بازدید 15523

دولت پیچ رشد قیمت ها را باز کرد + قیمت جدید اقلام مصرفی

جلوگیری از رشد قیمت کالاها و کاهش نرخ تورم، یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم بود، به گونه ای که این دولت توانست نرخ تورم را از بازه بالای 30 درصد به بازه زیر 10 درصد کاهش دهد و تک رقمی کند. این شرایط در حالی رخ داد که در این مدت، نقدینگی به شدت رشد یافت و رکود و بیکاری نیز تشدید شد. با روی کار آمدن دولت دوازدهم در مرداد ماه سال جاری، گویا دیدگاه دولت تغییر و اندکی دولت پیچ رشد قیمت ها را باز کرده است.
کد خبر: ۷۵۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ 26 November 2017

جلوگیری از رشد قیمت کالاها و کاهش نرخ تورم، یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم بود، به گونه ای که این دولت توانست نرخ تورم را از بازه بالای 30 درصد به بازه زیر 10 درصد کاهش دهد و تک رقمی کند. این شرایط در حالی رخ داد که در این مدت، نقدینگی به شدت رشد یافت و رکود و بیکاری نیز تشدید شد. با روی کار آمدن دولت دوازدهم در مرداد ماه سال جاری، گویا دیدگاه دولت تغییر و اندکی دولت پیچ رشد قیمت ها را باز کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، دولت یازدهم در حالی سکان هدایت قوه مجریه را به دست گرفت که تورم به بیش از 30 درصد رسیده و مردم از رشد شدید قیمت ها به تنگ آمده بودند. دولت یازدهم تصمیم گرفت، بیشترین تمرکز خود در زمینه اقتصاد را بر کاهش نرخ تورم قرار دهد. در دوره دولت یازدهم، نرخ تورم از بیش از 30 درصد به کمتر از 10 درصد تنزل یافت و این شاید مهمترین دستاورد دولت یازدهم بود.

به گفته کارشناسان به دلیل رسیدن به این دستاورد، رونق اقتصادی فدا و در این دوران رکود عمیق تر و بیکاری تشدید شد. در همین دوره به روایت آمار نقدینگی که یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ تورم است، از 360 هزار میلیارد تومان به بیش از 1200 هزار میلیارد تومان رسید.

با آغاز به کار دولت دوازدهم، به نظر می رسد که اندکی تفکرات مسئولین تغییر کرده و به برخی کالاهای اساسی اجازه رشد قیمت داده شده است. از آن جمله می توان به رشد 15 درصدی قیمت نان اشاره نمود. نان که قوت غالب مردم است، در سه سال گذشته با قیمتی ثابت عرضه می شد؛ اما در آبان ماه سال جاری مسئولین تصمیم گرفتند به ازای هر سال قیمت نان را 5 درصد گران تر کنند که نهایتاً قیمت آن 15 درصد افزایش یافت. به همین منظور از شنبه 4 آذر ماه این افزایش قیمت نان اعمال می شود.

با نگاهی به آمار قیمت کالاهای اساسی در آبان ماه سال جاری ـ که توسط بانک مرکزی منتشر شده است ـ به این نتیجه خواهیم رسید که این افزایش قیمت، تنها مختص نان نبوده و برخی کالاهای اساسی دیگر نیز در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته رشد چشمگیری داشته اند. در جدول زیر قیمت بیست کالای اساسی و تغییرات آن ها نسبت به آبان ماه سال گذشته مشاهده می شود.

دولت پیچ رشد قیمت ها را باز کرد + قیمت جدید اقلام مصرفی 

همان گونه که از جدول بالا پیداست، قیمت همه 20 قلم کالای اساسی در یک سال گذشته افزایش داشته است. درصد افزایش قیمت ها نیز بین 14 تا 66 درصد بوده است. بیشترین افزایش قیمت متعلق به پیاز بوده که قیمت آن طی یک سال گذشته، 66 درصد افزایش یافته است و کمترین میزان افزایش قیمت نیز متعلق به گوشت گوساله بوده که قیمت آن طی یک سال گذشته 14 درصد رشد داشته است.

این افزایش قیمت کالاها در حالی است که گویا قرار است به گفته مسئولین قیمت کره خوراکی و بلیت قطار نیز آزادسازی شود که در این صورت، قیمت این دو قلم نیز احتمالاً افزایش خواهد یافت.

محسن بهرامی ارض اقدس دبیر ستاد تنظیم بازار در سی ام آبان 1396 و در حاشیه نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در همین زمینه اعلام نمود که امکان آزادسازی قیمت در بخش حمل و نقل ریلی و کره خوراکی که در سبد خانوار از اهمیت کمتری برخوردار است، وجود دارد و شاید آزادسازی نرخ این خدمات و کالا زمینه رقابتی ‌سازی را در بازار فراهم آورد.

به هر صورت، همان گونه که ملاحظه می شود گویا دولت اندکی در رویه سابق خود تغییراتی را ایجاد نموده است و تصمیم دارد که اجازه افزایش قیمت برخی کالاها را صادر نماید که این موضوع با افزایش قیمت نان آغاز شد و در روزها و ماه های آینده نیز باید شاهد تغییرات بیشتری در این زمینه باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۸
باز کرده بود.گرانی دوباره شروع شده اینم ناشی از سیاستها در منطقه هست
و تورم هم چنان 6 درصد...
پاسخ ها
ابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
منفیه عزیزم
نه عزیز من اشتباه میکنید تورم 9.5 درصد بوده که الان
شده8.5 درصد!!!!
آقایان هیئت دولت هم تایید کردن قراره بشه 7درصد
سیاه نمایی نکنید لطفا!!!
پس قیمت برنج چی شد؟
تورم ۵ درصده!
پرتقال تامسون همین الان 1800 سبدی البته نه مرغوب اما نامرغوب هم نه.نارنگی سبدی معمولی 3000.خیار 4800.گوجه 5000 یه مقدار قیمتها نیاز به اصلاحات داره.بعضی میوه ها احتمالا بهترین بار سوا نه درهم و سبدی را قیمت زده اید.سبزی هم که معلوم نیست بنگاه ارزانی زدید یا بار حراجی میفروشید.
و تورم اعلامی امسال هم حتما زیر ده درصد است و حتی در حال کاهش.... !!!
انوقت تورم همون 10% ؟؟!!!
به این میگین توانایی، قرار بود به کجا برسیم؟ حقوقمون ده روز اول ماه رو به زور جواب میده، دست مریزاد دولت تدبیر و امید، دولتمردان خسته نباشن که قشر ضعیف جامعه را له میکنند
و نوبخت میگه تورم 10 درصده.
اين طور كه بنظر مياد بيشتر اقلام بالا٨درصد افزايش داشته بعد حضرات نرخ تورم رو ٨درصد ابان اعلام ميكنند
... موچکریم
اقتصاد ایران شده فنری . هر موقع فنر رو فشار میدن میشه رکود . هر موقع زیر پاشون سر میخوره میشه تورم همراه با رکود!!!! تازه این همه ادعا هم دارن . البته بی غرض و مرض نیست چون سود کلانی دارن .
تورم 200درصد بود نه 9درصد قراره دولت تدبیر تورم را به 400برسونه این از افتخارات دولت دازدهم هسش تا فقیر ها فقیرتر ثروت مندان غنی تر
سال 97 معنای واقعی شیب ملایم را درک خواهید کرد
امیدوارم دولت دست از سر اقتصاد بردارد واجازه دهد نرخ هرچیز به قیمت واقعی خود برسد در ابتدا تورم وحشتناکی ایجاد خواهد شد ولی به تعادل خواهد رسید ودرآمدهای دولت نیز در نظام مالیاتی درست وحسابی افزایش خواهد یافت وبالطبع در آمد مردم نیز رشد خواهد کرد تنها راه برون رفت از وضعیت موجود رها کردن اقتصاد ودلار است
بد نیست ی نظری به تاریخ 20ساله ترکیه بیندازیم وکسب تجربه کنیم.
مردم را نا امید کردند این بی تدبیرها . حالا اولشه .یه کمی صبر کنید.کجایی احمدی نژاد که یادت بخیر!
آقای طیب خیلی بهتر بود
به مرکز امار و دولت بر نخوره چون اصلا دروغ نمیگن و تورم زیر 2 درصده و این 10 درصد افزایش حقوق به منظور اصلاح حقوق کارمندان وکارگران در سلهای گذشته هست و درود براحمد نژاد که لااقل جرات و شجاعت داشت و وای بر روحانی و دار ودسته اش که رای اصلاحات رو ازان خود کردن و روحانی دنیا خیلی کوچک به فکر بعدتم باش . . بابا من اصلاح طلب به احمد نژاد راضی ترم از روحانی
خیلی وقته پیچ قیمت ها بازشده ولی به لطف آمار ونمودارهای ساختگی تورم همچنان تک رقمی نشان داده میشود !
ای کاش روند رشد قیمت مسکن را هم منعکس میکردید که باسرعت درحال افزایش است
جلوگیری از رشد قیمت کالاها و کاهش نرخ تورم، یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم بود، به گونه ای که این دولت توانست نرخ تورم را از بازه بالای 30 درصد به بازه زیر 10 درصد کاهش دهد و تک رقمی کند !!!!!!!!!!!!!!!
ننه جان منهم بلده عددسازی کنه
والا تا اونجایی که می گفتن دکتر کلید داشت یهویی شد مکانیک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نیمه دوم روحانی ===نیمه دوم احمدی نژادددد
هنوز غول نقدینگی سر بر نیاورده کمی صبر کنید تورم غیر قابل کنترلی در راه است
باشیب ملایم رو به رشه
خوب دیگه قبلا برای دور بعدی انتخابات نیاز به سبد رٱی بود اما در حال حاضر دنبال سبد میوه و تره بار هستند آن هم از نوع وارداتی و خارجی!!!!!خدایی این ده بیست درصدها دیگه در رفاه و زندگی مردم تٱثیری نداره ،دیگه به نخور بمیری عادت کردیم!!!
دولت حسابی داده دست مردم !!
از کی تا حالا دولت قیمت نارنگی وگوجه و...........را تنظیم واعلام میکرده. قیمت در بازار با عرضه وتقاضا تغییر میکنه تنها راه مبارزه با گرانفروش هم نخریدنه وبا به اندازه خریدن . برخی کالاها مانند کره بدلیل گرانی در بازار جهانی افزایش قیمت داشته گوشت هم مشکل کاهش تولید داریم که با واردات داره تنظیم میشه
قیمت کالا راعرضه وتقاضا تعیین می کند چون قدرت خرید مردم بالا نرفته گران شدن کالا یعنی یکجای کار خرابه انهم خرابی که کلی هست و مخصوص یک یا چند کالا نیست .
طبق جدول تورم 35 درصد هست.
رئیس جمهور که با افزایش ناچیز نان در برابر این اقلام دستور توقف داد چطور اینجا اجازه داده
یک کلام تقصیر دولت قبل هست ، بوده و خواهد بود
آمارهای دروغین
موشک بسازیم هوا کنیم شاید قیمتها اومد پایین!!!! خدایا ما با اینا شدیم هشتاد میلیون
آنوقت ؟ با این اوضاع ،واحوال میخواهید ،با کل دنیا بجنگید؟ بن سلمان ،، یزید ،
زندگی باحقوق کارگری رسیده به پایین ترازده روز.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل