بازدید 17028
مروری بر روزنامه های یکشنبه بیستم فرودین ماه؛

کاندیدای در سایه احمدی نژاد چه کسی است؟/ ادعای فرمان ایست علامه به آیت الله

روزنامه های مخالف دولت، همچنان بر طبل بی کفایتی دولت در زمینه اقتصادی می کوبند. از سوی دیگر، روزنامه های طرفدار دولت نیز به انتقاد شدید از رسانه ملی و همچنین تحلیل انتخاباتی، اقدامات جناح مقابل را در دستور کار قرار داده اند.
کد خبر: ۶۸۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 09 April 2017

روزنامه های مخالف دولت، همچنان بر طبل بی کفایتی دولت در زمینه اقتصادی می کوبند. از سوی دیگر، روزنامه های طرفدار دولت نیز به انتقاد شدید از رسانه ملی و همچنین تحلیل انتخاباتی، اقدامات جناح مقابل را در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش «تابناک»؛ صدا و سیما به خاطر حذف سخنرانی رئیس جمهور انتقاد شدید می شود.

سانسور سخنرانی روحانی، با مجوز یا بی مجوز؟/ ادعای فرمان ایست علامه به آیت الله 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «نماز رئيسي سخنراني روحاني» نوشت: «روز گذشته، رئیس‌جمهوری در حالی سخنرانی خود را در همايش «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی»، انجام داد که صداوسیما در اقدامی غیرمعمول این مراسم را پخش زنده نکرد؛ همان مراسمی که حسن روحانی در آن به کنایه گفته: «هر روستا و روستایی یک رسانه برای دولت مظلوم یازدهم است».شاید این پخش‌نشدن به دلیل کنایه روز پنجشنبه رئیس‌جمهوری به «رسانه ملی» باشد؛ آنجاکه روحانی در جمع جوانان و نخبگان ‌استان سمنان گفت: «در آغاز این دولت، تورم مواد خوراکی و مواد غذایی نسبت به سال قبل آن، ٥١ درصد بود؛ اما امسال تورم مواد خوراکی ما نسبت به سال قبل کمتر از هشت درصد است. اما آن زمان که تورم موادغذایی ٥١ درصد شده بود، صداوسیما خواب و چرتش برده بود».تقابل صداوسیما با رئیس‌جمهور دولت یازدهم از همان شروع فعالیت‌های انتخاباتی حسن روحانی در سال٩٢ آغاز شده بود و تاکنون نیز ادامه دارد. از آغازبه‌کار دولت تدبیر و امید تا امروز، سازمان صداوسیما سه رئیس را به خود دیده است و هر سه نیز در مقاطعی مورد انتقاد رئیس‌جمهور و کابینه او قرار گرفته‌اند.»

 

محمد هاشمی نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با تیتر «سانسور رئیس جمهوری، با کدام مجوز؟» به این موضوع می پردازد و می نویسد: «این وظیفه دستگاهی است که با بودجه دولتی و به عنوان زبان حاکمیت اداره می شود، وظیفه‌ای که اگر در گذشته با محدودیت امکانات رسانه‌ای مواجه بود، امروز به مدد تعدد شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی به سهولت قابل انجام است. با این وجود در دوران اخیر شاهد آن بوده‌ایم که رسانه ملی گاهبه بهانه‌های مختلف از بازتاب تمام یا بخشی از جلسات و سخنرانی‌های مهم حاکمیتی امتناع کرده است.در سال‌های اخیر مردم شاهد پخش سخنرانی های برخی مقامات مهم کشوری و چهره‌های انقلابی شاهد بودند اما روز گذشته در ممانعت از پخش مستقیم سخنرانی رئیس جمهوری کشور تکرار شد.با توجه به انتخابات پیش رو ، این شائبه مطرح شد که شاید این اقدام در راستای پیشگیری از اختصاص یافتن آنتن تلویزیون به یکی از نامزدهای بالقوه انجام شده است. خاصه آنکه یکی از چهره‌های رسانه ای جریان رقیب دولت چنین پیشنهادی را مطرح کرده بود.یک وجه مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در محدوده تبلیغات رسمی انتخابات است که بر اساس آیین‌نامه انتخابات، صدا و سیما موظف بوده است زمان برابری را برای همه نامزدهای ریاست جمهوریدر نظر بگیرد و طبیعتاً در این بازه زمانی آنچه مربوط به مسئولیت شخصی نامزدها بود بازتاب نمی‌یابد. اما تا پیش از آغاز این دوره معمول این بود که سخنان و اقدامات رئیس جمهوری مانند هر مقام مسئول دیگری بازتاب یابد و محدودیت‌های دوره تبلیغات اعمال نشود.»

واکنش به رئیسی

سانسور سخنرانی روحانی، با مجوز یا بی مجوز؟/ ادعای فرمان ایست علامه به آیت الله 

حمیدرضا جلایی پور در گفت و گو با روزنامه آرمان در تیتری با عنوان «دوم خرداد دیگری در راه است » می گوید: «اگر چند روز پیش از من می‌خواستید تحلیلی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه دهم، حتما اعلام می‌کردم که کار برای روحانی و اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سخت است، اما در حال حاضر اعتقاد دارم کاندیداتوری رئیسی از سوی جمنا به نفع روحانی و اصلاح‌طلبان است. حضور آقای رئیسی کار را برای اصلاح‌طلبان آسان کرده است، زیرا در سال ۹۲ حضور مردم علت‌های دیگری داشت. مردم در آن زمان نگران آینده کشور بودند و به علت وضعیت لغزنده منطقه هم نگرانی‌هایی داشتند که مبادا تمامیت ارضی کشور با مشکل روبه‌رو شود. زیرا از یک‌سو، ناامنی در منطقه به وجود آمده بود و از سوی دیگر، عملکرد احمدی‌نژاد موجب شده بود که مردم شاهد قطعنامه‌های شورای امنیت علیه کشورمان باشند. ضمن اینکه آثار تحریم‌ها بر اقتصاد نمایان شده بود. در چنین شرایطی برخی به ادامه همان راه و تندروی‌های قبلی اعتقاد داشتند، اما آقای روحانی کاندیدای تدبیر و پختگی شد و از لزوم عادی‌سازی در روابط ایران با کشورهای دنیا صحبت کرد. مردم هم سخنان روحانی را پذیرفتند، چراکه مشاهده کردند برای تغییر وضع این تندروی‌ها، تنها یک انتخاب دارند و آن هم انتخاب روحانی است که کار درستی هم کردند. در حال حاضر، چهار سال از انتخابات ۹۶ گذشته است و امروز، مردم نگرانی سال ۹۲ را ندارند. آقای روحانی مهم‌ترین عنصری بود که برجام را شکل داد و آرامش سیاسی و اقتصادی را به کشور بازگرداند.»

 

روزنامه قانون نیز در گزارشی با عنوان «ایست علامه به آيت‌ا... » مدعی شد که: «اعلام ناگهاني ايست به ديدارهاي انتخاباتي آيت‌ا... نوري همداني است؛ دستوري كه بلافاصله بعد از ملاقات آيت ا... مصباح يزدي با او صورت گرفت. در اطلاعيه دفتر آيت‌ا... آمده بود:«ضمن تبریک اعیاد ماه‌های رجب و شعبان و با توجه به فرارسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری و احتمال درخواست برای ملاقات نامزدهای محترم انتخاباتی و یا مرتبطین با این موضوع از مرجع عالیقدر حضرت آیت ا... العظمی حسین نوری همدانی، این دفتر به اطلاع می‌رساند معظم له پیرامون اصل حضور پرشور و همگانی مردم متعهد ایران اسلامی در انتخابات و همچنین بیان شاخص‌های انتخاب اصلح، فرمایش‌هايی در گذشته داشته‌اند که در آینده نیز مورد تاکید قرار خواهند گرفت.ولی این دفتر از پذیرش کلیه شخصیت‌های محترمی که در رابطه با موضوع ملاقات مربوط به انتخابات با معظم له درخواست ملاقات داشته باشند، معذور است».

تصميم بزرگ بعد از ديدار با علامه

اين تصميم در حالي صورت گرفت كه آیت ا... مصباح یزدی عصر روز پنج‌شنبه با حضور در بیت حسین نوری همدانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد. بر اساس این گزارش، در این دیدار آیت ا... نوری همدانی شخصیت علامه مصباح یزدی را از پشتوانه علمی حوزه های علمیه دانست و خطاب به وی گفت:‌قلم و بیان جنابعالی برای انقلاب، انسان را به یاد مجاهدت مالک اشتر می اندازد. به نظر مي رسد از آن‌جايي كه آيت‌ا... مصباح، سازوكارهاي جمنا را قبول نداشته و هيچ حمايتي از اين جبهه نكرده است و برخي جريان‌هاي نزديك به جبهه مردمي به نوعي برخورد كرده اند كه برخي مراجع، نظرشان به آن‌ها نزديك است، آيت ا... مصباح با درايتي كه در اين سال‌ها از وي در مسائل اين چنيني مشاهده‌كرده ايم، به نوعي از آيت‌ا... نوري همداني خواسته است تا جلوي اين نوع برداشت ها را بگيرد و او نيز با اين اطلاعيه، راه را بر استفاده انتخاباتي برخي از خود بست.»

 سانسور سخنرانی روحانی، با مجوز یا بی مجوز؟/ ادعای فرمان ایست علامه به آیت الله

روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارشی  با عنوان «کاندیدای در سایه احمدی‌نژاد» ادعا می کند که شنیده‌های خبرنگار آفتاب یزد می‌گوید که سورپرایز احمدی‌نژادی‌ها برای معرفی کاندیدای اصلی و عبور کرده از فیلتر شورای نگهبان کسی جز وزیر یارانه‌هایش نیست! ، یک نام به صورتی جدی‌تر از سایر نام‌ها به عنوان گزینه جانشین حمید بقایی پس از ردصلاحیت او مطرح می‌شود. شنیده‌های ما حاکی از آن است که نام این گزینه کسی جز شمس الدین حسینی نیست! همان وزیر اقتصادی که وقت یارانه‌ها و البته افزایش دلار به بالای ۳۵۰۰ تومان، حسابی رسانه‌ای شده بود!

 

انتقاد جدی به وضعیت اقتصادی

 

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «نمک آمار‌های دروغین بر زخم معیشت مردم» نوشت: «رئیس‌جمهور در سخنانی که در سفر یک روزه خود به استان سمنان داشت، بیان کرد: در حال حاضر تورم مواد غذایی حداکثر 8 درصد و حتی کمتر است، اما در آغاز این دولت تورم مواد غذایی به 51 درصد رسیده بود.

در این زمینه باید اشاره کرد، هرچند تورم مواد غذایی نسبت به ابتدای دولت کاهش محسوسی پیدا کرده است، اما وضعیت گرانی و تنگی معیشت مردم نشان می‌دهد که این آمار به هیچ وجه جنبه ملموسی نداشته و از قضا آمار‌های مرتبط در این زمینه نیز موید افزایش قیمت‌ها و فشار‌های روزافزون بر مردم می‌باشد. به عنوان نمونه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مجری ساماندهی بازار در جدیدترین آمار خود با وجود اینکه این آمار هم همچنان به‌روز نبوده و با چندین ماه تأخیر منتشر می‌شود، اعلام کرد در بهمن ماه سال گذشته از مجموع لیست 56 کالای اساسی و مهم حدود 45 قلم از کالاها رشد قیمت و فقط 8 قلم کالا (مانند تخم مرغ و پیاز) نسبت به بهمن ماه سال 94 کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.»

 

روزنامه جوان نیز در گزارش اصلی خود با عنوان «رونمايي از کارنامه ضعيف دولت در همايش توسعه روستايي» نوشت: «روز گذشته رئیس‌جمهور در همایش اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی به ارائه گزارش عملکرد دولت یازدهم در حوزه مناطق روستایی پرداخت که برای بررسی‌های آماری عملکرد در‌این‌باره نشان می‌دهد در قیاس با دولت‌های قبلی کارنامه‌ای ضعیف‌تر است. در عين حال رئيس‌جمهور در این همایش از مردم خواست تا با آمدن پاي صندوق‌هاي رأي نگذارند آنها را مأيوس كند.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در ابتداي صحبت‌هاي خود در اين همايش با بيان اينكه روستا همواره براي روستاييان و من خاطره‌انگيز بوده است، اظهار كرد: روستا به معناي صفا و صميميت، مهرباني و ارتباط نزديك‌تر انسان‌ها با خدا و استعداد و حضور نوابغ بزرگ و توليد و خودكفايي است.

وي با تأكيد بر اينكه هر خانه روستايي بايد به يك كارگاه توليدي تبديل شود، گفت: ما مي‌توانيم روستا را زنده، آباد و متحول كنيم و اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتي هستيم بايد بدانيم كه مقاومت اقتصاد از روستاها آغاز مي‌شود. رئيس‌جمهوري در ادامه صحبت‌هاي خود به خودكفايي كشور در توليد گندم طي سال گذشته اشاره و خاطرنشان كرد: سال 95، سال افتخار براي ما بود چراكه در سفره‌ها نان، گندم و آرد خارجي وجود نداشت. روحاني با اشاره به خودكفايي كشور در توليد گازوئيل و صادرات اين محصول به كشورهاي خارجي، خاطرنشان كرد: در سال جاري كشور در توليد بنزين نيز خودكفا شده و ان‌شاءالله شاهد صادرات بنزين خواهيم بود.»

طرح از روزنامه شهروند
سانسور سخنرانی روحانی، با مجوز یا بی مجوز؟/ ادعای فرمان ایست علامه به آیت الله


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی