بازدید 5809

گزارشگرمعروف تلویزیون دنبال تیم در ليگ‌برتر و ليگ‌یک!

من عصاره 40 سال تجربه در فوتبال هستم. مربيگري، آناليز، گزارشگري و اينكه 40 سال در فوتبال باشيد، كم نيست. اينكه 20، 30 سال بازي‌هاي فوتبال داخلي و خارجي را دنبال كنيد، كم نيست.يكسري چيزها روي رابطه است. مربياني كه تيم‌شان را پايين مي‌برند، سال بعد به راحتي تيم مي‌گيرند
کد خبر: ۷۵۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳ 11 December 2017

بدون تردید سرهنگ عليفر گزارشگر فوتبال شبکه سه، یکی از متفاوت ترین چهره‌هاي این صنف در تلویزیون ایران محسوب مي‌شود.

به گزارش تابناک ورزشی، گزارش با اصوات و کلمات عجیب و غریب و شگردهای منحصربفرد و گاها طنزآلود که سوژه دابسمش اهالی فوتبال و جوانها شده است. او با همین ترفند شهرت بسیاری پیدا کرد. سرهنگ كه به خاطر صراحت و البته صحبت‌هاي جالبش حتي به مراسم‌ها دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها دعوت مي‌شود، دلش نمي‌آيد كه دل كسي را بشكند.

وی در حاشيه حضور این گزارشگر مشهور در يك مدرسه و ديدار او با دانش‌آموزان، یکی دیگر از جملات قصار خو را رو کرد. او برای چندمین بار اعلام آمادگي کرده تا روی نیمکت تیم های باشگاهی داخلی بنشیند و آنها را با فرامین و تاکتیک های مخصوص خودش هدایت کمد:«براي كمك به تيم‌هاي پايين جدولي در ليگ برتر و ليگ دسته اول اعلام آمادگي مي‌كنم.»
وی در مورد مراسم قرعه‌كشي جام‌جهاني و گروه تيم ملي فوتبال ایران گفت: در طول اين چند روز خيلي‌ها در مورد شانس صحبت كردند ولي من نظر ديگري دارم و فكر مي‌كنم با توجه به سيدبندي و اينكه در هر گروه تيم‌هاي قوي و مدعي حضور دارند، شانس چنداني احتياج نيست چون اگر ما در هر گروه قرار بگيريم بايد با تيم‌هاي قوي ديدار كنيم.

وی ادامه داد: در دوره قبلي جام‌جهاني كه شركت داشتيم، دو باخت و يك مساوي داشته‌ايم كه تنها امتياز ما از بازي با آفريقايي‌ها به دست آمده. يادتان نرود كه در دوره گذشته ما سه گل از بوسني خورديم. به نظر من نبايد به قرعه زياد اكتفا كنيم. همه گروه‌ها سخت هستند و ما بايد به فكر چيزهاي مهم و انجام بازي خوب و آبرومندانه باشيم. گروه ما به اندازه كافي سخت است ولي حقش اين است كه با اسپانيا و پرتغال بازي كنيم.

وی درباره شوخی در رسانه های اجتماعی با گروه دشوار ایران گفت: كاش بعضي رسانه‌ها به اين موضوع دامن نمي‌زدند چون بعضي‌ها از همان اولين لحظه شروع كارشان به دنبال حاشيه‌سازي و داستان درست كردن هستند. ما بايد از تيم ملي حمايت كنيم و به بچه‌ها روحيه بدهيم. من فكر مي‌كنم كسي توقع ندارد كه تيم ملي بتواند اسپانيا را ببرد. ما از بوسني سه گل خورديم كه يك‌ششم از يوگسلاوي سابق است. پس نبايد توقع داشته باشيم كه در جام‌جهاني روسيه، تيم ملي برود و بتواند اسپانيا و پرتغال را شكست دهد.

علیفر درباره كارلوس كي‌روش و سرمربيگري‌اش در تيم ملي اظهار داشت: نظر من را همه مي‌دانند... كي‌روش كه هيچي! اگر بهترين مربي دنيا و هر مربي تراز اول ديگري هم بيايد و چهار سال سرمربي تيم‌ملي شود، جاي ما در جام جهاني همين‌جاست. سطح فني و سقف يك تيم آسيايي همين است و نمي‌توانيد توقع داشته باشيد كه اين تيم برود و قهرمان جام جهاني شود. نمي‌توانيد فكر كنيد كه اين تيم روي سكو برود.

در ادامه این گفت وشنود سریع تر شد که مرور کردنش خالی از لطف نیست:
اما كره‌جنوبي توانست در جام جهاني 2012 چهارم شود.
آن يك استثنا بود. مي‌خواستند كره يا ژاپن بالا بيايند چون هدف‌شان حمايت از ميزبان و كشاندن مردم به استاديوم بود. از شما كه بعيد بود چنين حرفي بزنيد چون در آن سال كره را با طناب تا آنجا كشيدند. شك نكنيد كه چنين اتفاقي تا آخر دنيا تكرار نمي‌شود.
سنگال چي؟ سنگال هم در جام جهاني موفق بوده.
سنگال آفريقايي است... سنگال يك رده پايين‌تر از اروپايي‌هاست.
كره‌شمالي از گروهش صعود كرد و حتي توانست ايتاليا را حذف كند.
بعد از آن چه اتفاقي افتاد؟ الان كره‌شمالي كجاست و چه مي‌كند؟
در همان سال كره‌شمالي توانست لقب «توفان زرد آسيا» را مال خودش كند.
مگر به لقب و اينجور چيزهاست؟ به ايران هم مي‌گويند «شير»؛ يعني بايد برود و همه را بخورد؟! (خنده) بحث من اين است كه سقف فوتبال آسيا با اروپا فرق مي‌كند.
گفتيد كه همه مي‌دانند نظر شما در مورد كي‌روش چيست!
كي‌روش از چهار سالي كه سرمربي تيم‌ملي بوده، شش ماهش را در ايران بوده و سه سال و نيم را خارج از ايران! توي اين مدتي هم كه بوده، يا توي هتل بوده و يا مشغول درگيري و بي‌ادبي به ديگران بوده. بازي‌ها را هم كه دستيارانش مي‌بينند و خودش خيلي دنبال اين كارها نيست. من نمي‌خواهم اتفاقي بيفتد و دوست دارم كه از تيم ملي حمايت كنم.
بعضي‌ها معتقدند رويارويي كي‌روش با پرتغال اتفاق چندان جالبي نيست.
اين چيزها مهم نيست... نه تنها در مورد كي‌روش بلكه در مورد هيچ مربي اين حرف‌ها درست نيست. حسن كي‌روش براي اين بازي اين است كه او از تيم ملي پرتغال اخراج شده و چون دوست دارد خودش را به آنها نشان بدهد و بگويد كه مربي خوبي است، تمام تلاشش را مي‌كند تا بتواند با ايران يقه پرتغال را بگيرد.
پس برخلاف آنچه كه مي‌گويند احتمال گاو‌بندي وجود ندارد؟
اين حرف‌ها خيلي ناشيانه است... اين حرف‌ها، حرف آدم‌هاي ناشي و غيرفوتبالي است.
با توجه به شناخت و مدارك مختلف شما در فوتبال، فدراسيون پيشنهادي به شما نداده؟
از آنجايي كه من از روز اول ورود كي‌روش به ايران منتقد ايشان بودم، طبيعتا تا زماني كه ايشان در تيم ملي باشند، نه كسي با من تماس مي‌گيرد و نه پيشنهادي مي‌دهند. به هر حال من فكر مي‌كنم كه در مورد تيم ملي اين شرايط براي من وجود دارد و نمي‌توانم در مورد تيم ملي فعاليت اينچنيني انجام دهم. اما اين را بايد بگويم كه اين آمادگي را دارم تا در صورت نياز تيم‌هاي پايين جدولي در ليگ برتر و ليگ دسته اول، به كمك آنها بروم تا به اميد خدا بتوانم كمكي بكنم و كاري براي‌شان انجام دهم... شك نكنيد كه من مي‌توانم كمك زيادي به اين تيم‌ها بكنم.
پس چنين توانايي را در خودتان مي‌بينيد؟
تعريف از خود نيست ولي من عصاره 40 سال تجربه در فوتبال هستم. مربيگري، آناليز، گزارشگري و اينكه 40 سال در فوتبال باشيد، كم نيست. اينكه 20، 30 سال بازي‌هاي فوتبال داخلي و خارجي را دنبال كنيد، كم نيست.
پس چطور تا الان تيم نگرفتيد؟
چون يكسري چيزها در فوتبال ما طبيعي نيست. يكسري چيزها روي رابطه است. مربياني كه تيم‌شان را پايين مي‌برند، سال بعد به راحتي تيم مي‌گيرند و باز هم روي كار هستند. چنين جوي در فوتبال طبيعي نيست.
در مورد عملكرد «شفر» در استقلال چه صحبتي داريد؟
سابقه شفر نشان مي‌هد كه او مربي خوبي است. اين درست كه او سن بالايي دارد ولي چون در اين سال‌ها تجربه كسب كرده، مربي باتجربه و سرد و گرم‌چشيده‌اي است. استقلال با شفر سه برد به دست آورده. من فكر مي‌كنم كه استقلال تا آخر فصل نمي‌تواند روي سكو بايستد ولي تا همين جا هم شفر توانسته به استقلال كمك كند.
از شما نخواستند كه براي جام جهاني و گزارش بازي‌ها به روسيه برويد؟ هرچه باشد ديگر نوبت شماست.
بحث نوبت و اين حرف‌ها نيست. 23 سال است كه من در صدا و سيما هستم و اين را مي‌دانم كه بحث نوبت و اينجور سياست‌ها مطرح نيست.
در دوره قبل كه مزدك ميرزايي به جام‌جهاني رفت، ايران گزارشگري در ورزشگاه نداشت.
تقصير مزدك نبود... كشور ميزبان بايد در زمان بازي‌هاي تيم ملي به مزدك يك باكس مي‌دادند تا بازي‌هاي تيم‌ملي را گزارش كند.
راستي در مورد كاري كه جواد خياباني در مورد زلزله‌زده‌ها انجام داد چه صحبتي داريد؟
من در تمام اين مدت با جواد در ارتباط بودم. من از خياباني تقدير مي‌كنم و چون كارش را دوست داشتم در تمام اين مراحل او را حمايت و تعقيب كردم. خياباني هيچ‌وقت از من كمك حضوري نخواست به همين دليل من فقط در كانال تلگرامي «سربازان سرهنگ عليفر» از كار خياباني تقدير و حمايت كردم.
سربازان سرهنگ عليفر؟!
(خنده) بله... دوستان لطف كرده‌اند و اين كانال را تشكيل داده‌اند.
حمايت سرهنگ عليفر و سربازانش از تيم‌ملي مي‌تواند قابل توجه باشد؟
من هميشه عاشق تيم ملي هستم و آن را حمايت مي‌كنم. از مردم هم مي‌خواهم تا از تيم‌ملي حمايت كنند و به بچه‌ها روحيه بدهند... اين بهترين كاري است كه مي‌توان انجام داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی