بازدید 8715
یک نماینده مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

عده ای به بهانه عدم شفافیت، روشن ترین قراردادها را زیر سؤال می برند

هر چند به نظر می رسد، پس از سخنان وزیر نفت و نمایندگان موافق و مخالف در صحن علنی مجلس، فضا کمی شفاف تر شد، هنوز هستند نمایندگانی که با این قرارداد مخالف اند. با این حال، نمایندگان زیادی با انجام این قرارداد موافق اند و دلایل نمایندگان مخالف را در راستای تقابل با دولت می دانند.
کد خبر: ۷۱۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶ 12 July 2017
وزیر نفت با حضور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، به تشریح چگونگی انعقاد قرارداد توسعه فراساحلی فاز ۱۱ پارس جنوبی پرداخت؛ قراردادی که در روزهای گذشته، با انتقادات بسیاری از سوی برخی نمایندگان روبه رو شده بود، به گونه ای که حتی برخی از آنها، طرح سه فوریتی برای توقف آن را به مجلس ارائه دادند.

به گزارش «تابناک»؛ بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی امروز درباره این قرارداد گفت: قرارداد توتال برای ما امنیت‌زاست و اگر به هر دلیل در حین اجرا، پیمانکار کار را متوقف یا رها کند، هیچ پرداخت یا خسارتی داده نمی‌شود.

وی با توضیح شرایط و ویژگی‌های قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال گفت: مجموعه تعهداتی که دولت با مصوبه شورای اقتصاد دارد، ۱۲ میلیارد و ۹ میلیون دلار است و این که گفته می‌شود، دولت رفته قراردادی بسته که در بیست سال، ۵۰ درصد تولید میدان را به شرکت خارجی می‌دهد، حرف نادرستی است.

زنگنه خاطرنشان کرد: در این نوع قرارداد، هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی و ارجاع کار برای شرکت‌های داخلی نداریم.

با این حال، حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مخالفت با این قرارداد و با هشدار، مبنی بر اینکه قرارداد توتال ما را در عرصه بین‌المللی منزوی نکند، گفت: شرکت توتال با اجازه آمریکایی‌ها آمد و شرایط سختی را پیش پای ما گذاشت؛ بنابراین، باید تلاش شود این قرارداد به گونه ای تنظیم شود که ما در عرصه بین المللی دچار انزوا نشویم و توتال از ما خسارت نگیرد.

همچنین اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: در قرارداد توتال بر استفاده مناسب از دانش فنی و تکنولوژی تأکید شده است. هر چند به نظر می رسد، پس از سخنان وزیر نفت و نمایندگان موافق و مخالف در صحن علنی مجلس، فضا کمی شفاف تر شد، هنوز هستند نمایندگانی که با این قرارداد مخالف اند. با این حال، نمایندگان زیادی با انجام این قرارداد موافق اند و دلایل نمایندگان مخالف را در راستای تقابل با دولت می دانند

در همین زمینه، علیرضا رحیمی در گفت و گو با تابناک می گوید: قرارداد توتال به رغم مطلبی که در نقد آن گفته و شائبه پراکنی هایی که علیه آن شده، قراردادی است که وزارت نفت از بعد حاکمیتی به آن وارد شده و قراردای که از بعد حاکمیتی وارد آن می شوند، از نظر امنیتی و ابعاد منافع ملی در آن در نظر گرفته می شود، به ویژه اگر اسناد بالا دستی مانند مصوبات هیأت وزیران و اساس نامه وزارت نفت نیز پیش نباشد.

وی در ادامه افزود: این قرارداد با تکیه بر این اسناد منعقد و همچنین همراه آن نیز یک تفاهم نامه رازداری میان سه طرف امضا شده که قاعدتا محرمانه بودن آن را نیز تضمین می کند.
 
از سوی دیگر، این قرارداد پس از برجام، پیام روشنی برای اروپایی ها و آمریکایی ها دارد که نشان می دهد، فضای کسب کار و اقتصاد در ایران در حال حرکت به سمت شکوفایی است و تحریم های امریکایی ها و شرکای آنها را با خسارات بسیاری روبه رو خواهد کرد؛ بنابراین، حضور این شرکت ها در ایران، زمینه را برای شکوفایی حوزه نفت و گاز و انرژی در جهان آشکار می کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین ادامه داد: با توجه به اینکه قرارداد سه جانبه امضا شده است، سهام نیز به سه بخش تقسیم شده، ولی با توجه به سهمی که ایران دارد، این شائبه پدید آمده که سهم ها نابرابر است و سهم ایران از این قرارداد اندک است. در صورتی که هر قراردادی بنا بر یکسری ویژگی های خاص و تفاهم هایی صورت می گیرد که اتفاقا در نهایت به نفع ایران است.

وی گفت: توضیحات زنگنه در مجلس نیز این موضوع را برای نمایندگان شفاف و ثابت کرد، منافع ایران در این قرارداد، کامل در نظر گرفته شده است، به علاوه این، قرارداد زمینه های وسیعی را برای حضور بخش خصوصی در این حوزه باز می کند.

وی درباره برخی تقابلات که با این قرارداد در روزهای گذشته صورت گرفت، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد، عده ای به بهانه های مختلف از جمله عدم شفافیت این تقابلات، روشن ترین قراردادها و مؤثرترین آنها را زیر سؤال می برند تا دولت را در فشار قرار دهند.

وی گفت: طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال نیز که امروز در مجلس مطرح شد، دقیقا طرحی بود که برای ایجاد یک وقفه در مسیر اقتصادی کشور و عملا ضد منافع ملی بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی