مخالفت بين المللي با محدود سازی العالم

کد خبر: ۷۱۷۸۵
|
۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۲ 07 November 2009
|
3439 بازدید
العالم:شخصيت ها و نهادهاي رسانه اي و سياسي بين المللي و منطقه اي قطع پخش برنامه هاي شبکه العالم از ماهواره هاي نايل ست و عرب ست در شرايطي که اين شبکه به عنوان برجسته ترين افشا کننده جنايات صهيونيست ها در منطقه محسوب مي شود را گامي در جهت خدمت به رژِيم اشغالگر ارزيابي کردند.

اين موضع گيريها به دنبال آن صورت گرفت که ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" در اقدامي غير منتظره از روز سه شنبه اين هفته پخش شبکه خبري العالم را قطع کردند.

مسئولان اين دو ماهواره پس از ساعت ها سکوت در باره علت اقدام خود ، روز پنجشنبه ، در پيامي مهمترين علت قطع العالم را انتقادهاي اين شبکه از سران عرب ذکر کردند.

در اين پيام ، شبکه خبري العالم متهم شده است که سنت ها را زيرپا گذاشته و از برخي مسوولان عرب انتقاد کرده است.

اين پيام عرب ست اعتراف واضحي است مبني بر اينکه تصميم براي قطع شبکه خبري العالم ، يک تصميم سياسي است.

ماهواره ياد شده همچنين مدعي شد که شکايت هايي از برخي مراکز و نهادهاي رسمي دريافت کرده که در آن شبکه العالم به پخش برنامه ها و اخبار مغاير با مسائل ديني و سياسي متهم شده است.

شبکه العالم درباره اين اتهام ها ابراز شگفتي کرده و آن را گامي در جهت نقض آشکار ابتدايي ترين حقوق آزادي رسانه اي دانسته است .

اين شبکه تاکيد کرد که اقدام ماهواره عرب ست بي احترامي به بينندگان شبکه بين المللي العالم و خيل مخاطبان آن در منطقه و مخالفت آشکار با قوانين رسانه اي است.

شبکه العالم در سالهاي فعاليت خود با رعايت بي طرفي به انعکاس رويدادهاي بين المللي و منطقه اي پرداخته و بخصوص در حملات وحشيانه صهيونيست ها به لبنان در جنگ 33 روزه و تجاوز به غزه در جنگ 22 روزه نقش برجسته اي در آگاهي بخشي به افکار عمومي کشورهاي عربي و غير عربي در باره جنايات صهيونيست ها داشتند.


همچنين مردم و شخصيت هاي کشورهاي عرب منطقه با استفاده از تريبون شبکه العالم به طرح ديدگاهها و نظرات خود در باره انفعال و سکوت مقام هاي کشورهاي عربي در برابر صهيونيست ها و جنايات آنان بخصوص در غزه و توطئه ها و جنايت هاي آمريکا در منطقه پرداختند.

عملکرد العالم در افشاي تجاوز و جنايات رژيم اشغالگر و توطئه هاي کاخ سفيد عليه اسلام و ملت هاي مسلمان همواره مورد خشم مقام هاي آمريکايي و صهيونيستي و کشورهاي هوادار آنان بوده است.

دستگيري خبرنگار شبکه العالم در سرزمين هاي اشغالي و تلاش براي تعطيلي دفاتر نمايندگي العالم در برخي کشورهاي منطقه تنها بخشي از فعاليت هاي رژيم اشغالگر و حاميان آن عليه شبکه العالم در ماههاي گذشته بوده است.

به اين دليل اقدام مسئولان ماهواره هاي نايل ست و عرب ست که به دو کشور مصر و عربستان وابسته هستند ، موجب شگفتي محافل مختلف در کشورهاي عرب و غير عرب شده و آنان را به موضع گيري در برابر اين تصميم و محکوم کردن آن واداشته است.

*** قطع پخش برنامه هاي العالم، مغايراصول حرفه رسانه اي

شخصيت هاي سياسي ، حقوقي و رسانه اي در ترکيه ، تصميم اتخاذ شده درباره قطع پخش شبکه خبري العالم از ماهواره هاي عرب ست و نايل ست را محکوم کردند و آنرا با معيارها و اصول فعاليت رسانه اي مغاير دانستند.

" عاطف اوزباي " معاون دبير کل حزب اسلامي " سعادت " در ترکيه گفت : شبکه العالم ، اخبار را صحيح و درست پخش مي کند و به همه طرف ها و جريان هاي سياسي دولتي و مخالف درهمه نقاط جهان اجازه مي دهد که نظرات خود را بيان کنند.

" احمد فاروق اونصال " مدير انجمن حقوق بشر " مظلومان " هم با تاکيد بر حق مخاطبان در دريافت اخبار و اطلاعات درست از رسانه ها ، اين مساله را از مهم ترين اصول آزادي و دموکراسي برشمرد و گفت : حاضر نيستيم که پايمال شدن اين حق را به هروسيله و شکلي بپذيريم ."

اونصال تاکيد کرد : هر نهاد يا فردي که به هر بهانه اي دست به چنين اقدامي زند ، خود را در موضع بازخواست و اتهام قرار مي دهد زيرا اين امر به منزله محدود کردن آزادي هاست و هيچ کسي حق ندارد با توجه به نظر شخصي و محدود خود چنين موضعي اتخاذ کند.

وي قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري العالم را اشتباهي فجيع دانست و گفت : هرکسي که تلاش کند به دلايل و انگيزه هاي سياسي ، مسلمانان و عرب ها را از مشاهده برنامه هاي شبکه خبري العالم منع کند ، خائن به شمار مي رود.

*** انگيزه سياسي عامل قطع شبکه العالم

هماهنگ کننده خاورميانه و جهان عرب در اتحاديه بين المللي روزنامه نگاران اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" در قطع برنامه هاي شبکه تلويزيوني العالم از طريق اين ماهواره ها را با انگيزه هاي سياسي دانست و آن را محکوم کرد.

"منير زعرور" گفت : بهانه هاي مطرح شده مبني بر اينکه شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" به خاطر مسائل قراردادي پخش برنامه هاي شبکه العالم را قطع کرده اند، دروغي بيش نيست و تصميم اين شرکت ها براي قطع پخش برنامه هاي شبکه العالم با انگيزه هاي سياسي صورت گرفته است.

زعرور به اشاره به انگيزه هاي سياسي در قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري العالم تاکيد کرد: اگر علت واقعي اين اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" توضيح داده نشود ، بايد پخش شبکه العالم در اين ماهواره ها از سرگرفته شود.

وي با رد اين ادعا را که شبکه خبري العالم در برنامه هاي و خبرهاي خود به برخي از سران عرب اهانت کرده است، گفت: برخي رهبران سياسي منطقه براي کنترل و نظارت بر جريان اطلاعات براي شهروندان خود تلاش مي کنند و درنتيجه قطع پخش برنامه هاي شبکه العالم در اين راستا صورت گرفته است.

زعرور خواستار هموار کردن زمينه براي شبکه هاي تلويزيوني با گرايش هاي مختلف به منظور ارايه اخبار و اطلاعات و ديدگاههاي مختلف به شهروندان منطقه شد تا همگان از روند رويدادها آگاهي کامل داشته باشند.

وي تاکيد کرد : نبايد جلوي پخش هرگونه شبکه تلويزيوني يا رسانه اي به دلايل سياسي گرفته شود.

*** هدف ازقطع پخش شبکه العالم ،جلوگيري ازطرح ديدگاهها

رئيس مجمع پيشرفت و اصلاحات در لبنان ، اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" در قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري العالم را در راستاي تلاش براي جلوگيري از طرح ديدگاههاي ديگران در منطقه دانست.

"خالد الدعوق" اظهار داشت: به هيچ وجه نبايد از پخش برنامه يک شبکه اطلاع رساني به خاطر طرح ديدگاههاي ديگران جلوگيري کرد.

وي اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" در قطع پخش برنامه هاي شبکه العالم از طريق اين ماهواره ها را محکوم کرد و خواستار اجازه براي بيان ديدگاهها با آزادي کامل از طريق رسانه هاي گروهي شد.

الدعوق افزود: اگر موضوع قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري رسيدگي و حل و فصل نشود، مي توان اين اقدام را در عصر شبکه هاي ماهواري مغاير با حداقل اصول و مباني اطلاع رساني مبتني بر آزادي عمل در بيان ديدگاهها دانست.

وي اظهارداشت : جاي بسي تعجب است که شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" بدون اطلاع قبلي ، پخش برنامه هاي شبکه العالم را با وجود قرارداد بين دوطرف قطع کرده است که اقدامي خودسرانه به شمار مي رود.

الدعوق گفت : جلوگيري از پخش برنامه هاي شبکه العالم از طريق ماهواره هاي "عرب ست" و "نايل ست" با تصميم مراجع عالي در مصر و عربستان صورت گرفت در نتيجه مي توان اين اقدام را کاملا سياسي و با هدف جلوگيري از بيان ديدگاههاي ديگران دانست.

*** قطع پخش برنامه العالم مغاير آزادي بيان است

مسئولان اطلاع رساني و شخصيت هاي فرهنگي در شهر نجف اشرف در عراق ، اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" در قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري العالم را محکوم و آن را مغاير با اصل آزادي بيان دانستند.

"عبدالرزاق السلطاني" دبير اتحاديه روزنامه نگاران نجف اشرف در گفتگو با شبکه خبري العالم ، قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري العالم را تلاشي شکست خورده براي سرپوش گذاشتن بر واقعيت ها و جلوگيري از آگاهي مردم منطقه از آن دانست.

*** العالم ؛ نماد بزرگ اطلاع رساني آزاد

"رائد عرب" رئيس اتحاديه روزنامه نگاران در نجف اشرف گفت : شبکه خبري العالم نماد بزرگ اطلاع رساني آزاد به شمار مي رود و قطع پخش برنامه هاي اين شبکه از طريق مامواره هاي "عرب ست" و "نايل ست" تعجب آور است.

"قاسم الياسري" اديب عراقي افزود : اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" در قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري العالم از طريق اين مامواره ها ، اقدامي ناعادلانه و غيرقانوني به شمار مي رود.

"حيدر العراقي" از ديگر اديبان عراق نيز به شبکه خبري العالم گفت: اين اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" مردم منطقه را از مشاهده شبکه اي که مسائل اسلامي را بدور از تندروي و بي طرفانه مطرح مي کند، محروم مي نمايد.


*** اقدام عليه العالم در راستاي حملات آمريکا بر جهان اسلام صورت مي گيرد

شماري از فعالان عرصه رسانه در فرانسه بر حق فعاليت رسانه ها با رويکردهاي سياسي متفاوت تاکيد و اعلام کردند که اقدام عليه شبکه خبري العالم به احتمال زياد در راستاي حملات آمريکا بر جهان اسلام صورت مي گيرد.

"عبدالقادر فارس" روزنامه نگار مقيم فرانسه روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبري "العالم" از پاريس پايتخت فرانسه، اظهارداشت: به نظر مي رسد که بين قطع برنامه هاي العالم از ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" با حملات آمريکا و کشورهاي غربي عليه جهان اسلام که از سوي برخي دولت هاي عربي نيز مورد حمايت هستند؛ ارتباط وجود دارد.

"توما سيميانسکي" دبير کل انجمن صنفي مطبوعات خارجي در فرانسه نيز در مصاحبه با العالم، گفت: رسانه هاي شنيداري و مکتوب حق بيان و ابراز ديدگاه هاي خود را دارند.

وي تصريح کرد: همه مطبوعات و رسانه ها بايد نظرات و ديدگاه هاي خود و اطلاعاتي که در اختيار دارند را آزادانه بيان کنند.

سيميانسکي افزود: ارايه اطلاعات محور اصلي جوامع مدني است و رسانه ها بايد به فعاليت خود ادامه دهند اگر چه رويکردي مغاير با رويکرد سياسي دولت ها داشته باشند.

*** يک مرکز انتشارات هلندي: شبکه العالم مدافع امت اسلام است

مرکز انتشاراتي "دارالخليفه" در کشور هلند، اقدام شرکت هاي مامواره اي "عرب ست" و "نايل ست" در قطع برنامه هاي شبکه خبري العالم از اين ماهوره را محکوم و تاکيد کرد: شبکه العالم يک تريبون آزاد و مدافع امت اسلام است.

انتشارات دارالخليفه در بيانيه اي که به امضاي "رضا خليفه" مديرکل آن رسيده و به دفتر العالم در تهران نمابر شده است؛ همبستگي خود را با شبکه خبري العالم ابراز داشت.

در اين بيانيه آمده است: قطع برنامه هاي العالم از ماهواره هاي "عرب ست" و "نايل ست" هيچ دليل منطقي و قانوني ندارد .

اين بيانيه مي افزايد: اين امر نشان دهنده رويکرد ددمنشانه، ورشکسته و غير منطقي کشورهاي مالک اين ماهواره هاست به طوري که حتي هيچ بهانه اي براي توجيه اين کار خود نتوانستند ارايه دهند.

در اين بيانيه تاکيد شده است که شبکه خبري العالم تريبوني آزاد و مدافع حقوق امت عربي و اسلامي است و ما برنامه هاي اين شبکه را که از ويژگي بي طرفي ، اعتبار و صداقت برخوردار است؛ دنبال مي کنيم.

*** قطع شبکه العالم مغايرآزادي انديشه

سياستمداران و مديران مراکز مطالعاتي و پژوهشي سوريه اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" در قطع برنامه هاي شبکه خبري العالم از طريق اين ماهواره ها را مغاير با آزادي انديشه وبيان عنوان کردند.

سياستمداران و مديران مراکز پژوهشي سوريه اين اقدام را همچنين تلاشي براي خاموش کردن رسانه هاي گروهي مقاوم در برابر جبهه استکبار دانستند که از مساله فلسطين و مسايل جهان اسلام حمايت مي کنند.

"خلدون قسام" نايب رييس کميسيون خارجي مجلس مردم سوريه درگفت وگو با العالم با اشاره به قطع برنامه هاي شبکه العالم از سوي ماهواره هاي نايل ست و عرب ست نسبت به اين اقدام و حمله عليه شبکه هايي که باعث تقويت مقاومت و موضع مستضعفان مي شوند؛ ابراز تعجب کرد.

وي حمله عليه شبکه هايي که فرصت براي فلسطيني ها به منظور بيان ديدگاه هاي خود فراهم و از موضوعات فلسطين و همه مسايل عربي و اسلامي حمايت مي کنند را محکوم کرد.

"سمير التقي" مدير مرکز مطالعات بين المللي "الشرق" نيز ، اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" را محکوم کرد و آن را بيانگر تنگ نظري، نبود ديدگاه حرفه اي و بلوغ سياسي و عدم توانايي در ارايه يک خط مشي سياسي معقول براي رقابت با العالم عنوان کرد.

*** عرب ست و نايل ست به دنبال تفرقه ميان ايران و جهان عرب

روزنامه نگاران و فعالان رسانه اي در موريتاني از اقدام شرکت هاي ماهواره اي "نايل ست" و "عرب ست" در قطع برنامه هاي شبکه خبري العالم انتقاد و آن را تلاش براي جلوگيري از رسيدن حقايق به شهروندان عربي و برهم زدن وحدت بين ايران و جهان عرب قلمداد کردند.

"شيخ ولد سيدي عبدالله" سردبير روزنامه مستقل "الاخبار" چاپ موريتاني اظهار داشت: شبکه العالم از زمان شروع به کار تا به امروز نقطه عطفي در ميان رسانه هاي عربي بوده است و توانست نوعي نزديکي مواضع بين جهان عربي و ايران ايجاد کند.

سيدي عبدالله افزود: اين طبيعي است کشورهاي غربي از جمله آمريکا و کشورهايي که مخالف روابط حسنه بين ايران و کشورهاي عربي هستند از عملکرد اين شبکه ناراضي باشند.

"حسين ولد امدو" رييس اتحاديه روزنامه نگاران موريتاني نيز در اين باره گفت: هر نوع تلاش در راستاي محدوديت رسانه اي براي شهروندان محکوم است به خصوص اگر اين محدوديت مربوط به جهان عربي و اسلامي و درباره شبکه خبري العالم باشد.

وي گفت: هدف از قطع برنامه هاي العالم از سوي شرکت هاي ماهواره اي "نايل ست" و "عرب ست" جلوگيري از رسيدن حقايق به سمع و نظر شهروندان عربي است.

*** درخواست اقدام قضايي عليه عرب ست و نايل ست

کميته حقوق بشر عربي خواستار مقابله با تصميم شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" در زمينه قطع برنامه هاي شبکه خبري العالم و پخش مجدد برنامه هاي آن ازطريق اين ماهواره ها شد.

"هيثم مناع" سخنگوي کميته حقوق بشر عربي خواستار اقدام عليه تصميم شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" در دو سطح اعلام همبستگي با شبکه العالم و رجوع به نهادهاي حامي رسانه ها به منظور پخش دوباره برنامه هاي اين شبکه بر روي ماهواره هاي "عرب ست" و "نايل ست" شد.

وي قطع برنامه هاي شبکه خبري العالم را نشانه اي خطرناک و هشداري براي همه شبکه هاي تلويزيوني ماهواره اي دانست.

*** تاکيد سياستمدارمصري برنقش العالم در انتقال صحيح مسائل جهان عرب

معاون سابق وزير امور خارجه مصر ضمن تاکيد بر نقش شبکه العالم در انعکاس مسائل جهان عرب ، از شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" خواست تا در تصميم خود براي متوقف کردن پخش برنامه هاي اين بازنگري کنند.

"عبدالله الاشعل" روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبري "العالم" از قاهره پايتخت مصر، اظهار داشت: بايد در اين تصميم بازنگري شود و پخش برنامه هاي العالم که مسايل جهان عرب را مطرح مي کند؛ از سرگرفته شود.

وي با تاکيد بر نقش مهم شبکه خبري العالم در تفسير مسايل جهان عرب، از تصميم شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" عليه اين شبکه ابراز تعجب کرد.

*** مغاير آزادي انديشه

مسوولان و محافل رسانه اي جهان عرب اقدام مصر و عربستان در زمينه قطع برنامه هاي شبکه خبري العالم از طريق ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" را مغاير آزادي انديشه و بيان عنوان کردند و همبستگي رسانه اي خود را با اين شبکه اعلام داشتند.

جنبش مقاومت اسلامي فلسطين "حماس" از شبکه العالم به عنوان صداي آزاد ياد کرده و قطع آن را به شدت محکوم کرد .

حماس ، ايجاد محدوديت براي شبکه بين المللي العالم را گامي در براي ضربه زدن به مساله فلسطين و مقاومت عنوان کرد.

"سامي ابوزهري" سخنگوي جنبش حماس به شبکه خبري العالم گفت: ما محدوديت هاي ايجاد شده براي شبکه العالم را محکوم مي کنيم.

وي با قدرداني از تلاش شبکه خبري العالم در امر اطلاع رساني اظهار داشت: اين شبکه برجسته و ممتاز امکانات خود را در خدمت به ملت فلسطين و رسوا کردن اشغالگران و حمايت از مسلمانان و آزادگان جهان به کار گرفته است.

"حسن خريشه" نايب رييس مجلس قانونگذاري فلسطين با محکوم کردن اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" در قطع برنامه هاي شبکه خبري العالم گفت: اين اقدام مصادره آزادي انديشه و نقض حقوق بشر و جلوگيري از انتشار واقعيت ها به شمار مي رود.

"محمود الرمحي" دبير مجلس قانونگذاري فلسطين در مصاحبه با العالم اظهار داشت: شبکه خبري العالم از جمله صداهاي بي طرف و پيشتاز در عرصه اطلاع رساني است و قطع برنامه هاي آن هزينه اي است که معمولا هريک از شبکه هاي آزاد که خواهان ايفاي نقش اطلاع رساني حرفه اي و بي طرفانه هستند؛ مي پردازند.

بسياري از شبکه هاي اطلاع رساني و موسسات رسانه اي هم ضمن محکوم کردن اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" عليه العالم ، با ارسال پيام هايي همبستگي خود را با اين شبکه اعلام کردند.

شبکه تلويزيوني "المنار" لبنان همبستگي خود را با شبکه خبري العالم اعلام داشت و اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" را به شدت محکوم کرد.

شبکه تلويزيوني "الفرات" عراق نيز ضمن محکوم کردن اقدام اين شرکت ها درقطع برنامه هاي شبکه خبري العالم با اين شبکه ابراز همبستگي کرد.

جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز ساکت کردن صداي آزاد شبکه خبري العالم را محکوم کرد و اتحاديه روزنامه نگاران مسلمان و موسسه بين المللي مطبوعات در وين نيز نارضايتي خود را از اقدام شرکت هاي ماهواره اي "عرب ست" و "نايل ست" اعلام داشت و گفت که درحال تماس براي آگاهي از علل اين اقدام است.

مجمع اطلاع رساني فلسطين نيز تصميم شرکت هاي ماهواره اي مصري و عربستاني را ضربه به آزادي بيان و شبکه خبري العالم عنوان کرد که از مساله فلسطين حمايت مي کند و خواستار صرف نظر کردن از اين تصميم شد.

*** وکلاي بدون مرز مصر: جلوگيري ازپخش شبکه هاي ماهواره اي غير قانوني است

رييس جنبش " وکلاي بدون مرز " در مصر، اقدام شرکت هاي ماهواره اي "نايل ست" و "عرب ست" را در جلوگيري از پخش برنامه هاي شبکه خبري بين المللي العالم غير قانوني دانست .

"مجدي عبدالحليم" ، اظهار داشت: به لحاظ قانوني و بر اساس قرار دادهاي موجود، هيچ ارگان و سازماني نمي تواند از پخش شبکه هاي ماهواره اي جلوگيري کند.

وي افزود: به لحاظ سياسي، رسانه اي و اجتماعي نيز ما هر گونه اقدامي را در جهت ايجاد محدوديت براي بيان انديشه؛ رد مي کنيم.

عبدالحليم خاطرنشان کرد: شبکه خبري العالم به طور چشم گيري به مسايل و حوادث عربي و اسلامي و نيروهاي مقاومت مي پردازد و ملت مصر نيز از مقاومت در برابر اشغالگران از جمله جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) حمايت مي کنند.

رييس جنبش "وکلاي بدون مرز" افزود: هيچ توجيهي براي جلوگيري از پخش شبکه خبري العالم در ماهواره هاي نايل ست و عرب ست وجود ندارد و بايد اين شرکت ها در اقدام خود تجديد نظر کنند.

*** تاکيد بر حق دسترسي آزاد شهروندان به رسانه هاي گروهي

يک عضو سازمان خبرنگاران بدون مرز بر حق شهروندان براي دسترسي آزاد به رسانه هاي خبري تاکيد کرد.

" رضا معينيان " با بيان اين که هدف از منع پخش شبکه خبري العالم از ماهواره هاي عرب ست و نايل ست جلوگيري از آزادي بيان و رساندن حقايق به بينندگان اين شبکه است؛ اين اقدام منافي آزادي بيان را محکوم کرد.

معينيان" اظهار داشت: مساله حائز اهميت براي اين سازمان آزادي بيان و فعاليت آزادانه رسانه هاست ازاين رو چنين اقداماتي بايد محکوم شود.

وي خواستار آزادي بيان براي همه شد و گفت: ما در بسياري از کشورها مشکلاتي در اين زمينه داريم و دليل بسياري از مشکلات در منطقه نيز نبود آزادي بيان و ايجاد محدوديت براي ساير آزادي هاست.

معينيان از همه کشورها خواست زمينه هاي آزادي بيان را براي شهروندان خود فراهم کنند.


* **شبکه العالم از جنبش هاي مقاومت حمايت مي کند

رييس "حزب دموکراتيک صلح " مصر گفت : شبکه العالم از جنبش هاي مقاومت در فلسطين، عراق و لبنان حمايت مي کند و ما درکنار رسانه اي هستيم که از مقاومت هاي مشروع در کشورهاي عربي و اسلامي پشتيباني کند.

"احمد الفضائلي" ، اقدام ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" در قطع برنامه هاي شبکه خبري العالم را محکوم کرد.

وي با اشاره به اينکه ساکنان کشورهاي عربي و اسلامي از هرمقاومتي در برابر اشغالگران پشتيباني مي کنند ، گفت: از همه شبکه هاي ماهواره اي که از جنبش هاي مقاومت که براي آزاد سازي سرزمينشان تلاش مي کنند؛ حمايت مي کنيم.

رييس "حزب دموکراتيک صلح " مصر، با انتقاد از برخي طرف هايي که براي ايجاد تنش در روابط ديپلماتيک بين مصر و ايران و کشورهاي عربي تلاش مي کنند ، خاطرنشان کرد: لابي صهيونيسم در ايجاد چنين تنش هايي نقش عمده اي دارد.

*** اقدام نايل ست و عرب ست بي احترامي به مخاطبان عرب زبان العالم

مدير اجرايي شبکه عربي اطلاعات حقوق بشر، قطع برنامه هاي شبکه خبري "العالم" از سوي ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" را بي احترامي به مخاطبان عرب زبان اين شبکه عنوان کرد.

" جمال عيد " با بيان اين که شرکت هاي ماهواره اي "نايل ست" و "عرب ست" حق ندارند بدون اطلاع قبلي پخش برنامه هاي يک شبکه ماهواره اي را قطع کنند؛ اظهار داشت: درجهان عرب ، دولت هاي عربي به حقوق شهروندان خود در کسب اطلاعات و ميل به شناخت بيشتر احترام نمي گذارند.

وي افزود : قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري العالم درواقع بخشي از سلسله اقدامات تجاوزکارانه اي است که عليه تعدادي از شبکه هاي ماهواره اي صورت گرفته است.

عيد گفت: دراين اقداما حقوق شهروندان عرب در کسب اطلاعات در زمينه هاي مختلف نقض شده است.

مدير اجرايي شبکه عربي اطلاعات حقوق بشرخاطرنشان کرد: شبکه هاي مختلف در تعيين نوع برنامه ها و سياست هاي اطلاع رساني خود آزاد هستند و نبايد در پخش برنامه هاي آنها مانع تراشي کرد.

*** رسانه هاي گروهي و مخالفت با اقدام عليه العالم

شبکه خبري المنار لبنان، موسسه اطلاع رساني حقوق بشر عربي ، شبکه تلويزيوني الفرات عراق، راديو قدس و جبهه خلق براي آزادي فلسطين - فرماندهي کل؛ قطع پخش برنامه هاي العالم از ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" را محکوم کردند.

"انور رجا" مسوول اطلاع رساني جبهه خلق براي آزادي فلسطين- فرماندهي کل، هم در اين باره به خبرنگار العالم گفت: اقدام به قطع برنامه هاي اين شبکه در ماهواره هاي نايل ست و عرب ست اقدامي سياسي و فکري عليه شبکه العالم است زيرا اين شبکه همواره به دنبال انعکاس واقعيت ها، رساندن صداي ملت فلسطين و مقاومت آن به گوش آزادگان است.

"حمزه برقاوي" دبيرکل اتحاديه نويسندگان و روزنامه نگاران فلسطيني نيز اظهار داشت: قطع پخش برنامه هاي العالم از سوي ماهواره هاي نايل ست و عرب ست به دليل عصبانيت از عملکرد اين شبکه در راستاي حمايت از آزادي بيان است.

وي افزود: شبکه خبري العالم همواره مشکلات مسلمانان ، اعراب و فلسطيني ها را بازگو مي کند و دردفاع از مسلمانان پيش قدم است.

برقاوي گفت: مساله قطع پخش برنامه هاي العالم از سوي ماهواره هاي نايل ست و عرب ست به اتحاديه ادباء و نويسندگان عرب در قاهره ارجاع داده شده است و اين اتحاديه واکنش هاي لازم را در برابر اين اقدام مغاير آزادي بيان اتخاذ خواهد کرد.

*** اقدام مصر و عربستان، تعرض به آزادي رسانه اي

مدير بخش اطلاع رساني حزب سوري قومي اجتماعي در لبنان، گفت:اقدام مصر و عربستان به قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري العالم از طريق ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" ، تعرض آشکار به آزادي رسانه اي، آزادي بيان و عقيده است.

"معن حميه " اظهار داشت: اقدام به قطع پخش برنامه هاي العالم از سوي ماهواره هاي نايل ست وعرب ست، تعرضي سازمان دهي شده عليه رسانه هاي آزاد است که از قضاياي فلسطين و مسايل عربي در برابر زياده خواهي هاي استکبار و رژيم صهيونيستي حمايت مي کنند.

وي تاکيد کرد: اين تصميم درچارچوب حملات عليه مدافعان ملت مظلوم فلسطين در برابر درگيري سرنوشت ساز با دشمن صهيونيست صورت مي گيرد و اتخاذ چنين تصميمي براي خوشايندي "هيلاري کلينتون" وزير امور خارجه آمريکا بوده و دربردارنده اين پيام است که برخي دولت هاي عربي همچنان در سياست هاي خود پيرو و حامي واشنگتن در زمينه از بين بردن قضيه فلسطين هستند.

مدير بخش اطلاع رساني حزب سوري قومي اجتماعي در لبنان، افزود: بيانيه صادره از سوي موسسه عرب ست تاکيدي براين است که علت قطع پخش برنامه هاي شبکه العالم که از مظلومان و آزادگان درفلسطين و کشورهاي عربي دفاع مي کند؛ سرپوش گذاشتن بر جنايت هاي آشکار رژيم اسراييل، کشتار فلسطيني ها و تلاش هاي اين رژيم براي يهودي سازي قدس و اقدامات تجاوزکارانه آن عليه مسجدالاقصي است.

حميه گفت: از آنجا که طرح آمريکا و محور به اصطلاح ميانه روي عرب درمنطقه با شکست روبرو شده است لذا تلاش هاي زيادي براي احياي اين طرح در حال انجام است.

وي افزود: تلاش براي به شکست کشاندن حمايت ايران از مسايل عربي ، ترکيه و فلسطين در برابر زياده خواهي هاي رژيم صهيونيستي و استکبار جهاني و نيز تصميم دولت هاي مصر و عربستان از طريق موسسه هاي نايل ست و عرب ست، درجهت احياي طرح به اصطلاح ميانه روي عربي براي محاصره گروه هاي مقاومت درمنطقه به شمار مي رود.


*** قطع شبکه العالم از نايل ست و عرب ست؛ تجاوز عليه آزادي رسانه

عضو شوراي ملي اطلاع رساني لبنان گفت: قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري العالم از ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" تجاوز عليه آزادي رسانه است.

"غالب قنديل" اظهار داشت: شبکه العالم رويکرد آزاديبخش، همبستگي و همراهي با تحولات و حوادث منطقه را پيش گرفته است امري که در جنگ ژوئيه گذشته رژيم صهيونيستي عليه لبنان به وضوح شاهد چنين رويکردي بوديم .

وي افزود: به دنبال قطع پخش برنامه هاي العالم از ماهواره هاي نايل ست و عرب ست، شاهد نقض ابتدايي ترين حقوق قانوني و رسانه اي در جهان هستيم.

قنديل گفت: فعاليت شبکه هاي تلويزيوني بين المللي همواره براساس قرارداد تجاري با شرکت هاي ماهواره اي و در برابر ارايه خدمات فني صورت مي گيرد و شرکت هاي ماهواره اي به لحاظ قانوني نمي توانند آزادي عملکرد رسانه را محدود و خواسته هاي خود را بر آن تحميل کنند.

عضو شوراي ملي اطلاع رساني لبنان افزود: شرکت هاي ماهواره اي همچنين نمي توانند در محتواي سياسي برنامه هاي شبکه هاي تلويزيوني اعمال نظر کنند.

قنديل با اشاره به اينکه قطع برنامه هاي شبکه العالم از ماهواره هاي نايل ست و عرب ست يک تصميم سياسي است، اظهار داشت: مسوولان اين دو ماهواره اعلام کردند که اين اقدام در نتيجه دخالت هاي اين شبکه در امور داخلي کشورهاي عربي صورت گرفته است.

وي گفت: به دنبال اين اظهار نظربايد پرسيد چرا چنين تصميمي درباره شبکه هاي تلويزيوني مصري يا سعودي اتخاذ نمي شود که همه روزه بخش وسيعي از برنامه هاي خود را به دخالت در امور داخلي کشورهاي منطقه به ويژه کشورهاي عربي و اسلامي اختصاص مي دهند.

*** محکوميت گسترده قطع شبکه العالم توسط دو ماهواره عربي

در پي اقدام ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" در قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري العالم، شخصيت هاي برجسته فلسطيني ، فعالان سياسي و برخي از شبکه هاي ماهواره اي اين اقدام را محکوم کردند.

نمايندگان مجلس قانونگذاري فلسطين با صدور بيانيه اي اين اقدام را زيرپاگذاشتن آشکار آزادي رسانه و آزادي بيان عنوان کردند.

نمايندگان فلسطيني از مسئولان ماهواره هاي مذکور خواستند که براي تقويت آزادي هاي عمومي در تصميم خود تجديد نظر کند.

"حمزه برقاوي" دبيرکل اتحاديه نويسندگان و روزنامه نگاران فلسطيني نيز اظهار داشت: قطع پخش برنامه هاي العالم از سوي ماهواره هاي نايل ست و عرب ست به دليل عصبانيت از عملکرد اين شبکه در راستاي حمايت از آزادي بيان است.

وي افزود: شبکه خبري العالم همواره مشکلات مسلمانان ، اعراب و فلسطيني ها را بازگو مي کند و دردفاع از مسلمانان پيش قدم است.

برقاوي گفت: مساله قطع پخش برنامه هاي العالم از سوي ماهواره هاي نايل ست و عرب ست به اتحاديه ادباء و نويسندگان عرب در قاهره ارجاع داده شده است و اين اتحاديه واکنش هاي لازم را در برابر اين اقدام مغاير آزادي بيان اتخاذ خواهد کرد.

*** خدمت نايل ست و عرب ست به صهيونيست ها

جبهه خلق براي آزادي فلسطين - فرماندهي کل ، نيز قطع پخش برنامه هاي شبکه بين المللي العالم از دو ماهواره نايل ست و عرب ست را اقدامي درجهت منافع صهيونيست ها دانست.

جبهه خلق براي آزادي فلسطين با صدور بيانيه اي ضمن محکوم کردن اين اقدام ، تاکيد کرد که حمايت العالم از مبارزات ملي ملت فلسطين از دلايل اين اقدام صابحان نايل ست و عرب ست بوده است.

*** نمايندگان مجلس قانونگذاري فلسطين اقدام عليه شبکه العالم را محکوم کردند

شماري از نمايندگان اسلامي در کرانه باختري اقدام روز سه شنبه ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" را در متوقف کردن پخش شبکه خبري العالم محکوم کردند.

نمايندگان مجلس قانونگذاري فلسطين با صدور بيانيه اي اين اقدام را زيرپاگذاشتن آشکار آزادي رسانه و آزادي بيان عنوان کردند.

نمايندگان فلسطيني از مسئولان ماهواره هاي مذکور خواستند که براي تقويت آزادي هاي عمومي در تصميم خود تجديد نظر کند.

ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" در اقدامي غير منتظره روز سه شنبه پخش شبکه خبري العالم را قطع کردند.

"العالم" در تماس بخش فني العالم با مسوولان نايل ست و عرب ست در خصوص اين اتفاق ، آنها جواب مشخصي در اين باره ندادند.

اقدام مسئولان اين دوماهواره در قطع پخش برنامه هاي شبکه العالم که در سطح وسيعي مورد توجه مخاطبان عرب زبان در کشورهاي مختلف قراردارد، طي ديروز و امروز با محکوميت شديدي از سوي محافل مختلف روبرو شده است.

*** يک گروه فلسطيني: ممانعت ازپخش شبکه العالم ، خدمت به صهيونيست ها

جبهه خلق براي آزادي فلسطين - فرماندهي کل ، قطع پخش برنامه هاي شبکه بين المللي العالم از دو ماهواره نايل ست و عرب ست را اقدامي درجهت منافع صهيونيست ها دانست.

جبهه خلق براي آزادي فلسطين با صدور بيانيه اي ضمن محکوم کردن اين اقدام ، تاکيد کرد که حمايت العالم از مبارزات ملي ملت فلسطين از دلايل اين اقدام صابحان نايل ست و عرب ست بوده است.

در اين بيانيه آمده است، محافل رسانه اي ، فرهنگي و سياسي از قطع پخش برنامه هاي شبکه خبري العالم در دو ماهواره نايل ست و عرب ست غالفگير شدند.

جبهه خلق در اين باره اعلام کرد : موضعگيري سياسي شبکه خبري العالم در قبال مبارزات ملي ملت فلسطين و سياست هاي نازيستي رژيم صهيونيستي دربرابر مسائل سرنوشت ساز و فرهنگي ملت عربي و اسلامي سبب اتخاذ اين تصميم است، تصميمي که در جهت خوشنودي سياست هاي بين المللي جديد که رژيم هاي عربي آن را در پيش گرفته اند، اتخاذ شده است.

جهبه خلق براي آزادي فلسطين - فرماندهي کل، اين تصميم را محکوم و تقبيح مي کند و آن را آغازي براي مجازات صداي حق، مقاومت و رويارويي با طرح هاي صهيونيستي مي داند که در جهت سرکوب آزادي بيان قرار دارد. دشمن صهيونيستي زماني که خبرنگار اين شبکه را در سرزمين هاي فلسطيني بازداشت کرد اين اقدام را آغاز کرده بود.

در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است : ما خواستار همبستگي گسترده سياسي، حرفه اي، اطلاع رساني با شبکه العالم هستيم و از همه مراکز و اتحاديه هاي رسانه اي و همه نهادهاي فعال در عرصه سياسي و فرهنگي خواستاريم تا در جهت دفاع از آزادي و کرامت انساني ،هرچه سريع تر موضع ريشه اي و قاطع اتخاذ کنند.

ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" در اقدامي غير منتظره روز سه شنبه پخش شبکه خبري العالم را قطع کردند.

"العالم" در تماس بخش فني العالم با مسوولان نايل ست و عرب ست در خصوص اين اتفاق ، آنها جواب مشخصي در اين باره ندادند.

به دنبال اقدام ماهواره هاي "نايل ست" و "عرب ست" در زمينه قطع شبکه خبري العالم ، اين شبکه پخش برنامه هاي خود در خاورميانه را توسط ماهواره هاي ديگر از جمله ماهواره "هات برد 8" قاره هاي اروپا و بخشي از قاره آسيا، ماهواره "آسيا ست 5" قاره آسيا و اقيانوسيه، ماهواره گالکسي 19" آمريکاي شمالي و مرکزي و همچنين ماهواره "تله استار12 " قاره آمريکا را ادامه داد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟