آنچه اکنون توسط مقامات و رسانه‌ها گفته می‌شود، نسخه‌های بعد از بروز حادثه است، ولی سوابق قابل توجهی نیز در خصوص پیش‌بینی این حوادث وجود دارد. از افرادی که پیش‌بینی‌های آنها کلی‌تر است تا اساتید دانشگاهی که نه تنها بازه زمانی امکان بروز اعتراضات بلکه نوع و ماهیت آن را نیز با دقتی قابل تأمل پیش‌بینی کرده‌اند.
کد خبر: ۷۶۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ 01 January 2018

احتمالا کمتر کسی یک هفته پیش از این، وضعیت امروز کشور را پیش‌بینی می‌کرد. در حالی که اهمیت عوامل اقتصادی و معیشتی در بروز این حوادث، تنها نقطه‌ای است که امروز همگان بر سر آن اشتراک نظر دارند، هستند برخی از اساتید دانشگاه که از چند سال پیش این حوادث را با دقتی قابل تأمل پیش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ چند روز پس از بروز اعتراضات و ناآرامی در شهرهای مختلف که در مواردی به اغتشاش و آسیب رساندن به امنیت عمومی نیز منجر شده، تجویز نسخه‌های مختلف شروع شده است.

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان، راهکار مسأله را در «یک یا حیدرِ بسیج» دیده است، 715 چهره اغلب دانشگاهی در نامه‌ای که خبرگزاری فارس منتشر کرده، از «صدای اعتراض به تنگی معیشت و فساد اقتصادی و نادیده گرفته شدن حقوق ملت توسط برخی متخلفان دولتی و خصوصی» سخن گفته و چهارده مخاطب خود در دولت، قوه قضائیه، مجلس، ائمه جمعه و سپاه پاسداران را دعوت کرده‌اند که «بدون حائل میان مردم حاضر شوید و مطالبات آنان را بشنوید».

رئیس‌جمهور روحانی نیز با اشاره به این که «نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می گویند، مسائل باید شفاف باشد.» خواسته مردم را این گونه توصیف کرده است که «مردم می‌خواهند در بخش قانون‌گذاری، اجرایی، قضایی و دیگر بخش‌های کشور، مسائل به وضوح برای آنها تبیین شود تا بتوانند قضاوت دقیقی داشته باشند» و هشدار داده است، این که در رسانه همه نقدهای مردم را به دستگاه اجرایی برگردانیم، بی‌دقتی است.

آنچه تاکنون گفته شد، نسخه‌های بعد از بروز حادثه است، ولی سوابق قابل توجهی نیز در خصوص پیش‌بینی این حوادث وجود دارد. از افرادی که پیش‌بینی‌های آنها کلی‌تر است تا اساتید دانشگاهی، که نه تنها بازه زمانی امکان بروز اعتراضات بلکه نوع و ماهیت آن را نیز با دقتی قابل تأمل پیش‌بینی کرده‌اند. در ادامه دو مورد از این پیش‌بینی‌ها برای درک بهتر مسأله و یافتن راهی برای رفع مشکلاتی که سبب این اعتراضات شده است، مرور خواهد شد.

کوچک‌زاده در اینستاگرام و تلگرام سند منتشر می‌کند؛

مهدی کوچک‌زاده، نماینده سابق تهران در مجلس که پس از ناکامی در انتخابات مجلس دهم به دانشگاه برگشته است، روز یکشنبه با انتشار بخشی از نطق مخالفت خود در مجلس نهم با وزارت دادگستری مصطفی پورمحمدی در سال 1392، به «ریشه‌یابی علل تشدید نارضایتی مردم و بروز آن در قالب جنبش‌های سبز و بنفش و غیره» پرداخته است.

در یک دقیقه ویدئوی منتشره در اینستاگرام، کوچک‌زاده بخشی از نطقش را آورده است که در آن می‌گوید: «مردم رودربایستی ندارند و دیدید که نداشتند. خدا هم با کسی رودربایستی ندارد، مگر خدا با من و شما و با این اسم جمهوری اسلامی قوم و خویشی دارد. من و شما هستیم که باید معین کنیم این جمهوری اسلامی است یا اسلامی نیست. این هم در رفتار ماست. آقای پورمحمدی در راستای تحقق این خواست رهبری یعنی جلوگیری از اشرافی‌گری مدیران که ادامه این چنینی و افسارگسیخته آن موجب شکل‌گیری جریان‌های افراطی و در نهایت صدمه به جمهوری اسلامی خواهد شد، چه کردید یا خدای نخواسته همراه این موج اشرافی‌گری شده‌اید؟ اسناد و مدارک موجود خلاف این را ثابت می کند.»

کوچک‌زاده در این نطق هجده دقیقه‌ای که فایل کامل آن را در کانال تلگرامش منتشر کرده، اشرافی‌گری مدیران را سبب بروز رفتارهای اعتراضی افراطی دانسته و از جمله گفته است که «بنده در دولت احمدي ن‍ژاد به وزارت پورمحمدي رأی ندادم. ايشان طي سال هاي پس از جنگ قائم مقام وزير اطلاعات و سه سال در دولت اول احمدي نژاد به عنوان وزير كشور و 5 سال اخير هم رئيس سازمان بازرسي كل كشور بودند. رأي منفي من به وي حاصل ارزيابي منفي از عملكرد ايشان بوده است كه البته بايد بگويم كه برخي ضعف ها از زيرمجموعه آقاي پورمحمدي بوده است، چرا كه شخص ايشان فردي مومن هستند. جناب آقاي پورمحمدي شما روزي كه قايم مقام اطلاعات كشور بوديد گسترده ترين فعاليت هاي اقتصادي در آن دوران شكل گرفت. آقاي پورمحمدي شما قائم مقام حفاظت اطلاعات بوديد. آقاي ربيعي از وزراي پيشنهادي دولت آقاي روحاني در مورد آن دوران مي گويد: در اين دوران مديران با رويكردي جديد وارد ميدان شدند. آن زمان براي خريد ميوه ساعت 10 صبح به ميدان تره بار رفته بودم كه ديدم وزيري با لباس ورزشي و گرم كن با سه خودروي بيت المال و وسايل تنيس براي خريد آمده است. شما براي جلوگيري از اين اقدامات چه كرديد؟ خطاب من به آيت الله آملي لاريجاني، كسي كه ايشان را معرفي كرده هم هست. من مي گويم كسي كه در دوران اوج گيري اشرافي گري بي توجه بوده است و در دوره وزارت كشور و سازمان بازرسي هم اين بي توجهي ادامه داشته، نمي تواند وزير خوبي براي كابينه ضد افراط باشد.»


محسن رنانی و نامه‌ای که باید بازخوانی شود

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان که پیش‌بینی‌های تیره و تار از آینده اقتصاد ایران در صورت نپذیرفتن اصلاحات جدی در شیوه اداره کشور موضوع اصلی هشدارهای وی در چند سال اخیر بوده است، پیش‌بینی قابل تأملی در خصوص خطیر بودن شرایط اقتصادی کشور در سالهای 95 و 96 و احتمال بروز اعتراضاتی دارد که رهبری‌پذیر و و مدیریت‌بردار نیست.

وی در زمستان 1393 در گفت وگو با روزنامه شرق هشدار داده بود، « ٤٥هزارمیلیاردتومان یارانه نقدی، ٨٠هزارمیلیاردتومان حقوق و دستمزد کارمندان و ٢٥هزارمیلیاردتومان کمک برای تأمین کسری حقوق بازنشستگان در طرف تعهدات دولت و ۷۰هزارمیلیاردتومان درآمد نفتی و ٨٠هزارمیلیاردتومان درآمد مالیاتی در طرف درآمدها نشان می‌دهد دولت در سال آینده با درآمدهای حاصل از نفت و مالیات تنها می‌تواند دستمزدها و یارانه‌ها را پرداخت کند و این به مفهوم آن است که دولت از سال٩٤ تبدیل می‌شود به صندوق پرداخت حقوق و دستمزد یا به بیان ساده‌تر سال از آینده عصر پایان راهبری توسعه ملی توسط دولت آغاز خواهد شد.»

نگرانی رنانی سال بعد و در آستانه انتخابات مجلس، در قالب نامه‌ای با عنوان « آینده ایران در دستانی لرزان» خطاب به اعضای شورای نگهبان تکرار شد. صرف‌نظر از همه مخالفت‌هایی که می‌توان با عقاید سیاسی و پیش‌بینی‌های سیاسی مطرح شده در نظرات رنانی داشت، توجه به جوهره اصلی این نامه ضروری است. در بخشی از این نامه مفصل و طولانی که به تبعات عدم اطمینان در اقتصاد ایران پرداخته شده است می‌خوانیم:

«آقایان محترم، اگر با در انداختن یک انتخابات پر نشاط و فراگیر، شرایط عبور کشور از بی‌ثباتی و ترس و نگرانی مداوم را مهیا نکنید به دلایلی که گفتم یعنی تداوم شرایط «عدم اطمینان» اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵ همچنان در رکود می‌ماند و آنگاه در سال ۹۶ نیز به علت آن که سال انتخابات ریاست جمهوری است و آینده سیاسی کشور در ابهام است، فعالان اقتصادی همچنان منتظر می‌مانند تا تکلیف روشن شود و بنابراین اقتصاد همچنان در رکود خواهد ماند. اما این دو سال برای ما بسیار خطیر خواهد بود. یعنی با تداوم رکود نه تنها دو میلیون نفری که تازه به بازار کار وارد می‌شوند به تعداد بیکاران ما افزوده خواهد شد بلکه با تداوم رکود ما شاهد امواج ورشکستگی و تعطیلی بنگاههایی خواهیم بود که چند سال است به امید گشایشی در اقتصاد ایران، و علی‌رغم زیان ده بودن، خود را سرپا نگه‌داشته اند. اگر چنین امری رخ دهد، نظام بیمه و تامین اجتماعی ما که هم اکنون با کسری گسترده منابع روبه روست و در پایان هر ما برای تامین وجوه لازم برای پرداخت مستمری بازنشستگان مجبور به فروش بخشی از دارایی های خویش است  وارد مرحله بحران خواهد شد چرا که نه تنها نمی‌تواند از بیکاران جدید حمایت کند بلکه در تامین حقوق چندین میلیون بازنشسته کنونی نیز به بن بست بر می‌خورد. این را بیفزایم که تشدید فشاری که بواسطه بر خانواده ها خواهد رفت و آنان را از تامین نیاز هشت تا ده میلیون بیکاری که سربار زندگی آنها هستند عاجز خواهد کرد، در کنار یازده میلیون‌ حاشیه نشینی که سهم‌شان از این کشور جز فقر و بیکاری و آوارگی نبوده است، شرایطی را به‌وجود خواهد آورد که یک جرقه، یک حادثه، یک مرگ ناگهانی، یک اعتراض پیش‌بینی نشده، یک انفجار، یک اعتراض، یک تحصن، یک سخن نابه‌جا و یک حرکت نامعقول می‌تواند امواجی از بحران اجتماعی نظیر اعتراضات فقرا و حاشیه‌نشینان و پابرهنگان را برانگیزاند.

 اگر ما با شورش پابرهنگان روبه رو شویم دو راه داریم. یا سکوت کنیم و شاهد درهم ریزی باشیم یا دست به سرکوب خشونت‌بار بزنیم. تفاوت اعتراضات گروههای نخبگان مانند روشنفکران و دانشگاهیان و حتی شورش‌های مدنی که طبقه متوسط شهری در آنها مشارکت دارد با شورش‌ پابرهنگان این است که دو مورد اولی رهبری پذیر است. یعنی آنان نوعی سازمان غیررسمی مدنی دارند و افرادی را به عنوان رهبری خود می‌پذیرند. پس با درخواست رهبرانشان به خانه باز می‌گردند یا وارد یک فرایند گفت و گو و تعامل و مصالحه می‌شوند . اما وقتی فقرا و حاشیه نشینان و پابرهنگان که وضعیتشان محصول ناکارایی مدیریتی ما در چهار دهه گذشته است اعتراض و شورش می‌کنند، رهبری پذیر و مدیریت‌بردار نیستند. آنان وقتی شورش خود را آغاز کردند یا تا دستیابی به نتیجه ادامه می‌دهند یا وارد فرایندی خسارت بار می‌شوند. یعنی فرایند گفت‌و‌گویی شکل نمی‌گیرد. اگر پلیس آنان را بزند آنان نیز سنگ و چوب برمی‌دارند و اگر به آنان شلیک شود آنان نیز سلاح های سرد و گرم بیرون می‌آورند. جمهوری اسلامی یک بار در اوایل دهه هفتاد شمسی در اسلام شهر، اراک، قزوین و مشهد با شورش محدود پابرهنگان رو‌به‌رو شده است و می‌داند چقدر خسارتبار است. خسارتهای فیزیکی و اقتصادی هر یک از این شورش های محدود (نظیر شکستن و آتش زدن اماکن دولتی و عمومی) بسیار فراتر از خسارتهای کل اعتراضات مدنی سال ۸۸ بود.

یادمان نرود که در سال ۱۳۷۸ فقط دانشجویان شورش کردند و چند روز بخش‌هایی از تهران از کنترل خارج شده بود و کل تهران ملتهب بود. با این حال دانشجویان رهبری پذیر و مذاکره پذیر بودند و در نهایت هم همین مذاکرات ماجرا را ختم کرد. در اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ نیز طبقه متوسط شهری اعتراض کردند که چند ماه کل کشور در التهاب و بحران بود. با این حال آن اعتراضات نیز هم رهبری پذیر بود و هم کنترل شده و خسارتی متناسب با وسعتی که داشت، نداشت. اما اگر میلیون ها بیکار، حاشیه نشین و فقیر دست به اعتراض بزنند و شورش پابرهنگان شکل بگیرد آنان دیگر آنان نه مذاکره پذیرند و نه رهبری پذیر. آنان هدف روشنی نخواهند داشت آنان فقط وضع موجود را نمی‌خواهند و تا در‌هم ریزی وضع موجود به شورش خویش ادامه می‌دهند.

آقایان این را من نمی‌گویم، بلکه اقتصاددان ارشد دولت نهم و دهم ـ که با ایده های او و اجرای هدفمندی یارانه ها اقتصاد کشور وارد دوره ای از بی ثباتی و بی تعادلی گسترده و پر هزینه شد ـ اکنون در تحقیقی به این نتیجه رسیده است که تعداد فقیران کشور در فاصله سالهای ۸۲ تا ۹۲ دو برابر شده است. آری شما اکنون با لشکری از بیکاران و فقیران و حاشینه نشینان روبه رو هستید.»

برچسب ها
خبرهای مرتبط
اشتراک گذاری
روی خط سایت ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷۸
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۱۴۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
خداکنه هیچ وقت تلگرام و اینستاگرام رو وصلش نکنند

تلگرام و اینستاگرام تا حالا تو ایران باعث:::

1. از هم پاشیدگی خانواده ها
2. طلاق ( خیلی از طلاقها مسببش همین دو نرم افزارند)
3. شکل گیری دوستیهایی که خانواده ها اکثرا بی اطلاعند و گاها به مرگ هم کشیده شده(حوادث روزنامه ها بخونید...)
4. سواستفاده دشمنان و ترویج خشونت و ...
5. تصاویر غیر اخلاقی و فیلمهای انچنانی که باعث شده سن بلوغ به زیر سن عرفی برسه
6. سو استفاده های مالی که کم نیستند، از جمله اکثرا پسر با اسم دختر و برعکس دنبال کارت شارژ و...
7. خارجی بودن این نرم افزارها و عدم امکان رصد اطلاعات اون
8. اعتیادددددد ببینید نظرات رو، کل ملت معتاد اینها شدن
9. کار و کاسبی و درس و فعالیت رو تعطیل کردن، بخدا یکی از دلایل عدم بهره وری و رشد اقتصادی و رکود همین برنامه ها هستند
10. اسیبهای جسمی و روحی و... عینکی زیاد شده از بس چشم گذاشتن رو این نرم افزارهای و همینطور دیسک گردن و کمر و... و کم تحرکی و چاقی

خدایی بدون منظور گفتم این 10 مورد رو و نه اصلاح طلبم و نه اصولگرا و خودمم معترضم به شرایط اتقصادی ولی متنفر از اعتشاش و تخریب اموال عمومی و تظاهرات بی نتیجه که دشمن سو استفاده کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
دوست عزیز نمی دانم شما از طرف کدام قشر حرف می زنید. بخشی از حرف های شما درست است... ولی اینهایی که گفتید مربوط به فرهنگ درست استفاده از شبکه های اجتماعی است، نمی توان با این این استدلالهای سطحی مزایای شبکه های اجتماعی را رد کرد. ساده ترینش این است : ارتباط کم هزینه با اعضای خانواده ای که در شهرهای دور از هم زندگی می کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
میخوای تلفن و اینترنت را هم قطع کنن
بریم تو غار زندگی کنیم!
چطوره؟؟؟
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
تو ميگي علت اين مشكلات تلگرام و اينستاگرامه، من ميگم اينترنته، شايد هم كامپيوتر باشه، نه اصلا برق و اديسونه !
آخه آدم عاقل اينكه از چاقو براي آشپزي، جراحي يا آدم كشي استفاده بشه به آدمش بستگي داره نه خود ابزار !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
زاغفر حامی دولت: بودجه 97 دعوت به شورش است

پس عاملان را محاکمه منید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
از هم پاشیدگی خانواده ها مربوط به تربیت غلط و عدم آشنایی به اصول زندگی مشترک است گردن تلگرام نیندازید .
م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
آفرین
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
راست میگه منفی چرا؟
من یه دختر خاله داشتم سرطان داشت. تلگرامشو که پاک کرد سرطانش خوب شد.
یه پسر داییم داشتم که وقتی تو اینستا اکانت زد سر کار برقش گرفت و مرد.
ندونسته منفی ندین.
حدیث داریم که هرکه از اینستا و تلگرام استفاده کند ملائک بر او تف می کنند.
0004
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
حالا تو یا خونوادت بی فرهنگ بازی در اوردن دلیل نمیشه که جمع ببندیو از طرف همه صحبت کنی که باید فیلتر بشه
جنبه ی استفاده داشته باش تا به این چیزا دچار نشی برادر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
حجت- خان- عالي بود !!! پوكوندي طرفو !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
طرف بلد نبود برقصه ميگفت زمينش كجه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
مردم جنبه ی تکنولوژی رو ندارن

ولی راهش بستن این نرم افزارا نیست یعنی دیگه امکانشو ندارن که ببندن

حقشونه بذار خودشونو نابود کنن تو تکنولوژی های که خوی انسانیشونو نابود کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
درود بر آقاي رناني
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
تعداد فقیر از 92 تا الان هم چند برابر شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
ناشناس 15:24 ایشان که نگفتند دیگر فقیر اضافه نمیشود، اتفاقا اگر مطلب را کامل بخونید میبینید که گفتند 2 میلیون جویای کار دیگر + تمام کسانی که به دلیل ورشکستگی بنگاه های اقتصادی بیکار میشوند هم به این جمع اضافه خواهند شد.

واقعیت این است که یک جماعتی کشور ما را انداختند در یک سراشیبی تند و حالا که سرعت خیلی زیاد شده و از کنترل خارج، یک بدبختی را میخواهند مسئول معرفی کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
آقا این عدم ثبات در اقتصاد ملی و رکود عجیب چندین ساله باعث شده من افرادی رو می شناسم که پول دار فامیل بودن البته از راه حلال و نه میلیاردر وامی و اختلاصی و الان تبدیل به قشر متوسط معمولی شدن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
لازم نیست آدم علامه دهر و استاد دانشگاه باشد تا بتواند این رویدادها را پیش بینی کند. قانون ازلی و ابدی گیتی این سات که "هر عملی را عکس العملی است" و در جامعه ای که بابک ها و خاوری ها و خیلی ازما بهتران دیگر شکل گرفته اند و خدایی می کنند و در سوی دیگر ملتی قرار دارد که با هزاران امید و آرزو انقلاب کرد تا خواسته هزاران ساله خود، عدالت را محقق کند و اکنون کارش به اینجا کشیده است، طبیعی است که روزی آتشفشانی از خشم فوران خواهد کرد.
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
افرادی تا این حد فهیم و دانشمند داریم اما ازشون استفاده نمیکنیم
این بزرگترین مشکل کشور ماست
افسوس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
همه با هم به کوچک زاده رای می دهیم! ایشان خیلی دانشمند و مفسر هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
کی کوچگ زاده رو میگی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
وقتی فقط دنبال تعهد باشند بهتر از این نمی شود
یک کم ایمانش مانده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
درود عالی بود این طور اشخاص باید مسئول کشور باشند نه پسر خاله وپسر دایی فلان کس عالی بود تفسیرشان
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
وقتی اساتید و دلسوزان کشور با عدد و رقم آمار می دهند توسط برخی از مسئولین به سیاه نمایی متهم می شوند و اینم نتیجه اش ( بحث این جناح و اون جناح نیست). جدا از اینکه این اتفاقات چطوری جمع شود و یا احیانا تعبیر به فتنه و دخالتهای بیگانه و ... شود باید واقعیت اقتصاد و مدیریت کشور و فضای ناسالم حاکم بر آنرا پذیرفت و گرنه با پاک کردن صورت مساله نه تنها مشکل حل نخواهد شد بلکه مشکلات روی هم تلنبار شده و جایی سرباز خواهد کرد که کنترلش از دست همه خارجه. ضمن اینکه بر اساس شواهد تاریخی 50ساله حرکتهای اجتماعی ایران که حدود متوسط ده ساله، به انتهای دهه جدید نزدیک میشیم ( سالهای 42، 57، 68، 78، 88، و بعدی احتمالا 98 تا 1400خواهد بود)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
مقاله آقای رنانی بسیار عالی بود . احتمالاً مسئولین محترم حتی زحمت خواندن آن را هم به خود نداده اند و فرموده اند توطئه دشمن است . آن حرف بیجا هم که زده شد و جرقه را زد ، خدا را شکر از خودی ها بود نه از بیخودی هایی مثل ما .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
ملت ایران را نمیتوان فریب داد ملت ایران فهیم است وهوشیار مگر ابراهیم رئیسی با ان وعده های پوچ سه برابرکردن یارانه ها وادعای ایجاد 5میلیون شغل وتبلیغات آنچنانی صدا وسیمای نتوانست . روحانی بداند این آخرین فرصا برای تحقق وعده های 5سال پیش است وبازنشستگان دیگر نای نفس کشیدن درزیر فشاراقتصادی لجام گسیخته نداترند وبجای حرف زدن وعده دادن عمل نماید 5سال شعاردادن وعده دادن کافی است اکنون موقع عمل کردن به وعده هاست
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
عجب همون وعده ها رو روحانی هم داد دید اوضاع خرابه. مشکل وقتیه که قالیباف که 4درصدی ها و اختلاف طبقاتی رو فریاد زد بهش انگ زدین و حالا هم باید نتیجه ش رو ببینین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
بله درست است وقتي براي اقشاري از مردم كفگير به ته ديگ ميرسد و قشر متوسط روز به روز ضعيفتر ميشود و مي بينند كه مسئولان كار ملموسي در جهت رفع مشكلات جامعه نميكنند و يا سر خود را زير برف كرده اند!، چاره اي جز طغيان نمي بينند. اين فقط مختص ايران نيست بلكه براي همه جوامع نيز صدق ميكند.
چاره كار سركوب نيست و موقتي است چون دفعه بعد با حرص بيشتري طغيان ميكنند، بايد و بايد مسئولان به خود آيند و مشكلات جامعه را هر چه زودتر حل كنند.
كشور ايران منابع و ثروت بسياري دارد كه متاسفانه مديريت آن ضعيف است و مردم سوال دارند كه بخش اعظم درآمدهاي مملكت در كجا خرج ميشود كه آنان نفعي از آن نمي برند؟
سروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
شهید باقری برای طرحی عملیات خود شخصا به داخل خاک دشمن می رفت، حالا این مدیران بدون محافظ و ژست و تکبر تا سرکوچه هم نمی روند.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
خوب مسئول اینها کیست ؟آیا کسی غیر از دولت ومجلسه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
واووووو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
آستاد محسن رنانی کاملا درست تحلیل و پیش بینی نموده اند.
سالهاست که شعار کوچک سازی دولت داده می شود که تنها این امر محقق نگردده بلکه دولت بزرگتر هم شده است.
یارانه ها هم که منعکس کننده شعارها و اعمال پوپولیستی دولت نهم و دهم بود بار مالی بسیار بزرگی روی دوش دولت قرار داد.
فساد گسترده ، تبعیض و افزایش اختلاف طبقاتی و افزایش نرخ بیکاری و عدم استقبال سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران و دهها مورد دیگر باعث لبریز شدن کاسه صبر مردم علی الخصوص مستضعفان و آسیب پذیران اقتصادی و اجتماعی شده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
اساتید کی هستند یک کارگر بی سواد هم پیش بینی می کرد ربا ندهید ظلم نکنید در دادگاه قوانین بی عدالتی بی داد می کند همه اینها باعث می شود
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
خیلی جالبه که همه مسئولین از مشکلات وفساد اقتصادی میگن اما خب.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
اوووف
دشمن فریبکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
شما کامنتهای مرا از 92 بخوانید
اصلا از اول معلوم بود برای کار کردن نیامدن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
حضرت علی می فرمایند:"عبرتها چه بسیارند و عبرت پذیرفتنها چه اندک". کسی گوشش به این حرفها بدهکار نبود و نیست متاسفانه
مانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
من استاد دانشگاه نیستم ولی پیش بینی میکردم ,وقتی تجمعات خود جوش در اعتراض به موسسات مالی ,اعتباری آغاز شد با شعارهای معمولی در مقابل همه نهادها و متاسفانه هیچ کدام از آنها پاسخ مناسبی به مردم ندادند واین عمل مردم ماهها به طول انجامید آنهم در انظار عمومی ,کم کم شعارها تغییر ماهیت پیدا کرد وسایر اقشاری هم که مشکلات مشابه داشتند مثل بازنشستگان و یا کار گرانی که ماهها حقوق نگرفته بودند به آنها پیوستند ,انگار همه خواب بودند ,عده ای هم که مخالف بودند یا سکوت ویا تشویق کردند ,فکر نمی کردند اگر سیلی راه بیفتد همه را می برد , ,پس استاد بودن لازم نیست دور اندیشی ووطن دوستی لازم بود .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
ابراهیم فیاض را فراموش کردید
شش ماه قبل پیشبینی کرده بود که شورشهای جدید از شهرهای مذهبی مانند قم شروع می شود
مجله مسئله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
آقای رنانی عجب پیش دید واضحی از آینده داشتند، حتی سال ها رو هم با مشکلاتشون آوردن، الله اکبر، احسنت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
حالا مطالبی که آقای کوچک زاده گفته اند درحد حرف های خاله خانباجی هاست وفقط به یک نفر گیرداده که اگرچه آن یکنفرهم مثل خیلی مسئولین دیگر ممکن است مشکل داشته باشد ولی طرح این موضوع بعنوان ریشه یابی مشکل شورش جامعه تنگدست خنده داراست .
اما مطالبی که آقای دکتررنانی گفته اند هم درست است وهم مشخص میکند که ایشان ازسردلسوزی چندسال قبل این اخطاررا داده بودند .حیف که گوش شنوانیست واصلا مسئولین ترازاول ما ظاهرا به علم اقتصاد وجامعه شناسی اعتقاد ندارند . وبراساس نظرات دلخواه خودشان جامعه را اداره میکنند.
دلیل ندارد وقتی ما قدرت داریم حساب دودوتا چهارتای علم را هم به سخره بگیریم . وبه نظرات علمی واثرات رفتارمان بر برداشت های مردمی توجه نکنیم .
یک مورد ساده ومثل آقای کوچک زاده خاله زنکی رادرحد اطلاعات اندک خودم بعنوان مثال جامعه شناسی می آورم. مثلاببینید انتخاباتی شده است گروه بسیارزیادی درجامعه ای خالا با برداشت اشتباه یا هر منظوری که شما بفرمایید همه عزم خودراجزم کردند که آقایی را از فلان مجلس بیرون کنند. حالا ما میرویم همین فردرا که بعنوان آخرین فردتوانسته واردآن مجلس شود میکنیم رییس همان مجلس . ازنظرهرجامعه شناسی این اوج حماقت وخریدن عصبانیت مردم است هرچندخلاف نظرمارای داده باشند . ببینید ماتمام علوم را به سخره گرفته ایم وتوقع داریم کنترل .هدایت جامعه برای همیشه دردست ماباقی بماند.
برای پیشگیری ودرامان ماندن ازخشم مردم به نظرات مردم توجه کنید یا باروش صحیح اقناع کنید مردم را .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
چرا با نوشتن این متن ها در شرایط فعلی تنش به وجود میارید .هرچیزی یه زمانی داره . کشور به ارامش احتیاج داره .فکر نکنید با نوشتن مقاله های تند میتونید خودشیرینی کنید نکنید این کارها رو چون دودش اول از همه تو چشم خودتون میره.بعد در چشم جامعه .کشور به ارامش احتیاج داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
ببخشید خوشگلم کشور به آرامش نیاز داره یا اختلاس گران عزیز؟!
ناشناس
|
Sweden
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
دیر منتشر میکنی تابناک! ار مستقل بودی و جرات داشتی همون موقع که نامه استاد نوشته شد منتشر میکردی
سید حسنی3نیک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
پس پیش میبینم
مسلح شدنِ ارومیه و مهاباد و کرمانشاه
بدست بارزانی
شهرام رودپیمای رشت آبادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
با نام خدا .

با سلام وتحیات .

اصلا" موبایل یا بدتر از آن تلگرام یعنی وسیله ی شیطانی که از دنیای غرب به ما تحمیل اجباری شده است .

ما که جزو عوام جامعه هستیم این را میدانیم . در ایران همان اینترانت کاربرد دارد .

مثل چین - یا کره شمالی - یا چند کشور دیگر .

بیکاری - و نداشتن مسکن - ویا فشار اقتصادی که با هرج و مرج و آسیب رساندن به اموال عمومی و ایجاد مزاحمت و رعب و وحشت ایجاد کردن درست نمیشود . ............
در کشور فساد وجود دارد - رانت نیز است - باید عدالت اجتماعی برقرار شود ........................آیا جنگ خوب است ؟
مردم به جان هم بیافتند ................مثل کشور ویرانه لیبی - یا افغانستان - یا عراق - یا سوریه - یا یمن - برای کشورهای مسلمان نقشه ها دارند ...............مردم باید هوشیار باشند ...............
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
خودشون هم میدونن چرا و چرایی رو
زینال بندری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
کاملا درست و بجا پیش بینی کرده بودند و البته کاملا هم مشخص و واضح بود مشکلات معیشتی و اقتصادی و بیکاری امان از مردم و جوانان بریده شما کدام خانواده ایی سراغ دارید که دست کم ۲ پسر یا دختر کمتر از ۳۵ سال بیکار در خانه ندارد که مجرد هم هستند و سن ازدواج آنها گذشته یا دارد می گذرد اینها با چه امیدی باید زندگی کنند؟ چرا این چندین ساله این همه آمار خودکشی و جرم و جنایت که ریشه بسیاری از آنها مشکلات اقتصادی و معیشتی است زیاد شده؟ چرا آقا زاده ها هر روز فربه تر می شوند؟
چرا با هر گونه شادی و نشاط جوانان و مردم مقابله می شود؟
چرا با برگزاری مراسم برای اسطوره های ملی مخالفت می شود و سرکوب می شود؟
چرا باید پول مردم در کشورهایی هزینه شود که هیچگونه بازدهی برای مردم نداشته باشد؟
چرا باید هر روز ارزش پول کشور نزول کند و قدرت خرید مردم کاهش یابد و سرمایه های مردم در بانک ها و موسسات و بورس از بین برود؟
اینها همع مطالبات مردم از مسولین طی چندین سال گذشته بوده که هیچکدام محقق نشده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
تحلیل آقای رنانی واقعا به حق و به جاست ایشان درست می گوید کاش کسانی که در راس هستند از مشورت های چنین اساتیدی استفاده کنند نه اینکه با سوء مدیریت باری به هر جهت حرکت کنند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
پس شما که از قبل پتانسیل اعتراضات را می شناختید و می دانستید که کشور می تونه خیلی راحت دستخوش اعتراضات پابرهنه ها بشود ، پس چرا کبریت را به دست افرادی مثل احمدی نژاد دادید ؟
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
چه تحلیل زیبا و درستی کاش مدیران و مسئولان و طبقه متوسط جمع می شدند این معظل و گاو وحشی ای را که در حال گرم شدن است سرد و آرام می کردند که همه چیز با توکل به خدا شدنی است. ( خدا سرنوشت هیج قومی را عوض نمی کند مگر اینکه خودشان بخواهند)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
وای به اقتصاددان دولت نهم ودهم را که اقتصاد مملکت را فلج کرد و مردم را فقیر.چگونه از ما میخواد حلال طلبی کند؟
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
مقالات دکتر رنانی همه خواندنی است اخیرا ایشان گفته بود دیگر مطلبی نخواهد نوشت چراکه کوش شنوایی نیست می توانید سایر مقالات این استاد را در اینترنت جستجو کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
هیچ ایرانی پرچم ایران رو آتش نمی زنه و به اموال عمومی خسارت وارد نمی کنه. مثل سال 88 عده ای بودند برای منحرف کردن اذهان عمومی و فریب مردم دست به ایران اعمال می زدند که مردم را تحریک کنند و اعتراضات را بخوابانند. و گرنه مردم به بی عدالتی، اختلاس، عقب گرد ایران و اقتصاد بی بازده اعتراض دارند. و یا تمایلی به پیشرفت ایران دارند آرزوی هر ایرانی متعهد و باغیرت پیشرفت ایران هستش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
چه هشدار واضح ودقیقی بوده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
خواب مصنوعي برخي مسئولان شكم سير و غير مردمي كار دست كشور داد.
هر آدم زحمتكش و صالحي ميتوانست اين حدس را بزند كه اعتراض ها از يك جايي شروع خواهد شد و نيازي به داشتن درجه استادي دانشگاه نبود .
اينكه برخي مسئولان خودشان را به كر و لالي زده بودند دليل نميشه كه مردم مثل اين دسته از مسئولان به شعور بقيه توهين كنند .
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
واقعا ایشون یک نخبه اقتصادی وتحلیگر آینده نگری هستند که یک چنین پیش بینی نزدیک به واقعیت حال امروز کشورو کردند جای تاسف که چرا اون زمان به حرفها ی نخبگان کشور گوش ندادیم ونمی دیم مدیریت در بخش های مختلف دادیم دست یک عده خود محور که نه منافع ملی براشون مهمه نه مردم به هیچکس جوابگو نیستند یک نقد دلسوزانه هم که می خواهی ازشون بکنی هزارتا انگ بت می زنند رسانه ما هم که خوابه دشمنای این مملکت از آمریکا وصهیونیست سلطنت طلب ومنافق سالها ست سرمایه گذاری کردند شبکه درست کردن قیلم می سازند فرهنگ مردم دارن عوض می کنند به قول رهبری جنگ نرم دنبال می کنند رسانه بجا ی نوآوری وخلاقیت پخش بیا ن دیدگاههای مختلف ایجاد وحدت وهمدلی وایجاد امید باهمان سیستم سنتی بدنبال همرنگ کردن همه افکار با سیاستها وعقیدهای خودشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
جا داره همه متولیان امور در کشور، میزگرد استاد محترم جناب آقای دکتر "رنانی" و "مصباحی مقدم" که در برنامه زاویه از شبکه چهارم صدا و سیمای ایران با موضوع "توسعه در ایران" پخش شد رو هزاران بار ببینند. هر کسی که کوچک ترین دغدغه ای در خصوص توسعه کشور عزیزمون داره برایش واجبه که به تک تک صحبت های ایشون به دقت گوش کنه و به عقیده من اونها رو با طلا بنویسه. اگر هم دغدغه ای در این زمینه وجود نداره و یا دنبال رفع این دغدغه به روش های دیگری هستیم که وضع به همین ترتیب خواهد بود. دانش، دانش است؛ برای رفع مشکلات فیزیکی بدن باید به پزشک مراجعه کرد و برای رفع مشکلات اقتصادی، به متخصص اقتصاد. به همین ترتیب خواهد بود سیاست و اجتماع.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
نباید بگذاریم عده ای فقط سیاه نمائی کنند
عده ای که تریبون در دست دارند (بخصوص صدا و سیما ) فقط دارند سیاه نمائی می کنند
چه شده است که دوره ای بالای 40 درصد تورم داشتیم باید اشگنه و دو وعده غذا می خوردیم تبدیل به سیاه نمائی این دوره شده است
مردم حق دارند ولی فقط و فقط به بیراهه کشانده می شوند و آتش زیر خاکستر می شوند
صدا و سیما بجای ایجاد فضای تفاهم ملی فقط آتش بیار معرکه است
انتقاد حق مردم است ولی هیچ فضائی برای ابراز آن وجود ندارد تا انتقاد می کنند عده ای برای آنان سوت بلبلی می زنند
فضا را مسدود می کنند
دانشگاه که فضای اصلی برای خالی شدن انتقاد هاست فضای بسته می گیرد
تصویر اشخاص را مسدود می کنند که مردم به کنار رانده شوند
عده ای هستند که فقط سودای ریاست و تسویه حساب و بگیر و ببند و حصر دارند
مردم همیشه در میدان هستند و باز اخشاشگران را به حاشیه خواهند راند ولی دوباره سرها به لاک خواهد رفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
خودم خیر سرم فوق لیسانس دانشگاه تهران دارم هوافضا،الان دارم شاگرد مکانیکی میکنم،به ولله به جونم رسیده،به ابالفضل دارم خفه میشم این بغض پدرمو درآورده.
آقایان کی رو میخواید فریب بدید ما بخدا نه داعشیم،نه تکفیری هستیم،به مولا نه از آمریکا نه اسرائیل و نه هیچ پدرسوخته دیگری خط نمیگیریم این ما مردمیم ماهایی که فقر پدرمون رو دراورد،مایی که داریم میبینیم ژن های خوب با کوچکترین سطح سواد و تجربه فقط با رانت راس کارند و ماها با ۲۰ سال درس خوندن شدیم کارگر و راننده آژانس و ...
ما دشمن نیستیم،داعش نیستیم،تکفیر نیستیم،منافق نیستیم،ما هم مثل شما مردم عادی ولی تو سری خورده هستیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
عجب پشگوی ای
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
این مسئولان خود را جای مردم فرص کنند.آیا می تواننند یک سال جای مردم عادی زندگی و امورات خود را بچرخانند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
چرا فقط به کارمندان و بازنشستگان توجه میشود مگر چند درصد مردم کارمندند کارمندها که تو این مملکت وضعشون خوبه حداقل میدونن سر ما یه حقوق متوسطی دارن بماند که در حال حاضر اکثر کارمندها با پارتی رفتن سر کار
در حال حاضر کارگرها و کسانی که تحصیل کردن و برای شرکت های خصوصی کار میکنند و حداقل حقوق را میگرند مشکل دارند چطوری یک میلیون حقوق داشته باشی و خرج زندگی کنی تازه نصف بیشتر حقوقتم بره برای کرایه خونه یا قسط
تو این چند سال به خاطر رانت خواریها و واردات بی رویه بیشتر مشاغل ازاد خوابیده دیگه خیلی ها که قبلا درامد های خوبی داشتن الان درامدی تدارند
مشکل جوانان و دهه شصتی ها که دارند وارد میانسالی میشوند ولی هنوز بیکارنند این همه درس خوندن ولی هیچی به هیچی
همه دختر پسرهایی که بیکارند ولی امار میگه نیستند چرا از اونا اسمی نمیبرید
کشوری که اموزش در اون پولی باشه سرانجامی نداره چرا مدارس به غیر انتفاعی تبدیل شدن مدارس دولتی شهریه میگیرن یا پر بچه های افغانین
اینده چی میشه
هیچکس دلش نمیخواد تظاهرات کنه اما همه خسته شدن و نا امیدن
احمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
همین پابرهنه ها و فقرا اگر شاهد باشند عدالت در کشور حاکم است بجای شورش مانند دوران جنگ در صف اول دفاع از کشور خواهند بود.مردم حاصرند از گرسنگی سنگ. به شکم ببندند و صدایشان درنیاید اما به شرطی که این گرسنگی برای همه باشد نه اینکه چند میلیون نفر بیکار و گرسنه داشته باشیم اما چند نفر ۳۰۰۰میلیارد۸۰۰۰میلیارد۱۲۰۰۰میلیارد وهرچقدر که هرکدام بتوانند بردارند و فرار کنند.به نطر من اولویت اول مبارزه با فساد است بعداز ان با استفاده از منابع همین مبارزه باید به مشکل اشتغال و رکود و تورم پرداخت.امت ما در ایران اگر همه چیز را از دست داده باشیم اما هنوز حداقل امنیت داریم و اگر این امنیت از دست برود در بستر ناامنی هیچ مشکل اقتصادی حل نخواهد شد.به قول گزارشی که تابناک از اقای نصر منتشر کرده بود ایران توسط انواع گروههای تروریستی محاصره شده و اماده هجوم به ایرانند ولی اگر جلوی فساد گرفته نشود باید گفت خط مقدم نیروهای امریکا اسراییل و سعودی در ایران همین مفسدان هستند و بعنوانخط شکن عمل میکنند و بعد از انها بیکاران و گرسنگان ایرانی حرکت خواهند کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
جناب روحانی فقط شفافیت کافی نیست مردم باید به حقوق خود در زمینه آزادی های اجتماعی و رفاه اقتصادی دست یابند.
ریما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
درود بر دکتر رنانی که متاسفانه روحانی هم به او و نطراتش توجه نکرد. ایشان مناقشعه اتمی و هدفش را در سال 78 بدرستی پیشبینی کرده بود که باز وقتی فرصت گذشت و خسارات زیانباری به کشور وارد شد تازه مسئولین متوجه شدند.
روحانی میبایست یک تیم اقتصدی قوی،چابک و ریسک پدیر و دانا هدایت اقتصادی کشور را در دست بگیرند. هدایت اقتصادی کشور باید از دست افراد ناکارامد خارج شود
پرویز سویس
|
Switzerland
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
ما همه کشور و مملکت خود را دوست داریم و براش جان خود را هم فدا خواهیم کرد.هر دلسوزی که نظر بدهد او را محکوم میکنیم.مدیران توانا همه حذف شدن از دستگاه . بزرگترین مشکل کشور نظرهای شخصی هست.با جامعه شناسان گفتگو نمیکنیم.نظر شخصی را به ملت تحمیل میکنیم.بدون کارشناسی.به خدا ملت ایران بهترین و با صبور ترین ملت جهان هست.ولی قدرش را نمیدانند مسولان.
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
این استاد عزیز ما شاگردشون بودیم.چیزهای وحشتناکتری هم پیش بینی کردن امیدواریم اونا اتفاق نیافته.میتونید برید مطالعه کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
دست از سانسور بردارید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
محسن رنانی
این بنده خداکجاست؟ لآاقل الان به او توجه شود.آیا مورد مشورت هست؟
پاسخ ها
aaa
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
ايشون استاد اقتصاد بنده در دانشگاه اصفهان بودند و هستند.افسوس كه نسبت به نظراتش بي توجهي مي شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
اين رو هر بچه ١٤ ساله هم پيشبينى ميكرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
من هم پیشبینی کرده بودم و شک نداشتم آشوبها و نارضایتی مردمی با ادامه روند دولت 4سال اول روحانی به خیابونها کشیده خواهد شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
چقدر دقيق! حتي "استارتر" شورش را هم دقيقا پيش بيني كرده بوده
احسنت اقاي رناني
و تاسف بسيار كه چنين دانشمنداني در كشور ما در محاق بسر مي برند و يه عده ناکارامددر راس امور هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
بهرجهت استادی است توانا و در کانال 4 هم کت و بال مصباحی مقدم را بست و او را فتیله پیچ کرد و نشان داد که این جناب مصباحی که لیدر اقتصاد دانانهای جهان است چیزی سر مایه ندارد و این جناب رنانی است که خوب میگوید و میشکافد و تعدیل و تفسیر میکند و آنچه میگوید واقعیتهای عظیمی است که اگر مسولین به آنها توجه نکنند نه خودشان و نه مردم و نه مملکت روزگار خوشی نخواهیم داشت !!
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
متاسفانه اصلاح طابان ما دیگر مصلحت اندیش و محافظه کار شدند. مگر نه با یک درایت درست اعتراضات هیچ که میتوانست شورش مخربی نباشد بلکه اهرم فشار درستی به مسیولین باشد تا مردم بتوانند کم کم در راس امور قرار گیرند. اصلاح طلبان بد جوری بی وفایی کردند......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
تاتحلیگران ناکارامد در مسند کار هستند افرادی نظیر آقای رنانی در حاشیه هستند
عادل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
متاسفانه کاملا درست پیش بینی کرده اند.
اما چیزی که در همه این تحلیل ها نادیده گرفته می شود سیاست خارجی نامعقولی هست که بیشتر دست برخی نیست. انها سعی خودش کرد ند سرمایه های خارجی رو به سمت ایران هدایت کنند ولی از یک سو دست های پنهان باعث کاهش مراودات با کشورهای دیگر شدند و از طرف دیگر با بدشانسی با کسی مثل ترامپ روبرو شدیم به نظر من اگر بخواهیم گشایشی در اقتصاد کشور صورت بگیره باید تغییرات اساسی تری نسبت به سیاست خارجی داشته باشیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
دلارآمریکا 4300 پوند 5900 یورو 5450 دلار کانادا 3600 !!!
کاظم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
از دکتر رنانی هر مطلبی بدست تون رسید بخونین .
بعنوان نمونه ایشون در باب ویژگیها و نیز تفاوتهای سه مفهوم " رشد - پیشرفت - توسعه " تحلیل محیرالعقولی دارن ، که پیشنهاد میکنم مطالعه بفرمایین .
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
الان اين آقاي كوچك زاده كه خودش و طيف فكريش باعث 80 درصد مشكلات كشور هستند چه پيش بيني دقيقي كرده بود ؟!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
خاک بر سرت تابناک که استناد میکنی به حرفهای شخصی بنام مهدی کوچک زاده
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
من قبل از انتخابات مجلس دهم این مقاله رو از ایشان خوندم و همون زمانم مطمئن بودم دیر یا زود این موضوع پیش میاد، متاسفانه شاید آقایان مخاطب این نامه حتی زحمت خواندن آن را به خود راه ندادند، اما امثال دکتر رنانی پیش بینی های دقیقی در زمینه اقتصاد و بحران های زیست محیطی در آینده ایران دارند که اگر رسیدگی نشه همشون متاسفانه عملی میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
چرا یک اقتصاددان نباید صلاحیت کاندیداتوری انتخاب ریاست جمهوری را داشته باشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
البته من می دونستم نظرم رو نمی ذارید چون تمام کاسه کوزه هاتون به هم می ریخت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
متن مناظره تلویزیونی رییسی رو بذارین...ایشون کاملا پیش بینی کرده بود و‌گفته بود با ادامه روند فعلی شاهد شورش اجتماعی هستیم...اما کو‌گوش شنوا
كورش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
انقلاب اسلامي ك معروف به انقلاب پابرهگان بود اما امروز بسياري مسولین زندگي اشرافي دارند و فرزندانشان در اروپا و امريكا نيز خوشگذراني ميكننند، دولت ميگويد قيمت بنزين پايينتر از قيمت جهاني است و بايد اصلاح شود اما نميگويد چرا دستمزد كارگران ايراني بسيار پايينتر از دستمزد جهاني است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
كليد مشكلات همين جاست:
نزدیک به 200 هزار میلیارد از 360 هزار میلیارد تومان بودجه عملا در اختیار دولت نیست
علی معرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
این حضرات گوش نمیکنن الان میگن توطیه غرب و اسراییل و سازمان مجاهدینه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
پرویز شیخ طادی هم پیش بینی کرده بود در نامه سرگشاده به روحانی.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
دوران سرخوشی و مستی ۸ ساله دلارههای نفتی بشکه ۱۱۰دلا ری گذشت..و ان به به و جهچهه هایی که برای احمدی نژاد زدند..او که میخواست اسرائیل را نابود کند ایران را با تحریمها به ویرانه انباشته از فقر و بیکاری تبدیل کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
خدا پدرتان را بیامرزد. بجز گروهی پنج شش ملیونی خاص، همه می دانستند آشوب در راه است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
آقای دکتر ابراهیم فیاض دو سال پیش این روزها را برای حاشیه شهر مشهد پیش بینی کرده بود.
خوب است با دقت خوانده شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
درود بر ادم چیز فهم ولی کو گوش شنوا؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
لایه های تحتانی جامعه هم درست مثل همه ی مردم میتونند مسایل رو درک کنند و بفهمند. فقط ممکنه شرح و بیان شون متفاوت باشه. مساله خیلی ساده است. اونها میگن چرا وضع اقتصادی فقط برای ما بده !!! به همین سادگی. یک جوانمرد پیدا بشه و جواب این مردم رو بده. البته باز هم به همون سادگی !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
درود بر شما
بی عدالتی های گسترده، فساد مدیران کلان، توزیع نا عادلانه ثروت عمومی و شکاف عمیق طبقاتی به مراتب برانگیزاننده تر از فقر و ناداریست. چنانچه مسؤلین مدعی اسلام ناب هم مثل مردم عادی زندگی کنند و صادق باشند، مردم اوضاع را درک کرده و با تحمل سختیها تا رفع معضلات با مسؤلین همکاری می کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
اونایی که ار تلگرام دفاع کردند و گفتند مشکلات از بی فرهنگیه همونهایی هستن که چاقوی تیز را دم دست همه حتی بچه دو ساله میگذارن بعد میخوان فرهنگسازی کنند که دست نزن یا خوب استفاده کن تو رو خدا خودمون رو گول نزنیم تلگرام تله انحرافه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
شما اگر عقلت نمی رسه مشکل خودته
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
مردم ایران همیشه از لحاظ اقتصادی و معیشتی در تنگنا بوده اند که صد البته حقشان هم همواره برخورداری از امکانات رفاهی مناسب در کشوری چنین بهره مند از منابع خدادادی و انسانی بوده است
ولی آنچه آدمی را عصبانی می کند
1- دولتی است که در وسط سال، نرخ تورم یک رقمی و میزان افزایش حقوق 5+ 5 درصدی و عیدی کارمندان را با شتاب و عجله و دستپاچگی اعلام می کند و یکی دو ماه بعد با خیال راحت افزایش قیمتها از جمله قیمت ارز را رقم می زند. چون دیگر پاسخگوی تورم در پایان سال نیست و تکلیف خودش را روشن کرده است.
2- قوه قضاییه ای که هرچه اختلاس می شود همه را با حروف اختصاری به روشنی بیان می کند
3- جنگ بین سیاسیون که یک کلمه از حرفشان برای مردم نون و آب نمی شود چیست؟
رهبر انقلاب از همه زودتر این وضعیت را پیش بینی کرده بودند چرا که ایشان چندین سال است که اقتصاد را محور و عنوان اصلی سال قرار داده اند ولی کدامیک از مسئولین در این زمینه حرکت موثری داشته است؟
حسین
|
United States
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
متاسفانه مسئولین نه گوش شنوا و نه چشم بینا دارند . باید به اقای روحانی گفت مردم از فساد ناراحتند ولی مگر همین برادر شما نبود که وامهای میلیاردی گرفت و یا برادر آقای جهانگیری؟؟ مردم از اشرافی گری مسئولین ناراحتند و حال باید دید کدام یک از وزرای آقای روحانی از طبقه مستضعف و از قشر دردمند جامعه است؟؟ از بیکاری ناراحتند و از بی توجهی مسئولین به حل این مشکل ( دخالت برخی از اعضای دولت در واردات بی رویه که نمونه آن قاچاق دختر بیچاره یکی از وزارا بود)ذ و ... ولی با تمام اینها ملت با آشوبگران و کسانی که اموال ملی را به آش می کشند مخالف است و اگر دولت جلوی آنها را نگیرد همین مردم به پاخواهند خواست و تومار آشوبگران را درهم خواهند پیچید
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
خیلی تفسیرخوبی بود وواقعا بحق دلتمردان ماهیچگاه منصب دولتی رابرای رفق وفتغ امور۸۰میلیون جمعیت که نیاز
به برنامه ریزی دقیق برای عبورازمشکلات دارندندیده اندمویداین حرف من نیزتیم اقتصادی اقای روحانی است مهندس ترکان اعتقادداردکه مافقط درابگوشت بزباش نسبت به دنبامزیت دارییم کرباسیان وزیراقتصاددرمصاحبه تلویزیونی اعلام کردمااصلادرمملکت قاچاق ازمبادی رسمی نداریم شریعتمداری .دکترنیلی .این تیم اقتصادی روحانی است این یک گعده دوستانه بیشترشبیه است تایک تیم اقتصادی رنگم ببین حالم بپرس.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
شریعتمداری تو مقالش گفته بود جمع کردن این اراذل با یه یا علی حل میشه و نه حل مشکلات معیشتی , عمدا یا سهوا مطالب ایشون رو درس نقل نکردید
س ر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
البته کوچک زاده خودش هم در بوجود آوردن این اوضاع بی تقصیر نبوده است
feri
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
مردم کوچه وبازار پیش بینی میکردند که اوضاع خراب است مکن است اتفاقاتی بیافتد آنگاه شما میگوئید کسی نمیتوانست پیش بینی کند . این حرف یعنی مسولان کشور نمیشوند و نمی بینند این یعنی دهن کجی به ملت . وقتی رئیس جمهور کشور میگوید اگر بابک زنجانی را اعدام کنیم پول نمیشود و یا بقیه آقایون اینگونه فکر میکنند و عدالت را برای پولداران و ثروتمتندان اجرا نمیکنند معلوم است مردم تحریک میشوند. یا مثلا روحانی و یا برخی دیگر مقامات بارها در رسانه ها گفته اند که کشورما امن ترین کشور در منقطه است و جزیره ثبات است و ..... این حرفها دشمنان را تحریک میکند به اقدامات ازطریق عوامل داخلی . وقتی مسولان کشور و مدیران به مردمدهن کجی کنند و عدالت را مسخره کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
قبل از همه این اساتید خودمان پیش بینی کرده ایم. اصلا پیش بینی لازم نداشت مثل روز روشن است مسئولان فقط خودشان را گول می زنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
قبل از همه این اساتید خودمان پیش بینی کرده ایم. اصلا پیش بینی لازم نداشت مثل روز روشن است مسئولان فقط خودشان را گول می زنند
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
باز حرفهای الکی شروع شد و همه زا مهندس اقتصادی کردند - محسن رنانی چندی پیش در یک برنامه ی تلویزیونی هم هشدار های دقیقی داد حالا این اعتراضات هم می گذرد باید دید مسئولین چه اصلاح طلب چه اصول گرا چه راست چه چپ چه شمال چه جنوب هر که می خواهد باشد چه برنامه ایی مدون و کاربردی برای حل این معضل بزرگ اقتصادی اجتماعی که به راحتی می تواند به یک بحران سیاسی امنیتی تبدیل شوند دارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
استاد رناني وقتي ديد كسي به حرف هاي منطقي او گوش نمي ده مدتي است كه قلم رو زمين گذاشتن صداي اين بزرگان دلسوز وفرهيخته رو بشنويد ايران رو اصلاح كنيد تا شاهد ويرانگري نباشيم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
نیاز به پیش بینی نداشت کاملا واضح بود که آتش زیر خاکستر خودش را نشان خواهد داد
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
به عنوان کسی که مطالعاتی در مباحث اقتصادی و سیاسی دارم یکی از شگفت انگیزترین کتابهایی که خوانده ام (به صورت پی دی اف در اینترنت هست) کتاب "اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران" نوشته دکتر رنانی است. این کتاب در زمانی نوشته شده که قیمت نفت بالای 140 دلار بوده و احمدی نژاد هم پیش بینی میکرد به بالای 200 دلار برسد. در این کتاب بر اساس مدل اقتصادی که رنانی ارائه می دهد پیش بینی میشود که بر عکس تصور مسئولان، قیمت نفت به زیر 30 دلار خواهد رسید! آن زمان ایشان هشدار می دهد که باید برای آن روز که نفت به زیر 30 دلار میرسد از حالا دلارها را در یک حساب ذخیره کنیم، چون احتمالا هم زمان با پایین کشیدن قیمت نفت، امریکا هم ما را تحریم خواهد کرد و فاجعه رخ خواهد داد. در آن زمان مثل همیشه تاریخ ایران گوش شنوایی برای شنیدن پند دانایان دلسوز جامعه نبود و همه جا فقط صدای مجیزگویان معجزه هزاره سوم شنیده می شد که مست دلارهای نفتی بادآورده و نطقهای آتشین وی بودند. ولی 3-4 سال بعد پیش بینی رنانی درست از آب در آمد!!! نفت زیر 30 دلار شد و امریکا به بهانه اتمی ایران را تحریم کرد!!! و شد آن فاجعه ای که همه ما دیدیم!!!...دکتر رنانی از معدود افراد باسواد و کسی است که واقعا درجه دکترا
و استادی در علم اقتصاد دارد.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
مطلب "ابربحران ها و آینده ترسناک ایران" رو بذارید کنار سقوط قطعی قیمت نفت در سال 2021 که یک اقتصاددان اهل استنفورد پیش بینی کرده("حمل و نقل خدماتی و سقوط بی بازگشت قیمت نفت") ببینید این جمعیت فقیر چندبرابر خواهد شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
اینکه عامل اقتصادی متهم اصلی ست شکی نیست،صفویه بخاطر تورم ناشی از کاهش ارزش پول ملی بخاطر شروع طراز منفی تجاری که سوغات صنعتی شدن اروپا شروع واردات کالاهای صنعتی و خروج طلا و نقره کشور سقوط کرد!
قاجاریه پس از قحطی و تورم مرتبط با جنگ جهانی اول و همان علت مربوط به سقوط صفویه سقوط کرد! پهلوی بخاطر رکود و توقف افزایش رفاه پس از دوره رونق نفتی اوایل دهه پنجاه که سطح توقعات را بالا برده بود سقوط کرد!
و اکنون آیا قرار است رونق ناشی از دلارهای هنگفت نفتی دوره احمدی نژاد که بدون برنامه بلند مدت وارد اقتصاد شد و رونق کاذب و موقتی ایجاد کرد باعث نارضایتی می شود؟!
جواب بله است اگر شرایط را درک نکنیم!
میلیون ها نفر شاغل بیکار شده آمد و میلیونها جوان معطل شده توسط برنامه بی برنامه و غیرکارشناسی توسعه آموزش عالی احمدی نژاد هم وارد بازار اشتغال شده آمد و جویای کارند،سیل جوانان دهه هشتاد و هفتاد هم به خیل بیماران افزوده می شود. تعداد بالایی از افراد شاغل هم به خاطر کاهش رقابت پذیری تولید دستمزدی دریافت میکنند که کفاف زندگی را نمی‌دهد و چند سال است که از پس انداز خویش برداشت میکنند!
خب پس شرایط اقتصادی ما وخیم است و البته موقتی هم نیست و وخیم تر هم خواهد شد!
علت، هرچه باشد(اعم از اختلاس،فساد،تحریم،سوریه و لبنان و..،فعالیتهای رانتی اشخاص یا نهادها،فقدان رقابت پذیری تولید و عدم ایجاذ ظرفیت های جدید اشتغال بخاطرمنع ورود سرمایه و تکنولوژی بخاطر تلاش های آمریکا و همراهی دنیای سرمایه داری، عدم تحمل فشار از سوی منابع آب،کشاورزی و محیط زیست جهت ایجاد اشتغال،قیمت پایین نفت صادراتی و ...)وجود امید برای درمان از شرایط جلوگیری خواهد کرد ولی خطر اینجا ست که افکار عمومی در شرایط سیاسی موجود امیدی به درمان احساس نمی‌کند!
بدون ورود سرمایه گذار خارجی،صنعت و تکنولوژی روز چگونه میتوان امیدوار به ایجاد اشتغال میلیونی از طریق فشار بیشتر بر منابع،تسهیلات اشتغال و.. برای اشتغالزایی سنتی فکسنی و کاذب بود؟!
تقابل ما با آمریکا واسرائیل اجازه ورود سرمایه گذار و تکنولوژی نخواهد داد و مجموع درآمد های عمدتا حاصل از فروش منابع فسیلی،معدنی و.. کفاف هزینه های جاری را نخواهد داد،ضمنا بگذریم از بحران مواد غذایی ناشی از اتمام عنقریب منابع آب زیرزمینی کشور!
اعتراضات اخیر بخاطر بی هدفی فروکش خواهد کرد ولی عامل همچنان باقیست و تدریجا توجه توده به عامل سیاسی که مانع بهبود وضع موجود که همانا فشار ناشی از تقابل جمهوری اسلامی با آمریکا و.. است معطوف خواهد شد و پس از مدتی بصورت هدفدار و قوی تر و با همراهی بیشتر توده مردم شکل خواهد گرفت و این باور که با وجود سیاست های بین المللی امیدی به بهبود شرایط اقتصادی و اشتغال و.. نیست شکل خواهد گرفت و اتفاقاتی را رقم خواهد زد که نگران کننده است!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
به قول خیلی از دوستان، استاد دانشگاه نمیخواست، هر کسی میتونست حدس بزنه این شرایط پیش میاد.
اما ما که بخیل نیستیم. میگیم احسنت جناب رنانی. اما این حرفا رو همه میزنن. راه حل بده برادر. نق زدن و غر زدن رو همه بلدیم
عارف شوقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
البته دست این استاد دانشگاه درد نکنه که هم خوب پیش بینی کرد هم خوب تشریح کرد. اما همه این رو حدس میزدم . من عین همینا رو تو سال ۹۴ برای یه جمعی گفتم. عین همینو. امیدوارم هزینه ش قابل جبران باشه. کم آسیب نزد به کشور. امیدوارم از دل این آتیش ققنوس یه اقتصاد پویا و مردمی بیاد بیرون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
مشکلات اقتصادی ایران تبعیض وفساد اقتصادی جابجا بودن کلیه مدیران میانی وحتی سظوح بالا ونداشتن تخصص مردم عادی وطولانی بودن بروکراسی اداری .انحصار ودر کل بی نظم ترین کشور دنیا رها کردن 80 درصد به امان خدا از همه نظر
مریخ
|
Sweden
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
منکر ازادی خواهی و فریاد مبارزه با فقر برخی از مردم در دفاع از حقوق بحقشان نمیشود شد اما بعد از حوا دث ۸۸ واقعیتی الان کشور سوریه در ان قرار دارد خوابی بود که برای ایران توسط برخی کشور های عربی طراحی شده بود ایران در عرصه سیاست بین الملل در حمایت از برخی کشور ها مانند کاسه داغ تر از اش عمل کرد و هزینه حمایتش از ان کشور ها و تاکید بر موازین قانون شرعی در داخل کشور در جامعه بین الملل بخوبی واضح است ایران هزینه زیادی انجام داد تا افراطیونی را که برای دریدن مردم ایران لحظه شماری میکردند را در عراق و سوریه سرکوب کرد در واقع ایران میتوانست ان هزینه را برای افزایش سطح رفاه مردم ضعیف خود انجام دهد اما زندگی در کاخ و رفاه کامل بدون داشتن امنیت شهروندان بیخود است از سویی اگر دولت سیاست یارانه بگیر و بخور و بخواب را برای کشور همانند برخی کشور های عربی در نظر بگیرد دانش و کار و تولید کشور راکد میشود .همزمان با اعتراضات اخیر عده ای بدنبال حقشان از دولت روی کار هستند انان به نوعی دلشکسته وعده های دولت اقای روحانی هستند اما عده ای از معترضان رفتارشان با معترض بسیار متفاوت است و اگر فرصت پیدا کنند مشکلات روانی خود را بر سر صدها نفر تخلیه میکنند مردم معترض باید متوجه باشند که اگر اوضاع از دسترس خارج شود پشیمانی سودی ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
احتمالا فردا برن دکتر رنانی رو بازداشت کنن و بیارنش تو 20:30 اعتراف کنه که تمام این اعتراضات و تظاهرات زیر سر ایشون بوده!!
امیر
|
United States
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
آرام کردن مردم و بهتر شدن وضعیت معیشت مردم همه و همه از یک راه امکان پذیر هست! بحت ها و راه حل هایی که دوستان اینجا چه بصورت مقاله و چه بصورت نظرات خوانندگان مطرح میکنند هیچ کدام نه درد اصلی مردم هست و راه حل آنها! میدانید چرا؟ چون اینها همه آن مقاله ها و نظراتی هست که اجازه چاپ شدن دارند!

برای حفظ اصل ولایت فقیه و نظام و آبادانی مملکت و حل مشکلات معیشتی مردم و همچنین آرام کردن اعتراضات تنها یک راه وجود دارد و آنهم اینکه تمامی لایه ها یعنی از سران قوا گرفته تا نمایندگان مجلس و شهرداران و فرماندران استانها و فضات درجه بالا و دادستان های اصلی مثل بقیه کشورهای دموکراتیک (اگر طبق ادعای مسئولان ما یک دموکراسی هستیم!) با رای مستقیم مردم انتخاب بشوند و بدون دخالت شورای نگهبان. باید یک قانون مشخص و عادلانه و شایسته سالار برای احراز صلاحیت وجود داشته باشد و اگر کاندیداها این شرایط رو داشته باشند بدون هیچ مشکلی بتوانند در انتخابات شرکت کنند. بقیه اش هم بر دوش مردم هست یعنی اگر مردم اشتباهی در انتخابشان داشتند خیلی راحت در نوبت بعدی فردی دیگر رو جایگزین بکنند و سیاسیون هم مجبور خواهند بود تا پاسخگوی رای دهندگان باشند ضمن اینکه بسیاری از دیگر مشکلات مثل رسانه های آزاد،‌ حقوق شهروندی، فساد گسترده توسط همین قضات و دادستان ها و نمایندگان واقعی مردم حل خواهد شد و اگر هم مشکلی باقی بماند ربطی به اصل نظام ندارد بلکه ایراد از انتخاب غلط خود مردم خواهد بود و مردم مسئول همه مسایل و مشکلات خواهند بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
یعنی هنر کرد؟ ایشون هم تریبون داره که تونسته پیش بینی ساده خودش رو رنگ و روی عالمانه بدهد وگرنه هزاران نفر هم با دیدن خیابان ها و شکاف اجتماعی همین پیش بینی را می کردند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
هیچ دقت کردید که لیدر اصلاحات هیچ اظهار نظری نکرده!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
اینها نتیجه سیاه نمایی های اصولگراهاست. دمیدن یکسره یاس و نامیدی در بدنه ملت به امید کنار زدن رقبای سیاسی نتیجه اش میشود همین که دیدید وگرنه هر کسی میفهمد و میداند وضع اقتصاد از 92 بدتر نیست.
aliskbar
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
با سلام و درود به استاد رنانی عجیب مخای در کشور داریم ودر دولت استفاده نمیکنیم تاراه کاربدن راه کاراقتصادی خوب تاوضع مردم راکس درک نکند چنین نامه ای نمی‌نویسد پس شما دولت مردان عزیز بدون غرور از راه کارهای خوب استفاده کنید مشاورانی استفاده کنید که در کشیده باشند چون دهه ۶۰وقتی رئیس جمهور شهید رجایی خودش دست فروش وبعدأمعلم ودردکشیده بود ایشان نمی‌تواند خدمتگزار بدی برای ملت باشد پس جناب آقای دکتر روحانی شما هم بیائید از نخبگان حاشیه نشین و تحصیل کرده های درمشاوران خودت استفاده کن تا از طبقه جمع کثیر مردم مستضعف باشند دردورنجوگرسنگی راهیچوقت فراموش نخواهند کرد ودلشان به مملکت وملت وکشورعزیز مون می‌سوزد خوب کار و مشاوره خوب میدهند امثال آقای رنانی من که ایشان را نمی‌شناسم ولی از نامه ایشان معلوم میشود از مردم هست که اینچنین تمام زوایای مختلف رادرنامه ذکر کرده است واقعاً مرحبا به ایشان وامثال ایشان که راهکار داده‌اند ولی کسی گوش نداده بااگرهم گوش داده توان کاری را نداشته است بااحترام یعقوبیان پ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
از این پیش بینی ها هزار تا هست.دوماه پیش اقای عبدالکریمی در برنامه زاویه گفتن ما تو کشور مسئله نداریم بحران داریم .اینم بحران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
هدفمند کردن یارانه ها کار بسیار درست و صحیح بود سال 88 که اوباما به این نتیجه رسیده بود چاره ای جز مذاکره با ایران ندارد برخی انتخابات سالم و پرشور مردم را ضایع کردند و امریکا را ترغیب و حتی دعوت به فشار و تحریم علیه مردم ایران کردند چرا؟ برای اینکه نکنه مذاکره با ایران موجب تقویت دولت وخط مشی احمدی نژاد شود .ان زمان شور و شوق کار وفعالیت بین مردم وجود داشت وتحریمها سبب شد که بی ثباتی جامعه را فرا گیرد و همه را گردن احمدی نژاد بگذارند و همین الان هم با شدت بر طبل این دروغ بزرگ میکوبند منظور از این اظهارات تایید عملکرد احمدی نژاد در دوره دوم و بعد از ان نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
تقصیر صدا و سیما بود که تجمعات مردم را به نحو نادرست و مکرر پوشش می داد و اقداماتی که برای پاسخگویی به آنها شده بود را نمی گفت ، مثلا همین 11 هزار میلیارد تومانی که دولت پول سپرده ها را با سود پرداخت کرده و فقط درصد کمتری از کسانی که بالای 200 میلیون سپرده داشته اند باقی مانده، خوب چرا صدا و سیما اخبار مثبت را پوشش نمی دهد و برای مردم ارزش بسته شدن آن بنگاه های مالی با اهداف مبهم را توضیح نمی دهد ؟؟؟ فقط اعتراضات را نشان داد ، حالا نوش جانتون ، فکر کردید فقط به دولت فحش خواهند داد؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
مردم ایران از فقر بیکاری و تورم در فشار و ناراحتی هستند اما بیشترین مشکل وناراحتی مردم از فساد و تبعیض های مسئولین و منسبوبین آنان است وقتی که می بینیم اختلاس های میلیاردی رخ میدهد و آب از آب تکان نمی خورد و عوامل اصلی پنهان میشوند و برخی دیگر هم به زندان می افتند . مردم از اشرفی گری و ریخت وپاش های مسئولین ناراحت هستند
رحیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
سیاست زدگی بیش از حد، چشم انسان را برحقایق می بندد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
دولت روحانی متاسفانه اعتراضات مسالمت آمیز سپرده گذاران موسسات مالی را نادیده گرفت.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
سلام به خوانندگان اخبار تابناک.دوستان یکی از مشکلات و گرفتاریهای نظام حکومتی ایران عدم استفاده از متخصصان و خبره های اقتصادی و سیاسی در اداره کشور است . واقعا چند درصد نمایندگان مجلس ،دولتمردان و مسئولینی که سالهاست از پستی به پست دیگر نقل مکان میکنند مفهوم واقعی اقتصاد خرد و کلان را میشناسند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
جناب اقای محسن رنانی چندین مقاله داده اند که بسیار شنیدنی و خواندنی است.با جستجو در اینترنت به راحتی قابل دست رسی است.توصیه میکنم مقاله مربوط یه بحران اب ایشون هم چاپ بشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
الان همه میگویند ما که ما گفتیم . الان چه فایده ای دارد . همین دونفر بیشترین مطالبی را که منتشر میکردند مربوط به دفاع از دولت احمدی نژاد بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
حتما این اساتید هم فتنه گر هستند!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
نتیجه ی تظاهرات و آشوب این چند روزه برای ما مردم ایران ::>

1. خدشه دار شدن وجهه بین المللی کشورمان و بدتر از همه بی احترامی و آتش زدن پرچم ملی که همگی توی تمام مراسمات ورزشی و... دست به سینه و جلوش می ایستیم

2. شاد شدن دل دشمنان قسم خورده ی ما ( مثل ترامپ احمق ، نتانیاهوی که خودش بخاطر فسادهای متعدد کلی پرونده داره ، مریم رجوی که دستش به خونه هزاران هزار ایرانی آغشته هست ، عربستان سعودی و آل سعود که دیدین اکثر هشتک های اعتراضی رو توی شبکه های اجتماعی و اینستاگرام اونها ایجاد و ترویج کرده اند)

3. متاسفانه بخاطر این ناآرامی ها، افزایش قیمت دلار از 4150 به بالای 4250 و نیز یورو از حدود 5000 به 5400 و طلا از گرمی 127 هزار به بالای 135 هزار...که اثرات تورمی اون رو در آینده مجدد روی کالاها خواهیم دید %

4. کشته شدن تعدادی بی گناه از مردم ( مثل پدر و پسر بی گناهی که تو پراید سوار بودن و ماشین اتش نشانی رو انداختن روی اونها) _ شهادت چند مامور امنیتی ( از جمله نیروی انتظامی ، سپاهی و بسیجی )

5. تخریب بیت المال و اموال عمومی و آتش زدن بانکها و آمبولانس و ماشین آتش نشانی و دستگاه عابربانک، که مطمئنا میلیاردها تومن زیان به خود ما مردم وارد آمد.

6. ایجاد استرس و ناراحتی و نگرانی برای تمامی مردم ایران ( به جز اون یک هزارم درصدی که حتی خودشان رو ایرانی نمیدانند)

7. کوچک شدن ما بخاطر توئیتهای احمقانه ترامپ که ما را ملتی گرسنه خطاب کرد، گرسنه خودشه و اربابانش، ما مسلمانیم و بخاطر شکم و هوای نفس حاضر نیستیم عزتمان را بفروشیم حتی شده مثل امام حسین ع در راه خدا و با زبان تشنه شهید بشیم

8. احتمال تحریم های جدید اقتصادی علیه ایران که با این اتفاقات اخیر متاسفانه به بهانه های جدید هم میتونن فشار وارد کنن

9. درگیرشدن دولت و قوه قضاییه و... به شناسایی و مجازات مجرمان جدید این حوادث بجای پیگیری پرونده های مفسدان اقتصادی و ... که اولویت و خواست یکایک ما مردم هست

10. تعطیل شدن کار و کسبه تعدادی از اصناف و ناراحتی آنها از این تعطیلیهای ناخواسته و اجباری

** خداوکیلی منم یه حقوق بگیرم با بهترین مدرک مهندسی و ارشد و معدل خوب از دانشگاه دولتی تهران و خودمم اکثرا از وسط ماه به بعد دیگه به سختی میگذرونم و ارزو میکنم زودتری سرماه بشه حقوق بدن ( خداشاهده 2میلیون و خرده ای میگیرم که تازه از این باید قسط و... هم بدم) اینو گفتم که فکر نکنید من از رئیسم یا مدیر یا سرمایه دار

حالا ببینیم با این ده مورد فوق آیا باز ارزش داره این روند رو ادامه بدیم یا نه؟ و از طرفی یه حسنی هم داشت این تظاهرات که دولت بدونه مردم خیلی خیلی ازش ناراضین

چرا من با مدرک ارشد و چندین سال سابقه و.. باید حدود 2 میلیون حقوق بگیرم؟؟؟ این حقوق چه انگیزه ی کاری برای من ایجاد میکنه؟؟؟ نمیشه که حقوق و دستمزدها کم باشه بعد بخواین قیمتها رو افزایش بدین .... تورمی هم که اعلام میشه 9% بنظر من کاملا اشتباه و غیرعادی هست، همین قیمت تخم مرغ ، گوشت قرمز، برنج سفید رو طی امسال ببینید چند برابر شده، مگه اینها غذای غالب مردم نیس؟ پس چطور این تورم رو شما حساب میکنید ؟ که میگین 10%

ضمنا نظام بودجه ریزی ما کلا ایراد داره ، خیلی از دستگاهها زیان ده هستند ولی باز بودجه سالیانه میگیرن، مجلس هم که طی چند روز تمام این بودجه ها رو با چند طرح و پیشنهاد نمایندگانی که برش بیشتری دارند تصویب میکنه خب مسلما این روش تخصیص بودجه کاملا اشتباه هست و باید اصلاح اساسی صورت بگیره

و در آخر متاسفانه یه جورایی بلا امسال ریخته سر ما مردم ایران ( از یه طرف زلزله که امسال همه ی ما رو داغدار کرد ، از یه طرف عدم بارش و بارندگی و خشکسالی که سال دیگه خدا بخیر بگذرونه ، و نهایتا گرانی و مخصوصا این تخم مرغ لعنتی...)

خدایا خودت بر ما رحم کن و مردم ما و ملت ما و ناموس ما را از گزند بدخواهان و دشمنان نجات بده


اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
تنها اتفاق نه آشوب بلکه جنگه برای تعدیل آدمهای مازاد
سلام
|
Germany
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
بهتر در حال حاضر مقاله ی مرداد نود و شش دکتر رنانی را با عنوان عدم توان گفتگو در ایران را تحلیل کنید چون تتنها راهکار باقی مانده برای نجات کشور در همین مقاله است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
با تشکر از جناب رنانی و پیش بینی های ایشان. چند تن از کاربران گرامی نظر داده اند که جناب رنانی کار شاقی انجام نداده اند و کارگز ساده و/یا پسر بجه جند ساله هم این موارد ر ا میدانست ، ولی کاربران عزیز مقاله و/ یا گفته های کسانی که نام برده شد در هیچ جا درج نمی شد و به مسئولان انعکاس نمی یافت ولی مقاله و یا نوشته یک اقتصاددان و استاد دانشگاه هم درج میشود و هم انتشار مییابد و مسئولان مطلب را میگیرند ( هر چند که ممکن است توجهی به آن نشود و بکار نگیرند )
داریوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
من کاملا با پیش بینی این استاددانشگاه از سالها پیش هم عقیده بودم چون خودم و 600 نفردیگر هنوز بعداز 6 سال سنوات بازنشستگی و حقوق معوقه را دریافت نکرده ایم و تمام راههای قانونی هم طی شده !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
این مقاله ایشون جالب بود اما هر ادم عاقلی ب این نتیجه میرسید یه نگاهی ب امار بندازیم
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
عملا سیاست دولت حمایت از توانگران و فشار بیشتر بر مردم عادی می باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
ملت ایران باید کاملا هوشیارباشد
حژمت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
اکثر رانندگان محترم تاکسی این حوادث را پیش‌بینی می‌کردند،اما متأسفانه کسی برای تفکرات و گفته‌هاشون ارزشی قائل نبود و همه فکر می‌کردند این قشر کم درآمد؛ بخاطر گرانی وسایل یدکی و دستمزد بالای مکانیکی، به این افکار مبتلا شده‌اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
همه اینارو گفت که بگه زیباکلام شوت است!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
دست بردارید قضایا اخیر نیاز به پیش بینی نبود اگر پیش نمی‌آمد جای‌سوال بود که چه سونامی پشت آن نهفته است
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
بچه دبستانی ها هم پیش بینی می کردند که اگر فکری به حال بیکاری و اقتصاد نشود مردم میریزند تو خیابون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
خب مطمئن باشید مردم با استفاده از فیلتر شکن ها باز فعالیت هایشان را از سر می گیرند مسئله ای که باید در نظر بگیرند عادی شدن جرم هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
و متاسفانه باز هم میگویند کار دشمنان بوده . اسرائیل و آمریکا و جورج سوروس و فلانی . حالا هم که عربستانم اضافه کردن .
التائب
|
Netherlands
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
سلام نظر ما توهین نبود عین واقعیت بودپس چرا نزاشتی .لااقل مثل قبل ویرایش میکردید با تشکر

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: