بازدید 2950

مشروح سخنان روحانی، قالیباف و میرسلیم در رسانه ملی

در پنجمین روز پخش برنامه های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری و در فاصله 18 روز مانده به روز انتخابات امروز سه نامزد ریاست جمهوری از طریق رسانه ملی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
کد خبر: ۶۹۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸ 02 May 2017
در پنجمین روز پخش برنامه های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری امروز سه نامزد ریاست جمهوری از طریق رسانه ملی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

امشب یازدهم اردیبهشت ماه سه تن از کاندیداهای ریاست جمهوری در رسانه ملی ضمن معرفی خود به بیان برنامه های خود پرداختند. حسن روحانی  در گفتگوی ضبط شده با شبکه خبر، محمدباقر قالیباف در گفتگوی ویژه خبری و  سیدمصطفی آقا میرسلیم با حضور برنامه با دوربین با مردم سخن گفتند. در ادامه مشروح مباحث مطرح شده امروز این سه کاندیدای ریاست جمهوری آمده است:

روحانی: تجربه دولت یازدهم نشان داد که تعامل با سایر قوا چگونه بود
حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم گفت: حرکت رییس‌جمهور باید بر مبنای خرد جمعی و خواست مردم باشد.

به گزارش «تابناک»، حسن روحانی در برنامه‌ای که از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه امشب به صورت ضبط شده از شبکه خبر سیما پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا آشنایی و دوستی با کسی منجر به انتخاب او در کابینه دولت دوازدهم خواهد شد یا خیر؟ اظهار کرد: دوست بودن یا نبودن با کسی خیلی مطرح نیست. البته افرادی که از گذشته با انسان سابقه کاری داشته‌اند یا در گذشته یا کابینه قبلی بوده‌اند، می‌تواند دوستی‌شان به معنای آشنایی بیشتر، امتیاز باشد اما دوست بودن نمی‌تواند معیاری برای انتخاب در کابینه باشد.

وی با بیان اینکه معمول نیست اسامی وزرا زودتر مطرح شود، یادآور شد: چون اسامی وزرا باید تقدیم مجلس شود تا آنها رای بدهند و قبل از مجلس باید هماهنگی‌های دیگری صورت بگیرد، معمول نیست اسامی آنها را از الان اعلام کنیم اما اساس برنامه ما بر شایسته‌سالاری است و کابینه یازدهم هم این واقعیت را نشان داد که نه جناح و نه تفکر سیاسی خاصی مطرح نیستند بلکه افرادی که سابقه لازم و تجربه و دانش کافی دارند در کابینه دوازدهم خواهند بود.

روحانی همچنین درباره حضور جوانان در کابینه و مدیریت کشور، اظهار کرد: باید در کل کشور برای فعالیت به جوانان میدان بدهیم البته اعضای کابینه ۳۰ نفر هستند و جوان بودن یا نبودنشان مطرح نیست و اصل توانمندی است. البته حتما با شرایط جدید کابینه نسبت به قبل تغییر می‌کند و سن متوسط همه جوان‌ها می‌شود، ضمن اینکه در سازمان اداری استخدامی طرحی داریم که سن مدیریت را کم و حدود پنج سال جوان‌تر کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد تعامل بین قوا، بیان کرد: اساس معیار برای تعامل بین قوا، قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور است. قانون وظایف هر قوه را مشخص کرده و معیار باید قانون باشد. همکاری، همفکری و تعامل می‌تواند بسیار موثر باشد و در تجربه دولت یازدهم دیدیم که در موضوع مهمی مثل موضوع هسته‌ای تعامل با قوا بسیار اثرگذار بود که معمولا با رییس مجلس و رییس قوه قضاییه مشورت می‌کردیم که توانستیم وحدت‌نظر پیدا کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، افزود: در سایر مسائل مهم هم باید این تعامل وجود داشته باشد. هر لایحه‌ای که دولت می‌دهد باید با هماهنگی مجلس باشد و مجلس باید به وزرا رای بدهد. مسائل مهم سیاسی در شورای عالی امنیت ملی، مسائل مهم فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسائل مهم مجازی در شورای عالی فضای مجازی مطرح می‌شود که روسای دو قوه دیگر هم در آن حضور دارند و در خیلی از شوراهای عالی کشور حاضر هستند و بحث می‌کنند و نظر می‌دهند به خاطر همین این تعامل مهم است و ضرورت دارد.

وی درباره حل اختلاف با سران قوا و به میان مردم کشیدن بحث‌ها، خاطرنشان کرد: تجربه دولت یازدهم نشان داد که تعامل با سایر قوا چگونه بود. ما در دولت یازدهم وزیری داشتیم که سه تا چهار مرتبه به مجلس بردیم و رای نیاورد و وزیر بعدی را معرفی کردیم. هیچ وقت هم گله نکردیم و گفتیم حق مجلس است که حتی تا ۱۰ نفر را رد کند. ما از سوال استیضاح وزرا هم هیچ وقت گله و شکایت‌مان را بین مردم نبردیم. مسائلی بوده که با روسای قوا بحث و حل و فصل کنیم و معمولا جلساتی را با روسای سایر قوا داشتیم که بعد از آن مصاحبه و بحث‌ها را مطرح می‌کردیم.
 
روحانی درباره شاخصه انقلابی‌گری مدنظر رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: درباره انقلابی‌گری برای امثال بنده که از ابتدای انقلاب مسئولیت‌هایی داشتند و بین مردم بوده‌اند، مردم می‌توانند قضاوت کنند. اساس نظام بر پایه انقلاب اسلامی است و همه ما به انقلاب و نظام متعهدیم. انقلابی بودن به معنای این است که برای اسلام و مردم درست فکر و برنامه‌ریزی و عمل کنیم. نظام ما مردم‌سالاری دینی است و فرهنگش باید برای اسلام و منافع مردم باشد.

 وی اضافه کرد: انقلابی بودن یعنی درست عمل کردن و به نفع مردم و آزادی جامعه حرکت کردن. هر کس برای آزادی، استقلال و اخلاق در کشور تلاش کند انقلابی است. انقلابی بودن به معنی درشت و بلند حرف زدن نیست. باید ببینیم چرا انقلاب شد و مردم پشت سر امام حرکت کردند. این کار برای استقلال، مبارزه با فساد و زندگی بهتر مردم و معنویت و آزادی بیان بود. اگر این اهداف را پاس بداریم ارزش‌های انقلاب اسلامی را پاس داشته‌ایم.

روحانی در ادامه درباره توانمندی‌های رییس‌جمهور بیان کرد: برای ریاست‌جمهوری هم توانمندی‌های شخصی و تجربه، دانش و علم مهم است و هم پیش بردن کشور در چارچوب قانون و هم حرکت در مسیر انقلاب،‌ امام و رهبری. علاوه بر اینها رییس‌جمهور باید بر مبنای خرد جمعی، مشورت و خواست و مطالبه مردم حرکت کند چون ما مردم‌سالاری دینی داریم و باید نظرات مردم را مدنظر قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر توان کار کردن با منتقدین را دارید؟ تصریح کرد: در دولت یازدهم می‌بینید که افکار متفاوت و مختلفی وجود دارد. نمایندگان گروه‌ها و جناح‌های مختلف حضور دارند. من در رای‌گیری‌ها اغلب همیشه صبر می‌کنم و خودم دستم را بالا نمی‌آورم تا سخن و رای من نخواهد اثری روی وزرا بگذارد گرچه وزرا همه مستقل هستند و نظرات خود را در استقلال کامل اعلام می‌کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ادامه داد: دولت یازدهم تجربه بزرگی به جا گذاشت و بیش از حد مورد انتقاد مخالفین و منتقدین بود. رسانه ملی بیشتر منتقد به دولت بوده تا حامی دولت. دولت اصل انتقاد سازنده را لازم می‌داند ولی ما همیشه با تخریب مخالف بودیم و هستیم چون کار و حرکت دولت را کند می‌کند. تخریب به مصلحت دولت نیست و شرعا و قانونا هم کار درستی نیست.

روحانی در واکنش به این موضوع که آیا قول می‌دهد در هر شرایطی دولت حاشیه‌سازی نکند، تاکید کرد: لازم نیست من قولی بدهم چرا که مردم می‌توانند بر مبنای عملکرد دولت یازدهم قضاوت کنند. عملکرد ما در این دولت اینگونه بود که توانستیم در برابر سخن مخالفین صبر کنیم و هیچ وقت به دنبال حاشیه نباشیم و در اکثر موارد دولت و رییس‌جمهور پاسخی ندادند چون خیلی از حرف‌ها و تخریب‌ها برای حاشیه‌سازی و منحرف کردن ما بوده است. ما مسیرمان را در سیاست خارجی و داخلی ادامه می‌دهیم و دولت هیچ وقت حاشیه‌سازی نداشته و ندارد.

وی درباره اعلام میزان دارایی رییس‌جمهور و مسئولان، اظهار کرد: حتما باید این کار صورت بگیرد چون این در قانون اساسی ماست. اگر موردی پیش بیاید که وزیر یا معاونی نخواهد اموالش را به دقت اعلام کند قوه قضاییه باید از او این مساله را بخواهد. در دولت یازدهم هم وزرا و معاونین به این وظیفه خود عمل کردند و باید بکنند.

روحانی درباره سیاست خارجی و این صحبت رهبر انقلاب که از کاندیداها خواسته‌اند قول بدهند نگاهشان به خارج نباشد، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب نکته مهمی را در بیانات‌شان فرمودند که این نکته را به دفعات تاکید کرده‌اند؛ اینکه ملت بزرگ ایران و همه مسئولین باید توجه‌شان به توانمندی‌های داخلی خود کشور باشد. نگاه به بیرون می‌تواند موجب ضعف قدرت ملی ما و طمع دشمنان ما باشد. دیدیم وقتی ما صرفا به صادرات نفت و عمدتا به واردات متکی شدیم دشمن طمع کرد و فروش نفت ما و واردات‌مان را تحریم کرد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی هم همین است که اقتصاد درون‌زا و البته برون‌نگر باشد. همیشه گفته‌ام این دولت اول نگاهش به آسمان و رحمت و لطف خداوند و ثانیا نگاهش به ملت است و هیچگاه نگاهش به بیرون نخواهد بود. البته طبق سند چشم‌انداز ما تعامل سازنده و موثر خواهیم داشت ولی امیدمان باید به داخل و ملت باشد. همانطور که در بسیاری از مسائل به خودکفایی فکر می‌کنیم. امروز ما در گندم و گازوئیل خودکفا شده‌ایم و به زودی در بنزین هم خودکفا می‌شویم و صادرکننده فولاد به اروپا هستیم، این یعنی اینکه در مسیر خودکفایی حرکت می‌کنیم.

روحانی درباره اولویت سیاست خارجی خود، گفت: در سیاست خارجی اساس بحث ما تعامل سازنده و موثر با جهان است. در میان کشورها همسایگان و کشورهای اسلامی اولویت دارند. همسایگان به خاطر امنیت ملی و منافع اقتصادی‌مان، چون در ناامنی منطقه هستیم. دنیای اسلام شریک فرهنگی ماست و تفکر واحدی داریم. بعد از آن همه کشورهای آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای لاتین و کشورهایی که دشمن ما نباشند و رفتار عادلانه داشته باشند در اولویت سیاست خارجی ما خواهند بود.

وی همچنین درباره موضوع مقاومت در منطقه، تاکید کرد: منطقه ما دشمنان فراوانی دارد و قدرت‌های بزرگ چشم طمع به آن دارند. در خلیج‌فارس دیده‌ایم که قدرت‌های بزرگ به این منطقه حساس که منابع عظیمی دارد چشم دارند. اسرائیل هم به عنوان یک دشمن در منطقه بوده و تروریسم به عنوان دشمن دیگری ظهور کرده است. ما باید از مقاومت منطقه در برابر اسرائیل، صهیونیسم، قدرت‌های مداخله‌گر و تروریسمی که ممکن است وحدت منطقه را به خطر بیندازد حمایت کنیم و حمایت می‌کنیم.

روحانی درباره اقدام عملی برای مقابله با تحریم‌های احتمالی آمریکا، بیان کرد: ما در عمل نشان دادیم وقتی آمریکایی‌ها در قانون «آیسا» قدمی بر ضرر منافع ملی ما برداشته‌اند و تحریم ۱۰ ساله را تمدید و البته ملغی‌الاثر کردند عکس‌العمل نشان دادیم و آن دو دستوری بود که من به سازمان انرژی اتمی دادم. ما شرکت‌های آمریکایی و آنهایی را که به صهیونیست‌ها کمک می‌کردند تحریم کردیم و عکس‌العمل ما مقابله به مثل در مقابل تحریم‌ها خواهد بود.

وی درباره نظر خود درباره دو جمله «آمریکا شیطان بزرگ است» و «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، خاطرنشان کرد: این جمله معروف حضرت امام است در شرایطی که آمریکا داشت ایران و اصل انقلاب را تهدید می‌کرد. شاه را به آمریکا برده بود و تخیلاتی مثل ۲۸ مرداد داشت و برنامه‌ریزی مثل واقعه طبس انجام داده بود. در آن زمان امام فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، ما ایستاده‌ایم و آمریکا شیطان بزرگ است.

روحانی با بیان اینکه آمریکا هنوز دست از شیطنت‌هایش علیه ملت ایران برنداشته، افزود: البته تلاش ما تنش‌زدایی با کل جهان بوده است. متاسفانه آمریکا مسیرش را ادامه می‌دهد ولی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید دشمن را به طور کلی مایوس کنیم و تا مایوس نشده‌اند چشم طمع دارند. راه چاره ما قدرت ملی و منطقه‌ای ماست که می‌تواند جلوی بسیاری از شیطنت‌ها را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه راهبرد عملی برای مقابله با شیطنت‌های دشمن، تقویت قدرت ملی کشور، اتحاد و اعتماد به نفس ملی و قدرت هوشمند سخت ما است، ادامه داد: عملا در مذاکره با ۱+۵ که آمریکا هم جزو آنها بود، دیدیم که وقتی ایران توانست جلوی رشد تورم را بگیرد و رشد اقتصادی در سال ۹۳ ایجاد کند، روی مذاکرات تاثیر فوری گذاشت. قدرت ملی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و اجتماعی ما باید دست به دست هم بدهد تا آنهایی که روابط‌شان با ما خصمانه است احساس کنند این ملت ایستاده است.

روحانی درباره برنامه خود برای استمرار قدرت ایران در منطقه، گفت: کار بزرگی در سال‌های گذشته از آغاز انقلاب تا دولت یازدهم انجام شده است. در دولت یازدهم برای روابط منطقه و قدرت منطقه‌ای ما تلاش‌های زیادی شد، ما باید این تلاش‌ها را ادامه دهیم. روابط ما با عراق، سوریه، لبنان، یمن و همسایگان‌مان بهتر شده است. به جز با یک همسایه که خودش متاسفانه به خاطر مطامع منطقه‌ای‌اش، روابط را تخریب کرده است. ما این روابط خوب را در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ادامه می‌دهیم.

وی درباره احتمال نقض برجام از سوی آمریکا و واکنش ایران در این زمینه، اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری گفته‌اند ما هیچ وقت ناقض برجام نیستیم. جمهوری اسلامی ایران هر جا با دنیا پیمانی بسته ایستادگی کرده و برجام هم توافق با چند کشور است. ما متعهد هستیم تا زمانی که طرف مقابل به برجام پایبند باشد به آن پایبند باشیم اما متقابلا برنامه‌ای را طراحی کرده‌ایم که اگر بخواهند برجام را نقض کنند این برنامه را عملی خواهیم کرد. کمیته‌ای که توسط شورای عالی امنیت ملی مشخص شد برنامه‌ریزی برای شرایط مختلف را پیش‌بینی کردند تا اگر مشکلی برایمان پیش بیاورند این برنامه‌ریزی اجرا می‌شود.

این کاندیدای انتخابات با اشاره به برخی مباحثی که فرصت مطرح شدن آنها ایجاد نشد، بیان کرد: مساله امنیت در سیاست داخلی و خارجی، مساله آزادی در سیاست داخلی و مسائل انقلابی، ‌آزادی بیان، آزادی شغل و سایر آزادی‌ها که در منشور حقوق شهروندی مفصل آورده‌ایم مطرح نشد. آزادی احزاب و حمایت از احزاب در سیاست داخلی بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: اقوام و مذاهب بسیار مهم هستند،‌ باید به مذاهب و اقوام مختلف احترام بگذاریم تا بر مبنای شایسته سالاری در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور حضور پیدا کنند. خوشحالم برای اولین بار از اهل سنت سفیر، معاون وزیر و مشاور وزیر داریم. این مهم است که اقوام و مذاهب مختلف بتوانند از شرایط کشور استفاده کنند.

روحانی در پایان با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه، اظهار کرد: امیدوارم مردم مثل همیشه در صحنه باشند و به ویژه در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند چون این مساله بسیار مهم است و ان‌شاءالله مردم در ۲۹ اردیبهشت امسال حماسه دیگری را رقم بزنند.


 میرسلیم: با اتکا به تجربه گذشته، برای نجات وضع اقتصادی کشور فعالیت خواهم کرد

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: یکی از افتخارات من این است که در تدوین بیش از هزار بند از سیاست‌های کلی نظام سهیم بودم.
سیدمصطفی میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری امشب(دوشنبه 11 اردیبهشت) در سخنرانی تبلیغاتی از شبکه یک سیما، با اشاره به سوابق تحصیلی خود در فرانسه، اظهار داشت: از سال 1351 تا 1354 به عنوان مهندس تحقیق در کارخانه صنایع سنگین آلزاس مشغول به کار شدم. با توجه به اینکه مسلمانانی از الجزایر، توسن و مراکش در این شهر حضور داشتند، انجمن اسلامی آلزاس را تشکیل دادیم تا شخصیت مذهبی خود را نشان دهیم.
وی افزود: در شهریور 1354 بعد از 10 سال به ایران برگشتم و در مهرماه همان سال به عنوان استاد طراحی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول به کار شدم. در تهران مسائلی که به عبور و مرور برمی‌گشت وضع پیچیده‌ای پیدا کرده بود. من برای عبور از این شرایط پیشنهاداتی مطرح کردم که مورد توجه قرار گرفت و به عنوان مدیرعامل مترو تهران منصوب شدم. 
میرسلیم با بیان اینکه از سال 1354 تا 1357 شاهد 2 بار مواجهه با تعطیلی دانشگاه بودیم، گفت: ما با همکاری سایر استادان تصمیم به موضع‌گیری علنی کردیم، اما در گروهی به نام پویای توحید، مبارزه مخفیانه داشتیم. در 1357 که تظاهرات شروع شده بود، ما در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردیم.
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به تشکیل جامعه اسلامی دانشگاهیان پیش از انقلاب و دستور امام به دولت موقت برای برگزاری همه‌پرسی، اظهار داشت: دولت برای انجام همه‌پرسی آمادگی کامل نداشت و ما از طریق حزب جمهوری اسلامی به کمک دولت شتافتیم. من که به عنوان عضو شورای مرکزی حزب توسط آیت‌الله موسوی اردبیلی معرفی شده بودم، همزمان در ساماندهی به تشکیلات سپاه همکاری داشتم. 
وی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان 58 خاطرنشان کرد: آمریکا هیچ‌گاه نخواست قدر ملت ایران، انقلاب و رهبر آن را بداند و مدام با توطئه و فتنه می‌خواستند اخلال ایجاد کنند. وقتی مدارک از سفارت به‌دست آمد نشان داد چه خطراتی جمهوری اسلامی را تهدید می‌کرد. تمام کارکنان سفارت گروگان گرفته‌ شدند و در این فاصله دولت موقت نتوانست بر پا بماند و سقوط کرد. 
میرسلیم با اشاره به دوران حضورش در معاونت سیاسی وزارت کشور و انتخاب اولین رئیس‌جمهور گفت: در مجلس اکثریت آراء را حزب جمهوری اسلامی به دست آورد و یکی از افراد که برای پست نخست‌وزیری معرفی شد، من بودم و بنی‌صدر من را به عنوان نامزد نخست‌وزیری به مجلس معرفی کرد. 
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما در دوران وزارت کشور با مشکلات مختلفی برخورد کردیم از جمله مشکلاتی که در آمل شکل گرفت و به شهر «هزار سنگر» معروف شد. در ماجرای آمل من به این شهر رفتم و به مردم پشت‌گرمی دادم و با این حمایت مردمی شهر پاکسازی شد. 
وی با بیان اینکه با وقوع جنگ تحمیلی در اواخر شهریور 59 من سرپرست شهربانی بودم، یادآور شد: مجموع حملات دشمن یک مشکلی ایجاد کرد و خانواده‌های مختلفی آواره شدند. من آمادگی خودم را برای سامان‌ دادن جنگ‌زدگان به شهید رجایی اعلام کردم و با یک کار امدادی و شناسایی دقیق علمی امکان اسکان و حتی اشتغال جنگ‌زدگان را فراهم کردیم. هنگامی که خدمت امام رسیدیم، ایشان ضمن تقدیر فرمودند "جنگ زدگان لشکری شدند در مقابل صدام". 
میرسلیم با اشاره به دوران ریاست‌جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گفت: ایشان از من خواستند برای ساماندهی نهاد ریاست‌جمهوری و مشاورت ایشان خدمت‌شان بیایم و با استقبال خدمت‌شان رفتم، با انتخاب مجدد ایشان توانستم به عنوان نخست‌وزیر معرفی شوم، اما مقرر شد نخست‌وزیری میرحسین موسوی ادامه پیدا کند. 
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در دولت هاشمی مشاور تحقیقات رئیس‌جمهور شدم و بنا به دعوت آیت‌الله خامنه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز عضو بودم. در سال 72 لاریجانی از وزارت فرهنگ به صدا و سیما رفت و از من خواستند وزارت فرهنگ را قبول کنم. من کار خود را از اسفند 72 آغاز کردم و اولین نمایشگاه قرآنی را شکل دادیم و پیشرفت‌های خوبی در زمینه جهانگردی و ایرانگردی حاصل شد. فیلم‌های فاخری تولید شد که نمونه و نظیر آن کمتر مشاهده شد. 
وی با اشاره به حضورش در ساختار مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز افتخار می‌کنم که در تدوین بیش از هزار بند از سیاست‌های کلی کشور، سهیم بودم و آشنا هستم. در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و علمی و کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با مسائل مختلف کشور آشنا شدم. 
میرسلیم اظهار داشت: در سال 76 با روی کار آمدن خاتمی از من دعوت شد برای وزارت فرهنگ برنامه بدهم، اما من به رئیس‌جمهور منتخب گفتم، شعارهای انتخاباتی شما با آنچه من اجرا کردم منطبق نیست و باید وزیری را معرفی کنید که در جهت فکری شما باشد.
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به بازدیدش در سال 76 از مجموعه ایران خودرو و دعوت از وی برای طراحی موتور ملی، گفت: با استخدام نیروهای متخصص و جوان قول دادیم ظرف 5 سال موتور ملی به انجام برسد و ما موفق شدیم در سال 85 با فعالیت خوب جوانان موتور ملی را تولید کنیم. در سال 85 از این موتور رونمایی شد و در سال 87 به تولید انبوه رسید. 
وی افزود: من ادعا می‌کنم بسیار خوب می‌توانیم هسته‌ها و نهادهای دانش‌بنیان را تاسیس و مشکلات اشتغال را در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات برطرف کنیم. 
میرسلیم با اشاره به حضورش در فدراسیون نجات غریق و غواصی گفت: ما سالانه با 500 تا 600 نفر غریق در دریای خزر مواجه بودیم و با آموزش نجات غریق در طول 10 سال توانستیم بیش از 75 هزار نفر را نجات دهیم و امیدواریم ظرف اقتصادی کشور را با اتکای تجربه‌ای که در زمینه‌های علمی، فرهنگی مورد تقدیر قرار گرفت، نجات دهیم.

قالیباف: ایجاد ۵ میلیون شغل برنامه قطعی من است

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تاکید کرد: وقتی برخی ۸۰۰ هزار تومان هم ندارند، مسئول بیاید بگوید ثروت من چند صد میلیارد است. چه پاسخی خواهیم داشت؟

به گزارش «تابناک»، محمد باقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره برنامه‌های خود برای رسیدگی به محرومان،  گفت: انقلاب ما و امام ما امام مستضعفان است و فرهنگ ملی ما توجه به نیازمندان و محرومان است.

وی افزود: طبیعتاً مسئولان هم این را باید در اولویت بگذارند چون مسئولیت‌های ما هم به خاطر تلاش ملت و بویژه محرومین است. الان در کشور دچار بحران اقتصادی هستیم و بخش قابل توجهی از مردم ما جزو عزیزان کم درآمد محسوب می‌شوند و برخی در یک فقر مطلق هستند که جمع کل این افراد که عرض کردم حدود 25 میلیون است.

قالیباف تاکید کرد: در برنامه‌ریزی من است که به صورت  اورژانسی مشکلات کوتاه مدت اینها را حل و فصل کنیم. ریشه این کار هم طبیعتا همان بیکاری و رکود و گرانی است. برای کار درازت مدت هم باید بیکاری را چاره اندیشی کنیم. ولی خب تا حل آن زمانی خواهد برد لذا باید برای این حدود 25 میلیون نفر پیش بینی هایی کنیم. این مثل یک مجروح تصادفی است که خونش دارد می رود باید بند بیاوریم تا بتوانیم کار اساسی کنیم.

به گفته وی در هدفمندی یارانه‌ها باید اولویت حتما به این قشر داده شود. یارانه 45 هزار و 500 تومان سال 89 الان به یک سوم قدرت خریدش کاهش یافته، باید همان قدرت خرید را برایشان حفظ کنیم که میشود 150 هزار تومان.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تصریح کرد: در حوزه بیکاری ما 5 میلیون شغل در برنامه قطعی داریم و در این بخش شغل، سامانه ملی کارانه داریم که همه جوانان بالای 18 سال جویای کار با شروع دولت مردم آنجا ثبت نام می‌کنند که آئین نامه‌ای دارد و نشان می‌دهد تحصیلات و مهارت آنها چگونه است. اینکه اخراج شده‌اند یا نه و آیا متاهل هستند یا مجردند.

وی اضافه کرد: بر این اساس آنها را به مراکز مختلف معرفی می‌کنیم و مشغول به کار. الان خانواده‌ای که متاهلند و از کار بیکار شده‌اند چه باید کنیم؟ ما پیش بینی 250 هزار تومان تا مدتی که در سامانه هستند تا زمان مشغول به  کاری کمک هزینه می‌دهیم و بعد از جذبشان در کارگاه، این پول را به آن کارگاه می دهیم که جذب کرده است.

قالیباف خاطرنشان کرد: اولویت ما در بخش خصوصی است برای کار. چون آن‌قدر که آن می‌تواند اشتغال ایجاد کند، بخشهای عمومی و دولتی قادر نیستند. ما زنان سرپرست خانوار که یکی از موضوعات جدی کشورمان است؛ الان مرد دو شیفت کار می‌کند و خانم خانه کار می‌کند مشکلات اقتصادی دارند. در این وضعیت خانم خانه‌دار که سرپرست خانوار است واقعا اگر دولت به اینها توجه نکند به چه کسی توجه کند؟

وی ادامه داد: در خانواده‌ای که هشت معلول دارد، با 50 هزار تومان به ازای هر معلول آیا فقط نیازهای بهداشتی اولیه اینها هم حتی تامین می شود؟ بعضا این سوال را می پرسند که آیا می توان 5 میلیون شغل ایجاد کرد؟ من با اطمینان می‌گویم می شود. چه در حوزه آی تی و گردشگری و خدمات و صنعت و ... می‌توانیم. اولین کشور دنیا هستیم در جمع منابع گازی و نفتی. الان 51 میلیون تن در حوزه پتروشیمی تولیدات داریم که می توانیم تا 61 میلیون تن الان ظرفیت افزایش داریم در کمتر از یکسال افزایش دهیم. هر میلیون تن  200 هزار شغل مستقیم و 400 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد میکند. تکنولوژی و نیروی انسانی و مواد اولیه‌اش هست.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تصریح کرد: ولی الان گازی که تبدیل به مواد اولیه می‌شود به جای تبدیل به ارزش افزوده، اینها اینطور نمیشود. 4 درصدی که رانت استفاده می کنند بیشترین درامد را بدون هیچ زحمتی می‌خواهند بردارند این مواد اولیه به جای صنایع زیردستی داخل به صورت خام به خارج صادر می‌شود.البته کاهش هزینه دولت و اصلاح ساختار دولت و اصلاح نظام مالیاتی به نفع تولیدکنندگان و به نفع افراد خرده پا و جلوگیری از فرار مالیاتی از سیاست هایی است که می‌توانیم توجه به محرومین را با آن داشته باشیم.

وی افزود: کاهش فاصله طبقاتی مهم است. بیش از ده سال قبل که در شهرداری آغاز به کار کردم گفتم تلاش می‌کنیم فاصله جنوب و شمال تهران را کاهش دهیم و امروز واقعا این اتفاق در تهران افتاده. همین اتفاق باید در سطح ملی باید بیفتد. همین یارانه ها اگر هدفمند بشوند، متعهد می شوم که در طول دوره ای که بتوانیم خدمتگزاری کنیم به عنوان دولت مردم قادر خواهیم بود این روند اصلاح کاهش فاصله طبقاتی را چه در روستا و چه در حاشیه شهر و چه در شهر  انشاءالله بتوانیم تحقق بدهیم و این را مردم در زندگی شان حس و باور کنند.

قالیباف درباره موضوع مفاسد اقتصادی نیز گفت: یکی از مشکلات امروز ما که مردم دلخور و دلشکسته هستند، بحث مبارزه با فساد است. فساد هرجا پیدا شد هرکسی به فاسد رحم کرد ظلم به مردم و انقلاب کرد. اولین گام ما در دولت حتما قطع دست کسانی است که وجودشان و نوع کارشان ایجاد فساد می‌کند. اینکه مرتب تاکید بر 4 درصد دارم، آنها هستند که می‌خواهند بیشترین منافع کشور را حداکثر اما بدون زحمت ببرند. با رانت و اطلاعات و ارتباطاتی که دارند، ببرند.

وی تصریح کرد: قاچاق کالا، الان قریب به 25 میلیارد دلار است، منشا فساد بزرگی است، نمی‌شود جلوی آن را گرفت؟ در حوزه واردات، کالاهای مضر و غیرضرور وارد می‌شود و دلالها سودش را می‌برند. کشاورز ما این‌ همه تولید می‌کند با اینهمه زحمت، کارآفرینان ما؛ آنها سود و پول بانک و پول کارگر که می‌دهند عملا سودی نمی‌ماند ولی دلال چندین بار سود می‌برد بدون هیچ زحمتی؛اینها مشکل اصلی رشد اقتصادی وعامل فساد هستند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تصریح کرد: مدیر اگر مطلع شد فسادی هست باید آن را به شدت برخورد کند و تحویل قوه قضائیه بدهد و این قوه بی‌ملاحظه ولی با عدالت حتما با آنها برخورد کند. همین روزها متاسفانه می‌شنویم که در خانه فلان مسئول فلان کالای قاچاق دیده شده اگر مسئول دولت بود، هم عذرخواهی می‌کردم و هم آن مسئول را برکنار می‌کردم.

قالیباف اضافه کرد: ما باید جلوی هر رانتی را بگیریم. اگر این از بستگان و نزدیکان و کنار دست بود و این کارچاق کنی را کرد، بدون تامل باید برخورد شود چون مصیبت است. اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه حق مردم است و رسانه‌ها باید آن را رصد کنند و رها نکنند.

وی درباره موضوع اشرافی‌گری و رانت‌خواری‌ها  نیز گفت: یکی از علتهایی که می‌گویم مردم دیده نمی‌شوند و توجه نمی‌شود همین اشرافی‌گری است. وقتی زندگی و رفتار و منش فردی اشرافی‌گری باشد و مدیر از اتاقش بیرون نیاید و فقط از خانه به محل کار برود، حتما فاصله می‌گیرد. شبکه خبر بودم عزیزی از من سوال می‌کرد که برخی اعضای کابینه ثروت خود را اعلام نکرده اند. من گفتم قطعا خجالت میکشند. وقتی برخی 800 هزار تومان هم ندارند مسئول بیاید بگوید ثروت من چند صد میلیارد است. چه پاسخی خواهیم داشت؟

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم گفت: مدیران و وزرا و استانداران در دولت مردم  حق تجارت کردن و کار اقتصادی ندارند. چون باید کار مردم را انجام دهند. البته می‌خواهم بگویم آن ثروت که دارند جای شبهه نیست و اشکال شرعی ندارد ولی داشتن چنین ثروت حلال هم زیبنده مسئول جمهوری اسلامی نیست.

قالیباف افزود: با صراحت می‌گویم، من به عنوان محمدباقر قالیباف، هیچ وقت کار اقتصادی شفاف حلال هم نکردم. استانداران و وزرا و رئیس دولت در دولت مردم مکلفند ثروت خود را به اطلاع عموم برسانند و روزی که دولت را تحویل می‌دهند اعلام کنند. در طول کار هم  حق کار اقتصادی ندارند و گرنه این نباشد در مقابل آن 4 درصدی که گفتم مجبورند کوتاه بیایند و آنها بر گرده اینها سوار می شوند و حق مردم ضایع می‌شود.

وی درباره  موضوع آسیب‌های اجتماعی و بخصوص مسائلی مثل اعتیاد و طلاق نیز گفت: من آشنایی دقیقی با آسیب های اجتماعی دارم به خاطرچه خدمت در شهر تهران و چه در پلیس. اطلاعات دقیقی در لایه های زیرین آسیبهای اجتماعی دارم. ریشه اصلی اینها همین بیکاری گرانی و رکودی است که در جامعه هست و دوم نابرابری های اجتماعی است که فرصتها برابر در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم اظهار داشت: امروز اعتیاد و طلاق و این مشکلات و حاشیه نشینی و مهاجرات از آسیبهای جدی است. کودکان کار و از این قبیل موضوعات. امروز فاصله بین یک جوان تحصیلکرده با اعتیاد بسیار کوتاه است. فقط بیکاری می تواند چنین جوان بانشاطی را تبدیل به یک معتاد کندو اگر به اعتیاد رفت این را از دست دادیم. واقعا برگشت یک معتاد به شرایط عادی بسیار سخت است. البته هستند کسانی که برمیگردند.امروز فاصله بین افسردگی دختران تحصیلکرده ما در منزل با یک دختر جوان موثر برای رشد اقتصادی کشور و فعالیت‌های فرهنگی و تربیت جامعه‌مان فقط یک کار است.

وی تصریح کرد: این وظیفه ماست که این کار را انجام دهیم. اگر تاکید به 5 میلیون شغل و توجه به خانواده های نیازمند داشتیم و اشاره به سامانه شغل کردم. امروز همین شغل را برخی مسئولان می  گویند نمیشود. چرا نمی شود؟ منابع است. هر سال 1 میلیون و 300 هزار نفر به جویندگان شغل اضافه می‌شوند. چرا نمی شود؟ حتما می شود و با این منابع کشور باید بشود.در غیر اینصورت درباره آسیبهای اجتماعی هم نمیتوانیم ریشه آنها را حل و فصل کنیم

قالیباف تصریح کرد: البته در آسیب‌های اجتماعی باید اقدامات اورژانسی هم کنیم. مثل کارتن خوابها. الان در شهر تهران روزانه بیش از 30هزار نفر را اسکان و جا و غذا می‌دهیم. بخصوص در زمستان‌های سرد.در دراز مدت هم همان اشتغال میتواند اسیبها را حل و فصل کند.

وی درباره اعلام دارایی مسئولان و وزرا نیز گفت: وا مصیبت از روزی که رئیس دولت و وزرا نخواهند به قانون احترام بگذارند. این وظیفه همه ماست. معتقدم ما در دولت مردم باید بیش از اینها انجام بدهیم. دانستن حق مردم است. چرا مردم ندانند ثروت قالیباف چقدر است؟ چرا نباید بدانند رئیس جمهورشان کجا زندگی میکند؟ چرا نباید بدانند چه ماشینی سوار می شود؟ حتی وزرا. حق مردم است. چرا استاندار را مردم ندانند چگونه زندگی میکند؟ علاوه بر اجرای قانون و اعلام به قوه قضائیه، حتما به اطلاع عموم هم می‌رسانیم. اول از همه خودم، اگر توفیق خدمت پیدا کنم. بعد هم از همه مدیرانم در سطوح مختلف  شرطم این است که اینکار را انجام دهند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم درباره موضوع ازدواج جوانان و برنامه های عملی او برای رفع مشکلات موجود در این زمینه خاطرنشان کرد: این بحث یکی از مشکلات امروز جامعه ماست؛ مسئله ازدواج با نصیحت و اینها حل نمی شود. ما فرض کنیم دخترمان میخواهد ازدواج کند؛ کسی که می خواهد خواستگاری بیاید طبیعی است اول شغلش را می پرسیم. اگر بیکار بود دختر میدهیم؟ نمی دهیم. می‌گوییم سرپناهت کجاست، نه خانه ملکی، ولی وقتی نیست چگونه ازدواج کند؟

وی متذکر شد: اگر میخواهیم ازدواج رخ بدهد باید برگردیم به  کارهای ریشه‌ای. ازدواج مساوی است با شغل. وقتی میگوییم 5 میلیون شغل یعنی 5 میلیون ازدواج. این اساس کار ماست. وقتی می‌گوییم اصلاح نظام بانکی یعنی ازدواج. امروز چقدر جوان ما پشت در بانکها مانده‌اند. ما 50 هزار میلیارد وام را به چند صد نفر می‌دهیم ولی چند میلیون جوان را 3 میلیونش را هم  نمی‌دهیم و وقتی میخواهد مجلس آن را 10 میلیون بکند دولت مخالفت می‌کند.

قالیباف افزود: اگر دست قاچاقچی را قطع و وارداتچی را هم همین‌کار را بکنیم و به تجار و پیمانکارانمان و کارآفرینانمان کمک کنیم، به تجاری که انتقال تکنولوژی و مواد اولیه می‌کنند، کمک کنیم ازدواج هم حل میشود. نمی‌شود فقط بگوییم جوانان ازدواج کنید و آنها هم انتظار داشته باشیم انجام دهند.الان از هر 4 ازدواج یکی طلاق است و اکثرا در سال اول. چون با هزار امید می آیند ولی مشکلات زندگی درست می‌شود.

او در پاسخ به سوالی راجع به معضلات ریزگردها و بویژه در خوزستان و درباره اینکه  چه راهکاری راجع به این خواهد داشت، تصریح کرد: ما بحران اقتصادی داریم و یک چالش جدی در حوزه اجتماعی و بعد چالشهای جدی در حوزه محیط زیست و بخصوص بحران آب در حوزه محیط زیست. که خود این بحران، بحران خاک هم بوجود می‌آورد. وقتی آلودگی هوا می‌آید.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تاکید کرد: حتی اگر رشد اقتصادی داشته باشیم و وضعیت معیشتی مردم هم درست باشد اگر آلودگی هوا آمد، چه ریزگردها که الان می‌گویند ریزمرگ، دیگر واقعا کیفیت زندگی از بین می رود. در همین شهر تهران هرچقدر امکانات و رفاه داشته باشید ولی آلودگی هوا آن را تلخ میکند. اصلا رابطه مستقیم بین کیفیت زندگی و کیفیت هوا وجود دارد. کاهش عمر می‌دهد، کیفیت را پایین می‌برد، مریضی‌های متنوعی را به بار می‌آورد. در حقیقت افراد زنده هستند، ولی زندگی نمی‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی