بازدید 6938

آمارهای رشد اقتصادی باید در جیب مردم حس شود/ بیشترین میزان رشد اقتصادی، مربوط به رشد دلالی است!

دولت اعتقاد دارد که هنوز از نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد، با این حال، کارشناسان بر این باورند که این میزان از رشد اقتصادی به دلیل بالا رفتن سهم دلالی در اقتصاد است و اگر رشد اقتصادی ـ که از سوی دولت اعلام شده ـ دقیق بررسی کنیم، عملا رشدی حدود 2 تا 2.5 درصد داشته ایم.
کد خبر: ۷۵۳۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲ 09 December 2017
با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودرشد اقتصادی کشور در بهار گذشته از سوی دولت 7 درصد اعلام شد، ولی بسیاری از کارشناسان اقتصادی، اما و اگرهایی درباره آن مطرح کرده و بر این اعتقاد هستند که این آمار و ارقام نتوانسته تغییری در زندگی مردم ایجاد کند و احتمال دارد که رشد اعلام شده، تنها یک مدل آماری است و رشد واقعی بسیار پایین تر از این میزان خواهد بود.
 
به گزارش «تابناک»؛ چند وقت پیش رئیس جمهور کشور، بار دیگر اعلام کرد که رشد اقتصادی کشور در سه ماه نخست سال بدون نفت 7 درصد بوده است. البته رشد 7 درصدی غیر نفتی و 6.5 درصدی نفتی می تواند خبر بسیار خوبی برای اقتصاد گرفتار رکود باشد؛ هرچند سخنگوی دولت اعتقاد دارد که هنوز از نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

با این حال، کارشناسان بر این باور است که هنوز از نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد، با این حال کارشناسان می گویند، این میزان از رشد اقتصادی به دلیل بالا رفتن سهم دلالی در اقتصاد است و اگر رشد اقتصادی ـ که از سوی دولت اعلام شده ـ دقیق بررسی کنیم، عملا رشدی حدود 2 تا 2.5 درصد داشته ایم.

به گفته این کارشناسان، رشد اقتصاد در سه ماه اول سال حدود 6.5 درصد بوده که از این میزان حدود یک درصد مربوط به افزایش فروش نفت و یک درصد آن نیز مربوط به رشد بخش صنعت بوده که اتفاقا همین رشد از سوی مردم قابل لمس است؛ آن هم در شرایطی که گشایش در بخش صنایع کوچک رخ داده باشد. در غیر این صورت و با رشد صنایع بزرگ، اثرات آن برای آحاد جامعه قابل لمس نخواهد بود.

از سوی دیگر، رشد بخش خدمات حدود 8.2 درصد اعلام شده است، اما در اصطلاح اقتصادی، به رشد خدمات، رشدهای بی کیفیت گفت می شود و اگر رشد این بخش، از رشد بخش صنعت، پیشی گرفته باشد، نشان دهنده افزایش دلالی و بالا رفتن فضای دلالی در کشور است. در واقع رشدهای با کیفیت از طریق افزایش رشد بخش های صنعتی به دست می آید.

با این حال، سخنگوی دولت در خصوص قابل اتکا بودن این رشد اقتصادی در آخرین نشست خبری خود گفت: رشد اقتصادی کشور اکنون قابل مشاهده است و دلیل آن نیز وارد شدن حدود 700 هزار نفری است که در همین سه ماه اول مشغول به کار شده اند؛ مشغول به کار شدن این تعداد از بیکاران به کار نشانه دقیقی از این میزان رشد اقتصادی است.

اما گفته های سخنگوی دولت و همچین میزان رشدی که از سوی رئیس دولت در هفته گذشته اعلام شد، با واکنش برخی از اقتصادی های مجلس شورای اسلامی مواجه شد، به طوری که نمایندگان این میزان رشد اقتصادی با توجه به شرایط موجود را غیر ممکن ارزیابی کردند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه رشد اقتصادی که حدود 7 درصد اعلام شده، در اصلی ترین قسمت که مربوط به بخش صنعت می شود، با کمترین میزان رشد همراه بوده که حدود آن یک درصد است.

وی گفت: این نشان می دهد که بخش اقتصاد کشور هنوز تحرک لازم را ندارد و با معیارهایی که برای آن در نظر گرفته شده، فاصله بسیاری دارد و پیش بینی که ما از میزان رشد برای کل سال، حدود 4.9 درصد بوده که به پیش بینی صندوق بین المللی پول که حدود 3.3 درصد بوده بسیار نزدیک است.

وی در واکنش به موضوع اشتغال هم که اعلام شده حدود 700 هزار شغل ایجاد شده است، نیز گفت: مشخص نیست این اعداد به چه شکلی محاسبه شده اند، اگر در بخش دولت بوده، در هیچ یک از گزارش های دولت به چشم نمی خورد و حتی اعداد بسیارکوچک تر از این نیز دیده نشده است.

وی در ادامه گفت: اگر منظور دولت اشتغال در بخش خصوصی است، در صورتی که تأمین اجتماعی و وزارت کار تأیید کنند، و تمام این افراد بیمه شده باشند، خبر بسیار خوبی برای کشور خواهد بود، اما در غیر این صورت، هیچ یک از این اعداد قابل اتکا نیستند.
به نظر می رسد این موضوع در صحبت های اخیر که از سوی مسئولان اعلام شده، با توجه به شرایط موجود و چیزهایی که قابل مشاهده است، دقیق تبیین نشده و باید در ارایه آمارها قدری دقت بیشتری داشته باشیم.

با این حال، بنا به گفته رئیس جمهور که در روزگار نه چندان دور و در هیاهوی انتخابات بارها مطرح شد، «معیار رشد اقتصادی کشور جیب مردم است، مردم بهتر از هر کسی می دانند که اوضاع اقتصادی چگونه است و تورم به چه شکلی است، درباره بیکاری هم لازم نیست کسی آمار بدهد، همه در خانه خود چند بیکار را دارند و معنی آن را می دانند.»

بنابراین، با توجه به این منطق رئیس جمهور کشور که اتفاقا به نظر می رسد، منطق قابل لمسی نیز برای همه مردم جامعه است، این آمارها همچنان برای مردم و سفره آنها قابل لمس نیست و انتظار می رود این میزان رشد آماری به صورت عملی برای همه قابل لمس باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۴
در این بورس شما یک سر تشریف بیارید ببنید با سرمایه مدرم این نوسان گیران و دلالان چی می کنند
لطفا یک گزارش هم از وضعیت نوسان گیری در بورس را نشان دهد
لطفا گزارش از وضعیف سهام تپکو قرار دهید و ببینید این سازمان خصوصی سازی با این سهام داران چه کرده است !
سلام
من متن را نخواندم ولی با این موضوع دلالی و سود سرشار انها که برده اند موافقم سوال اینجاست که دولت وقتی می فرماید شما شرکتها و سازمان ها دنبال در امد برای خود باشید کوتاهترین مسیر ان دلالی است و این هم در کشور ما بهینه شده و تا ریشه کنی ان همت بسیار عالی از طرف دولت را می طلبد
بنده کارشناس بازنشسته وزارت کشور گرسنگی را کاملا احساس میکنم نگران نباشید
دولت روحانی بسیار ناتوان است. فاجعه ان است که در این دوره داره سیاستهای احمدی نژاد را اعمال میکنه که اغلب انهایی را که بهش رای داده بودند بسیار عصبانی کرده است.
من سال 83 یک سمند خریدم ده میلیون ، از اون سال تا حالا ماشااله رشد اقتصادی آنقدر بوده که قیمت فعلی همان خودرو در کارخانه 32 تا 34 میلیونه
اینجوری رشد کنیم دنیارو میگیریم
با توجه به بروكراسي موجود و همچنين سازماني بنام ارزش افزوده باعث شده تا خيلي از فعالان و صاحبان پيشه بر خلاف ميل شان به دو سمت بروند : يك گذاشتن پول در بانك و استفاده از سود بانكي و يا دو : رفتن به سمت دلالي كه نه مالياتي دارد و نه ارزش افزوده ، كافيست يك بار به اداره ارزش افزوده بريد مثل مجرمان جنايي با شما برخورد ميكنند ، به نظر شما با اين اوصاف كسي تمايل به توسعه و كارافريني پيدا ميكند؟
شاید ؟ منظور دولت از رشد اقتصادی ،افزایش نرخ دلار ‌و سکه ،و طلا باشد ؟ من یک کار شناس راه و شهر سازی هستم ،بخدا سوگند ،میزان خرید ارزاق خانواده ام نسبت به سال ۸۲ یک سوم شده ،خرید البسه ،ومسافرت ، یک صدم ،تفزیح صفر ،فقط روز را شب ،وشب را روز میکنم ،از اشتغال ؟ دو فرزند دارم ،یکی دارای دکترای تخصصی علوم اعصاب ،و دیگری ،فوق لیسانس ،مدیریت اجرایی ،هر دو بیکار هستند ؟ بخدا من هم با سی سال خدمت ،بعنوان مهندس راه ،وساختمان ،معنی رشد ،و معنی تورم را میدانم
با این وضعیت فقط از گرسنگی نمیریم هنر کردیم ازدواج و امنیت شغلی و خونه و ماشین و اولیه ترین حقوق انسانیه ولی واسه ماها ارزوست قیدشم زدیم خدا ازتون نگزره
ماشالله این دولت ازنظرهنرآمارسازی زده روی دست دولت احمدی نژاد
قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟! اگر رشد اقتصادی ما حتی نصف آنچه که ادعا میکنند هم میبود ملت فقیر تر و گرسنه تر نمیشد! اکثر مردم بجز مسئولین و از ما بهتران و آقا زاده ها فقر را در زیر پوستشان حس میکنند! این آمار های دروغ هم بیشتر داغ دلمان را تازه میکند که اگر نوشم نی ای نیشم چرایی؟! گرسنه ترمان کرده اید چرا دیگر به شعورمان توهین میکنید؟!!!
همانقدر که نفت آمد سر سفره های مردم ، این حس هم میاد تو جیبمون .
وقتی اقتصاد دولتی است چگونه رشد ان می خواهد به جیب مردم واریز شود که انرا احساس کنند
دلیل بیمه ها این هست که امسال باید کارت ملی را عوض کنی و وقتی برای تعویض به دفاتر ثبت میری با تبلیغات به زور و فریب می گویند مثلا با 50 هزار تومن ماهی بعد سی سال 6 میلیون حداقل ماهی بهت میدهند یعنی بیمه بخش خصوصی ربطی به شاغل بودن ندارد و از دولت بپرسید تو این مدت حداقل 100 هزار از این 700 هزار نفر را خودش بیمه کرده یعنی دولت نیرو کار گرفته باشد اگه نه پس مردم را با آمار فریب ندهد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار