بازدید 3426

افزایش حجم گردش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان

شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان روز شنبه در نشست خبری در باکو از نتایج سفر اخیرش به جمهوری اسلامی ایران ابراز رضایت کرد و افزود: در سال گذشته میلادی حجم گردش تجاری دو کشور نزدیک به 70 درصد افزایش یافت .
کد خبر: ۶۷۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰ 25 February 2017
شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان روز شنبه در نشست خبری در باکو از نتایج سفر اخیرش به جمهوری اسلامی ایران ابراز رضایت کرد و افزود: در سال گذشته میلادی حجم گردش تجاری دو کشور نزدیک به 70 درصد افزایش یافت .

به گزارش ایرنا، هیات اقتصادی جمهوری آذربایجان به سرپرستی شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد این کشور 4 الی 6 اسفند ماه جاری سفر سه روزه ای به ایران داشت. 

شاهین مصطفی اف در این نشست خبری در باره نتایج سفر هیات اقتصادی جمهوری آذربایجان به ایران گفت: الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان اهمیت خاص به روابط با جمهوری اسلامی ایران قایل است. 

وی با اشاره به هفت دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران در سه سال اخیر افزود: در این مدت همچنین نزدیک به یکصد سفر متقابل مقامات دو کشور انجام گرفته و 40 سند همکاری به امضا رسیده است . 

شاهین مصطفی اف همچنین از فعالیت بیش از 530 شرکت ایرانی در حوزه های اقتصادی مختلف جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: تا کنون از سوی ایران نزدیک به دو میلیارد و 700 میلیون دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری شده است . 

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، ایران را از شرکای مهم بازرگانی برای کشورش عنوان کرد و فعالیت مشترک دو کشور همسایه در راستای اجرای برخی طرح های اقتصادی را موفقیت آمیز خواند و افزود: مرحله نخست تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب به پایان رسیده و در قالب آن خط ریلی 8.3 کیلومتری در آذربایجان و نیز پل ریلی در مرز مشترک دو کشور احداث شده و کارهای ساخت و ساز خط ریلی 1.7 کیلومتری و پایانه باری در خاک ایران ادامه دارد .

وی افزود: در چارچوب تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب همچنین 90 درصد کارهای مربوط به ساخت خط ریلی قزوین - رشت به پایان رسیده و این بخش خط آهن در سال 2017 میلادی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت . 

وزیر اقتصاد آذربایجان خاطر نشان کرد: در سال گذشته میلادی خط انتقال برق 330 کیلو ولتی ایمیشلی – پارس آباد میان دو کشور مورد بهره برداری قرار گرفته، کارخانه مشترک خودروسازی در کوی صنعتی نفتچاالای آذربایجان پایه گذاری شده و در ماه ژنویه سال جاری نیز ساخت کارخانه مشترک داروسازی در منطقه پیر اللهی حومه باکو آغاز شده است . 

وی راه اندازی قطار مسافربری نخجوان – تبریز –تهران – مشهد را یکی از نمونه های بارز همکاری موفقیت آمیز دو کشور در حوزه حمل و نقل عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی شده است، در آینده نزدیک پرواز های مسافربری در مسیر ارومیه – قبله و برعکس تحقق یابد . 

او همچنین اقدامات لازم دولت جمهوری آذربایجان برای به کارگیری تسهیلات روادید برای گردشگران خارجی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس دستور اخیر رییس جمهوری آذربایجان درباره توسعه گردشگری در این کشور شهروندان ایرانی نیز می توانند ظرف سه روز روادید الکترونیکی برای سفر به آذربایجان دریافت کنند . 

مصطفی اف در بخشی از سخنان خود همچنین وجود ظرفیت های خوب برای همکاری میان آذربایجان و استان های همجوار ایران در حوزه های کشاورزی، صنایع غذایی، حمل و نقل و گردشگری را مورد تاکید قرار داد . 

شاهین مصطفی اف گفت: نزدیکی جغرافیایی استان آذربایجان غربی ایران با نخجوان و ترکیه فرصت خوبی برای توسعه همکاری های سه جانبه نخجوان – ایران – ترکیه فراهم می کند . 

وی همچنین طرح سد خدا آفرین و قیز قلعه سی را از طرح های مشترک موفقیت آمیز دو کشور خواند و اجرای این طرح را بیانگر اراده سیاسی الهام علی اف و حسن روحانی روسای جمهوری آذربایجان و ایران و سطح روابط اقتصادی راهبردی دو کشور عنوان کرد . 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار