حاشیه ای بر ماجرای قتل ملیکای هشت ساله؛

گرایش نوجوانان به مواد مخدر کم بود، جنایت هم به آن اضافه شد!

در دورانی که گرایش روزافزون کودکان و نوجوانان کشور به مواد مخدر و آسیب های برآمده از آن به یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان و صاحب نظران تبدیل شده است، خبرهای ناخوشایندی از افزایش جرم و جنایت در بین نوجوانان کشور شنیده می شود. مثل ماجرای قتل ملیکای هشت ساله که گفته می شود، قاتلش یک نوجوان چهارده است.
کد خبر: ۷۳۴۵۹۷
|
۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 01 October 2017
|
37407 بازدید
|
گرایش نوجوانان به مواد مخدر کم بود، جنایت هم به آن اضافه شد!   در دورانی که گرایش روزافزون کودکان و نوجوانان کشور به مواد مخدر و آسیب های برآمده از آن به یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان و صاحب نظران تبدیل شده است، خبرهای ناخوشایندی از افزایش جرم و جنایت در بین نوجوانان کشور شنیده می شود. مثل ماجرای قتل ملیکای هشت ساله که گفته می شود، قاتلش یک نوجوان چهارده است.

به گزارش «تابناک»؛ تنها پس از گذشت 72 ساعت از کشف جسد ملیکا، دختر هشت ساله اهل شهرستان هفتگل استان خوزستان، مأموران پلیس آگاهی این استان، قاتل این دختربچه جانباخته را شناسایی و دستگیر کردند؛ قاتلی کم سن و سال که باور ارتکاب به چنین جرم وحشتناکی از سوی او برای افکار عمومی سخت و دشوار است.

قربانی این جنایت هولناک، دختربچه هشت ساله ای به نام ملیکاست که به دلیل جدایی پدر و مادر، نزد پدربزرگ و مادربزرگ مادری زندگی می کرد و چهارشنبه هفته گذشته برای بازی با دوستانش به کوچه رفت و دیگر به خانه بازنگشت.

پدر بزرگ و مادربزرگ ملیکا وقتی متوجه تأخیر غیر معمول او شدند، سراغ او را از هم بازی هایش گرفتند، اما کسی از او اطلاعی نداشت و در نهایت مشخص شد که در خرابه ای در 100 متری خانه پدربزرگ دفن شده است.

پلیس آگاهی پس از کشف جسد این دختر هشت ساله، تحقیقات را برای یافتن قاتل آغاز و در کمتر از 72 ساعت قاتل را شناسایی کرد؛ قاتلی که بر خلاف بسیاری از قتل های مشابه کم سن و سال است و چهارده سال بیشتر ندارد.

اسحاق مرادی، فرماندار هفتکل در این باره گفت: قاتل ملیکای هشت ساله یک پسر نوجوان چهارده ساله است که به قتل اعتراف و انگیزه خود را تأثیرپذیری از فضای مجازی عنوان کرده است.

فرماندار هفتکل افزود: پرونده تحت بررسی های بیشتر قرار دارد، ولی از همه خانواده ها تقاضا داریم تا نسبت به مدیریت استفاده فرزندان کم سن و سال خود از فضای مجازی دقت بیشتری داشته باشند که با چنین وقایع هولناکی روبه  رو نباشیم.

سردار حیدر عباس زاده، فرمانده انتظامی استان خورستان در رابطه با انگیزه قاتل نوجوان از این قتل گفت: قاتل که نوجوانی چهارده ساله است با انگیز سرقت طلاجات دختربچه، او را به ساختمان نیمه‌کاره‌ای برده و پس از سرقت گوشواره‌ها، وی را خفه می‌ کند.

وی با اشاره به اینکه قاتل برای از بین بردن رد جرمش جسد دختربچه را دفن کرده است، افزود: گوشواره دختربچه نزد متهم کشف شد.

فرمانده انتظامی خورستان استان عنوان کرد: متهم در تحقیقات پلیس انگیزه خود را سرقت گوشواره عنوان کرد.

وقوع این قتل هولناک آن هم به دست یک نوجوان چهارده ساله، زنگ هشدار دیگری است که نشان می دهد آسیب های اجتماعی و پیامدهای ویرانگر آن تا چه سطح خطرناکی رشد کرده و جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده است.

این نخستین جنایت هولناک یک نوجوان نیست و فروردین ماه سال گذشته نیز «امیرحسین» نوجوان شانزده ساله ورامینی دختربچه ای به نام «ستایش» را به قتل رساند و جسد او را با اسید سوزاند؛ جنایتی که با واکنش های فراوانی در فضای مجازی و رسانه ای رو به رو شد.

در دورانی که عمده نگرانی مردم و مسئولان از آسیب های اجتماعی متوجه نوجوانان، گرایش آنها به مواد مخدر و اعتیاد آنها به فضای مجازی است، حالا باید این گروه سنی را به افراد مستعد در ارتکاب به جنایت نیز اضافه کرد؛ نوجوانانی که در شرایط عادی و منطقی باید در دوران آموزش، مهارت آموزی و بازی های کودکانه باشند.

بدون شک مهم ترین موضوع که در مورد چرایی ارتکاب نوجوانان به چنین جنایت هایی می توان ذکر کرد، حضور آنها در فضای مجازی و تأثیرپذیری بیش از حد از این فضاست.

قاتل ملیکای هشت سال به مانند قاتل ستایش، انگیزه و علت اقدام خود برای سرقت طلاهای دختربچه مقتول را تأثیرپذیری از فضای مجازی ذکر کرد؛ اتفاقی که «امیرحسین» قاتل ستایش نیز در اعترافات خود به آن اشاره کرد و افزود: روز حادثه در یک کانال غیر اخلاقی چند فیلم دید و نیاز جنسی بر او غالب شده بود.

موضوع مهم دیگر نقش آموزش و پرورش در تربیت صحیح کودکان و نوجوانان کشور است. اینکه شخصیت و طرز فکر آنها را رصد کند و از انحراف های احتمالی آنها را بر حذر بدارد؛ موضوع مهمی که گویا وزارت آموزش و پرورش در عمل به آن موفق نیست.

مسأله دیگر نقش والدین در تربیت فرزندانشان و رصد احوال آنها به صورت مستمر است. اینکه یک نوجوان با تأثیرپذیری از فضای مجازی جنایت می کند و به خود اجازه می دهد جان یک انسان دیگر را بگیرد، هم نشان می دهد، والدین در تربیت صحیح فرزندشان و نحوه حضور او در جامعه کوتاهی کرده اند و هم ثابت می کند آنها نحوه درست استفاده از فضای مجازی را به فرزند خود آموزش نداده اند.

عباس تدین، حقوقدان و استاد دانشگاه در همین باره و در رابطه با علل کاهش سن بزهکاری در کشور معتقد است: از منظر جرم‌شناسی، علل و عوامل مختلفی می‌تواند توجیه‌گر جرم باشد. حال درمورد این‌که چرا افراد با سن کم (اطفال و نوجوانان) به سمت ارتکاب به جرم گرایش پیدا می‌کنند، نقش برخی عوامل پررنگ به ‌نظر می‌رسد که مهم‌ترین عوامل را می‌توانیم در چند مورد خلاصه کنیم؛ مورد نخست، بحث تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور است که تحت‌تأثیر کشورهای غربی و اروپایی رخ داده و متأسفانه باعث تحمیل و دیکته‌ شدن یکسری باورها،، ارزش‌ها و هنجارهای مورد پذیرش این جوامع به کشور ما شده است؛ بنابراین، تحت‌تأثیر این هجمه‌های فرهنگی، ارزش‌ها و باورهای جدیدی برای جوانان ما ارزش محسوب شده که آنها برای رسیدن به این ارزش یا هنجار جدید، ممکن است به سمت ارتکاب به جرم بروند.

اکنون و بر اساس آنچه آمد، این هشدار جدی و خطرناک را باید به مسئولان و جامعه انتقال داد که تحت تأثیر تغییرات اجتناب ناپذیری که در سبک زندگی ها رخ داده و بی توجهی بیش از حد والدین و متولیان آموزش و پرورش از حال و روز کودکان و نوجوانان، دامنه سنی ارتکاب به جرم و جنایت کاهش یافته است.

در شرایطی که تا دیروز مهم ترین نگرانی از آسیب های اجتماعی متوجه نوجوانان، گرایش روزافزون آنها به مواد مخدر بود، حالا باید توانمندی آنها در ارتکاب به جنایت نیز به نگرانی ها افزوده شود؛ تحولی نگران کننده که در صورت عدم اقدام قابل توجه خبرهای تلخش ادامه خواهد داشت.



تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۷۵
mahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
چرا تو فضای مجازی تحت تاثیر قتل و جنایت قرار گرفته؟خب چرا از مجازات جنایت کاران که نمونه اش همین قاتل اتنا بود که جند وقت پیش اعدام شد تاثیر نپزیرفته؟
علت های دیگه داره ولی زود فضای مجازی رو اعلام میکنن تا بعدا محدودیت اعمال کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
وقتی میگین ما باید آزاد باشیم
آزادی آزادی همین میشه
اگه مثل اول انقلاب دستورات اسلام اجرا کنیم و زنان در خانه مدیریت خانواده داشته باشن و
توی شرکتا و ادارات دولتی و بانک ها منشی مردان هوس باز نباشن
همه اینا درست میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
نه در بین خانواده ی نوجوانان قاتل نظارتی هست و نه در بین خانواده ی کودکان مقتول

همه سرشون توی گوشیه و دنبال اخبار حوادث میگردن در صورتیکه خطر بیخ گوش خودشونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
بدون شک مهم ترین موضوع که در مورد چرایی ارتکاب نوجوانان به چنین جنایت هایی می توان ذکر کرد، حضور آنها در فضای مجازی و تأثیرپذیری بیش از حد از این فضاست!!!!!!!
بدون شک چنین اتفاقاتی به طور مستقیم به کم کاری سیستمهای کشوری در از بین بردن فقر و ارتقاء سطح فرهنگ و توزیع صحیح منابع در نقاط مختلف کشور است. نه آنچه در این گزارش آمده است.
این اتفاق در جایی رخ داده که کمترین بهره از فضای مجازی را برده و کمترین سطح دسترسی در آن وجود داشته (اگر وجود داشته باشد).
سعید
|
Canada
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
اگر قاتل ستایش و بقیه را در ملاعام دار بزنید درس عبرتی برا بقیه میشه... این پسر هم قوه قضاییه باید در اسرع وقت پرونده را سرانجام برسونه و در ملاعام دار بزنه تصویرشم در سیمای ملی پخش کنن تا بقیه فکر همچین غلطی نکننند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
موضع باش ندزدنت ببرن آمریکا اون مغز کارشناس تو هر جایی پیدا نمی‌شه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
به نظر می رسد قص و هدف این است جا معه را بصوری در آورند که در حقیقت در‌آورده اند که انسان های صالح را نا امید سازند و این تسلسل همین طور ادامه پیدا کند. لعنت خدا بر بوجود آورندگان چنین وضعی. انسانهای اندیشمند یا مجبورند سکوت کنند و یا ترک وطن و این خواست بوجود آورندگان این جامعه می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
سند2030اموزش خوبی برای کودکان و نوجوانان بود اما آن را حذف کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
همچون می گی انگار باعث و بانیش منم. خوب زیر سر شما ها هست دیگه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
کی بیدار می شویم!!
حمید کلباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
افراد متنفذی که پول و مادیات را به کعبه آمال مردم ایران تبدیل کردند ، کلاهشان را بالاتر بگذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
چه کسانی مقصر هستند که جامعه باین صورت درامده است نقصر رابیابید
پاسخ ها
حسيني
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
با سلام خدمت دوست عزيز : اگر قصاص ها بسرعت انجام شود اين اتفاقات نمي افتد مثلا قاتل ستايش ، قاتل بنيتا ، قاتل طلبه آمر به معروف هنوز زنده اند يا بخشيده شده اند
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...