بازدید 3199

عملیات پرشتاب ارتش سوریه در جنوب إدلب و نگرانی «تروریست‌ها»

پیشروی‌ پرشتاب ارتش سوریه در جنوب استان إدلب و فشارهای مردم این منطقه به گروه‌های تروریستی برای تسلیم شدن آن هم به دنبال قطع حمایت ترکیه و کشورهای عربی، این گروه‌ها را در آستانه شکست نهایی قرار داده است.
کد خبر: ۷۶۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ 08 January 2018

پیشروی‌ پرشتاب ارتش سوریه در جنوب استان إدلب و فشارهای مردم این منطقه به گروه‌های تروریستی برای تسلیم شدن آن هم به دنبال قطع حمایت ترکیه و کشورهای عربی، این گروه‌ها را در آستانه شکست نهایی قرار داده است.

به گزارش تابناک، نیروهای دولتی سوریه در ادامه پیشروی خود در حومه جنوبی ادلب به نخستین هدف خود از این عملیات یعنی تسلط بر شهرک «سنجار» در حومه إدلب دست یافتند که کنترل بر آن، برنامه پیشروی به سمت فرودگاه «ابو الظهور» را که از موقعیت راهبردی در منطقه مرکزی شمال سوریه برخوردار است، پیش خواهد برد.

نیروهای دولتی سوریه روستاهای اطراف شهرک مهم سنجار شامل الشیخ برکه، سرجه، ام الهلاهیل، حوا،المتوسطة، خیارة و کفریا المعرة را به کنترل خود درآوردند آن هم با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه که هنوز آسمان این منطقه را ترک نکرده است و به گفته معارضان سوری، پیشروی ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن به دنبال کاهش چشمگیر گروه‌های مسلح و گهگاه بدون مقاومت قابل ذکری از سوی آنها صورت گرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی «نون پست» با بیان مطلب فوق نوشت: پیشروی نیروهای دولتی سوریه بر اساس توافقی که در مذاکرات آستانه حاصل شده، صورت گرفته و ترکیه کاملا در جریان این اتفاقات قرار دارد و با آن موافق است و گواه این قضیه هم بی تحرکی و سکوت آن در جایگاه ضامن گروه‌های مسلح است.

این وبگاه خبری نوشت: نیروهای دولتی سوریه با نبردهای کنونی قصد دارند از دو محور خود را به فرودگاه نظامی ابوالظهور برسانند؛ محور نخست از سمت سنجار در 20 کیلومتری جنوب فرودگاه است و محور دوم از سمت شمال فردوگاه از منطقه تلة الأربعین در 13 کیلومتری فرودگاه که تحت تسلط دولت سوریه قرار دارد؛ از همین رو مناطق گسترده‌ای در حومه های شرقی إدلب و جنوب حلب و جبله الحص و علاوه بر آن حومه شمال شرقی حماة که وسعتی قریب به یک هزار و 330 کیلومتر مربع دارند در محاصره قرار گرفته است.

نون پست افزود: جمعیت این مناطق قریب به یکصد هزار نفر است که بیشترشان به سمت مناطق غرب اتوبان بین الملل دمشق- حلب کوچ کردند و اگر دولت سوریه به هدفش برسد به سمت مرحله بعد پیش خواهد رفت، مرحله‌ای سرنوشت ساز در درگیری‌های سوریه که شکستن حلقه محاصره شهرک‌های الفوعه و کفریاست.

این وبگاه خبری رفع محاصره این دو شهرک را از طریق گشودن دو محور نظامی نخست از ابوالظهور در غرب به سمت سراقب و از طریق استفاده از مناطق وسیع و باز آنجا و محور دوم از شهرک الحاضر به سمت تفتناز و بنش خاستگاه شورش‌ها در سوریه خواند که اغلب فرماندهان نظامی گروه های مسلح هم اهل آنجا هستند.

در ادامه گزارش نون پست آمده است: با این حساب نیروهای دولتی سوریه به دروازهای إدلب خواهند رسید البته منطقه‌ای را برای گروه‌های معارض شکست خورده که از حمایت کشورهای منطقه هم محروم شدند رها می‌شود گروه هایی که تمایل به پیدا شدن راه حلی برای آنها توسط روسیه خواهند داشت.

گزینه گروه‌های تروریستی در برابر سناریوهای مرحله کنونی

نون پست در ادامه این گونه تحلیل کرد که به نظر می‌رسد توافق آستانه مناطق شرق اتوبان دمشق-حلب را مناطق درگیری بین دولت روسیه و روس‌ها با مخالفان آستانه و مخالفان میانجیگری روسیه قرار داده است از همین رو این مناطق خارج از دایره مناطق کاهش تنش است و درگیری بین دولت سوریه و جهادی‌ها خواسته دشمنانشان در داخل و خارج را محقق می‌کند و این مناطق مثل دامی برای خسته کردن جهادی‌ها و همپیمانان آنها از گروه‌های مسلح است و آن زمان است که جامعه بین المللی از یک رقیب سرسخت که کشاندن آن به سمت پذیرش راه حل سیاسی دسوار است، خلاص می‌شود.

تحریر الشام بیش از گروه‌های دیگر در تیررس این نقشه قرار دارد، اما به نظر می‌رسد این گروه بلد است چکار کند به گونه ای که همه توان و ظرفیت خود را وارد میدان درگیری‌های جاری نکرده چون می‌داند این درگیری‌ها اولین مرحله از مراحل فرسایش گروه‌های مسلح است.

این وبگاه خبری افزود: از همین رو تحریر الشام دست به تاکتیکی نظامی خواهد زد که بر اساس آن از شمار نیروی انسانی خود در نبرد خواهد کاست و همه برگه‌های قدرت نظامی خود را رو نخواهد کرد کما اینکه تلاش می‌کند همه گروه‌های مسلح را به این درگیری سوق بدهد.

نون پست آورده است: موضوع حساب شده دیگر تحریر الشام تحریک جامعه و طرفداران آن است به گونه‌ای که به آنها گفته مذاکره با روسیه و دولت سوریه ابزار تسلیم است و بدین ترتیب گروه‌های شرکت کننده در آستانه را هم در چشم مردم منفور کرده است.

این وبگاه خبری افزود: اینجاست که مناقشه بین گروه‌های شرکت کننده در آستانه و مخالفان آن آغاز خواهد شد و گروه‌های جهادی از خشم و نارضایتی غیرنظامیان از ضعف و سستی گروه‌ها و تسلیم شدن آنها در برابر دولت و تن دادن به راه حل سیاسی استفاده می‌کنند.

گروه های مسلح حاضر در مذاکرات آستانه تحت فشار

نون پست در ادامه دلایل پذیرش راه حل سیاسی از سوی گروه های مسلح شرکت کننده در نشست آستانه را در چند مورد خلاصه کرد که در ادامه آمده است:

نخست اینکه گروه‌های مسلح از نفوذ تحریر الشام که موجودیت آنها را هدف گرفته و موجب ایجاد حس بی‌اعتمادی به این گروه در آنها شده هراس دارند چون این گروه‌ها معتقدند تحریر الشام پروژه‌ای است که همه آنها را خواهد بلعید.

دوم اینکه گروه‌های مسلح یک طرح فکری و سیاسی برای مقابله با نقشه های طراحی شده درباره آنها در اختیار ندارند علاوه بر اینکه هیچ رهبر شناخته شده‌ای از انقلاب سوریه در اختیارشان نیست از همین رو عقب مانده‌اند.

سوم اینکه روس‌ها به حملات خود علیه شهرها و شهرک های حومه إدلب پایگاه گروه‌های مسلح ادامه می‌دهند.

چهارم ضعف موضع ترکیه و نزدیکی بیشتر آن به دیدگاه روسیه برای حل بحران سوریه و ناتوانی ترکیه در اعمال فشار بر روس‌هاست به دلیل اینکه یکی از ضامنان آتش‌بس شمرده می‌شود.

پنجم اینکه نظامیان دولت سوریه به مناطقی که خزانه نیروی انسانی گروه‌های مسلح شمرده می‌شوند نزدیک شدند که این تهدیدی موجودیتی برای آنها شده است.

ششم اینکه به دنبال پیشروی‌های دولت سوریه فشارهای مردمی به گروه‌های مسلح برای تسلیم شدن بیشتر شده است.

هفتم نبود حمایت از سوی کشورهای عربی و دست کشیدن آنها از گروه‌های معارضی است که به تعبیر نون پوست در لیست گروه‌های میانه‌رو بودند.

نقش ترکیه

نون پست نوشت: بسیاری درباره نقش ترکیه در خصوص تحولات إدلب سوال می‌پرسند چون ترکیه یکی از بازیگران و ضامنان در پرونده مذاکرات آستانه است در حالی که ترکیه در قبال تحولات نظامی و تشدید حملات روسیه سکوت اختیار کرده است. آنکارا در شرایطی است که نمی‌تواند با دولت سوریه مقابله کند آن هم به چند دلیل:

دلیل نخست، اختلاف موضع ترکیه با آمریکا و بروز بحرانی شدید در روابط بین دو کشور است که این امر ترکیه را از اتخاذ تصمیمی درباره سوریه که شاید خطرناک باشد بازداشته است.

دلیل دوم موضع ضعیف کشورهای عربی و بلکه وابستگی آنها به نقش ترکیه در سوریه است که موجب شده ترکیه به محور روسیه و ایران نزدیک شود.

دلیل سوم اینکه برای ترکیه مساله کردها دغدغه بزرگی است از همین رو مهم‌ترین اهرم فشار روسیه بر ترکیه شده است.

دلیل چهارم پراکندگی معارضان سوری و ازدیاد مراجع آنهاست به گونه‌ای که موجب شده ترکیه اعتماد زیادی به این مخالفان نداشته باشد.

مساله پنجم منافع اقتصادی است که روسیه و ترکیه را به هم پیوند داده بخصوص در برهه اخیر که هر دو به دنبال خلاصی از بحران سوریه هستند.

نون پست در پایان گزارش خود آورده است: در اینجا تنها یک موضوع نگران کننده برای ترکیه در سایه گسترش نفوذ نیروهای دولتی سوریه در إدلب باقی می‌ماند و آن هم مساله آوارگان سوری و سرازیر شدن آنها به سمت ترکیه است اما شاید ضمانت‌هایی از سوی روسیه یا دیگر کشورها به ترکیه داده شده از جمله اینکه یک منطقه شبه امن برای پذیرش آوارگان ایجاد شود علاوه بر اینکه توافق روسیه با کردها می‌تواند به آوارگان سوری اجازه بدهد به سمت مناطق حضور نیروهای سپر فرات بروند که این قضیه، بار بر دوش ترکیه را کم خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان