بازدید 13751

جای خالی عذرخواهی مسئولانه از مردمی که معترض بودند!

به فاصله چند روز مانده تا جام جهانی فوتبال، شنیدن درباره تحریم ویژه کمپانی نایک برای ملی پوشان فوتبال کشورمان چندان خوشایند نیست؛ اما آنچه این ممنوعیت را تلخ‌تر جلوه می‌دهد، نه تحریم ظالمانه و گسترش دامنه آن به ورزش، که برخی اقدامات مسئولان کشورمان است.
کد خبر: ۸۰۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ 09 June 2018

برای مقابله با زیاده خواهی‌ها چه باید کرد؟ در مقابل زیاده خواهی‌های کشور‌های دیگر چه؟ این پرسشی است که این روز‌ها باید همه، به ویژه مسئولان بارها از خودشان بپرسند و درباره‌اش بیندیشند.

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله چند روز مانده تا جام جهانی فوتبال، شنیدن درباره تحریم ویژه کمپانی نایک برای ملی پوشان فوتبال کشورمان چندان خوشایند نیست؛ اما آنچه این ممنوعیت را تلخ‌تر جلوه می‌دهد، نه تحریم ظالمانه و گسترش دامنه آن به ورزش، که برخی اقدامات مسئولان کشورمان است.

برای درک ماجرا لازم است، کمی به عقب برگردیم و رویدادی را مرور کنیم که به جهاتی متفاوت‌ترین اعتراض ثبت شده در تاریخ کشورمان است؛ کمپین نخریدن خودرو‌های صفر داخلی که به شکلی فراگیر و وسیع بروز و نمود یافت و هدف از آن، فریاد زدن برخی خواسته‌های عمومی از جمله کاهش نرخ و ارتقا ایمنی محصولات وطنی بود؛ درخواست‌هایی که قدمت زیادی دارند، اما این بار شبیه شکوفا شدن بغضی خاموش بروز کرده و خودروسازان را به گوشه رینگ رانده بودند، بی آنکه خللی در جامعه به وجود آید و کمبودی احساس شود. «نه» بزرگی که نه با تجمع و اعتصاب و امثال اینها، که به شیوه‌ای مسالمت آمیز و بی حاشیه فریاد زده می‌شد.

گویی همگان تازه به قدرتی پی برده بودند که در وجودشان بود، اما هرگز استفاده نشده بود. قدرتی پرزور که موجب شده بود غول‌های خودروساز بعد از مدت‌ها اربابی کردن برای مشتریان، به جایگاه حقیقی خود پس زده شوند و بدانند آنچه مایه حیاتشان است، نه خط تولید که مشتریان هستند.

نکته‌ای که هنوز کامل فهم نشده و آثار مثبتش بروز و نمود نیافته، برخی دولتمردان از جمله وزیر صنایع وقت پا به میدان گذاشتند و بعد از آنکه با کلام نامناسب از خجالت تحریم کنندگان خرید خودروی صفر و هواداران این تفکر درآمدند، طرحی تدارک دیدند تا مقاومت مردم در نخریدن را در هم بشکنند و البته موفق هم شدند.

از فروپاشی آن کمپین و بازگشت اوضاع به روال سابق (اگر نگوییم بدتر از سابق!) مدت مدیدی می‌گذرد و در این بازه، اتفاقات فراوانی رخ داده است، اما استراتژی ناصواب آن روز‌های دولت، تازه در حال خودنمایی است؛ در روز‌هایی که آمریکا زیر قول و قرار خود زده و بار دیگر بر طبل تحریم‌ها می‌کوبد و می‌کوشد، مؤثرتر از هر زمانی در این عرصه فعالیت کند.

در نتیجه بدعهدی سابقه دار آمریکایی ها، بار دیگر تحریم‌های کشورمان به موضوع روز تبدیل شده و آثار آن یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و خودنمایی می‌کنند. از جمله دنباله روی دیگر کشور‌های غربی از سیاستمداران ینگه دنیا که نمونه بارز و آشکار آن، خروج پژو-سیتروئن از بازار کشورمان است.

همان شرکت بی وفای فرانسوی که بعد از برجام به بازار خودرو کشورمان برگشته و قرار بود محصولاتی به روز را در اختیارمان بگذارد تا از یاد ببریم چگونه پیشتر به سادگی به ما پشت کرده و بی عمل به تعهداتش، ایران را ترک گفته بود؛ شرکتی که حالا ثابت شده تنها رفیق کیف پول ایرانیان است نه بیشتر.

این در حالی است که از زمان اعلام خبر بازگشت این خودروساز مشهور به بازار ایران تا همین اواخر، مسئولان کشورمان بازی جدیدی را با مردم آغاز کردند که به ظاهر پاسخ به برخی مطالبات عمومی، از جمله مطالبات مطرح با کمپین نخریدن خودروی بی کیفیت بود، اما در عمل، به بازی خودروساز فرانسوی با جیب ایرانیان شباهت داشت.

چندین نوبت اعلام نرخ برای پژو ۲۰۰۸ که پسابرجامی خوانده می‌شد و افزایش لجام گسیخته قیمت این محصول به وضوح نشان می‌داد که نه پژو-سیتروئن و نه دولتمردان و خودروسازان وطنی، به دنبال جبران مافات نیستند و قصدی برای رسیدگی زیربنایی به مطالبات عمومی را ندارند؛ وضعیتی که حالا با اعلام خروج فرانسوی‌ها از ایران، به ثبت یک باخت بزرگ دیگر برای خودروسازان وطنی و دولت مردان منجر شده است.

باختی از جنس بی توجهی به درخواست‌های مردم؛ همان درخواست‌هایی که سبب ساز شکل گیری کمپین تحریمی شد و اگر قرار به بررسی شان باشد، این روز‌ها مجال مناسب تری برای مطرح شدن دارند، چون خودروسازان محصول هایشان را نمی‌فروشند و به رغم آنکه مدعی هستند، تولیداتشان داخلی است، با هر نوسان قیمت ارز، قیمت هایشان را افزایش می‌دهند.

افزایش‌هایی که هرچند به احیای آن کمپینِ خاص منجر نشده و احتمالا نخواهد شد، آثار شومش را در دیگر عرصه‌ها می‌توان دید. در رفتار ورزشکارانی که وقتی می‌شنوند نایک تحریمشان کرده، اعتراضشان به این اقدام را یکپارچه فریاد نمی‌زنند، در مردمی که وقتی می‌بینند پژو بار دیگر بدعهدی کرده، اعتراضی نمی‌کنند و حتی سمبولیک (مثل کندن آرم پژو از خودروهایشان یا پوشاندن آن با چسب) واکنش نشان نمی‌دهند و... .

بی تفاوتی دردناکی که بی شک یکی از دلایل بروز آن، رفتار نامسئولانه مسئولان است؛ رفتاری که می‌شود با یک عذرخواهی مسئولانه، نخستین گام را برای تصحیحش برداشت. گامی کوچک، اما موثر، در آستانه فصلی که تحریم کتانی‌های نایک و خروج پژو-سیتروئن احتمالا تنها شروع آن باشد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۲۸
بیچاره روزنامه کیهان، این روزها رو میگفت و هی مسخره میکردیمش!
عذر خواهی ؟! از مردم ؟! توی ایرون ؟! به حق چیزهای ندیده و نشنفته !!!
پشت سر نایک نماینده ای ، ارگانی ، چیزی نیست؟ خوب دولت هم نایک رو تحریم کنه و مغازه هاش رو از سطح شهر جمع کنه. این که کمال بدبختی یک ملته که یک طرفه تحریم بشه ولی با ناز و ادا و اطوار جنسهای طرف رو داخل ممبکت خودش به چند برابر قیمت بخره.
باسلام
اگر دوباره تحریم برداشته شود باز هم مدیران با پژو قرارداد میبندد
بازاری که رقابتی نباشد و زیر پرچم دولت و مافیای خودرو ساز باشد نتیجه ای ندارد
خودروسازی مافیای بزرگی در این کشور است..........
خیلی خودتون رو اذیت نکنید همه مشکلات رو حل می‌کنه سید حسن نصرالله
از نظر مردم این رفتار ها هیچ اثری در بین مسولین ندارد.اتفاقا مسولین ما از مردم اعتراض های شیک و مرتب میخواهند تا انها را با مخاطره مواجه نکند.از نظر مسولین ما اعتراض ها باید ارام و تا ابد باشد .مسولین هم برایشان مهم نباشد..انچه به جایی نمیرسد فریاد است.در کشور ما تقریبا در تمامی مسایل مردم مشکل دارند و مسولین فقط نگاه میکنند.
وقتی بعضی ها در تحریمها رفیق ترامپ هستند و اجناس را گران میکنند چه کنیم !
چرا دوباره با پژو قرارداد بستند؟؟!!ا ضعف شدید یک سیستم بازرسی و نظارتی قدرتمندکاملا مشخص است،انچه باعث شد المان از زیر خاکسترهای جنگ برخیزد و به غول اقتصادی جهان تبدیل شود،فقط و فقط وجود یک سیستم نظارتی قدرتمند و مستقل و بی طرف بود که به هیچکس اجازه سو استفاده و تخطی از قانون را نداد و نتیجه شد المان قدرتمند فعلی
گذر پوست به دباغ خونه میفته .
کافیه یه بار دیگه کمپین راه بیافته .
چرا دوباره با پژو قرارداد بستند؟؟!!ا ضعف شدید
چند سال پیش بود با توجه به کیفیت و قیمت نامناسب خودرو های داخلی کمپینی خودجوش با عنوان خودرو صفر نخریم ،براه افتاد و موفق هم بود و اگر ادامه پیدا می کرد چه بسا وضعیت انحصاری خودرو در ایران دچار مشکل می شدولی با مساعدت دولت و حیله وام خودرو ،خودرو سازان از این چالش بیرون آمدند و عملا شکسته شد،طی تحقیقات انجام شده اگر این کمپین ادامه پیدا میکرد ،آثار خوبی در این صنعت مادر بوجود می آمد.
در حال حاضر با توجه به وضعیت دلار مجدد خودرو ساز ها ی انحصار از عرضه خودرو با قیمت کارخانه جلوگیری بعمل می آوردند و خودرو را با دلالی در بازار آزاد به متقاضیان عرضه می کنند ،پیشنهاد می شود با تجربه قبلی اینبار مردم خوب کشور کمپین خودرو صفر نخرید را راه انداخته و این وضعیت اسفبار صنعت خودرو را نجات دهند و با این حرکت ثابت کنند که مصرف کننده نیز به حقوق خود واقف و متقاضی حقوق از دست رفته خود می باشد.
من پولمو که برای چهار ماه تاینده خودرذو بهم میدادن بیرون کشیدم خودرو هم نمیخرم
اگر قرار بر عذرخواهی باشه که مسئولان محترم!!! لحظه ای برای نفس تازه کردن هم نخواهند داشت....!
کدوم کمپین نخریدن خودرو؟ دلتون خوشه ها بخدا، دفعه قبل که کمپین راه افتاد یادمون نرفته چه کسی وام بلند مدت داد تا از ورشکستگی در بیاره
وقتی پنهانی قراداد می بندند و بعد از دوسال هم حتی سهامداران شرکت را بی خبر می گذارند نتیجه بهتر از این نمی شود!
کاش درد همین می شد در سال 94 مسئولان با کوبیدن بر طبل تبلیغات ، قیمت سهام خودرویی ها را 500 درصد بالا بردند و روزی چندصد میلیون سهم به مردم بینوا فروختند ، پولشان را بالا کشیدند به گونه ای که الان پس از 30 ماه حاضر نیستند همان سهام را به یک پنجم قیمت بخرند!
برای دانستن عمق این ااتفاق به سوابق سهام معاملات خودرویی مراجه کنید هر روز حداقل 200 میلیارد تومن پول از دست مردم می کشیدند
عذرخواهی؟؟؟؟؟؟ اونم مسئولان از مردم؟؟؟؟!!!!!! داریم مگه؟؟!!
خجالت نميكشيد صحبت از برند نايك ميكنيد يا اينكه حيا نميكنيد براي تيم ملي از برند آديداس استفاده ميكنيد شما ها كه هر روز در رسانه ها به مردم سفارش خريد توليد داخل را ميكنيد پس مرگ خوبه براي همسايه خوب بهتر نبود كه به يك خياط تهران بزرك سفارش 100 دست پيراهن بازي كنان را .....
مسئولان درایتمند ما باید 24 ساعته در حال عذرخواهی باشن....
بجای عذر خواهی بسیار بهتر است که این مسئولان استعفاء کنند
یواش یواش مشکل از مسوولان به مردم منتقل شد
شاید از اول هم مشکل از مردم بوده و!!!!
مردمی شدیم که متحد نیستیم
نسبت به همه چیز بی تفاوت شدیم الا منافع شخصی خودمان
ولی ماهی رو هر وقت از اب بگیری تازس
مردم :باید به خودمون بیایم و شروع کنیم
این مسئولان به فکر مردم نیستند خدا حق مردم را از انها وشرکتهایشان(فرغون سازیها) را بگیرد مردم با این کار شرکتهای فرانسوی بسیار خوشحال هستند
ای کاش دورابه همگی به کمپین نه به خرید خودرو بپیوندیم و این بار گول وام دولت را هم نخوریم
شرکتهای پژو و سایر خودروسازان خارجی تنها شریک کیف ایرانیان نیستند بلکه به کیفیت محصولاتشان اهمیت بسیار زیادی قائل هستند که برابر است با اهمیت قایل شدن برای جان و مال مردم. ولی این خودرو مونتازگران داخلی هستند که شریک کیف ایرانیان هستند و پشیزی برای جان و مال مردم قائل نیستند. راستی آپشن زه پراید که به دست متخصصان جان بر کف سایپا تولید میشه رو به همه دانشمندان ایران زمین تبریک میگویم.
«همان شرکت بی وفای فرانسوی...!»سیاست و تجارت جای گفتار و کردار عاشقانه وعارفانه نیست!
عذرخواهى براى مسؤوليست كه خود را در برابر مردم پاسخگو بداند ، نه مسؤولينى كه با خودروهاى بى كيفيت اهميتى براى جان و مال مردم قائل نيستند.
همان اوایل برجام خیلی از دل سوزان میگفتند دوباره با پژو قرار داد نبندید چرا که هر چه پژو تو این سالها انجام داده بد عهدی بوده اما زور دلالان همیشه بیشتر بوده است
نمی توانید آن شرکت ها را مقصر اعلام کنید. در حالی که شرکت های داخلی و وطنی به جز جیب خودشان به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند، چگونه انتظار داریم شرکت هایی ار انسوی دنیا، که در برابر مردم خود واقعا تعهد دارند، در ایران بمانند و به پای ما بسوزند؟ برجام را بیشتر خطاهای ما، از بین برد، و ما بودیم که روی برجام نفت ریختیم، ترامپ تنها کبریت آن را زد، و حالا شما انتظار دارید شرکت های دیگر به عشق ما زیر بار میلیاردها دلار زیان بروند؟ مطمئن باشید همین شرکت های خودروسوزی ما هم اگر می توانستند از ایران بروند، پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام اینکار را کرده بودند!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
آخرین اخبار
وب گردی