بازدید 2790

۱۶ میلیارد اعتبار تامین کتب کودک

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ۹۷ در ۷ عرصه و سازمان برای توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌ها اعتبار در نظر گرفته، رقم آن را حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
کد خبر: ۷۵۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 23 December 2017

 

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بودجه کتاب و کتابخانه‌ها در لایحه سال 97، گفت: در 7 عرصه و سازمان برای توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌ها اعتبار در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اولین نهاد بنیان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است که در آن، بخشی در رابطه با حمایت از کتاب های حوزه دفاع مقدس وجود دارد و 6 میلیارد تومان برای این نهاد اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به دستگاه‌های مهم دیگر که بخشی از بودجه کتاب در سال 97 را به خود اختصاص دادند، اظهار کرد: برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران حدود 103 میلیارد تومان بودجه برآورد شده و این اعتبار برای انتشار کتاب و اسناد به کار گرفته می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه دانشگاه‌ها سومین نهادی هستند که در بودجه کتاب سال 97 سهیمند، ادامه داد: هر دانشگاه اعتبار اندکی در حوزه کتاب دارند.

سیاوشی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلی‌ترین متولی حوزه کتاب است و بیش‌ترین هزینه‌ در این سازمان صرف کمک به عرصه کتاب می‌شود؛ بنابراین برای حمایت از نشر کتاب و مطبوعات 245 میلیارد تومان اعتبار برای این سازمان در نظر گرفته شده است که از این مقدار 125 میلیارد تومان صرف ترویج نشر و کتابخوانی می‌شود و باقی برای ارتقای آن قانون مطبوعات است.

وی با اشاره به بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تاکید کرد: در این سازمان برنامه‌ای جهت توسعه زیرساخت‌ها و کمک به ایجاد و توسعه کتابخانه‌ها اجرا می‌شود و اعتباری حدود 1 میلیارد تومان برای آن برآورد شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی اعتباری حدود 157 میلیارد تومان جهت عملی کردن برنامه‌های توسعه و ترویج کتابخوانی و گسترش و به‌سازی کتابخانه‌ها دریافت می‌کند؛ سهم بخش عمرانی در این نهاد بسیار کم و ناچیز است حتی این سازمان توانایی تکمیل پروژه‌های نیمه تمامی که تا 70 درصد پیش کرده‌اند را نیز ندارند.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر چه کتابخانه‌های عمومی محلی برای کتابخوانی است اما مقر فرهنگی مناسبی در شهرهای کوچک است؛ بسیاری از شهرهای کشور فاقد کتابخانه عمومی هستند.

سیاوشی با اشاره به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیان کرد: این سازمان برای تحقق برنامه توسعه و تامین و تجلیل از کتاب‌های کودکان و نوجوانان 16 میلیارد تومان اختصاص داده است؛ هم‌چنین برای چاپ اولین کتاب‌ها در این زمینه 11 میلیارد تومان برآورد شده است.

سیاوشی با بیان اینکه در بودجه سال 97 بخش قابل توجهی برای نشر کتاب در نظر گرفته شده است، افزود: نکته مهم در این زمینه کیفیت کتاب، قیمت آن و در دسترس بودن این منبع مهم فرهنگی است؛ اعتباراتی که در بودجه سال آینده برای مبحث کتاب در نظر گرفته شده است می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای جامعه باشد اما باید نحوه هزینه‌کرد اعتبارات در این سازمان‌ها بررسی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر