بازدید 9520
۵
روزنامه حریت ترکیه عنوان کرد؛

تاکتیک جدید ترکیه در استفاده از «کردها علیه کردها» در عراق و سوریه

این تاکتیک جدیدی است که آنکارا می خواهد برای پیشبرد اهداف خود در عراق و سوریه از آن بهره گیرد. در واقع ترکیه قصد دارد، با استفاده از نیروهای کرد نزدیک به خود و به ویژه نیروهای تحت حمایت بارزانی، با دیگر گروه های کرد از جمله پ.ک.ک و وای.پی.جی در عراق و سوریه مقابله کند. در عراق هدف ترکیه چیزی نیست جز بیرون راندن پ.ک.ک از سنجار و در سوریه نیز مهم ترین هدف را باید تسلط بر منبج و یا حداقل جلوگیری از کنترل نیروهای وای.پی.جی بر این شهر دانست.
کد خبر: ۶۷۳۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱ 04 March 2017
مسعود بارزانی، رئیس دولت اقلیم کردستان عراق در روزهای 26 و 27 فوریه در سفر خود به ترکیه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و بنعلی یلدریم، نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد. این سفر به دنبال دیدار بارزانی با ایلدریم در حاشیه نشست امنیتی مونیخ انجام شد.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، روزنامه حریت ترکیه به مباحث و مذاکرات مطرح میان بارزانی با مقامات ترکیه پرداخته که یکی از مهم ترین آنها، مسأله پ.ک.ک و کنترل آن بر منطقه سنجار عراق بوده است. مقامات ترکیه بر این باورند، کنترل پ.ک.ک بر سنجار، یک پل ارتباطی است که این گروه را به کردهای وابسته به خود از جمله واحدهای مدافع خلق(YPG) در سوریه وصل می کند.

ترکیه بارها اعلام کرده که به هیچ وجه اجازه نخواهد داد، پ.ک.ک در سنجار بماند و اگر دولت عراق یا اقلیم کردستان اقدامی برای بیرون راندن این گروه از سنجار انجام ندهند، خود این کار را انجام خواهد داد.

برای دولت عراق که هم اکنون به شدت در حال مبارزه با داعش و پیشبرد عملیات موصل است، فرصت و توان کافی جهت اقدام علیه پ.ک.ک نیست. به همین دلیل، مقامات ترکیه در سفر اخیر بارزانی به این کشور، این مسأله را با رئیس دولت اقلیم کردستان عراق مورد بحث و مذاکره قرار دادند که این مذاکرات نیز نتایجی به همراه داشته است.

مهم ترین نتیجه ملموس این بوده که به تازگی نیروهای پیشمرگه رژوا، حملاتی علیه نیروهای پ.ک.ک و وابستگان آن در کردستان عراق آغاز کرده اند. پیشمرگه های رژوا از مجموعه ای از نیروهای کرد سوریه تشکیل شده اند که با پشتیبانی بارزانی در عراق آموزش داده شده اند. این نیروها، بین سال های 2012 و 2014 با اجبار نیروهای مدافع خلق وابسته به پ.ک.ک از سوریه خارج شدند. این گروه حدود 7 هزار جنگنجو دارد که هم اکنون یک دسته از آنها، آماده استقرار در مرز عراق و سوریه هستند.

درگیری های اخیر در سنجار، نخستین نشانه از منازعه جدی میان نیروهای تحت حمایت بارزانی و نیروهای وابسته به پ.ک.ک است. تا پیش از این، بارزانی، قدرتمندترین رهبر کرد تلاش بسیاری کرد تا از درگیری و انشقاق میان گروه های مختلف کرد در عراق و سوریه جلوگیری کند که این مسأله بیشتر به دلیل جلوگیری از تضعیف رهبری خود بر کردها بوده است.

اما تحولات اخیر و به ویژه تقویت روابط ترکیه ـ اربیل منجر به ایجاد نخستین درگیری جدی میان گروه های کرد به رهبری بارزانی و با هدایت آنکارا شده که مهم ترین هدف آن، بیرون راندن پ.ک.ک از سنجار است.

همچنین گزارش های جدید حاکی از آن است که نیروهای پیشمرگه تحت حمایت بارزانی قرار است در آینده نزدیک در بخش های مختلف سوریه مستقر شوند و به همراه نیروهای ترکیه عملیات مورد نظر ترکیه در منبج پیش ببرند.

بنابراین، به نظر می رسد این تاکتیک جدیدی است که آنکارا می خواهد برای پیشبرد اهداف خود در عراق و سوریه از آن بهره گیرد. ترکیه قصد دارد، با استفاده از نیروهای کرد نزدیک به خود و به ویژه نیروهای تحت حمایت بارزانی، با دیگر گروه های کرد از جمله پ.ک.ک و وای.پی.جی در عراق و سوریه مقابله کند. هدف ترکیه در عراق، چیزی نیست جز بیرون راندن پ.ک.ک از سنجار و در سوریه نیز مهم ترین هدف را باید تسلط بر منبج و یا حداقل جلوگیری از کنترل نیروهای وای.پی.جی بر این شهر دانست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۵
ملت بی دولت همیشه گرفتار مشکلات است.
ایران نباید ساکت بنشیند حداقل اقدام به روشنگری کردها در سطح جهانی بنماید تا گول ترکیه را نخورند
به نظر تابناکیان از کردها فقط باید بر علیه ترک ها استفاده کرد!
خجالت بکشید و کمی هم برای اتحاد مسلمانان و مردم منطقه بنویسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
شما برو با ترکیه متحد شو ببین اصلا آدم حسابت میکنن؟
این دیپلماسی فعال و موثر است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست