بازدید 13334
آخرین تحولات عراق؛

آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی موصل و انتقال فرماندهی داعش از موصل به حویجه

در 24 ساعت گذشته، نیروهای عراقی در حال مبارزه جهت آزادسازی شهر موصل بودند و با آزادسازی دو محله در شمال موصل قدیم و تداوم پیشروی حشدالشعبی در شهرستان البعاج، این شهر یک قدم با آزادسازی کامل فاصله دارد.
کد خبر: ۶۹۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 28 May 2017
در 24 ساعت گذشته، نیروهای عراقی در حال مبارزه جهت آزادسازی شهر موصل بودند و با آزادسازی دو محله در شمال موصل قدیم و تداوم پیشروی حشدالشعبی در شهرستان البعاج، این شهر یک قدم با آزادسازی کامل فاصله دارد.
 
 به گزارش «تابناک»، نیروهای عراقی در ادامه پیشروی‌های خود، دو محله الشفاء و الزنجیلی در شمال موصل قدیم را از لوث تروریست‌های داعشی آزاد کردند و وارد بیمارستان الجمهوری شدند.

روز شنبه فرماندهی عملیات آزادسازی نینوا از آغاز عملیات آزادسازی مناطق باقی مانده در کرانه راست موصل خبر داد.
 
از سوی دیگر، نیروهای عراقی در ادامه عملیات آزادسازی شهرستان البعاج، دو روستای رمبوس الشرقیة و رمبوس الغربیة در شمال این شهرستان در غرب منطقه القیروان واقع در غرب موصل را کاملا آزاد کردند.

نیروهای داوطلب مردمی عراق، همچنین از آغاز عملیات آزادسازی روستای العدنانیه در شمال البعاج خبر دادند.

سومین روز مرحله سوم عملیات محمدرسول الله دوم برای آزادسازی شهرستان البعاج، روز شنبه با مشارکت نیروهای داوطلب مردمی عراق و با پشتیبانی جنگنده‌های ارتش این کشور آغاز شد.

عملیات آزادسازی موصل، پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش در عراق، از 26 مهر 1395 و با مشارکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگه کُرد آغاز شد و نیروهای عراقی بعد از حدود صد روز شرق موصل را کامل آزاد کردند.

نیروهای عراقی عملیات آزادسازی بخش غربی موصل را از یکم اسفند 1395 شروع کردند و این عملیات همچنان ادامه دارد.

کوچ داعش از موصل به حویجه
 
انور العاصی، فرمانده نیروهایی که در آزادی شهرستان حویجه در استان کرکوک شرکت خواهند کرد، گفت: داعش و رهبران ارشد این گروه، روند انتقال فرماندهی از شهر موصل به شهرستان حویجه را به پایان رسانده‌اند. دلیل انتقال مقر فرماندهی، نزدیک شدن فروپاشی داعش در موصل و آزادی این شهر و نیاز تروریست‌ها به ادامه فعالیت‌هایشان است که تنها از طریق شهرستان حویجه و شهرهای الزاب، الریاض، العباسی و الرشاد ممکن است.
 
 
وی گفت: داعش روز پنجشنبه 400 تن از اعضای خود را به حویجه منتقل کرد. برخی از آن‌ها از طریق رود دجله و از سوریه و اردن و موصل منتقل شدند. اعضای داعش با دستور رهبران ارشد این گروه و چشم بسته منتقل شدند تا راه‌های مخفیانه‌ای که داعش از آن‌ها برای رفت و آمد استفاده می‌کند، فاش نشود.
 
العاصی تأکید کرد: داعش شمار بسیاری از اعضایش را برای حمله به ارتفاعات حمرین، میدان‌های نفتی علاس و عجیل و مناطق دیگر در مجاورت با آمرلی بسیج کرده است. داعش با سرعت زیادی در مناطق جنوب و غرب کرکوک مستقر شده و نیروهایش را گرد هم آورده است.
 
از سوی دیگر، نجم الدین کریم، استاندار کرکوک گفت: حویجه به پایتخت داعش در عراق تبدیل شده است، چون نیروهای امنیتی آن را رها کرده‌اند. ما بارها خواهان تسریع در روند عملیات آزادی حویجه شدیم اما دولت مرکزی پاسخی به ما نداد. تصمیم آغاز عملیات آزادی حویجه تنها به دست حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح است؛ اما او تاکنون هنوز چنین تصمیمی نگرفته است.
 
وی گفت: سیطره داعش بر این مناطق بر امنیت دیگر استان‌ها تأثیر می‌گذارد و آزادی آن گام مهمی در از بین بردن داعش است.
 
بسیج مردمی یک روستا را به ایزدی‌ها تحویل داد
 
یکی از فرماندهان الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) از تحویل روستای آزاد شده "کوجو" در جنوب سنجار به ایزدی ها خبر داد.

ابومهدی المهندس، شنبه با حضور سرلشکر ستاد، عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات نینوا در روستای کوجو گفت: با آزادی این منطقه همزمان احساس شادی و غم می کنیم؛ غم برای این که تمام فرزندان این منطقه توسط داعشی ها کشته شدند و شادی برای آنکه الحشد الشعبی به کمک مبارزان ایزدی توانست این منطقه را باز پس گیرد.

وی افزود: الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی با پشتیبانی جنگنده های نیروی هوایی و جنگنده های ارتش روستاهای تل قصب، تل بنات و برخی روستاهای ایزدی را آزاد کردند و روستای کوجو نماد فاجعه و مصیبت ایزدی هاست.

المهندس تأکید کرد: نیروهای الحشد الشعبی رسما این روستا را به ایزدی ها تحویل دادند و الحشد الشعبی همواره دست کمک به سمت ایزدی ها دراز می کند تا آن فاجعه دیگر تکرار نشود.

عراق سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا را نمی‌پذیرد
 
وزیر خارجه عراق اعلام کرد، بغداد هرگز به سیاستی که آمریکا علیه ایران در پیش گرفته است، نخواهد پیوست.

«ابراهیم جعفری»، وزیر خارجه عراق اعلام کرد، بغداد «سیاست‎های ضد ایرانی» را رد می‎کند.

جعفری گفت: «عراق به سیاستی که آمریکا علیه ایران در پیش گرفته است، نمی پیوندد.»

رئیس دستگاه سیاست خارجی عراق در گفت‎و‎گو با روزنامه «ای‎بی‎سی» اسپانیا افزود: عراق در جبهه ضد ایرانی نیست، زیرا مخالف با سیاست‎های جناحی و گروهی در منطقه است.

وی تصریح کرد: ایران تاکنون به عراق تجاوز نکرده و حتی یک وجب از اراضی عراق را اشغال نکرده است، حال آنکه همسایه شمالی ما (ترکیه) با نیروهای نظامی خود 110 کیلومتر وارد خاک عراق شد، ولی با وجود این، بغداد به روابط خود با آنکارا ادامه داده است.

وزیر خارجه عراق تأکید کرد: عراق یک کشور متمدن است و سیاست «سیاه و سفید» در قبال مسایل متعدد را نمی پذیرد؛ به این معنا که حتما با سیاست یک کشور خارجی علیه یک کشور دیگر همراه باشد.

ابراهیم جعفری این مطالب را در گفت‎‌وگو با روزنامه «ای بی سی» اسپانیا در حاشیه کنفرانس بین المللی قربانیان خشونت های قومی و مذهبی خاورمیانه در مادرید عنوان کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی