بازدید 10128

سه ادعای خلاف واقع که سبب شده، کدخدایی تعطیلی بیشتر مجلس را تجویز کند!

بی‌کیفیتی مصوبات مجلس، باعث شده است، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در همایشی در مرکز پژوهش‌های مجلس، پیشنهاد کند تعداد جلسات علنی مجلس کاهش یابد. استاد دانشگاه تهران، ظاهرا مثل برخی، ادعاهای شایعی که درباره پرکاری مجلس در ایران شنیده می‌شود را باور کرده است!
کد خبر: ۷۵۶۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵ 18 December 2017

در حالی که غیرکارشناسی و غیرواقع‌بینانه بودن و دوری از مسائل اصلی کشور، از اصلی‌ انتقادات دلسوزان کشور از مصوبات مجلس شورای اسلامی در سالهای گذشته بوده است، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با اذعان به همه این مشکلات مجلس، راهکاری پیشنهاد کرده که می‌توان از آن این گونه برداشت کرد که آقای سخنگو به عمق مشکلات قوه مقننه واقف نیست.

به گزارش «تابناک»؛ آقای کدخدایی روز دوشنبه 27 آذر ماه در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری اظهار داشته است: «برخی اوقات مصوباتی در شورای نگهبان بررسی می‌شود که هیچ فایده‌ای برای کشور نداشته و تنها زمان مجلس را می گیرد. به عنوان مثال در موضوعات مربوط به سیاست خارجی، مصوبات مجلس اغلب هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و این مصوبات راهکاری عملیاتی ندارند.» و برای حل این مشکل جدی، پیشنهاد کرده که «به جای تولید انبوه قوانین جزئی و تعارض آنها در اجرا، باید به جامعیت قوانین نیز توجه کرد. قطعاً تصویب قوانین جامع با چند جلسه صحن علنی مجلس امکان‌پذیر نیست و این کار نیازمند بررسی‌های بیشتر و اقدامات کارشناسی‌شده قابل قبول است؛ البته بهتر است در این راستا تعداد جلسات علنی مجلس در هفته کاهش پیدا کرده و نمایندگان بیشتر زمان خود را به برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی در تصویب قوانین اختصاص دهند.»

سخنگوی شورای نگهبان برای نشان دادن بی‌کیفیتی مصوبات مجلس شورای اسلامی به قوانین کنگره آمریکا در مورد ایران اشاره و گلایه کرده است، آن چه در مجلس ایران به تصویب می‌رسد، نمی‌تواند واکنش مناسبی به اقدامات قانونگذاران آمریکایی باشد.

هرچند شواهد زیادی انتقاد کدخدایی از بی‌خاصیت بودن اغلب قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی را تأیید می‌کند، ظاهراً ایشان باید سه برداشت خود درباره کار مجلس شورای اسلامی را اصلاح کند. این برداشت‌های اشتباه که البته آن قدر در سالهای گذشته تکرار شده‌اند که حداقل برای تعدادی از نمایندگان مجلس به یک باور تبدیل شده‌اند، از این قرار هستند؛

تعداد جلسات مجلس در ایران زیاد است
مجلس به شکل انبوه قانون تولید می‌کند ولی این قوانین اجرایی نمی‌شوند.
ما در ایران قانون بیش از حد نیاز داریم، مشکل در اجراست.

الف) آیا تعداد روزهای کاری و جلسات مجلس زیاد است؟

برای ابطال ادعای نخست، کافی است، شمار روزهای کاری مجلس شورای اسلامی را با روزهای کاری کنگره آمریکا مقایسه کنیم. آمار نشان می‌دهد، طی چهار سالی که مجلس قبلی یعنی مجلس نهم مشغول به کار بوده است، کلا 425 جلسه مجلس تشکیل شده است؛ به عبارت دیگر، مجلس نهم به طور متوسط در هر سال 106 جلسه داشته است، در حالی که تقویم روزهای کاری کنگره آمریکا نشان می‌دهد که کنگره در سال جاری میلادی، 182 روز کاری خواهد داشت.

کمتر بودن روزهای کاری مجلس شورای اسلامی را با معیارهای دیگری هم می‌توان نشان داد؛ از جمله این که روزهای کاری مجلس در ایران در صورتی که نمایندگان در تعطیلات نباشند، فقط از یکشنبه تا چهارشنبه است، در حالی که هفته کاری نمایندگان کنگره پنج روز است. علاوه بر این، نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک ماه تعطیلات تابستانی دارند، در حالی که کنگره آمریکا چنین تعطیلاتی ندارد. در واقع به غیر از دو هفته آخر سال میلادی که کنگره جلسه ندارد، کنگره در همه هفته‌ها، حداقل دو روز کاری دارد.

ب) آیا مجلس به شکل انبوه قانون تولید می‌کند؟!

در بررسی تابناک که هفته‌های گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقریبا هر شش ماه یک بار یک قانون قابل اعتنا درباره مسائل مختلف کشور نوشته‌اند، به عبارت دیگر در فهرست قوانینی که در هجده ماه نخست کار مجلس دهم به تصویب رسیده است، جدای از لوایحی که دولت به مجلس تقدیم کرده و با تصویب مجلس به قانون تبدیل شده‌اند، تنها سه طرح قابل اعتنای نوشته شده توسط نمایندگان مجلس وجود داشته است. جدای از این، تعدادی در حدود 20 طرح نمایندگان مجلس نیز به قانون تبدیل شده‌اند که نمی‌توان آنها را قابل اعتنا دانست، چون طرح‌های کوتاه نهایتا یک صفحه‌ای بوده‌اند که نمی‌توان آن را قانونگذاری جدی دانست.

تازه از میان همین سه طرح قابل اعتنای مصوب مجلس دهم، یک طرح به مقابله با تحریم‌های آمریکا اختصاص داشته است که به احتمال زیاد در زمره قوانینی است که آقای کدخدایی آن را بی‌خاصیت می‌داند.

در حالی تعداد طرح‌های قابل اعتنای تبدیل شده به قانون در هجده ماه اول کار مجلس دهم عدد سه را نشان می‌دهد که جالب است بدانید بررسی مؤسسه پیو نشان می‌دهد، کنگره فعلی آمریکا تنها در هفت ماهه نخست سال 2017، به عدد 46 مصوبه قابل اعتنا رسیده است. با کمی حساب و کتاب می‌توان به این نتیجه رسید که تعداد مصوبات قابل اعتنای آمریکایی‌ها، تقریبا سی تا چهل برابر طرح‌های قابل اعتنای تبدیل به قانون شده مجلس ماست!


ج) آیا ما قانون‌های تصویب شده زیادی داریم؟

وجود انبوهی از قوانین تصویب شده که اجرا نمی‌شوند، یکی دیگر از ادعا‌های خلاف واقعی است که مدام درباره فرایند قانونگذاری در ایران تکرار می‌شود.

فرض کنید ما آمار بند قبلی درباره مقایسه سرعت تصویب قوانین قابل اعتنا در مجلس ایران و کنگره آمریکا را نادیده بگیریم و چشم خود را بر این واقعیت ببندیم که حجم طرح‌های پیشنهاد شده در کنگره آمریکا علیه اقتصاد ایران از مجموع طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس برای اقتصاد خودمان بیشتر است؛ با این حال، مرور فهرست مصوبات کنگره نشان می‌دهد که قانون‌گذاری در ایران تا چه حد از مسائل روز عقب مانده است.

واقعیت این است که کنگره آمریکا هفتگی و ماهانه در حال تصویب قوانینی است که واقعا نمی‌دانیم مجلس شورای اسلامی چند سال و یا چند دهه دیگر توانایی ذهنی و کارشناسی ورود به آنها را خواهد داشت.

قانون حمایت از خلاقیت در تحقیقات هواشناسی، قانون تقویت توان دولت در مقابله با جرایم سایبری، قانون ارتقای کارآفرینی زنان، قانون برقراری عدالت در دسترسی به تحقیقات مربوط به سرمایه‌گذاری و قانون حمایت از سالمندان از جمله مصوبات کنگره آمریکا از ابتدای سال جاری تاکنون است که تا زمانی که مجلس ما احساس کند، قانون‌گذاری در این حوزه‌ها ضروری است، سالها و شاید دهه‌ها خواهد گذشت!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۰
بیشتر بخاطر اینه مردم از فسادهایی که باخبرن رسما باخبر نشوند
تابناک جان شما جدی نگیر بالاخره شورای نگهبان باید یه واکنشی به جمله معردف و به حق اقای صادقی نشون میداد
باید به ایشون گفت با انکار شما مشکلی حل نمیشود :خود شکن ایینه شگستن خطاست
تازه اگر سخنان ایشان حقیقت داشته باشه و ما یه مجلس ناکارامد داشته باشیم باز متهم اصلی شورای نگهبان است که با رد صلاحیت افراد کارامد زمینه رو برای ورود افراد بیصلاحیت فراهم میکند کافیست مقایسه ای بین ادوار اول محلس و دوره های اخیر داشته باشبد
آفرین هرچند طوری در خلاصه مطرح کردید انگار باید از جلسات علنی کم کردن و به جلسات غیرعلنی افزود!
اتفاقا نظر به جایی هست
کلا اگر مجلس و مراکز دیگر را تعطیل کنید حداقل یک فایده داره و اونم این هست که کمتر اختلاس و فساد می شود
مجلس محل مناسبی برای تولید ژن های خوب و برتر است
اخه نماینده ای که رشته تخصصی اش ادبیات ویا الهیات و..است چطور میتواند قانونی ولا یحه ای پیشنهاد بدهد که دردی ازاین جامعه رو حل کنه وکار نمایندگان هم الان بیشتر شده زد وبند وبستن بارشون بعد نمایندگی.نمایندگان ما بیشتر ازاینکه نماینده ملت وقانون باشند درکار قوه مجریه دخالت میکنن واستانداران ووزرا هم بعلت زد وبندی که بینشون برقراره تسلیم نمایندگان هستن ونتیجه اون هم درراس قرار گرفتن مدیر کل های بی لیاقتی است که غیر از نماینده به هیچ کس جوابگو نبوده وفقط خواسته های حزبی نمایندگان رو پیگیری می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
ای کاش خواسته ها ، خواسته حزبی بود. متأسفانه همه اش شخصیه.
جناب تابناک ... با عذز خواهی از اینکه تو را ترک میکنم و دیگر به اخبار در پیتی و تحلیهای آبکی تو اعتماد ندارم
از روزهای اوج فاصله گرفته ای تابناک جون .. آنقدر تحلیلهای آبکی مینویسی که اآدم تعجب میکند از تو
تحلیلهای پوسیده و پیشنهادای مسخره تو برای اینکه هم به نعل و هم به میخ بزنی حرص آدم را در می آورد ...
بدروووووود
چون اغلب اینا نمایندگان ما نیستن، یه سری آدم های دست چندم هستن که فقط فکز منفعت هستن اگر هم نباشن توانایی و هوش تصویب قوانین مدون رو ندارن
اگر دستمزد سناتورها را با توجه به عملکردسان با دستمزد مجلسیان مان مقایسه کنید می بینید که ما به مجلسیانمان حقوق بالاتری پرداخت میکنیم.
بعضی از حرفهای آقای کدخدایی درست است مثلا وقتی مجالس آمریکا قوانینی درجهت تحریم ایران تصویب میکنند بدلیل نفوذ دلار و وابسته بودن کمپانیهای بزرگ دنیا موثراست ولی در پاتک نمایندگان مجلس منتخب شورای نگهبان قوانینی بلا اثر واز سر عوامفریبی تصویب میکنند که ضربی به جدار میباشند این خاکیست که نظارت استصوابی بر سرملت ریخته لُومُوا أَنْفُسَكُمْ
مشكل شوراي نگهبان نيست واقعاً خودتلن قضاوت كنيد چه كسي بهتر ازاين نمايندهاي فعلي قبلي آمده اند ثبت نام كرده اند وشوراي نگهبان ردكرده همه سروته يك قماشند چون همه فكر ثروت اندوزيند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
مگه ما خبر داریم ثبت نام کنندگان اولیه چه کسانی هستند
احتمالاً مجلس ایران خیلی بیشتر از کنگره آمریکا پر از دکتر(!) و پروفسور(!!) است ولی واقعاً توان و سواد انجام کار اصلی شان که مقننه است را ندارند. نماد شعور نمایندگان مجلس همان عضو محترم بود که اخیرا تفاوت شورای عالی امنیت ملی ایران و شورای امنیت سازمان ملل را نمیدانست. افتخارشان یک سخنرانی تکراری با صدای بلند است و در روستاهایشان برای اشاعه چنین باد هوا بنر سپاس نصب می کنند.
مجلس مردمی باید قوانینی تصویب کند که به درد مردم بخورد و عدالت در آن رعایت شود ولی قوانین زیادی نوشته شده که به ضرر مردم است و عدالت در آن رعایت نشده و به فکر سر کیسه کردن مردم است چند نمونه :
ثبت سند خودرو در محضر - مالیات ارزش افزوده بر کل مبلغ طلای خریداری شده - اضافه کردن چند بند بیخود به قبوض آب ، برق ، تلفن و گاز برای گران کردن آن
مجلسیان محترم توجه فرمایند اگر بیشتر از قیمت تمام شده خدمات از مردم بگیرند دزدی محسوب شده و در روز جزا مجازات خواهد داشت.
پس تقاضا دارم قوانین بیخودی بررسی و تعدیل شوند.
وضعیت کشور نتیجه کار نمایندگان و قوانینی که نمایندگان تصویب کردن .
در گزارش شما چند جا ابهام وجود داره که من فکر می کنم به عمد نادیده گرفته شدن. اول اینکه کنگره امریکا رو با روز های کاریش سنجدید و مجلس ایران رو با جلسات. واضح هست که کنگره در همه ی روزهای کاری جلسه نداره پس 182 روز کاری کنگره لزوما مساوی 182 جلسه نیست.
مورد دوم اینکه قانون پیشنهادی دولت به مجلس "لایحه" و قوانینی که توسط نماینده ها نوشته میشه رو "طرح" می نامند. اما در کنگره امریکا تفاوتی بین این دو وجود نداره و همگی لایحه خونده میشن. پس لوایح تصویب شده کنگره همگی توسط نمایندهگان اونها نوشته نشده.
سوم اینکه تعداد اعضای کنگره حدود 200 نفر بیش از مجلس هست و کمیسیون های کنگره واقعن بر روی موضوعات مربوط به خودشون کار پژوهشی انجام میدن و منتظر ارایه قانون توسط دولت نیستن تا بر روی اونها ماه ها چونه بزنن. این موضوع باعث میشه قوانین مثبت تر و عملی تری طرح بشه.
نمایندگان مجلس ما را کسانی تشکیل می دهند که وابسته به جناحهای سیاسی باشند تنها چیزی که در مجلس ما بدان توجه نمی شود تخصص است . شورای نگهبان متاسفانه فقط به چند پارامتر انقلابی بودن ، وابسته به فلان جناح بودن ، التزام عملی به اسلام و... داشتن را کافی می داند. آیابررسی صلاحیت تخصصی بعهده شورای نگهبان نیست ؟ آیا به کارگماردن افراد متخصص جزء قانون اساسی ما نیست ؟ اگر نیست پس باید شورای نگهبان دیگری برای بررسی و تشخیص وشناسایی متخصیصن به تعداد کمیسونهای مجلس شورای اسلامی به مردم معرفی نماید . یعنی باید به تعداد افرادی که در کمیسونهای مجلس متخصص نیاز داریم وارد مجلس کنیم نه از هرکس که خوشم آمد .
اولا تشکر از گزارش مستند و تجریه و تحلیل کارشناسانه ای که جهت آگاهی افکار عمومی ارائه نمودید
دوما جناب کدخدایی هم به نوعی از ابواب ابوالمشاغل محسوب هستند مثل حقوق دان شورای نگهبان، سخنگوی شورای نگهبان، رئیس مرکز پژوهشی خودش ، استادی دانشگاه و درگیر بودن با پایان نامه های متعدد، ریاست دفتر رئیس مجلس خبرگان که انشاالله هیچ مغایرتی با قوانین چند شغله بودن ندارد و حضور و عضویت کم و بیش مهم جاهای دیگر و سفر به استانهای مختلف جهت ارائه طریق
حالا این بنده خدا وقت از کجا قرض کند جهت اینکه هفته ای چند روز را به بررسی مصوبات مجلس بپردازد!
پیش نهاد: پیشنهاد می شود آقای کدخدایی به جای تعطیلی جلسات مجلس که لازمه قانون گذاری برای کشور هست، یا از عضویت در شورای نگهبان استعفاء کنند یا بار مشغله های خود را کم کنتد
اینم از مجلسمون
مشکل واقعا کجاست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی