بازدید 3256

سند جدید حماس، منشور اولیه این جنبش را لغو کرد

یک وبگاه فلسطینی در گزارشی درباره سند سیاسی جدید حماس نوشت این سند، منشور اولیه حماس را لغو و این جنبش را مانند «ساف» وارد دایره مذاکرات و امتیازدهی‌ها کرد.
کد خبر: ۶۹۰۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ 03 May 2017
یک وبگاه فلسطینی در گزارشی درباره سند سیاسی جدید حماس نوشت این سند، منشور اولیه حماس را لغو و این جنبش را مانند «ساف» وارد دایره مذاکرات و امتیازدهی‌ها کرد.

به گزارش فارس، سند سیاسی جدید حماس دوشنبه هفته جاری توسط «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی این جنبش اعلام شد.

وبگاه «المنار» فلسطین در گزارشی دراین باره نوشت سند جدید، منشور حماس را کلا لغو و راه را برای اصلاحات جدید باز کرد؛ اصلاحاتی که از حماس می‌طلبد وارد دایره مذاکرات شود درست مانند سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» که در سال 1988 سند استقلال را در الجزائر اعلام کرد و پس از آن ناچار به امضاب توافق اسلو شد.

در ادامه این گزارش آمده است: این سند حماس در دوره خالد مشعل صادر شده؛ مشعلی که بزودی جایگاه خود را واگذار خواهد کرد و اعضای جدید دفتر سیاسی از جمله «یحیی السنوار» فرمانده بارز گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس و رئیس دفتر سیاسی این جنبش در نوار غزه باید از بندهای این سند پیروی کنند.

المنار افزود طرف‌های مختلفی در تهیه سند حماس تحت توجیه حرکت در مسیر واقعی با توجه به شرایط منطقه نقش ایفا کرده‌اند، این سند با ایدئولوژی ساف تفاوت چندانی ندارد، این دو طرف درگیر و رقابت‌کننده (حماس و فتح) اکنون در دایره مذاکرات و دادن امتیازات هستند و محور نزاع و رقابت بر سر اینکه نماینده ملت فسلطین چه طرفی است و به نام این ملت صحبت می‌کند، از اکنون شدیدتر خواهد شد خصوصا اینکه هر دو طرف حامیان و دوستانی دارند.

در ادامه این گزارش آمده است: از بین طرف‌هایی که حماس را به اعلام سند جدید سوق داد ترکیه، قطر و گروه اخوان‌المسلمین بود، این طرف‌ها از حماس خواستند فرصت‌ها را غنیمت شمارد و خودش را از «خط زدن» حفظ کند تا به وسیله آن به وارد نبرد تسلط بر صحنه کنونی سیاسی فلسطین شود؛ اما آنچه اکنون رام‌الله (فتح) را نگران می‌کند نقش قطر است، دوحه با واشنگتن و اخوان رابطه خوبی دارد و ترکیه نیز از آن حمایت می‌کند، اینها در یک مسیر، موضع و ائتلاف قرار دارند به همین خاطر اینکه حاکمان قطر در کنار حماس خواهند ایستاد یا تشکیلات خودگردان ، نگرانی فتح را برانگیخته است.

این سند می‌گوید حماس با ایجاد دولت مستقل فلسطینی با مرکزیت قدس موافقت می‌کند اما هیچ دولتی بدون به رسمیت شناختن اسرائیل و یهودی بودن آن وجود نخواهد داشت و اگر حماس خواهان باز کردن کانال‌های ارتباطی با آمریکا و غرب است شرط اول آن است که سلاحش را کنار بگذارد و سلسله امتیازدهی‌ها بر سر میز مذاکره درست از همین زمان آغاز می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی