بازدید 15368

ابتکاري براي حمايت مردمي از «سنتوري»

کد خبر: ۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۹ 18 February 2008
فاجعه قاچاق «سنتوري» آخرين ساخته داريوش مهرجويي همچنان نقل محافل است و واكنش تند سينماگران را در پي دارد. روز گذشته ايده‌اي در گروه «ادب و هنر» اعتماد ملي شكل گرفت مبني بر اينكه هركس طي روزهاي اخير سي‌دي يا DVD «سنتوري» را به شكل غيرقانوني خريداري كرده، مبلغي به حساب تهيه‌كننده اين فيلم واريز كند.

يادمان هست كه كارگردان اين فيلم و موكلش اعلام كرده بودند خريدن اين سي‌دي شرعا حرام است. همچنين طي ماه‌هاي گذشته بسياري از سينماگران، فعالان و مسئولان فرهنگي اين كار را تقبيح كرده و آن را به‌مثابه نوعي «سرقت» دانسته بودند. از اين رو خريداران سي‌دي «سنتوري» كه به واسطه همين سي‌دي اين فيلم را ديده‌اند براي آنكه در «سرقت» و «قاچاق» سهيم نباشند مي‌توانند بهاي بليت آن را به شماره حساب مشترك تهيه‌كننده و كارگردان فيلم واريز كنند.

اين ايده ابتدا با داريوش مهرجويي (كارگردان «سنتوري») و در ادامه با فرامرز فرازمند (تهيه‌كننده آن) در ميان گذاشته شد. مهرجويي و فرازمند، هم از اين ايده استقبال كردند و هم نگران بودند. استقبال آنها از اين جهت بود كه معتقد بودند اين حركت باعث وحدت سينماگران مي‌شود، اما نگراني‌شان از آن بابت بود كه مي‌گفتند مبادا طرح اين ايده به معناي «محتاج بودن» آنها تلقي شود. نهايتا هر دو ضمن موافقت با اين ايده، اعلام كردند كه عوايد احتمالي آن صرف امور خيريه خواهد شد.

مهرجويي در اين باره به «اعتماد ملي» گفت: «من شخصا با اين ايده موافقم. ژست قشنگي است و يك نوع وحدت و همدلي را مي‌رساند. ما مي‌توانيم شماره حسابمان را اعلام كنيم، ولي اميدوارم مردم عزيز در جريان باشند كه ما محتاج نيستيم و هرچه به حسابمان واريز شود، صرف امور خيريه مي‌شود.»

فرازمند هم كه قاچاق سي‌دي «سنتوري» را «ضربه به سينماي ايران» مي‌دانست، گفت: «اينجا مسئله‌ پول در ميان نيست. ما بايد به ضربه روحي فكر كنيم كه به مهرجويي و بقيه عوامل فيلم وارد شده است. بحث من اين است كه مي‌گويم اگر قرار بود سنتوري اكران نشود، چرا پروانه ساخت داديد؟!»

او همچنين درباره اين ايده اضافه كرد: «من قبلا هم گفته بودم كه اگر «سنتوري» فروش داشت 50 درصد آن را صرف امور خيريه مي‌كنم. حتي مي‌توان صرف كمك به زحمتكشان و فعالان عرصه سينما كرد كه نيازمند ياري هستند. به هر حال شخصا با اين ايده موافقم و اعلام مي‌كنم كه عوايد احتمالي اين طرح را صرف امور خيريه مي‌كنيم.»

فرازمند در ادامه حساب مشترك خود و مهرجويي را اعلام كرد. اين حساب مشترك به نام «داريوش مهرجويي و فرامرز فرازمند» و از اين قرار است: 0116407795 (بانك تجارت شعبه چهارراه پارك كد 032).

همان‌طور كه كارگردان «سنتوري» گفته، اين طرح مي‌تواند قبل از هر چيز به همدلي و وفاق در سينما خصوصا سينماي فرهنگي و مستقل بينجامد؛ شايد مبلغ 1000 يا 1500 تومان بهاي يك بليت كه از سوي خريداران اين سي‌دي يا بينندگان آن به حساب تهيه‌كننده و كارگردان آن واريز مي‌شود، مبلغ چنداني نباشد و همگان، حتي آنهايي كه اين سي‌دي را نخريده‌اند، مايل به همراهي با اين طرح باشند، اما بايد بدانيم كه عوايد اين حركت بيش از هر چيز به ثبات سينماي مستقل كمك كرده و ضربه‌اي كه به اين سينما خورده را جبران مي‌كند.

تاكيد مي‌شود همان‌طور كه كارگردان و تهيه‌كننده «سنتوري» متذكر شده‌اند اين حركت براي كمك مالي به آنها نيست؛ بلكه هدف از آن، يادآوري پديده زشت «قاچاق» است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
این ها همه کارهای بیهوده است باید با توجه به تکنولوژی روز و خصوصیات ایرانی ( تنبلی در رفتن به سینما )، راه های جدید برای عرضه فیلم با قیمت مناسب و دسترس بودن بسیار راحت و در پایان درآمد مناسب برای تهیه کننده، پیدا نمود ... اولین قدم ایجاد یک سایت رسمی توسط سینمای ایران برای ایرانیان خارج از کشور است که فیلم ها را با کیفیت بسیار خوب بتوانند از آن سایت اجاره ( نوعی دانلود که نشود از آن کپی غیر مجاز کرد ) کنند.
پیشنهاد بسیار خوبیست بنده با اینکه فیلم را ندیده ام اما برای حمایت از مهرجویی حتما" این کار را انجام خواهم داد
متشکرم
واقعا آفرین بر پیشنهاد دهنده و آفرین بر فرامرز فرازمند و داریوش مهرجویی عزیز که آن را قبول کردند.
به این ترتیب همه می توانند مشارکت کنند (حتی کسانی که فیلم را دانلود کرده اند ! )
قانون کپی رایت یا درست است یا نیست. اگر نیست که هیچ، اما اگر هست بهتر است تمام نسخه های ویندوز، آنتی ویروس ها، انواع نرم افزارها، موزیک ها و فیلم ها را در سراسر کشور جمع آوری کنیم یا برای هر کدام یک شماره حساب اعلام کنیم.
از این نظر بین مهر جویی و بیل گیتس فرقی نیست. از منی که دارم این رو می نویسم، تا شمایی که در تابناك می خوای بررسی کنی نظرم رو، تا شمایی که داری در منزل و محل کار این نظر رو می خونی ، همه داریم از دسترنج و حاصل فکر و زحمت بیل گیتس و هزاران پدیدآورنده دیگر به رایگان استفاده می کنیم.
با سلام ؛ من اهل هنر هفتم و دستبوس فعالان اين عرصه هستم . نمايش يك فيلم در خارج شبكه نه تنهااز ارزشها ي هنرمندان كم نميكند بلكه بر شرمندگي استفاده كنندگان از يك محصول دزدي ميافزايد و اميدوارم با حمايت از اين نهضت كه به ابتكار اعتماد ملي آغاز شده اين پديده زشت ريشه كن شود و هر چند تاكنون هيچ فيلمي را از طريق سي دي ولو مجاز نديده ام چه رسد به غير مجاز و خارج از شبكه اما براي كمك به اين سنت پسنديده از طرف خود و همسرم بهاي 2 بليط را واريز ميكنم . آقاي مهرجويي خدا قوت .
بفرماييد
12 ساله كه توليدكنندگان نرم افزار داد مي زنند
آقا اين كپي رايت ورشكستمان كرده هيچ كس حتي شما رسانه ها كه وظيفه داريد در اين زمينه بحث كنيد و اطلاع رساني كنيد ، سكوت كرديد
تا وقتي كه دو تا كارگردان اعتراض كردند همه ي شما ها ترسيديد
قانون درست كرديد ، در تلويزيون برنامه ساختيد ، در سايتهايتان صحبت كرديد
معلوم نيست چه كسي به داد ما توليد كنندگان نرم افزار مي رسه ؟؟؟؟!!!!
آقاي فرازمند لطف كنن اگر شماره عابر بانك دارن ارائه بدن تا از اين طريق بشود انتقال حساب انجام داد . براي 2000 تومن سخت بريم بانك . با تشكر
ابتكار جالبيه حداقل فايده اش ايجاد يه نوع همبستگي و همدرديه با همه كساني كه از اين فاجعه و مشابهش ضربه روحي(و نه مالي)خوردند...اخه درسته كه مسولان و سياستگذاران حوزه سينما و خيلي از بخشهاي فرهنگي كشو اعم از وزير و نماينده و مدير و... اين اتفاقات اهميتي نمي دهند و حتي بعضا در اين موارد اظهار نظر هم نميكنن اما اين وسط رخوت و خمودگي و ناهماهنگي خود اهل سينما دردناكتره...خود من دانشجوي كارشناسي ارشد حقوق مالكيت فكري هستم و سال گذشته بدنبال اتفاقات مشابه و تكثير فيلمهاي روي پرده و بخاطر عشق و علاقه به سينماي ملي خودمون موضوع پايان نامه خودم را"حمايت از اثار سينمايي در حقوق مالكيت فكري" انتخاب كردم.اما همگي ميتونيد حدس بزنيد كه چي شده و چي كشيدم و هنوز هم كه هنوزه بعد از يكسال و اندي دارم ميكشم...رفتم منابع اطلاعاتي و كمك وزارت ارشاد و معاونت سينمايي استفاده كنم كه بعد از چند بار رفت و امد ناميد شدم و نتيجه اي نگرفتم...نوع برخوردشون هم نميگم چون همگي ميدونيمو خيالي نيست...اما جالب اينكه وقتي به "خانه سينما" تكرار ميكنم "خانه سينما" يعني بزرگترين مهمترين و در واقع تنها محل اجتماع صنفي سينماگران مراجعه كردم با مدير عامل كه اصلا نتونستم ملاقات كنم و به معاون اداري ماليشون ارجاع شدم..ايشون هم بعد از كلي سين جيم و شرط و شروط گذاشتن و بالا پايين كردن نه اطلاعات درست و به درد بخوري داد و نه انگيزه اي براي كمك كردن داشت..خلاصه الان هم نا اميد از كمك اهل فن و اهل نظر فقط به ترجمه يه سري منابع خارجي رو اوردم و از كرده خود پشيمان شدم.
با سلام، ضمن قدرداني از تلاش ارايه كنندگان اين ايده، به نظر مي رسد اين اقدام هيچ فايده اي ندارد چرا كه اگر كسي بخواهد پول بليط را واريز نمايد اصولاً اقدام به خريد نسخه غير مجاز فيلم كه خوب ميداند كارگردان و ساير عوامل آن ناراضي هستند نمي نمود. مثل اين است كه از سارق منزل يا اتوموبيلتان بخواهيد معادل ميزان استفاده از مال شما به حسابتان واريز نمايد. موضوع كپي رايت چه در مورد فيلم و چه در مورد ساير توليدات فكري بايد به صورت اساسي در اين كشور حل شود.
آقاي مهرجويي حق بزرگي به گردن سينماي اين مملكت دارد. يادمان هست كه با نمايش فيلم گاو بود كه نسل جديدي در فيلم سازي ايران پديد آمد و ديگر هنرمندان ارزشمند سينما پا به عرصه وجود گذاشتند. با نمايش فيلم دايره‌ي مينا بود كه سازمان انتقال خون تأسيس گرديد. با حمايت خود از اين حركت فرهنگي گامي در راستاي حفظ ارزش‌هايي خواهيم گذاشت كه توسط دشمنان فرهنگ اين مرز و بوم در معرض خطر قرار گرفته است.
به نظر من حرکت نمادین بسیار خوبی است و جا دارد مورد حمایت واقع شود تا این فرهنگ اشتباه که هر کاری که من می توانم انجام دهد لزوما کار صحیحی است اصلاح شود. این مسئله بزرگترین خطر برای صنعت سینما و نرم افزار محسوب می شود و حمایت از این اقدام به تغییر تدریجی این فرهنگ کمک می کند. اگر من می توانم به راحتی یک CD را کپی کنم لزوما این کار درستی نیست!
در ضمن با این نظر که شماره عابر بانک بدهند موافقم.
در مورد فیلم کار درستی است ولی درمورد ویندوز و سایر نرم افزارهای خارجی نه چون یک ایرانی با دستمزد متوسط 200 یا 300 دلار در ماه نباید و نمی تواند کپی 70 و 100 دلاری نرم افزار های خارجی را بپردازد ان مبلغ متناسب با دستمزد کشور اقای گیتس است نه اینجا .
در کل کار درستیه واقعا کسی که زحمت میکشه و اثری رو می آفرینه شرعا و وجدانا درست نیست اینجوری به تاراج بره به نظر من یه نوآوری خیلی خوبیه و از جهت دیگه معلوم میشه که مردم چقدر برای هنرمنداشون ارزش قایل هستن.
امروز دیگر اکران نشدن یک فیلم به معنای سعی برای ندیدن آن نیست ،زیرا همه می دانند که با اصطلاح قاچاق CDفیلم ها حتی قبل و بعد از اکران در اختیار همه قرارمی گیرد و زیرا اگرواقعا قصد ممنوعیت دیدن یک فیلم یا هرمحصول فرهنگی دیگر دربین باشد ،دیگر حول آن جنجال درست نمی کنند که کنجکاوی گریبان همه را بگیرد و از هر جا که ممکن باشد بخواهند کپی آن را گیر بیاورند و ببینند ،بلکه با اکران معمولی و بدون هیاهو مسئله فیصله داده می شود . در ضمن تجربه ثابت کرده است که فروش چنین فیلم هایی در موقع اکران حتی با کپی های قاچاق کم نخواهد بود زیرا به اندازه کافی مارا تحریک به دیدن آن کرده اند . تجربه اخراجی ها یا مارمولک را به خاطر بیاورید.ولی اگر کپی از این فیلم به دست من رسید فرض می کنم که برای دیدن آن به سینما رفته ام و پول را واریز خواهم کرد.متشکرم
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات
وب گردی