احترامی که احیا شدنش در جامعه را مرهون استارت‌آپ ها هستیم!

تغییر رفتاری که نمونه های مشابه دیگر آن را در نتیجه فعالیت دیگر استارت آپ ها می‌توان سراغ گرفت. نتیجه جانبی کسب و کارهای نوپایی که موفق شده اند کاری کنند که سال ها و ده ها فعالیت امثال سازمان تعزیرات حکومتی، اتحادیه و سازمان تاکسیرانی و ده ها نهاد ریز و درشت دیگر موفق به انجامش نشدند.
کد خبر: ۷۰۳۹۹۶
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹ 16 June 2017
|
16476 بازدید
|
از جر و بحث بر سر نرخ کرایه تا رانندگان خوشرویی که به رغم دریافت کرایه کمتر، از روشن کردن کولر نیز دریغ ندارند، و از ترشرویی برخی فروشندگان تا فروشگاه‌هایی که حاضرند کالایتان را با نرخی کمتر، در مقصد تحویلتان دهند، با چرخشی در رفتار مردم با یکدیگر مواجهیم که محصول تکنولوژی است!
 
به گزارش «تابناک»، اگر از مشتریان تاکسی‌های اینترنتی بوده یا درباره این نوع جدید خدمت رسانی شنیده باشید، می‌دانید که نخستین مزیت این تاکسی ها در قیاس با آژانس ها و تاکسی تلفنی ها، نرخ کمتر این تاکسی‌های نوظهور است؛ تفاوتی آشکار که بعید است متوجهش شوید و بار دیگری که قصد صدا کردن تاکسی داشتید، استفاده از این تاکسی‌های اینترنتی به ذهنتان خطور نکند.

کسب و کاری نوپا که به سرعت در حال فراگیر شدن در سطح کشور است و روز به روز متنوع‌تر نیز می‌شود. آنقدر که برخی استارت‌آپ های موفق در این عرصه در تهران، جایی در برخی کلانشهرهای دیگر نیافته‌اند و میدان رقابت را به نسخه‌های بومی واگذار کرده‌اند. بازار داغ رقابتی که موجب شده سازمان تاکسیرانی و مجموعه تاکسی‌های تلفنی نیز نسخه اینترنتی ارائه خدمات دایر کنند.

اما آنچه این تاکسی‌های آنلاین و اینترنتی را از رقبای سنتی‌شان متمایز کرده و اقبال شدید مردم به ایشان را موجب شده، تنها مزیت نرخ نیست، بلکه ناوگان‌تر و تمیز و مرتب شاغل در این مجموعه های نوپا و خدمات و احترامی است که به مشتریانشان عرضه می‌کنند؛ اینها از کلیدی‌ترین دلایل گرویدن مردم به ایشان است.

به این صورت که ساز و کار نظارت و پایش مدام و آنلاین تمامی رانندگان شاغل در این مجموعه ها دیده شده و از برخورد و ظاهر راننده گرفته تا تمیزی خودرو و راحتی سفر، حتی جزئی ترین موارد نیز دیده می‌شود و در سرنوشت کاری رانندگان نقش ایفا خواهد کرد. رویکردی که موجب شده در روزهای گرم سال، اغلب رانندگان شاغل در این تاکسی های اینترنتی، در استفاده از کولر نیز دریغ نورزند؛ چیزی که شاید در سال یک بار هم در استفاده از ناوگان تاکسیرانی دیده نمی‌شد و در آژانس های تاکسی تلفنی نیز به ندرت رخ می‌داد.

تغییری که کمتر کسی انتظار وقوعش را داشت و اغلبمان فکر می‌کردیم هرگز در کشورمان بروز نکند. شاید به این دلیل که بارها و بارها بحث بر سر نرخ کرایه، نامشخص بودن کرایه حتی در مسیرهای ثابت، وضعیت بد سرویس دهی در این ناوگان حمل و نقل خاص و مشکلات ریز و درشت مشابه را تجربه کرده بودیم و تعلل مسئولانی که تنها در زمان افزایش نرخ کرایه دیده می‌شدند، کورسوهای امیدمان برای رقم خوردن وضع متفاوتی در این عرصه را از بین برده بود.

البته این تنها تغییر مثبتی نیست که در نتیجه فعالیت استارت‌آپ ها در کشورمان رخ داده و در مسیر فراگیر شدن قرار دارد که در دیگر عرصه های فعالیت این کسب و کارهای نوپا نیز، نمونه های درخشانی از تغییرات مثبت رخ داده است. مثل فروشگاه های آنلاینی که در آنها انواع و اقسام کالاهای مختلف به فروش می‌رسد و کمترین فایده شان برای مردم، به دست دادن نرخی مشخص برای هر محصول است.

فروشگاه هایی که در آنها هم نرخ محصول مشخص است، هم شرایط تضمین کالا به روشنی مشخص شده و هم عرضه محصول درب منازل، خدمتی جدید به مشتریان عرضه کرده است؛ وضعیتی که موجب شده بازار سنتی عرضه محصولات از زهوار گسیختگی شدید و ارائه محصولات با نرخ های متفاوت خلاصی یافته و سردرگمی مراجعان برای خرید محصولات از بین برود.

این در حالی است که پیشتر، ممکن بود نرخ یک محصول در چند مغازه مجاور هم، تغییرات زمین و آسمانی نشان دهد و اشکالاتی مانند فروشندگان ترشرو، سودجو، عرضه اجناس فاقد گارانتی، غیرقابل تعویض بودن محصولات (حتی در صورت وجود عیب و نقص) و ده ها آفت دیگر در بازار وجود داشت و مشتریان از هیچ گونه حق و حقوقی برخوردار نبودند.

شرایطی که به مدد فروشگاه های آنلاین در حال تغییر است و دیر نیست به پایان اشکالات فراوان ذکر شده، حتی در شهرستان ها و شهرهای کوچک منجر شود. به این صورت که فروشندگان بدانند مقدمه کارشان، احترام گذاشتن به مشتریان و رعایت شدید حقوق ایشان است و نمی‌توانند با کتمان برخی حقایق و مشکلات محصولاتشان، آنها را به مردم عرضه کنند و حتی بر سر ایشان منت نیز بگذارند.

تغییر رفتاری که نمونه های مشابه دیگر آن را در نتیجه فعالیت دیگر استارت آپ ها می‌توان سراغ گرفت. نتیجه جانبی کسب و کارهای نوپایی که موفق شده اند کاری کنند که سال ها و ده ها فعالیت امثال سازمان تعزیرات حکومتی، اتحادیه و سازمان تاکسیرانی و ده ها نهاد ریز و درشت دیگر موفق به رقم زدنش نشدند. اینجاست که باید چشم انتظار توسعه این کسب و کارهای نوین باشیم، بلکه در نتیجه چهارچوب های کاری که ایشان تعریف می‌کنند، برخی نابسامانی های جامعه مان اصلاح شود!


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۲
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
big like
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
برای اولین بار دیروز از اسنپ استفاده کردم. بسیار مودب و رفتار محترمانه...حضور بموقع..کولر ...کرایه کاملا مناسب.....باید حمایت شوند.
خوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
ببینید وقتی که رقابت واقعی بین بخشهای خصوصی پیش بیاید نتیجه اش همین میشود که ملاحظه میکنید. البته به شزطی که دولتیها بگذارند. شما فرض کنید مثلا ایران خودرو و سایپا به طور واقعی خصوصی باشند و رقابت برای عرضه محصولات کیفی و قیمت پایینتر شکل بگیرد.
وقتی شرکتهای دولتی خیالشان راحت است که بدون دغدغه میتوانند هر محصولی را با هر قیمتی و کیفیتی عرضه کنند و مردم هم چاره ای ندارند که از محصولات آنها استفاده کنند دیگر رقابت واقعی معنایی ندارد. الان رقابتی که وجود دارد در افزایش قیمتهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
احسنت . در چند جمله مخلص کلام را گفتید .
بوکینگ ویلا
|
Netherlands
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
استارت آپها برآمده از مشکلات سنتی جامعه ست و هدف تمام استارت آپها رابطه برد برد مشتری هاشونه. امیدوارم که مردم هم با رو آوردن به خریدهای اینترنتی و خدمات آنلاین به بهتر شدن فضای کسب و کار و رشد این فرهنگ خوب کمک کنند...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
Freedom is good
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
دقیقا ، اینجاست که باید یادی کنیم از جمله معروف آقای احمدی نژاد که فرمودند
"اینترنت که معجزه نمی کنه" !!
اگر فناوری با همین سرعت پیش بره ، قرن آینده خبری از داد و ستد های سنتی نیست و شبکه های هوشمند برای برآورد نیاز های مردم تا حدی پیش میره که عملا دنیا رو متحول میکنه . البته اگه امثال البغدادی تو اروپا و آمریکا حکم فرما نشند .
رضا ه.
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
تابناک وزین
بخشی از نظرات شما درست است.
لیکن درباره گارانتی وضع به همان منوال سابق است.
بنده یکدستگاه تبلت ایسوس با گارانتی...ویستا به روش اینترنتی خریداری کردم. پس از مدت کوتاهی اداپتور یا شارژرش خراب شد.
به شرکت مربوطه ارسال کردم ولی زنگ زدند گفتند شارژر جزو گارانتی نیست، اگر میخواهید به قیمت 90 تومان بفرستیم. که بنده قبول نکردم و دستگاه را پس فرستادند (تا اینجا 30 تومن هزینه پست پرداخت کرده بودم)
پس از تماس دوباره، همان کارشناس قبلی گفت شارژر جزو گارانتی هست ولی چون شارژر شما ضربه خورده بنابراین شامل نمیشه.
پس از چندبار تماس توانستم به خانم... مدیر گارانتی صحبت کنم. ایشان اینبار گفتند هزینه 60 تومن میشه و کارشناس اشتباه کرده... و سعی کردند دست بسرم کنند.
تابناک عزیز
بسیاری از گارانتیها-چه اینترنتی چه حضوری- فقط تلاش میکنند به یک طریقی مشتریان را دست بسر کنند... همین!
البته از حق نگذریم باید از آونگ به نیکی یاد کنم که خیلی به تعهدات پایبندند.
...
(نام و ادرس شرکت گارانتی محفوظ است)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
چند باری هست که از نرم افزار تاکسیرانی دارم استفاده میکنم .علاوه بر قیمت بالا ، راننده هاش اصلا قابل مقایسه با دو نرم افزار دیگه نیستند و هنوز بر مبنای همون تفکر سنتی کار می کنند و عملا فقط تلفن همراه پل ارتباطی شده . کولر خاموش ، رانندگی آشفته و بالاتر از سرعت مجاز و ... . دیشب هم که یه ماشین جنگی بجای تاکسی برام فرستادن . فکر کنم از عملیات آزاد سازی موصل برگشته بود و خود راننده می گفت که صبح تصادف کرده و با همون ماشین اومده بود مسافرکشی و جالبتر از همه راننده ازم درخواست کرد که آنلاین پرداخت نکنم !!!
هرجا پای بخش دولتی وسطه ، متاسفانه همه چیز آشفته میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
کاملا صحیح است. پیامدهای انقلاب اطلاعاتی و ارتباطات بسیار مثبت است.
احسان
|
Romania
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
البته به این نکته هم توجه کنید که فروشگاه های انلاین بعضا جنس استفاده شده رو به مردم میفروشن . هر چند بعدش با اعتراض مشتری ها پس میگیرن جنس رو . برای خودم اتفاق افتاده ، اونم از معروف ترینشون
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟