بازدید 2596

رئیسی، قالیباف و هاشمی طبا در رسانه ملی چه گفتند؟

در فاصله 10 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری و در ادامه پخش برنامه های تلویزیونی و رادیویی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز سه شنبه 19 اردیبهشت سه کاندیدای این دوره انتخابات از طریق رسانه ملی دیدگاه های خود را مطرح کردند.
کد خبر: ۶۹۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲ 10 May 2017
در فاصله 10 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری و در ادامه پخش برنامه های تلویزیونی و رادیویی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز سه شنبه 19 اردیبهشت سه کاندیدای این دوره انتخابات از طریق رسانه ملی دیدگاه های خود را مطرح کردند. مشروح سخنان و گفتگوی های محمدباقر قالیباف، سید ابراهیم رئیسی و سید مصطفی هاشمی طبا که امروز از رسانه ملی پخش شد در ادامه آمده است.

  قالیباف: دیپلماسی اقتصادی ما دچار ضعف است

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برنامه «دولت مردم» این است که حتما با سرعت تعهدات مسکن مهر را بی‌وقفه تمام کند.
به گزارش تابناک، محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز با حضور در برنامه پاسخ به کارشناسان که از شبکه 4 سیما پخش شد، گفت: هر مدیری در جامعه در هر سطحی اگر بخواهد اثرگذاری داشته باشد باید بین آن چیزی که می‌گوید و آنچه که رفتار می‌کند انطباق داشته باشد.
 وی افزود: اگر واقعا رئیس دولت و اعضای کابینه و مدیران ارشد در عمل ساده زیست نباشند و به سمت اشرافی‌گیری بروند، سر آغاز فساد در جامعه است. بحث 4 درصدی‌ها ریشه در همین موضوع دارد. در این صورت افرادی آن مدیر را تطمیع می‌کنند و فساد و رانت و فاصله طبقاتی از همین جا شروع می شود.
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در مناظره دوم پیشنهادی داشتم که چرا مردم نباید بدانند رئیس‌جمهور و بستگان نزدیک او کجا زندگی می‌کنند؟ ما مخالف داشتن اموال نیستیم و باید شفافیت داشت. اگر این‌گونه شد آن وقت 5 میلیون شغل هم ایجاد می‌شود و می‌شود به محرومان و کم درآمدها هم کمک کرد.

قالیباف با اشاره به موضوع تولید علم گفت: به نظر می‌رسد کشوری اگر می‌خواهد پیشرفت کند و استقلال داشته باشد، باید در تولید قدرت، علم، ثروت و معرفت مولد باشد. اگر جامعه‌ای بخواهد کارآمد باشد، باید بتواند بین این چهار عنصر رابطه برقرار کند و یکی از مسئولیت‌های مهم دولت هم همین است. می‌شود به دو صورت بین ثروت و منزلت رابطه ایجاد کرد. یکی با همین چهار درصدی‌هایی که فساد می‌کنند  و ماشین و ساعت گران قیمت می‌خرند و یکی هم از طریق احسان و پیش‌قدم شدن برای حل مشکل جوانان.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ما مرزهای علم را در نوردیدیم، اما در تبدیل آن به ثروت مشکل داریم. کارنامه ما در حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد قابل دفاع نیست. دانشگاه‌های ما باید هدفمند شود. با اصلاح روش‌ها و مدیریت نسل چهارم که دولت فعلی در دوره مدیریت نسل دوم به سر می‌برد، به سرعت می‌توان مشکلات را حل کرد.

وی گفت: هر کشوری باید قدرت ملی خود را بالا ببرد. ما چرا با  ظرفیت‌های بسیاری مانند منابع انرژی فراوان و جوانان با نشاط دچار مشکل هستیم؟ اگر امروز در مذاکره موفقیم به دلیل داشتن قدرت است و با اتکاء به قدرت ملی می‌توان در برابر آمریکا ایستاد. ما امروز جزو 10 کشور قدرتمند دنیا هستیم که بر همین اساس دیپلماسی مذاکره هم ریشه در دیپلماسی قدرت دارد. اگر ما قدرت نداشته باشیم، 1+5 هم با ما مذاکره نمی‌کند.

قالیباف افزود: امروز دیپلماسی اقتصادی ما دچار ضعف است. برای مقابله با آمریکا باید با فقر و بیکاری مبارزه کنیم و امروز دلسوز نظام و انقلاب و اسلام کسی است که بتواند چراغ یک کارخانه را روشن کند. هم باید خوب کار کنیم و هم باید کار خوب انجام دهیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه مسکن یکی از ضرورت‌های هر جامعه‌ای است، خاطرنشان کرد: نوع حرکت 4 درصدی‌ها به سمت اشرافی‌گیری است. کسانی که قاچاق کالا و ارز را از طریق جاده‌ها و با کانتینر انجام می‌دهند، همان کسانی که وارداتچی هستند و کالای غیرضرور به کشور وارد می‌کنند. امروز کشاورزان به دلیل حضور دلالان کمتر از 10 درصد سود می‌برند. ما 3 میلیون خانه خالی در کشور داریم و حدود 30 درصد از مردم ما مستاجر هستند.

وی ادامه داد: مسکن مهر مشکلاتی داشت و برنامه دولت مردم این است که با سرعت به تمام تعهدات مسکن مهر عمل کند. کار بعدی ما احیای بافت‌های فرسوده است که ما در تهران تنها شهری هستیم که توانستیم 35 درصد از بافت‌های فرسوده شهری را احیا کنیم.

قالیباف گفت: امروز دولت مدعی است که تورم را کنترل کرده، اما اگر از مردم بپرسید، می‌گویند گرانی وجود دارد. معنی این حرف آن است که دولت باید هم حواسش به ایجاد رونق اقتصادی و به بالا نرفتن قیمت‌ها باشد و ما قادریم این کار را انجام دهیم. امروز حدود 3 میلیون کم درآمد داریم که دولت باید سیاست‌های جبرانی خود را برای آنها باز کند. یارانه‌ای که سال 89 پرداخت می‌شد، امروز به معادل 15 هزار تومان رسیده‌، پس باید یارانه را هدفمند کنیم و آن را به 150 هزار تومان افزایش دهیم.
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: برنامه ما برای ایجاد 5 میلیون شغل آماده است. ما با این واقعیت روبرو هستیم که متولدین سال 64 تا سال 74 به سن 23 تا 33 سالگی رسیده‌اند و آماده ازدواج و نیازمند شغل هستند. در برنامه ششم توسعه که دولت فعلی در تدوین و ابلاغ آن تعلل کرد، مشخص شده که نرخ بیکاری باید از 12 درصد به 8 درصد برسد، یعنی باید سالی یک میلیون شغل ایجاد کرد.
قالیباف افزود: ما سامانه کارانه را راه‌اندازی کردیم و به عنوان دولت مردم اگر  سر کار آمدیم، یک روز هم غفلت نمی‌کنیم. ما بیشترین ظرفیت را در حوزه فناوری اطلاعات داریم که بیشترین شغل را در این حوزه می‌توان ایجاد کرد. یکی دیگر از موضوعات، بحث ریزگردهاست که منشا بخشی از آن در داخل کشور است. ما چند هزار هکتار زمین داریم که باید تثبیت شود که سالیان سال آن را تعطیل کردند و در این حوزه هم می‌توان شغل عمومی ایجاد کرد.
قالیباف در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای دارید که گرفتار اطلاعات گزینشی مشاوران نشوید؟ گفت: بخشی از 4 درصدی‌ها که اتفاق می‌افتد، همین‌طور است، وقتی که مدیریت اشرافی‌گری می‌شود، طبیعتا تحرک، ارتباط با مردم و رو در رو شدن با واقعیت‌ها متأسفانه کم می‌شود که در این شرایط اینها به مدیران نشسته و پشت درهای بسته تبدیل می‌شوند و امور را با مشاوران خاص دنبال می‌کنند و اطلاعات محدود می‌شود و در تصمیمات اتفاقاتی می‌افتد و این خطر وجود دارد.

وی اضافه کرد: معتقدم در «دولت مردم» باید این فرصت را داشته باشیم که حتما مدیران ارشد در هر سطحی با مردم چهره به چهره سخن بگویند. اولین منفعت صحبت چهره به چهره با مردم برای آن وزیر، فرماندار و یا خودِ دولت است. در رسیدگی به امور نیازمند کار سیستمی هم هستیم.

کاندیدای دوازهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: امروز در شهر تهران همه شهروندان برای دریافت خدمت با 137 و برای انتقاد و پیشنهاد به بنده به 1888 تماس می‌گیرند. مردم از این طریق مأمور متخلف و زحمتکش را معرفی می‌کنند، اما با همه این حرف‌ها بازدید میدانی و ملاقات عمومی هم به قوت خود باقی است. اگر این اتفاقات بیافتد، راه 4 درصدی‌ها بسته است، مشاوران ویژه نیستند، دایره بسته و اختصاصی نمی‌شود و مهر محرمانه هم بر روی قراردادها نمی‌خورد و فساد هم پیدا نمی‌شود.

قالیباف در پاسخ به این سؤال که برای افزایش بهره‌برداری از دریاها و بسترهای آنها و نیز توسعه بنادر و شیلات در دولت آینده احتمالی خود دارید؟ اظهار داشت: تولید قدرت و ثروت در مراکز جمعیتی اتفاق می‌افتد و اینها جاهایی هستند که به یک عامل طبیعی تکیه دارند.

وی تصریح کرد: یکی از غصه‌های ما این است که کشور از نعمت‌ها و ظرفیت‌های بزرگ و مزیت‌های فراوان طبیعی برخودار است، اما با وجود بنادر متعدد، اینها متروک مانده است. باید توجه کنیم که 4 درصدی‌ها چه ظلمی به کشور می‌کنند. 

 کاندیدای دوازهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: چند میلیون کانتینر در جنوب سواحل خلیج فارس پیاده و سوار می‌شوند، اما از این اینها در آن منطقه استفاده نمی‌شود و به جاهای دیگر منتقل می‌شوند. به خاطر این است که بنادر ما با رانت در اختیار 4 درصدی‌هاست و نرخ‌هایی تعیین می‌کنند که کانتینرها به جنوب خلیج فارس می‌آیند.

قالیباف افزود: تولید مرکبات در کشاورزی جای غصه برای ماست، 40 درصد مرکبات را به رودخانه‌ها می‌ریزند. ما عصاره مرکبات را وارد می‌کنیم و از یک طرف آنها را به رودخانه می‌ریزیم. بعضی‌ها بهانه‌هایی می‌آورند که نمی‌توانیم و در حوزه دیپلماسی مشکلاتی داریم.

وی اضافه کرد: وزارت خارجه ما دو حوزه سیاسی و امنیت ملی را مأموریت خودش می‌داند، سفارتخانه‌های ما در این وزارتخانه کار دیگری انجام نمی‌دهند که معتقدم باید این رویکردها را در سیاست خارجی تغییر دهیم. یکی از برنامه‌های ما این است که وزارت خارجه و تجارت بین‌المللی داشته باشیم، یعنی اینکه دیپلماسی اقتصادی را هم به کار بگیریم و وزارت خارجه این کار را انجام دهد. معلوم نیست که چه کسی مسئول تجارت بین‌الملل ماست. ما چند وزارت خارجه را ادغام کرده‌ایم که معلوم نیست چه کسی باید پاسخگو باشد، اصلا این موضوع رها شده است.

کاندیدای دوازهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه باید دیپلماسی اقتصادی‌مان را دست کنیم، گفت: باید رویکردها را تغییر دهیم، اساس و پایه کشور ما از قبل انقلاب بر واردات بوده، سیستم ما برای واردات ارنج شده‌اند، وقتی می‌خواهیم صادرات انجام دهیم، دچار مشکل می‌شویم، این رویکرد را باید تغییر دهیم و صادرات جایگزین واردات شود و تجارت بین‌الملل و دیپلماسی اقتصادی به حوزه وزارت خارجه منتقل شود.

قالیباف تصریح کرد: تجار ما وقتی به خارج از کشور می‌روند باید بدانند کنسولی و سفارتخانه ما خانه خودشان است.

وی در پاسخ به این سؤال که برای ارتقای فرهنگ عمومی و آموزش همگانی در این عرصه چه برنامه‌هایی دارید؟ گفت: بدون شک اولویت اصلی کشور مسائل اقتصادی است، اما در «دولت مردم» اولین وظیفه بنده در حوزه اقتصادی این است که قشر کم‌درآمد و فقیر مطلق را با اولویت مشکلش را حل کنم، اما همزمان با آن دو وزارتخانه آموزش و پرورش و آموزش عالی را اساس کار می‌دانم.

کاندیدای دوازهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اگر دولت مردم توفیق خدمت پیدا کند، یک لحظه از این دو وزارتخانه آموزش و پرورش و آموزش عالی غفلت نمی‌کنم؛ در عین حال که حتما قوی‌ترین وزرای بنده در این دو وزارتخانه خواهند بود، کفالت اینها را بر عهده می‌گیرم و برای اینها در همه ابعاد وقت می‌گذارم. اگر به این دو وزارتخانه توجه کنیم، فرهنگ عمومی، شهروندی و اقتصاد را حل کرده‌ایم. 

قالیباف تأکید کرد: امروز معلمان و مدارس ما با مشکلاتی مواجه هستند، 98 درصد بودجه آموزش و پرورش به حقوق‌های جاری اختصاص می‌یابد که همین را هم نمی‌توانند حل کنند.

کاندیدای دوازهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دانش‌آموزان سرمایه‌های قطعی کشور هستند، اظهار داشت: چرا به سند تحول آموزش و پروزش توجه نمی‌کنیم؟ دانش‌آموز ما با شنیدن و سخنرانی درست نمی‌شود، او با رفتار و بیان معلم درست می‌شود.

قالیباف اضافه کرد: در دولت مردم توجه جدی و اساسی به بخش آموزش داریم، البته عدالت آموزشی را هم باید رعایت کنیم؛ بنده با خصوصی‌سازی مخاف نیستم، اما باید روش منطقی و درستی داشته باشد، اگر خصوصی‌سازی طوری باشد که اختلاف طبقاتی را در دانش‌آموزان هم ببریم، ظلم مضاعفی کرده‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دولت مردم به چهار میم (مدرسه، منزل، مسجد و محله) توجه داریم تا بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی را حل کنیم. با یک توجه 10 ساله می‌توانیم برکات زیادی را شاهد باشیم.

رئیسی: اگر فرهنگ اسلامی از اجتماع حذف شود شاهد ترویج فرهنگ غربی و رواج اندیشه مادی‌گرایانه و اباهه گرایانه خواهیم بود

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در حوزه اقتصادی ضعف داریم گفت: میزان بیکاری در کشور و تعطیلی کارخانه‌های کشور زیبنده نظام نیست.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی یکی از کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در گفتگویی با رادیو معارف طی سخنانی اظهار داشت: باید سه نگاه تغییر کند تا این تغییر نگاه منجر به تغییر در عملکرد و نتایج شود؛ نخست نگاه به بیگانه است. ما معتقدیم با همه کشورها باید تعامل داشته باشیم اما این تعامل باید عزتمندانه باشد نه این که منتظر باشیم آنها گره از کار ما بگشایند. 

وی ادامه داد: همچنین نگاه به مردم باید تغییر کند و بدانیم مردم و جوانان در اداره کشور بسیار توانمند هستند و می‌توانند سهم زیادی در اداره کشور داشته باشند. باید توانایی مردم را باور کنیم و سهمی را در اجرا، رونق اقتصاد و رفع آسیب‌های اجتماعی به مردم و جوانان بدهیم. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نگاه به داشته‌ها و منابع کشور را سومین نگاهی برشمرد که نیازمند تغییر است و گفت: کشور ما دارای منابع بسیاری است که باید این منابع شناسایی شوند و در جهت رفع مشکلات اقتصادی و فقر از آنها بهره‌گیریم. در کل نیازمند تغییر در این سه نگاه هستیم و فقط با دولت انقلابی که دارای روحیه جهادی و مدیریتی کارآمد است، می‌توان تغییر ایجاد کرد. معتقدیم این تغییرها امکان پذیر است و تغییر به نفع مردم را اجرایی می‌دانیم.

حجت‌الاسلام رئیسی در پاسخ به سوالات مجری برنامه در خصوص ارزیابی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه‌های دولت این کاندیدا برای تاثیرگذاری بیشتر این شورا گفت: می توانیم شورای عالی انقلاب فرهنگی را بزرگترین قرارگاه فرهنگی کشور بنامیم اما باید بدانیم که مشکل کنونی ما مشکل در تصمیم‌گیری نیست بلکه در حوزه اجرا مشکل داریم. به عنوان مثال سندهایی مانند نقش جامع و یا سند مهندسی فرهنگی داریم. اما باید ببینیم این اسناد مهم که به پشتوانه فکری و فرهنگی تهیه شده تا چه میزان اجرایی و عملیاتی شده است. 

وی افزود: بنابراین باید مصوبات این شورا و اسناد فرهنگی مهمی که مورد تایید شورا قرار می‌گیرد با قدرت اجرایی شود تا تاثیر آن را در کشور ببینیم. اقدام موثر در افزایش تاثیرگذاری شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که دولت به طور عام و رئیس‌جمهور به طور خاص در اجرای اسناد شورا نقش داشته باشند. اگر رئیس‌جمهور که خود نقش مهمی در اجرایی شدن اسناد دارد، حضور مستقیم نداشته باشد با مشکل بر می‌خوریم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های دولت آینده در خصوص فضای مجازی گفت: فضای مجازی یک فضای جدید در زندگی انسانهای امروزی است و در واقع ساخته دست بشر است که بسیاری از لایه‌های اجتماعی و امور زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین نباید به آن نگاه منفعلانه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: فضای مجازی حقیقتی است که با آن مواجه هستیم و باید در آن به صورت فعال حضور داشته باشیم. ما باید بتوانیم با در عرصه فضای مجازی در دنیا فعال باشیم و از آنجا که پیشرفت این فضا ساعتی و لحظه‌ای شده است باید توجه‌ ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم فعال شدن هرچه بیشتر کمیسیون‌های شورای عالی فضای مجازی گفت: شورای عالی فضای مجازی باید در مدت زمانهای کمتری تشکیل جلسه دهد و 15 روز یک بار جلسه داشته باشد و کمیسیون‌های آن فعالتر شوند. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص لزوم استفاده از فرصت‌های شغلی در فضای مجازی گفت: می‌گویند در حال حضار 100هزار شکل در فضای مجازی ایجاد شده است اما به جرات می‌توانم بگویم که شرایط ایجاد 5 برابر میزان این شغل در فضای مجازی وجود دارد. ما می‌توانیم در زمینه تولید محتوا، برنامه‌نویسی، طراحی‌ بازیهای رایانه‌ای و تولید نرم‌افزار اقدام کنیم و سهم بالایی در این زمینه داشته باشیم.  

حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر این که باید با اقدام درست از مواهب فضای مجازی بهره ببریم در عین حال هم تاکید کرد: نباید اجازه دهیم تا این فضا بستری برای ایجاد ناهنجاری مزاحمت برای افراد و یک خطر برای جوانان محسوب شود.

وی در خصوص برنامه‌ریزی فرهنگی نیز گفت: فرهنگ هوایی است که امور سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد و باید در هر امری یک پیوست فرهنگی داشته باشیم. چرا که فرهنگ بر همه لایه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، سایه افکنده و تاثیرگذار است. لذا در همه این زمینه‌ها هر گونه اقدامی نیازمند پیوست فرهنگی است. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر فرهنگ اسلامی از اجتماع حذف شود شاهد ترویج فرهنگ غربی و رواج اندیشه مادی‌گرایانه و اباهه گرایانه خواهیم بود. حدف فرهنگ اسلامی و دین از متن زندگی، بی‌هویتی و بی‌اعتقادی را به همراه دارد و شاهد فروپاشی ساختارها خواهیم بود. اگر فرهنگ اسلامی از روابط خانوادگی حذف شود شاهد بالا رفتن طلاق، ازدواج دیرهنگام، سقط جنین، کم فرزندی و... خواهیم بود.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: حذف فرهنگ اسلامی از اقتصاد،‌ اسراف، تجمل‌گرایی، رباخواری و اختلاس را به همراه دارد. همچنین با حذف فرهنگ اسلامی شاهد ظهور عرفان‌های کاذب و جریان‌های انحرافی و بی‌قیدی و بی‌عفتی خواهیم بود. 

وی گفت: در دولت کار و کرامت کلید حل مشکلات را عهدنامه مالک اشتر معرفی می‌کنیم چرا که این عهد نامه می‌تواند درسی برای دولتمردان باشد. ما نباید از مردم توقع اصلاح داشته باشیم بلکه باید اصلاح را از دولت شروع کنیم، باید عدم اسراف، عدم اشرافی‌گری و پایبندی به عهدها و قراردادها را در دولت شاهد باشیم. 

رئیسی در مورد اجرای سند چشم‌انداز نیز گفت: سند چشم انداز 20 ساله از ابتکارات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی است که برای حرکت قطار توسعه و تعالی کشور طراحی شده است، امروز باید ببینیم آیا بعد از 12 سال به قله مورد نظر این سند نزدیک شده‌ایم یا نه.

وی افزود: ما در حوزه اقتصادی ضعف داریم و نتوانستیم به نقطه مورد نظر چشم انداز نزدیک شویم، میزان بیکاری در کشور و تعطیلی کارخانه‌های کشور زیبنده نظام نیست و باید تغییر کند. هر روز خبری از فساد می‌آید و مردم را نگران می‌کند و باید تغییری در این شرایط ایجاد کرد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص ارتباط دولت با حوزه علمیه نیز گفت: معتقدم که نوع ارتباط دولت با حوزه‌ها باید هدفمند باشد. حوزه‌های علمیه در مباحث نظری و ایده‌پردازی بسیار می‌توانند به دولت کمک کنند و سبب پیشرفت دولت در حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد. 

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه می توانند در موفقیت دولت اسلامی اثرگذار و صاحبنظر باشد،گفت: در بخش‌هایی که دولت از چارچوب‌های اسلامی فاصله دارد، حوزه‌های علمیه باید وارد شوند و ایده بدهند.دولت وظیفه دارد به توسعه حوزه‌ها و ارتقای آنها کمک کند. چرا که موفقیت دولت و حوزه به هم پیوند خورده و در دولت اسلامی این پیوند بسیار پر معنا است. 

وی در مورد اسلامی کردن دانشگاهها نیز گفت: اسلامی شدن دانشگاه‌ها دغدغه اول امام راحل و بسیاری از بزرگان انقلاب بود. سندی هم برای اسلامی شدن دانشگاه تهیه شده اما از آنجا که ما مشکلی در زمینه اسناد و برنامه نداریم لذا تمام این مشکل‌ها به اجرا بر می‌گردد. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اکنون دوران حرف به پایان رسیده و زمان اقدام و عمل است، لذا دولت باید با اجرای اسناد و برنامه‌ها در این زمینه اقدام کند. خود دانشگاهها هم انگیزه بسیاری برای این امر دارند و تشکل‌های دانشجویی و اساتید بسیار می‌توانند به اسلامی شدن دانشگاهها کمک کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: دولت باید سرمایه‌گذاری کند تا دانشگاهی با نشاط و دانشجویانی فعال و با امید داشته باشیم. چرا که جوانان امروز آینده‌سازان فردای کشور هستند و اگر بر روی جوانان سرمایه‌گذاری نشود آینده کشور با مشکل مواجه می‌شود. 

وی در خصوص لزوم وحدت حوزه و دانشگاه نیز گفت: در این زمینه گام‌هایی برداشته شده اما نیازمند گام‌های بنیادی‌تری هستیم. حوزه و دانشگاه هر دو در جامعه‌سازی نقش دارند. لذا ایجاب می‌کند ضمن حفظ استقلال و مسیر هر کدام از این دو نهاد مهم، حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگر باشند و در جامعه‌سازی نقش ایفا کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر نگاه دانشجوی ما توحیدی باشد مطمئناً محصول حوزه و دانشگاه یکی خواهد شد، اگر حوزه تنها غرق در مباحث نظری نشود و دانشجویان ضمن تحصیل علم و دانش از مسائل دینی و توحیدی نیز غافل نشوند خروجی هر دو این نهادها یکی خواهد بود و در واقع می‌توانند مکمل هم باشند.

حجت‌الاسلام رئیسی در خصوص برنامه‌های وی برای اصلاح نظام بانکی، گفت: رشد اقتصادی کشور بدون اصلاح نظام پولی و بانکی ممکن نیست، اگر نظام بانکی منضبط شود و در جهت رشد اقتصادی فعال شود، ما شاهد وضعیت کنونی که همه را ناراحت کرده، نخواهیم بود. متاسفانه در حال حاضر با رشد نقدینگی بسیار زیادی در دولت مواجه هستیم اما از آن طرف کارگاه‌ها به خاطر کمبود نقدینگی تعطیل می‌شوند و تسهیلات به صورت غیر اصولی به افراد بد حساب داده می‌شود. بنابراین باید این وضعیت تغییر کند. 

وی با تاکید بر این که نظام پولی و بانکی را باید منضبط کنیم، گفت: طراحی سامانه جامع اطلاعاتی می‌تواند در کنترل این وضع موثر باشد البته این سامانه باید 4 بخش را با یکدیگر مرتبط کرده و اطلاعات تمام این بخش‌ها را داشته باشد. که این 4 بخش شامل نظام بانکی، بخش بازرگانی و تجارت، گمرکات و بخش‌های نظارتی بر این حوزه‌ها است. بنابراین با چنین سامانه‌ای می‌توانیم شاهد تغییر در نظام بانکی باشیم. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برهمین اساس تاکید کرد: تغییر نظام بانکی از اولویت‌های ما است و معتقدیم که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد تا این وضع سامان بگیرد. 

حجت‌الاسلام رئیسی در مورد نقد و انتقاد و تاثیر آن در موفقیت دولت‌ها نیز گفت: دولت اگر نقدپذیر نباشد مطمئنا شاهد فساد در بخش‌های مختلف آن خواهیم بود. بنابراین نقد برای دولتمردان یک ثروت است که باید از آن برای بهبود شرایط استفاده کنیم. همچنین نباید با نقاد برخورد کرد و در مورد آن الفاظ تحقیرآمیز به کار برد.

وی در پایان گفت: ان‌‌شاءالله در دولت ما به نقد میدان داده می‌شود و نقد به عنوان غنیمتی تلقی خواهد شد. ما نقد را مورد تشویق قرار می‌دهیم و نه مورد سرزنش و برخورد.

هاشمی‌طباء :با یارانه عمومی مخالفم و این یارانه دردی از مستضعفین را دوا نمی‌کند
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من با توزیع عمومی یارانه مخالف هستم و معتقدم یارانه را باید به سازمان‌های حمایتی اختصاص داد.

 سیدمصطفی هاشمی‌طباء کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، گفت: من با توجه به سوابق تخصصی که قبل از انقلاب در سازمان برنامه و بودجه و بعد از انقلاب در کار جهاد سازندگی و بعد در وزارت صنایع و پس از آن در مرکز توسعه صادرات و سازمان تربیت بدنی داشتم و بستری که آقای روحانی با توافق برجام ایجاد کردند، با ایده حفظ ایران وارد عرصه انتخابات شدم. 

وی افزود: در حوزه ایجاد اشتغال باید شغل پایدار و زاینده تولید کرد که محصولش قابل فروش باشد. ایجاد مشاغل با توجه به موضوع کشاورزی و گردشگری و ایجاد اتوماسیون در صنایع در هر حال سرمایه‌بر است و برای ایجاد هر شغل حدوداً 200 میلیون تومان سرمایه لازم است و برای ایجاد یک میلیون شغل نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که می‌تواند از محل سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و تسهیلات بانک‌ها تامین شود. 


کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع پرداخت یارانه‌ها، تصریح کرد: تاکنون حدود 250 هزار میلیارد تومان یارانه داده شده که با این مبلغ می‌شد هزار کارخانه در راستای اقتصاد مقاومتی تاسیس کنیم. امروز در کشور کادر  فنی و صادرکنندگان مجرب داریم مهمترین امر در کشور ما استفاده از سرمایه‌ها و تجمع آنها برای سرمایه‌گذاری است. 

هاشمی‌طباء ادامه داد: بخش مسکن از نظر اقتصادی در درجه اول سرمایه‌گذاری نیست، اولین سرمایه‌گذاری در کشور ما برای برون رفت سرزمین خراب کشورمان از حالت فعلی است، اما به هر حال اقتصاد پویا و تولیدات امر مهمی است. در یک برهه زمانی مسکن رونق کاذب پیدا کرد، ما باید مسکن را از محدود تجارت خارج و به ارزش افزوده معمول برسانیم، به خصوص برای اقشار ضعیف با طرح‌هایی مانند اجاره به شرط تملیک و وام‌های ساخت تسهیلاتی را فراهم کنیم. همچنین احیای بافت‌های فرسوده و روستاها باعث رونق در حوزه مسکن می‌شود. 

وی اظهار داشت: بخش‌هایی از اقتصاد ما دچار رکود تومی است و بخش‌هایی از آن مانند صنایع غذایی و حمل و نقل فعال است. رکود در برخی کارخانه‌هایی که سیستم‌ عقب‌افتاده دارند ناچاراً اتفاق می‌افتد، بعضی وقت‌ها قیمت ارز در کشور ما افزایش پیدا می‌کند که طبیعتاً یک افزایش قیمتی در بقیه کالاها به وجود می‌آورد. یک تصوری را بعضی کاندیداها ارائه می‌دهند که گویا تمام مردم کشور ما در فقر هستند و اقتصاد ما متلاشی شده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: امروز در کشور ما 2 میلیون و 500 هزار تلویزیون LED و LCD با تلویزیون‌های لامپی قدیم جایگزین می‌شود. در کشوری که مردمش چنین قدرت خریدی دارند نباید تصور شود که اقتصاد کشور رو به اضمحلال است. باید به سمتی برویم که با تلاش بیشتر حجم اقتصاد را بالا برده و تولید ناخالص ملی را طی چند سال دو برابر کنیم. اگر اقتصاد مقاومتی را پایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم در طول 10 سال اقتصاد کشور را به شکوفایی برسانیم. 

هاشمی‌طباء با اشاره به قانون بانکداری اسلامی، عنوان کرد: امروز قانون بانکداری ما نه اسلامی است و نه یک قانون بانکداری کافی است و این موضوع منشاء مشکلات بانکی است. در زمان گذشته پول قیمت کالا را داشت، اما امروز پول اعتباری و یک پدیده جدید است که از نظر فقهی فتوای جدید لازم دارد. منشاء مشکلات بانکی ما عدم شفاف بودن قراردادها و سوء استفاده‌هایی است که از این محل می‌شود. در درجه اول باید قانون بانکداری تغییر پیدا کند. به نظر من بانکداری در اروپا و ژاپن بسیار نزدیک‌تر به روح بانکداری در اسلام است. 

وی ادامه داد: به دلیل پرداخت‌های نادرست که در بانک‌ها اتفاق افتاده معوقات بانکی زیاد شده و توان بانک‌ها برای وام دادن کاهش پیدا کرده، لذا نیازمند یک انقلاب در حوزه بانکی هستیم. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه حجم نقدیندگی براساس آمار 1200 هزار میلیارد تومان است، گفت: یکی از دلایل افزایش نقدینگی سود بانکی است. عامل دیگر آن فروش ارزی است که هر ساله دولت به بانک مرکزی می‌فروشد و از طریق آن درآمد کسب می‌کند. این ماجرا سوء استفاده‌کنندگان را با توان بزرگ وارد اقتصاد می‌کند و این حجم بالای نقدینگی مانند یک آوار بر سر اقتصاد ماست.   

هاشمی‌طباء با اشاره به شرایط بحرانی تولید کشور خاطرنشان کرد: امروز تولیدکنندگان ما یا عاشق هستند یا دیوانه، ممیزین مالیاتی هم بیشتر زورشان به کارخانه‌داران تابلودار می‌رسد، لازم است که در زمینه سرمایه‌گذاری اقداماتی شود که مردم علاقمند به سرمایه‌گذاری شوند. نباید با آنها 4 درصدی و یقه‌سفید بگویند، زیرا اگر ما اقتصاد می‌خواهیم باید به کارآفرینان توجه کنیم و تفاوت‌ آنها در زندگی بیشتر از یک پرس چلوکباب و یک دست لباس با دیگران نیست. اصناف باید برای ایجاد شغل پای کار بیاوریم.

وی با انتقاد از نرخ سود بانکی اظهار داشت: امروز نرخ بانکی ما دستوری است و براساس واقعیت نیست. اگر به مردم پول خوبی ندهیم، آنها پول‌شان را از بانک‌ها بیرون می‌کشند. قانون بانکداری باید به نحوی عوض شود که سود تولید بر سود بانکی بچربد. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه امروز موضوع یارانه‌ها دستاویز برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری شده، گفت: آنها می‌گویند ما می‌توانیم و این دولت نمی‌تواند و عرضه ندارد، ما در کشور قانون بودجه و برنامه ششم داریم که محل درآمدها و هزینه‌های دولت را مشخص کرده و مقدار یارانه‌ای را که مجلس رقم آن را مشخص کرده، هیچ‌کسی نمی‌تواند بیشتر کند. متاسفانه رئیس‌جمهور گفت من برنامه چهارم توسعه را خمیر کردم و عده‌ای هم می‌گویند که ما یارانه را افزایش می‌دهیم. من با یارانه عمومی مخالفم و این یارانه دردی از مستضعفین را دوا نمی‌کند. یارانه را باید به سازمان‌های حمایتی بدهیم تا آنها به اهلش برسانند. چه دلیلی دارد کسی که امکانات مادی خوبی دارد یارانه بگیرد. 

هاشمی‌طباء افزود: در موضوع اختصاص یارانه به تولید هم باید بگویم، موسساتی داریم که از تکنولوژی خوبی برخوردارند، ولی دچار مشکل شده‌اند و یا واردات قاچاق به آنها صدمه زده که باید به آنها کمک کنیم، اما به نظر من تولید باید بدون یارانه باشد. 

وی با اشاره به اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور، اظهار داشت: ما در زمانی که تحریم هم نبودیم مشکلات سوء مدیریت داشتیم، ما تصوری از تحرک اقتصادی نداریم و باید با مدیریتی مانند زمان جنگ کار کنیم. متاسفانه در زمان تحریم از کشورهای دشمن کالا خریدیم و بعد از آن هم برای‌شان فرش قرمز پهن کردیم که این سوء تدبیر بود. پیام امید این است که اگر تلاش کنید به گشایش می‌رسید، زیرا هیچ کشوری با تن‌پروری به تولید نرسیده است. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما باید روح رزمندگان جبهه را در تمام مملکت و مدیران زنده کنیم و من امروز تعجب می‌کنم کسی که رزمنده بوده لیبرالیزم را اشاعه می‌دهد.

هاشمی‌طباء با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی سیاستی درون‌زا و برون‌نگر است، بر همین اساس ما باید تولیدی داشته باشیم تا بتوانیم آن را صادر کنیم، زیرا تولید بدون صادرات محکوم به شکست است. ما حتماً باید تجهیز بشویم و از دانش فنی خارج استفاده کنیم و به محققان خود ارزش بگذاریم. 

وی ادامه داد: امروزه علیرغم پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های مختلف داشتیم، نمی‌توانیم آن را با بهترین‌های آن در جهان مقایسه کنیم. در صنایع خودروسازی هم شرایط به همین صورت است. نباید اتومبیل‌های خودمان را با بهترین اتومبیل‌های دنیا مقایسه کنیم. 

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان بحث اصلاح استفاده از آب و اصلاح کشاورزی را اولین حرکت اقتصادی دولت احتمالی خود بیان و خاطرنشان کرد: همه نامزدهای ریاست‌جمهوری اقتصاد‌دان نیستند، بنده فکر می‌کنم باید در برابر عالمان اقتصادی سر فرود بیاوریم و براساس علم اقتصاد عمل کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست