به بهانه تجمع اعتراضی امروز مقابل مجلس شورای اسلامی +ویدیو

شروع لشکرکشی خیابانی بخش سنتی علیه اسنپ و تپسی و یک درخواست

دو کسب‌وکار نوپا که مدتی است در پایتخت پا گرفته‌ و مشتریان پر و پا قرصی یافته‌اند، آنقدر مورد غضب بخش سنتی بازار واقع شده‌اند که شاهد شکل گیری تجمع اعتراضی علیه شان، آن هم با شعارهای عجیب و غریب و ایدئولوژیک هستیم! اتفاقی تکراری که امیدواریم نمایندگان مجلس را به واکنش واداشته و به راهکاری برای حل و فصلش برای همیشه منجر شود.
کد خبر: ۶۶۹۶۷۸
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳ 20 February 2017
|
44169 بازدید
|
دو کسب‌وکار نوپا که مدتی است در پایتخت پا گرفته‌ و مشتریان پر و پا قرصی یافته‌اند، آنقدر مورد غضب بخش سنتی بازار واقع شده‌اند که شاهد شکل گیری تجمع اعتراضی علیه شان، آن هم با شعارهای عجیب و غریب و ایدئولوژیک هستیم!

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پیش که رهگذران میدان بهارستان با شعارهای «نرم افزار نفوذی نابود باید گردد» و «اسنپ آمریکایی نابود باید گردد» مواجه شدند، شاید باور نمی‌کردند که علت شکل گیری این تجمع تنها تلاشی برای بیرون راندن رقیب از گود باشد. از این رو که می‌دیدند شعارهایی با مضمون مرگ بر آمریکا مطرح می‌شود.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هنوز بسیاری از مردم، حتی در پایتخت، یا با این دو کسب و کار آشنایی ندارند و یا آنقدر در این باره اندک می‌دانند که نمی‌توانند چرایی مخالفت برخی با آنها را درک نمایند. نکته‌ای کلیدی که اگر مورد توجه تجمع کنندگان قرار گرفته بود، چه بسا از اقدام امروزشان منصرف می‌شدند و ترجیح می‌دادند به شهرت این دو مجموعه یاری نرسانند.

اما معترضان که بودند و وقتی شعار «نماینده تهران حمایت، حمایت» سر می‌دادند، چه نوع حمایتی را خواستار بودند؟ اگر کمی درباره این دو کسب و کار بدانید، پاسخ به این سوال برایتان سخت نخواهد بود اما بگذارید برای آنهایی که در این باره اطلاعات کمتری دارند، نوع کسب و کار اسنپ و تپسی را معرفی کنیم تا اوضاع دستشان بیاید.

این دو کسب و کار در حقیقت نوعی از نسخه اینترنتی تاکسی تلفنی‌های آشنا برای عموم هستند. با این ملاحظه که واسطه ارتباط با این تاکسی های آنلاین، تلفن های همراه هوشمند هستند. یعنی ملزومات بهره مند شدن از خدمات این دو تاکسی، اول گوشی هوشمند و سپس اینترنت است. دنیایی که روز به روز بر مخاطبانش افزوده می‌شود و به همان اندازه که رشد می‌کند، عده‌ای بیشتر از آن جا می‌مانند.

مثل کسب و کارهایی که هنوز به این دنیا راه ارتباطی باز نکرده‌اند و به نوعی، سنتی تلقی می‌شوند. امثال تاکسی‌های تلفنی که حالا اسنپ و تپسی را رقیب خود می‌بینند و ظاهرا برای از دور خارج کردن رقیب، دستاویزی بهتر از نفوذی و آمریکایی خطاب کردنش نیافته‌اند. رقیبی قدرتمند که نه تنها مشتریانشان را کاهش داده، که رانندگان شاغل در تاکسی های تلفنی را هم به سوی خود جلب کرده و به مدد تغییراتی که در این کسب و کار ایجاد کرده، به نوعی بازار تاکسی را به کل تغییر داده است.
 
تعداد بازدید : 6903
تعداد بازدید : 258


همین گزاره ها کافی است تا مالکان تاکسی های تلفنی، آژانس های کرایه اتومبیل و حتی بخشی از رانندگان شاغل در این بنگاه های کوچک، از اسنپ و تپسی خوششان نیاید و خواستار بازگشت اوضاع به روال سابق باشند. خواسته‌ای که اگرچه می‌شود از مجاری قانونی و به شکل اصولی پیشش برد، اما برخی ترجیح می‌دهند با صدای بلند، همراه با شعار مقابل مجلس و به نوعی با اردوکشی خیابانی مطرحش نمایند.

وضعیتی که می‌توان آن را اوج تقابل میان کسب و کارهای نوپا و سنتی نامید و نمونه‌های فراوانی از آن را در گذشته برشمرد تا تکراری بودنش مسجل شود. مثل واکنش صنف خواروبار فروشان به شکل گیری فروشگاه هایی که اصطلاحا «سوپرمارکت» نامیده می‌شوند یا حتی نارضایتی سوپرمارکت دارها از شکل گیری هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگی که اجناسشان را با نرخ کمتری به مشتریان عرضه می‌کنند.

یا حتی می‌توان کمی عقب تر رفت و بیکاری کارگران در انقلاب صنعتی را به یاد آورد که اعتراضات کارگرانِ بیکار شده به دست ماشین ها و ربات ها را به همراه داشت. رویدادهای به شدت تکراری که از گذشته تا به حال در حال وقوع هستند و کسی برای پیشگیری از آنها طرح و برنامه‌ای ندارد. چه ماجرای تقابل اسنپ و تپسی با تاکسی های تلفنی باشد و چه کاهش مشتریان بنگاه‌های معاملات املاک و اعتراض ایشان به سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که بازارشان را کساد کرده‌اند.

وضعیتی که در شکل گیری آن، انتخاب جامعه نقش بسیار مهمی دارد. مثل مزیت‌هایی که اسنپ و تپسی به مسافران و رانندگان عرضه کرده‌اند و موجب کوچ بخشی از مشتریان تاکسی‌های تلفنی به سمت این کسب و کارهای نوپا شده‌اند. مزیت‌هایی که بازار سنتی یا قادر به ایجادشان نیست و یا تمایلی به ارائه‌شان ندارد و از این رو رقابت دو بازار مدرن و سنتی را نابرابر جلوه داده و شکل گیری اعتراضات را سبب می‌شود.

درست مثل مزیت هایی که فروشگاه‌های آنلاین به مشتریان عرضه می‌کنند و مغازه داران در رقابت با آن تاحدودی ناتوان به نظر می‌رسند. الا آن دسته از مغازه دارانی که سعی می‌کنند خود را با شرایط روز وفق داده و به نوعی جبران مافات نمایند. مثل رانندگانی که در تطبیق با شرایط موجود، ترجیح می‌دهند هم در اسنپ و تپسی شاغل باشند و هم به مانند قبل در زمان‌های مشخص شده در آژانس فعالیت کنند. یا رانندگانی که وقتی دنبال مسافران دربستی می‌گردند، لا به لای فریادهایشان، «به قیمت اسنپ و تپسی» را هم تکرار می‌کنند تا از مشتریان راضی از این دو کسب و کار هم بهره ببرند.

همه اینها در حالی است که اگر بخواهیم از ادامه تنش ها در این زمینه پیشگیری کنیم، به چیزی بیشتر از این تطبیق‌ها نیازمندیم. شاید به اقدامی مانند ورود مجلسی ها به مناقشه‌ای که تجمع امروز مقابل مجلس را رقم زده بود. ورودی از جنس قانون گذاری در این عرصه و به رسمیت شناختن کسب و کارهای نوپا و حد و حدودشان که می‌تواند دستمایه‌ای برای قضاوت در مناقشات شکل گرفته و مناقشات مشابه در آینده باشد.

رویکردی که بر مبنای آن، می‌توان به شکل گیری امثال اتحادیه یا صنف کسب و کارهای نوپا امیدوار بود و انتظار داشت تقابل کسب و کارهای نوپا و بازارهای سنتی به موضوعی صنفی و قانونی تبدیل شده و به گلایه‌ها و اظهارنظرهای تند و چالش برانگیز یا تجمع های اعتراضی منجر نشود. رویکردی مبتنی بر قانون که بی شک مورد تایید قانون گزاران در مجلس و دیگر نهادها خواهد بود. از این رو جا دارد از نمایندگان مجلس بخواهیم طبق خواست معترضان امروز، به این مناقشه ورود کرده و تدبیری بیاندیشند که به برچیدن بساط این تقابل ها برای همیشه منجر شود.

 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۱۲۲
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
من سه تا دختردانشجو دارم که نگران رفت آمد آنها بودم اما از زمانیکه اسنپ شروع به فعالیت در سطح تهران کرده هم امنیت بالای دارد چون تمام مشخصات راننده وخودرو از قبل به مسافر ارسال می شوددر ضمن کرایه دریافتی رانندگان اسنپ یک سوم تاکسی ها وآژانس ها می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
فقط اسنپ و تپسی
یه نفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
یه زمانی طرف واسه اینکه انقلابی بودن خودش را ثابت کنه مرگ برفلان شخص و فلان کشور که کشمش این آجیل آمریکا بود را میگفت.ولی این موضوع اینقدر لوس شده که بچه واسه پوشکش میگه مرگ برآمریکا و سبزی فروش محل کف مغازه اش پرچ و مرگ برآمریکا میذاره.این بندگان خدا هم سوراخ دعا را گم کردنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
امروزبا۱۱۵۰۰ ویک راننده مودب وفرز درکوتاهترین زمان ممکن وبااستفاده از اینترنت ومسیریاب ازغرب تهران به شرق تهران رفتم موقع بازگشت به دلیل مشکل گوشی ام مجبورشدم با بیش از دوبرابر قیمت ویک راننده سیگاری وبی ادب ودونیم ساعت گرفتاری درترافیک به مبدابرگردم خوب این رانندگان سنتی وعقب افتاده از پیشرفت تکنولوژی بهتراست به جای اعتراض خودرابا جامعه وپیشرفتهای دنیا وفق بدهند نه اینکه تجمع وسر وصداکنند وآنرابا فحش و نفوذی وامریکایی بودن طردکنند نظرمردم وجامعه مهم است نه رانندگان وتاکسیرانی عقب افتاده از دنیای امروز.
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
اینها روندهای برافکن کسب و کارهای قدیمی هستند و باعث حذف واسطه ها میشن حالا تظاهرات هم کردید آخرش چی میشه جلوی تکنولوژی رو گرفت؟!
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
این حرفها کاملا درست.
فقط یک سوال. آیا دوندگی ها و هزینه هائی که مالکان آژانس های تلفنی بابت گرفتن جواز و اجاره یا خرید محل متقبل شده اند به آنها برگردانده خواهد شد ؟
درست است که رقابتی به مسئله نگاه میکنید و استفاده از تکنولوژی های جدید و سرویس بهتر به مشتری و ... ولی حمایت از طرف شهرداری یا سازمان تاکسیرانی یا هر جای دیگر نباید فراموش شود.
ممکن است هزینه های تاکسی اینترنتی کمتر باشد و مشتری بیشتری جذب کند، ولی اگر آنها هم مانند روش سنتی هزینه پرداخت کنند دیگر مشتریان خود را به خاطر قیمت مشابه شاید از دست بدهند.
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
در محیط رقابت سالم همه باید تلاش کنند نه اینکه انحصاری یک کسب و کار را داشته باشید و نوآوری نداشته باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
وقتی آژانسها و حتی تاکسی های راه آهن و فرودگاه با نرخ های بی مبنا و اجحاف ضالمانه از مردم نگون بخت کرایه های آنچانی و ظالمانه دریافت می کنند و فریادرسی هم وجود ندارد حالا که رقیبان منصفی نانشان را آجر نموده اند باید هم از ترفند اتهام آمریکائی به رقیب استفاده کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
فقط اسنپ و تپسی
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
نرم افزار نفوذی؟؟
حالا اگر این تجمع برای تلگرام و اینستاگرام بود باز یه توجیه دست و پا شکسته ای میشد براش سمبل کرد
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
نکته مهم و جالبی که در این تجمع بود، این بود که تجمع‌کنندگان «مدیران آژانس‌ها» بودند و نه رانندگان. یعنی افراد متضرر از این نرم‌افزارهای جدید، مدیران و در کل مشاغل واسطه و غیرمستقیم هستند و رانندگان هیچ ضرری نمی‌کنند، چون به این شرکت‌ها می‌پیوندند و منظم‌تر و دقیق‌تر و بهتر هم پول می‌گیرند.
و حذف شغل‌های واسطه‌ای و غیرمستقیم هم اتفاقا پدیده مبارکی است که باعث پایین آمدن قیمت تمام شده و سود هر دو طرف مشتری و عرضه‌کننده می‌شود. به امید موفقیت هر چه بیشتر این نرم‌افزارها که راه کلاهبرداری و گرانفروشی و ... رو بستن و راحتی و ارزانی و امنیت رو برای مردم آوردن.
امین
|
Germany
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
کرایه ها رو دوبله و سوبله با ملت حساب میکردن! دستور میدادن که با موبایل حرف نزنین ولی صدای رادیوی خودشون همیشه رو اعصاب بود، تهدید میکردن که دست به شیشه بالابر نزنین، پول تمیز میگرفتن و کثیف به آدم میدادن! ، سر صبح حتی زحمت شستن صورت شون رو هم نمیکشیدن! و ...

خوب معلومه الان که مردم پناه آوردن به تکنولوژی های جایگزین، به جای اصلاح خودشون اینجوری زبان به اعتراض گشودن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
فقط اسنپ و تپسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
فثقط اسنپ و تپسی .... شما آژانسهای سنتی هم تشریف ببرید به روز شید مردم تاوان به روز نبودن شما رو نمی تونن بدن...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
نرخ کرایه تاکسی ها بالا و گاها بدون قاعده و قانون است هر کسی یه قیمت میده
اینطور نیست که یه کرایه مشخص برای کرایه و دربست یه مسیر باشه
من مسیر ترمینال بیهقی تا شهرک گلستان (همت) رو با تاکسی ترمینال رفتم ۳۸ تومن
اونوقت مسیر شهرک گلستان تا فرودگاه امام با اسنپ ۳۶ تومن شد
حالا خودتون قضاوت کنید
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟