بازدید 13534

انتصاب یک نجومی‌بگیر در بانک ملت

در حالی که تنها ۱۶ ماه از حضور محمدعلی سهمانی که به گفته قاضی سراج جزو مدیران نجومی‌بگیر بوده است در بانک رفاه می‌گذرد و در دوران مدیریت خود در بانک رفاه نیز معامله‌ای پرمناقشه را در بازار سهام به ثبت رساند، خبرها از انتصاب آتی وی به عنوان مدیرعامل بانک ملت حکایت دارد.
کد خبر: ۷۴۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 30 October 2017
در حالی که تنها ۱۶ ماه از حضور محمدعلی سهمانی که به گفته قاضی سراج جزو مدیران نجومی‌بگیر بوده است در بانک رفاه می‌گذرد و در دوران مدیریت خود در بانک رفاه نیز معامله‌ای پرمناقشه را در بازار سهام به ثبت رساند، خبرها از انتصاب آتی وی به عنوان مدیرعامل بانک ملت حکایت دارد.

به گزارش فارس، شنیده‌ها حاکی از برنامه تغییر مدیرعامل بانک ملت، بانکی که در طول 4 سال گذشته 3 مدیرعامل به خود دیده است، دارد.

گفته می‌شود قرار است سهمانی مدیرعامل فعلی بانک رفاه، جایگزین هادی اخلاقی فیض‌آثار شود. این در حالی است که اخلاقی فیض‌آثار تیر ماه سال 95 جایگزین رستگار در بانک ملت شده بود. محمدرضا ساروخانی هم از دی ماه 92 تا اسفند 93 مدیرعامل این بانک بود.

در واقع در مقابل ثبات چندین ساله مدیریت در دوران قبل از دی ماه 92 تاکنون این بانک‌، هر 15 ماه یک مدیرعامل جدید به خود دیده است.

چنانچه حکم سهمانی برای مدیرعاملی این بانک نهایی شود، بانک ملت در نظام بانکی رکورددار تغییرات مدیریتی خواهد بود، به گونه‌ای که در طول 4 سال، 4 نفر بر صندلی مدیرعاملی این بانک تکیه زده اند.

محمد علی سهمانی در جریان حقوق‌های نجومی و برکناری صدقی از مدیرعاملی بانک رفاه، تیر ماه سال 95 جایگزین وی در این بانک شد. بنابراین از دوره حضور سهمانی در بانک رفاه 15 ماه بیشتر نمی‌گذرد و از حضور اخلاقی فیض‌آثار در بانک ملت هم کمتر از 15 ماه گذشته است.

در این بین وضعیت بانک رفاه هم چندان بهتر نیست چراکه از دوره مدیرعاملی سهمانی در بانک رفاه تنها 15 ماه می‌گذرد و قبل وی هم علی صدقی 13 ماه مدیرعامل این بانک بود. پیش از صدقی، محمدرضا نظری از اواخر به مدت 26 ماه این سمت را برعهده داشت.

به گزارش فارس، در کنار این مسائل، طبق اعلام قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور، سهمانی هم یکی از نجومی‌بگیران بوده است. وی در 22 تیر ماه سال گذشته در برنامه تلویزیونی تیتر امشب گفت: «در بانک رفاه کارگران مدیرعامل که الآن منصوب شده است 40 میلیون و 500 هزار تومان میانگین حقوق یک ماهه است، 350 میلیون باقی مانده وامش با سود یک درصد است بانک امید ایران، 34 میلیون تومان میانگین و دریافت وام نزدیک 250 میلیون تومان باقی مانده با سود یک درصد، پس با این وجود قوه قضائیه چه کار می‌تواند انجام دهد.»

یکی دیگر از موارد بحث برانگیز در خصوص عملکرد مدیریتی سهمانی در بانک رفاه، واگذاری 16.1 درصد از سهام مدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و معادن و فلزات به عنوان هلدینگ شرکت‌های سنگ آهن به قیمت اسمی است.

در این معامله به جای تعیین قیمت به ارزش بازار، سهام به قیمت نزدیک به ارزش اسمی (120 تومان) روزی تابلوی بورس معامله شد. این واگذاری موجب ایجاد مناقشه بین سازمان تامین اجتماعی و فولاد مبارکه بر سر مالکیت سهام این هلدینگ شده است. 

برخی طرفین دعوی مدعی‌‌اند این معامله به دلیل عدم صدور مجوز واگذاری توسط بانک رفاه، تخلف است و باید ابطال شود. همچنین به گفته نوروزی مدیرعامل صندوق کارکنان فولاد ارزش 16.1 درصد از سهام این هلدینگ 1200 میلیارد تومان بوده اما به ارزش 700 میلیارد تومان فروخته شده است.

به گزارش فارس، هر چند که به اعتقاد بسیاری، اخلاقی فیض‌آثار گزینه مناسبی برای بانک ملت نبود، و مشخص نشد چرا وی به این سمت منصوب شد، اما تعیین فردی با سوابق ذکر شده، آن هم از بانکی دیگر، چه ثمری برای بانک بزرگ ملت خواهد داشت.

در این میان نقش نهادهای نظارتی در حوزه انتصاب‌ها چندان شفاف نیست، اینکه آیا نهادهای نظارتی برای جلوگیری این قبیل انتصاب‌ها تنها نظاره‌گر خواهند بود یا می‌توانند نقش نظارتی خود را به درستی ایفا کنند پرسشی است که تا کنون پاسخی به آن داده نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر