بازدید 13892
نمایندگان مجلس در گفت وگو با «تابناک» مطرح کردند؛

چون امکان رشوه گرفتن وام پنج میلیونی کم است، داده نمی شود/فساد شبکه درون بانکی و رشوه، دلیل پرداخت وام های کلان است

هنگامی که از نمایندگان مجلس پرسیده می شود، چرا به رغم فسادهای بسیاری که در پرداخت تسهیلات کلان به برخی از افراد در بانک ها وجود دارد، بانک ها همچنان علاقه مند به پرداخت وام های کلان هستند، پاسخ های جالبی از آنها می شنویم که جای تأمل بسیار دارد.
کد خبر: ۷۵۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ 22 December 2017

افرادی که به دنبال وام خرد هستند، کسی را ندارند که ضامن آنها شوند/فساد شبکه درون بانکی و رشوه، دلیل پرداخت وام های کلان است استفاده از تسهیلات و منابع در اختیار نظام بانکی کشور، رویکردی است که برای رفع مشکل تأمین نقدینگی تولید‌کنندگان و بنگاه‌های صنعتی بزرگ در مقیاس بالاتر و رفع مشکلات متقاضیان در قالب تسهیلات خرد در برنامه‌های توسعه، هدف‌گذاری شده است.

به گزارش «تابناک»؛ به ‌رغم این تکالیف، هنوز هم نه ‌تنها پرداخت تسهیلات کلان به بنگاه‌های تولیدی مشکل دارد، بلکه وعده‌های مطرح برای پرداخت تسهیلات خرد به متقاضیان نیز محقق نشده و متقاضیان دریافت این گونه تسهیلات، قوانین دست ‌‌و پاگیر و عدم تمایل نظام بانکی را از جمله موانع برخورداری از این تسهیلات می‌دانند. این در حالی است که پرداخت تسهیلات برای خرید مسکن، کار‌آفرینی و... از جمله تکالیفی است که بر عهده نظام بانکی کشور است.

به گفته معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تنها ۱۲درصد خانواده‌های ایرانی از وام و تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند و دسترسی دهک‌های ثروتمند جامعه به این تسهیلات سه برابر دهک‌های پایین است که البته این موضوع در مجلس شورای اسلامی نیز با واکنش هایی همراه شده است.

اما با همه اینها، هنگامی که از نمایندگان مجلس پرسیده می شود، چرا به رغم فسادهای زیادی که در پرداخت تسهیلات کلان به برخی از افراد در بانک ها وجود دارد، بانکها همچنان علاقه مند به پرداخت وام های کلان هستند، پاسخ های جالبی از آنها می شنویم که جای تأمل بسیار دارد.

محمد قسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در این باره می گوید: بانک ها همیشه ترجیح می دهند با چند مشتری کله گنده طرف باشند تا با چهار هزار مشتری کم درآمد که بنیه اختصاصی خاصی هم ندارند؛ بنابراین، اولویت بانک ها این است که با تعداد کمتر ولی با مبالغ درشت تر طرف بشوند؛ پس بخشی از دلایل این اتفاق این است و بخش دیگر آن هم مربوط به ضوابط موجود در بانک هاست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پرداخت وام ها در بانک ضابطه مند نیست و نقش سلیقه ای مدیران بانک ها در پرداخت تسهیلات تقریبا صد در صدی است و مدیر بانک می تواند به کسی که استحقاق وام ندارد، وام پرداخت کند و به کسی که استحقاق دارد، به هر بهانه ای وام ندهد. این سلیقه ای بودن پرداخت تسهیلات، باعث شده تا بانک ها به این صورت عمل کنند و عده ای بتوانند وام های میلیاردی دریافت کنند و عده ای هم نتوانند حتی 5 میلیون تومان وام بگیرند؛ موضوع بعدی هم وجود فساد بانکی در شبکه بانکی کشور است.

این نماینده مجلس افزود: کسی که 5 میلیون تومان وام می خواهد؛ برای این مبلغ امکان سوءاستفاده وجود ندارد و نمی توان بابت آن رشوه به کسی داد؛ اما کسی که 50 میلیارد تومان وام می گیرد، ممکن است بتواند وارد فساد شبکه بانکی شود و مبلغی را هم به افرادی بدهد و به هیچ جایی هم برنخورد؛ بنابراین، گرایش به سمتی است که وام های کلان داده شود، چون از قبل وام های کلان است که به بقیه هم چیزی می رسد، ولی در وام های خرد، هیچ بهره ای به مفسدان بانکی نمی رسد و به نظر من هم اصل موضوع همین است و دلیل اینکه وام های کلان راحت تر داده می شود، وجود فساد در این شبکه است.

همچنین رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص این موضوع اظهار داشت: تسهیلاتی که داده می شود، غالبا از منابع داخلی بانک ها پرداخت می شود. بیشتر بانک های ما هم خصوصی هستند، بنابراین، باید تضمین اساسی برای بازپس گیری تسهیلات پرداخت شده داشته باشند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنابراین در بخش افراد کم درآمد و کسانی که پشتوانه مالی آنچنانی ندارند، در بحث تضامین می مانند و نمی توانند وام دریافت کنند، اغلب این افرادی که به دنبال وام 5 میلیونی و وام خرد هستند، حتی کسی را ندارند که ضامن آنها شوند. این افراد هیچ پشتوانه ای هم ندارند که به ضمانت بگذارند؛ بنابراین، در بخش دریافت تسهیلات مشکل پیدا می کنند و نمی توانند وام بگیرند. از سوی دیگر، بانک ها کلا علاقه دارند، وام های کلان به افراد بدهند و به جای طرف شدن با چندین مشتری، با چند مشتری کار خود را انجام دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴۳
جناب نماینده محترم

شما و بیشتر عزیزان نماینده و مدیران مربوطه فقط دارید مشکلات عنوان میکنید و بر میشمارید ...!!!! اینها را همه میدانیم
چه راهکاری عملیاتی دارید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

راهکار عملیاتی نه کاغذی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
خب واسه همین هم رفتن نماینده شدن. اگر قرار بود کار پر زحمت انجام بدهند که دیگر سر زمین پدری که کار بود براشون.
کافر همه را به کیش خود پندارد اگر هم به فرض محال اینطور باشد قانونگذاری و نظارت ضعیف شما نماینده است ،پس اصلاح را از خوتان شروع کنید.
تابناک جان
جو سازی نکن! خودم دیروز رفتم بانک و ظرف ده دقیقه ده میلیون وامی را که میخواستن بهم دادن. تازه نسکافه هم دادن و کلی عزت و احترام گذاشتن. رییس بانک هم دومیلیون بیشتر داد که مبادا کمتر از ده میلیون به حسابم واریز بشه. اون دو میلیون را تو حسابم سپرده کردن که سود 26 درصد نصیبم بشه.
تازه برای ضمانت وام ضامن هم نخواستن و سند ماشینم را که پیکان مدل 64 هست قبول کردن.
از خواب که پریدم دیدم ساختمان داره میلرزه و تا صبح تو کوچه قدم زدم و جامه دریدم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
احسنت
اصلا کارمند و رئیس بانک یک جور برخورد میکنند و سلیقه ای عمل میکنند که انگار از جیب شون میخوان وام بدن
یا وام صفر درصده
ما در ایران چند سالی است که دیگه چیزی به نام رشوه نداریم رشوه را زمانی طرف می دهد که بخواهد یک کار غیر قانونی انجام بدهد و با طیب خاطر می دهد چیزی که الان ما در ایران می بینیم به ان باج می گوینذ نه رشوه.چون طرف یک کار کاملا قانونی را میخواهد انجام بدهد تا مبالغی را انجام ندهد ان کار انجام نمی شوذ در واقع سر گردنه گیری در ادارات ایران راه افتاده است باج گرفتن
هر کسی به اندازه موقعیتش رشوه میگیره برای 5 تا 10 تومن هم رشوه میگیرن گنده ترا وام کلان میدن ده تا 20 درصد کل وام را رشوه میگیرن و وقتی کسی پیگیری نمیکنه و برخوردی نمیشه یعنی همه با هم شریکن
جالبه. اینا رو که همه میدونن. پس شما اقایون با حقوق و مزایای انچنانی تو مجلس چه کاری انجام میدین. اگه نمیتونید به خود مردم بگین بلدن چجوری کارا رو ورست کنن.
#اتش به اختیار
آقايون كلاهشون رو بالاتر بذارن
يه تكوني به خودشون بدن ببينن دنيا چطور تا حلقوم افراد فاسد مي ره وهم ازشون ماليات مي گيره هم حساب وكتابشون رو شفاف مي كنه هم راه تجارت وكسب درآمد رو تسهيل مي كنه هم در مواقع بي كاري ازشون حمايت مي كنه مي شه ياد گرفت ولي براشون اجراي اين حد از شفافيت به صرفه نيست چطور مي شه كه يك مدير كل در سطوح مياني ظرف چند سال ناگهان زندگيش زير و رو مي شه
نمايندها چرا به دنبال فشار براي دستگيري بدهكاران بزرگنيستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
چون اگر من بگم چرا ، تابناک سانسور می کنه .
كيست كه ندونه كه هيچرييس ومدير بانكي در شهرها بدون نظر نماينده انتخاب نميشه
هر موقع تونستید مثل استرالیا، که یه کارگر ساده میتونه با حقوق ساعت ۱۸ دلار و ۵۰ ساعت کار در هفته تمام نیاز های اولیه اش رو برطرف کنه سیستم مالی پیاده کنید......
هر موقع تونستید مثل آمریکا و اروپا کسی رو که اختلاس کرده به حبس ابد محکوم کنید......
هر موقع تونستید برای عموم مردم خدمات درمانی و تفریحی و آموزشی یکسان فراهم کنید.....
اونموقع میتونید از وجود فساد تعجب کنید
فیلتر نکن برادر من بذار حرفمون رو بزنیم
مدینه فاضله ای ساختیم.افرین برما .من از اول تیر دو برار اقدام کردم برای وام 10 ملیونی خرید کالا هر سری بخاطر یک مسله کوچک و البته نامه های که از شانس من از بالا تشریف اورد من تا استانه وام رفتم ولی بهم ندادن.امیدوارم یک روز شما را هم ببینیم که گرفتار یک وام هستین.مدینه فاضله ای ساختیم.افرین برما .دنیا بالا و پائین داره.می سپارمتون بخدا ......
برخی نماینده مردم نیستن، چون اگه نماینده مردم باشی کاری بیشتر از اینها باید انجام بشه... نه اینکه چیزی رو که مردم سالهاست دارن فریاد میزنن رو به عنوان کشفیات خودشون بگن ... راه حل؟ پیشنهاد؟ راه کار برای عدم تکرار؟
-هیچ
چین رییس ستاد ارتشش را چند وقت پیش به جرم گرفتن یه رشوه خیلی کوچیک اعدام کرد نه مصلحت نظامش بهم خورد نه دشمنان سو استفاده کردند و نه پایه های نظام کمونیستیش سست شد
از همین کمونیستای خدانشناس که میگید بهشون که میتونید یاد بگیرید انگار اوناخدا رو بهتر میشناسن
خيلي مشكل است كه باور كنيم مسولان قادر به حل معظل فساد اقتصادي نيستند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
معظل !!! شما را که نمیشود حل کرد . ولی این معضل را می شود حل کرد .
یکی از این بساز و بفروش ها دوستم بود دیدم دو تا فهرست داره یکی فهرست هزینه های انجام شده برای ساختمان و دومی فهرست رشوه هایی که به اداره آب - برق - شهرداری - مهندس ناظر - اداره ثبت و ... داده بود رو نوشته بود گفتم اداره ثبت برای چی رشوه دادی گفت طرف مدارک رو گرفت انداخت تو کشو و گفت اگه زود میخوای سند صادر بشه برای هر واحد یک میلیون میدی اگر هم عجله نداری طبق روال سه ماه دیگه سندها حاضر میشه دوست ما هم بخاطر اینکه به سندها نیاز داشت برای هر واحد یک میلیون پرداخت کرده بود یعنی فقط برای تعجیل در کارها باید کلی رشوه بدی مثلا اداره برق اگر رشوه ندی نصب کنتور برق ساختمان نوساز کلی زمانبر است ولیکن با رشوه سه روزه برات نصب می کنند . پایان کار شهرداری که همه میدونند چی جوری پیش میره - مهندس برای ثبت متراژ خانه های نوساز میاد پول میگره متراژ رو از مقدام واقعی بیشتر میزنه خلاصه از صفر تا صد خانه سازی همه اش باید رشوه بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
ولی سند من در اردبیل بدون پرداخت هرگونه رشوه در عرض سه روز صادر شد.بهتره یک طرفه به قاضی نرویم من سال گذشته یک باب خانه خریدم وچند سال پیش هم یک خانه ساختم ولی حتی یک ریال از من وجهی اضافی درخواست نکردند.
آخ نگو برادر همه می دانند که فقط افراد خاص می تونن وام بگیرند . پارسال معرفی شدم برای 4 ملیون وام تعمیرات روستایی به پست بانک بخدا بعد از هشت ماه و رفت آمد 120کلیومتری با شهر خراب شده مان آخر سر مجبور شدم انصراف بدم .اینقدر ایراد گرفتن که نگو بر وضامن کارمند بیار رفتم برو قسط معوق پرداخت بکن کردم حالا صبر بکن ...بخدا لنز دروبین 2500 دادم ب یک ملیون باز هم کارم درست نشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
خب خودتان فرمودید که برو قسط معوق پرداخت کن ...پس معلومه مشتری خوشحساب نیستید.من هم بودم براتون وام پرداخت نمیکردم ...قبل از پرداخت بانک تمام بانکها استعلام میگیرند وقتی چک برگشتی ویا اقساط معوقه داشتی ویا توان پرداخت وام را نداشتید بانکها وام را پرداخت نمی کنند
سلام.به امیرکبیر گفتند چرا در سیستم تو فساد کم شد گفت چون خودم دزد نبودم.اگه حساب ودارایی های همه افراد توسط سیستم دارایی و مالیات کنترل بشه و منشاء مال و درآمد شفاف باشه از رییس جمهور گرفته تا شهروند ساده آنوقت رشوه. و ....... ریشه کن میشه.مثل همین بی دین های هلندی و دانمارکی وغیره.
میخواستم.بگم کنترل حساب بانکی و دارایی یک کارمند گمرک سرک کشیدن به زندگی خصوصی مردم نیست.گمرک قاچاق وسیعی را وارد کشور میکنه.کمر تولید داخلی شکسته.زنان کارگران به فساد دارند کشیده می شوند.چرا فریاد رسوایی زنان و دختران رانمی شنوید؟ر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
70 میلیون با آرامش و در کنار هم و با امنیت کامل جیب هم را می زنیم انهایی که دم از رشوه و غیره حرف می زنند یا کمتر بهشان رسیده و یا فرار رو به جلو می کنند والسلام
همه دوست دارند وام که گرفتند پس ندهند . فرقی بین فقیر و غنی هم وجود ندارد .
کسی در ایران باور نمیکند که مسئولین توانایی برخورد با شبکه فساد بانکی را ندارند. فقط یک گزینه باقی میماند آنهم نخواستن است.
متاسفانه در مملکت ما مسئولین دانش و علم مملکت داری را بلد نیستند و برای رفع تکلیف و اینکه سخنی گفته باشند و مردم نگویند فلانی لال است همیشه تقصیر را گردن دیگری می اندازند اگر راست می گویید یک راهکار قابل اجرا ارائه دهید.
به خدا قسم روزی یک آپارتمان در یکی از محله های مرکز برای خرید دیدم و با صاحبش که مسئول وام در یکی از بانکهاست زیاد صحبت کردم. او کعه در اون زمان که هفت سال قبل است باید حقوقی معادل دو میلیون تا سه میلیون در ماه داشته باشد بر سر مبلغ فسخ برای آپارتمان ۱۶۰ تومانی مبلغ ۶۰ تومان فسخ کرد گذاشت و من قبول نکردم او که ناراحت شده بود گفت که شماها پول ندیدین. بلی در همون زمان در قیطریه یک آپارتمان ۴۰۰ میلیونی خرید در حالی که حقوق او به هیچ وجه جواب چنین چیزی را نمی داد. بلی حرف این نماینده درست است و ننه من هم که کم سواد است به خوبی می داند. مساله این است که باید قانونی برای اعدام رشوه گیرنده و رشوه دهنده باشد که نیست.
آقای نماینده مجلس محترم من خودم کارمند بانک ملی اراک هستم چرا مغلطه می کنید اولا بروید آمار وامهای پرداختی خرد را بررسی کنید که چه تعداد دوما بطور نامحسوس و رندمی تعدادی را انتخاب کنید و بررسی کنید که رشوه ای پرداخت شده یا نه و سوما آمار 12% کاملا اشتباه است چهارما کسانی که زمان انتخابات چلو کباب و هدیه پخش می کند و میلیاری خرج می کند صلاحیت صحبت از بحث رشوه را ندارد شما مگر مردم را چه فرض کردید.
من سالها در همین شبکه بانکی کشور خدمت کردم و بازنشسته شدم ذکر نکاتی را بر خود واجب دیده ام و بعرض میرسانم:
1_نماینده محترمی که بدون کوچکترین اطلاعاتی سیستم بانکی را مقصر و رشوه خوار معرفی می کند ،حتی برای یک درصد از پرسنل این سازمانهای مالی و پولی استثنا قائل نشده و همگی را به یک چوب رانده اند وگویا هرگز گذارش به سایر سازمانها نیفتاده تا معنای واقعی رشوه را درک نماید.

2_من بصراحت و اطمینان خاطر عرض می کنم اکثر وامهای کلان و بذون پشتوانه که بعدا دچار مشکل میشود با سفارشات و دستورات«شفاهی» مرکزنشینان و بعضا همین نمایندگان محترم پرداخت می گردد و مدیران مناطق بانکها برای حفظ جایگاه و پست سازمانی چاره ای جز گردن نهادن به این سفارشات(تحکمات) ندارند.

3_تهمت زدن و افترا بستن در سیستم اخلاقی ما ریشه ای بسیار قدیمی دارد.تمامی افراد ضعیف با اتهام بستن به دیگران و تشریح نواقص و معایب یک سیستم نقش یک کارشناس خبره را ایفا می کنند ولی هرگز توانایی ارائه راه حل و برطرف نمودن معایب را ندارند. کاش عزیزان نماینده با شجاعت مثال زدنیشان یکی از سازمانهایی را که با تصویب قوانین و نظارت پارلمانی از معایب مبری کرده اند اعلام می نمودند تا دهان یاوه گویانی چون اینجانب بسته شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
دقیقاً
آقای قصیم چقدر سطحی نگر هستی مثلآ شما نماینده هستی یا مغلطه گر.وقتی یک شرکت یا یک پروژه درخواست وام کلان دارد یعنی یک تیم کارشناسی و مدیریتی روی آن درخواست کار می کنند و ضمانت آن هم معمولا وثایق ملکی است که مسیولیت را از وام دهنده بعد از عدم پرداخت کاهش میدهد یعنی وام گیرنده مالی را در رهن بانک قرار میدهد در حالیکه اکثر وام گیرندگان وامهای خرد بعلت احتیاج مالی و بدهی به افراد در خواست وام دارند که در باز پرداخت دچار مشکل میشوند و خود و ضامن را گرفتار میکنند زیرا آنها حقشان ادا نمیشود چون در سال86چهل وپنج هزار تومان یارانه میگرفتند حالا بعد از10سال همان مبلغ را میگیرند این افزایش پرداخت ارزاق عمومی و کالا برای آنها جبران نمی شود به خاطر همین اضافه پرداخت لنگ وام میشوند وگرنه اگر حقشان ادا می شد چه احتیاجی به وام داشتند آقای نماینده در یک مملکت باید فقط باید در جهت تولید و توسعه وام داد نه به افراد با درآمد پایین که بیشتر گرفتار می شوند
کسی نیست جلوشونو بگیره
این بود انقلاب؟
تابناک جان سال گذشته خانه خریدم بیست میلیون هم کم داشتم رفتم پیش یکی از مدیران بانکی ،مشکلم را گفتم وقتی حسابم را بررسی کرد گفت که مشکلی نیست ضامن بیار پرداخت کنم اون بنده خدا مدیر بانک را که اصلن نمی شناختم در عرض ده روز بیست میلیون تومان را پرداخت وگفت که ما با پرداخت وام به کسانی که خوش حساب هستند مشکلی نداریم ومشکل ما با کسانی است که وام براشون می دهیم ودر دریافت مشکل داریم ..تابناک جان من خودم ضامن دونفر شدم آخرش هم به علت عدم پرداخت وام گیرنده مجبور شدم خودم تسویه حساب کنم .یعنی از حقوق حقیر کسر شد ..لطفاًیک طرفه قضاوت نکنید..بیشتر مشتریان بانکهای خرده وامها بعد از اینک وام را دریافت می کنند دیگه پرداخت را فروش می کنند
هرکس غیرمنتظره ازنظرمالى جهش یافت بایدشک نمود
چطور ما میتوانیم برای اسرائیل هر روز شاخ و شانه بکشیم، عربستان را از دست خود عاصی کنیم، اروپا را تهدید کنیم که برد موشکهایمان را بالا میبریم،و ... ولی نتوانیم با فساد مالی شبکه بانکی و سایر دستگاههای حکومتی مبارزه کنیم؟ واقعا هنوز فرد ساده لوحی پیدا میشود که باور کند ما نمیتوانیم؟ یک خواستن و اراده واقعی میخواهد که وجود ندارد
شما که کارت نظارت است چرا اجازه میدین وامهای کلان پرداخت شود بعدش هم شما چقد دیر می فهمید .
ر موقع تونستید مثل استرالیا، که یه کارگر ساده میتونه با حقوق ساعت ۱۸ دلار و ۵۰ ساعت کار در هفته تمام نیاز های اولیه اش رو برطرف کنه سیستم مالی پیاده کنید......
هر موقع تونستید مثل آمریکا و اروپا کسی رو که اختلاس کرده به حبس ابد محکوم کنید......
هر موقع تونستید برای عموم مردم خدمات درمانی و تفریحی و آموزشی یکسان فراهم کنید.....
اونموقع میتونید از وجود فساد تعجب کنید
سلام
ايشان مي گويند از دادن وام پنج ميليوني نمي رشوه گرفت و به خاطر همين وام كلان مي دهند
1- وام كلان توسط مديران بالا و يا در سطح بالا و طرح در كميته هاي معاملات كه متشكل از تيمي مي باشد پرداخت مي شود . پس همه شبكه بانكي يا مديران و كاركنان شعب درگير آن نيستند.
پس اين ادعاي ايشان بر فرض محال اگر درست هم باشد نمي شود به كل شبكه بانكي تعميم داد و در سطحي است كه توسط و يا با فشار خود آقايان به مسند رسيده اند كه خود كرده را تدبير نيست .
2- دريافت كنندگان وامهاي كلان با توصيه و فشار خود آقايان و امثال خودشان موفق به دريافت چنين تسهيلاتي مي شوند كه در يك نگاه فلسفي انسان راحت به دريافت كندكان احتمالي رشوه مي رسد
3- مجلس جايي است كه مي توان جلوي هر ناهنجاري را گرفت و يا روند اشتباه را اصلاح كرد كار درست را از خودتان شروع كنيد و به جامعه تهمت بي روا نزنيد
4- فبح فساد متاسفانه در جامعه ما شكسته شده تا جايي كه چشم بسته حرف شما آقاي نماينده را بايد قبول كرد چون اراده اي براي برخورد با آن ديده نمي شود
حضرت علي ( ص ) حاكمي كه دست درازي به بيت المال مي كرد دستور مي داد در جماز جمعه و در حضور مردم حد درخور آن جرم بر آن حاكم جاري كنند و او را از مسند قدرت خلع مي كرد . اما امروز گفته مي شود ابروي مجرم كه فردي مسلمان و مومن است را برد !!!
خداوند همه ما را عاقبت به خير كند انشاء ا...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها