های محلی میدانیم، تأکید کرد: مسائل امنیتی و سیاسی در فعالیت شوراها نمی‌گنجد و برای انتخابات شوراها باید به سراغ افراد شایسته و اهل فن برویم.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در رابطه با موضع اصلاح‌طلبان در مورد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ مسیر ما در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری روشن است و از اول تأکید ما این بود که باید رویکرد سال 92 را ادامه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه جریان اصلاحات قطعا یک کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری 96 دارد، گفت: نظر شخصی بنده حمایت از روحانی است اما دولت در اموری چون اشتغال و مسائل اقتصادی باید بهتر عمل کند و در این راستا حتما جلساتی برگزار خواهیم کرد.

عارف با بیان اینکه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به موقع نظر قطعی‌اش در رابطه با انتخابات سال آینده را مطرح می‌کند، خاطرنشان کرد: حرف آخر را مردم پای صندوق‌های رأی می‌‍زنند و ما به فردی که از پای صندوق‌های رأی بیرون بیاید احترام می‌گذاریم.

برگزاری انتخابات در ایران و 140 کشور جهان

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه «29 اردیبهشت‌ماه سه انتخابات را در کشور داریم» گفت: در انتخابات به جد به‌دنبال بی‌طرفی و بی‌غرضی هستیم.

علی‌اصغر احمدی در جلسه شورای اداری استان سمنان، بر لزوم رعایت قانون تاکید و اظهار کرد: به‌عنوان مسئول اجرایی انتخابات بر اساس نظر امام راحل میزان را رای ملت دانسته و باور داریم که رای ملت، حق‌الناس است و با اجرای مر قانون از آن حفاظت می‌کنیم.

وی بر ضرورت پرهیز از تهمت به افراد و جریان‌ها تاکید و تصریح کرد: احزاب باید بدانند که هم‌اکنون بهار احزاب است و می‌توانند براساس قانون در زمان قانونی به انتخابات وارد شده و تبلیغات کنند اما این تبلیغات نباید به تخریب و تهمت بیانجامد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه «وظیفه مراجع چهارگانه بیان سوابق افراد است و وظیفه‌ای فراتر از آن در انتخابات ندارند» افزود: مراجع چهارگانه باید بدانند که تصمیم‌گیری با هیات‌های اجرایی و نظارت است و به این حوزه‌ها وارد نشوند.

احمدی با انتقاد از حرمت‌شکنی‌ها در فضای سیاسی گفت: دولت به انتقاد سازنده باور عمیق داشته و از آن استقبال می‌کند اما برخی‌ها به بهانه نقد به تخریب دولت می‌پردازند و این زیبنده فعالان این بخش نیست.

وی بر لزوم هوشیاری همه فعالان سیاسی، احزاب، مسئولان و اقشار مختلف مردم تاکید کرد و افزود: منافقین و تکفیری‌ها همواره مترصد ضربه زدن به نظام و مردم هستند و دست از سر انقلاب ما برنمی‌دارند لذا در انتخابات باید با هوشیاری عمل کنیم.

معاون سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه «در ایام نزدیک به انتخابات شایعه‌سازی و تهمت زیادتر می‌شود» از گروه‌ها و احزاب خواست که به‌منظور ضربه‌زدن به رقبای سیاسی خود به مطالبات مردمی دامن نزنند.

برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره رئیس‌جمهوری در ایران و 140 کشور جهان

احمدی با بیان اینکه «29 اردیبهشت سه انتخابات همزمان در کشور داریم» گفت: نخست انتخابات ریاست‌جمهوری است که دارای یک حوزه در سطح کشور است و دیگری انتخابات شوراهای شهر و روستاست که در هر کدام از شهرها و روستاهای کشور دارای یک حوزه است و سومین نیز انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس برای سه کرسی و در سه حوزه انتخابیه کشور است که دو حوزه آن در استان آذربایجان شرقی و یکی نیز در استان هرمزگان است.

وی با اشاره به اهمیت و گستردگی انتخابات رئیس‌جمهوری گفت: انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در سراسر شهرها و روستاهای ایران و 140 کشور جهان که ایرانیان در آنجا سکونت دارند برگزار می‌شود.

معاون وزیر کشور به برخی تفاوت‌ها در انتخابات اشاره و با بیان اینکه «در انتخابات شوراها صندوق‌ها الزاما باید ثابت باشند» خاطرنشان کرد: در انتخابات شوراهای شهر و روستا همه صندوق‌ها ثابت هستند و صندوق سیار نخواهیم داشت اما در انتخابات رئیس‌جمهوری صندوق‌های سیار برای برخی روستاهای نزدیک به‌هم و کم‌جمعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعداد شعب اخذ رای شوراها حدود 65 هزار و در ریاست‌جمهوری حدود 55 هزار شعبه هستند

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به تعداد شعب اخذ رای در دو انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری اضافه کرد: تعداد شعب اخذ رای در انتخابات شوراها حدود 65 هزار و در ریاست‌جمهوری حدود 55 هزار شعبه اخذ رای هستند.

وی با بیان اینکه «نظارت بر انتخابات شوراها با مجلس و در ریاست‌جمهوری با شورای نگهبان است» خاطرنشان کرد: در همین راستا ستاد انتخابات کشور حداکثر هماهنگی و تعامل را با مجلس و شورای نگهبان دارد.

احمدی با اذعان به اینکه «به‌دنبال اجرای مر قانون هستیم» گفت: اجرای مر قانون نه‌تنها وظیفه اجرایی که تکلیف ما نیز هست لذا به‌هیچ عنوان از قانون عدول نخواهیم کرد.

وی بر لزوم رعایت قانون در همه بخش‌های انتخابات از برگزاری سخنرانی‌ها و تبلیغات تا اخذ رای تاکید و به مسئولان استان توصیه کرد: از امکانات بیت‌المال در زمان انتخابات له و علیه کسی استفاده نشود.

احمدی به نقش مهم امنیت در انتخابات اشاره و عنوان کرد: به لطف خداوند امروز ایران از امنیت حداکثری برخوردار است.

وی ادامه داد: مهمترین پارامتر بعد از مشارکت مردمی در انتخابات، تامین امنیت انتخابات؛ امنیت عمومی مردم و امنیت شعبات اخذ رای تا امنیت روانی مردم است.

معاون سیاسی وزارت کشور امنیت روانی را مهم خواند و تصریح کرد: اگر امنیت روانی وجود داشته باشد اعتماد و اطمینان مردم به انتخابات نیز وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی