دروازه‌بان اول منتخب فوتسال جهان:

مدال جام‌جهاني را نشانه گرفته‌ايم

به نظرم وحيد، سمبل فوتسال ايران و شناخته‌شده‌‌ترين نام فوتسالي در جهان است. او همراه حيدريان و معصومي يكي از 3 چهره ‌برتر بازي در ايران بوده‌اند. هرچند شرايط سني شمس شمسايي به او اجازه فعاليت طولاني در فوتسال را نمي‌دهد، ولي با تمرين‌هاي خوبي كه او با جديت دنبال مي‌كند مي‌تواند تا 3 يا 4 سال ديگر با همين كيفيت عالي به كار ادامه دهد. وحيد الگوي خوبي براي جوانان علاقه‌مند به فوتسال است.
کد خبر: ۸۰۸۷۲
|
۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۴ 12 January 2010
|
2110 بازدید
چند روز پيش تيم فوتسال منتخب جهان با حضور 3 بازيكن ايراني در برابر تيم ملي برزيل قرار گرفت. اين اتفاق، افتخاري بزرگ براي ايران محسوب مي‌شد، چرا كه هيچ كشور ديگري اين تعداد بازيكن در تركيب آن تيم نداشت!

مصطفي نظري، دروازه‌بان چالاك تيم ملي كه درخشش خيره‌كننده‌اي در جام جهاني برزيل از خود ارائه كرده بود همراه وحيد شمسايي، كاپيتان تيم منتخب جهان و محمد طاهري، نماينده‌هاي شايسته‌اي در اين تيم بودند و در شرايطي كه بيننده‌هاي تلويزيوني زيادي در سراسر جهان هنرنمايي آنها را تماشا مي‌‌كردند، دفاع سزاورانه‌اي از آبروي ورزش و فوتسال كشورمان به عمل آوردند.

نظري در ديدار نخست منتخب جهان و برزيل به عنوان دروازه‌بان اصلي به ميدان رفت و تا سه‌چهارم پاياني زمان بازي (كه در زمين باقي مانده بود) تنها يك گل از قهرمان بلامنازع جام جهاني دريافت كرد. اين درخشش اصلا نمي‌تواند اتفاقي تصور شد، چون او در مسابقه‌هاي جام جهاني هم برخلاف ديگر دروازه‌بان‌ها كه نمي‌توانستند دروازه خود را از گل‌هاي پياپي برزيليها در امان نگه دارند، فقط يك مرتبه مغلوب تيم پرستاره ميزبان شد.

بازگشت نظري از برزيل، فرصتي براي گفتگو با اين دروازه‌بان آماده و خوش‌‌سر و زبان به وجود آورد كه آن را جام جم از دست نداد.


از حال و هواي برزيل و حضور در تيم منتخب فوتسال جهان بگوييد.

همه چيز بسيار خوب بود و از اين كه ديدم سرپرست، كاپيتان و دروازه‌بان تيم منتخب جهان ايراني هستند به خودم باليدم و عشق به كشور عزيزم در من زنده‌تر شد. افسوس كه برخلاف ديگر كشورهاي دنيا، هموطنان ما اين مسابقه‌هاي جذاب را نديدند. آنجا استقبال مردم برزيل از آن 2 مسابقه حتي بيشتر از بازي‌هاي جام جهاني بود و جمعيتي بيش از ظرفيت بالاي سالن‌ها براي تماشا حاضر شده بودند. برزيلي‌ها واقعا به فوتسال خود بها مي‌دهند و حاصل آن همه حمايت، چنين تيمي است كه در دنيا حرف اول را مي‌زند.


بچه‌هاي ايراني هم بخصوص در بازي اول خوش درخشيدند.

بله. محمد طاهري در بازي اول، گل دوم منتخب جهان را به ثمر رساند و در بازي دوم، روي تك‌گل اين تيم، نقشي تعيين‌كننده داشت و ضربه او در بازگشت،‌ به بازيكن پاراگوئه‌اي رسيد كه او دروازه‌ برزيل را گشود. وحيد شمسايي هم به عنوان كاپيتان منتخب جهان بخوبي اين تيم را در زمين هدايت كرد و گل سوم را در بازي نخست به ثمر رساند. من هم در عمده زمان بازي اول، در ميدان بودم و تنها يك گل دريافت كردم. در بازي دوم هم مربي بيشتر به ياران ذخيره و دروازه‌بان‌هاي دوم و سوم فرصت بازي داد و من زمان زيادي در ميدان نبودم. راهبرد مربيان اين بود كه در بازي اول، با توجه به عدم شناخت برزيلي‌ها از تيم منتخب و با استفاده از نفرات اصلي، اين تيم را ببرند.


مربيان تيم منتخب جهان از كدام كشورها بودند؟

سرمربي، سانچز آرژانتيني بود و دستياري از كرواسي كه در ليگ ايتاليا مربيگري مي‌كند و به چند زبان زنده دنيا آشناست، او را كمك مي‌كرد. هرچند فوتسال كرواسي در رده تيم‌هاي اول دنيا نيست، ولي او مربي بسيار باهوش و شاخصي است.


آيا پيشنهاد جديدي براي حضورت در فوتسال اروپا مطرح نشد؟

نه فقط به من، به بازيكنان ديگر هم پيشنهادي نشد، چون اكنون در خلال ليگ‌هاي مختلف قرار داريم و بازيكنان داراي قرارداد هستند. برخلاف اكنون پس از جام جهاني پيشنهادهاي خوبي از 3 كشور اروپايي اسپانيا، ايتاليا و روسيه به من شد كه متاسفانه در پذيرش آنها تعلل كردم.


با توجه به اعتبار بالاي ليگ ايتاليا و بويژه اسپانيا، پيشنهادهاي دريافتي از اين كشورها احتمالا بار مالي كمتري از پيشنهاد چرب روس‌ها داشته و همين شما را دچار ترديد و تعلل در پاسخگويي به آنها كرده بود.

بله دقيقا. پيشنهاد روس‌ها به لحاظ مالي بسيار عالي بود. آنها تصميم به جذب ستاره‌هاي دنيا در ليگ خود گرفته‌اند و به همين دليل هزينه‌هاي هنگفتي صرف مي‌كنند. به هر حال، ناهماهنگي من با مدير برنامه‌هايم، موقعيت لژيونر شدن امسالم را گرفت.


گفته شده قرارداد مالي امسال شما با فولاد ماهان 3 برابر سال گذشته است. پس نبايد شرايط بدي در ليگ برتر خودمان داشته باشيد.

3 برابر كه نه، ولي خيلي بهتر شده است. درخشش ايران در جام جهاني شرايط مالي اين رشته را خيلي بهتر كرد و من با وجود علاقه‌مندي به لژيونر شدن در اروپا از بازي در اصفهان و تيم فولاد ماهان خيلي راضي هستم. نه فقط به خاطر دريافت‌هاي مالي‌ام بلكه بازي كردن در كنار چندين ستاره ملي‌پوش و حضور مديريت مقتدر در اين تيم با حضور ساكت به عنوان رئيس هيات مديره، طاهري به عنوان مديرعامل و ريخته‌گران به عنوان مالك باشگاه جلوي هر حاشيه‌اي را گرفته و ما را در مسير قهرماني ليگ برتر و آسيا پيش مي‌برد.


پس مي‌توانيد قول قهرماني اولين دوره جام باشگاه‌هاي فوتسال آسيا را بدهيد؟

هيچ چيزي جز اين هم مورد پذيرش كسي نيست. ديگر اگر با اين همه ملي‌پوش و 3 بازيكن منتخب جهان و شرايط ميزباني و حمايت‌هاي مردم اصفهان و ايران نتوانيم جام را در ايران نگه داريم بايد به دنبال كار ديگري برويم؛ البته ناگفته نماند كه رقيبان هم بيكار ننشسته‌اند و تعدادي بازيكن خارجي از جمله مهره‌هاي باارزشي از برزيل، اسپانيا و ايتاليا را جذب تيم‌هاي خود كرده‌اند.


فولاد ماهان بازيكن خارجي كمكي براي ليگ قهرمانان آسيا نمي‌گيرد؟

مسوولان تيم ما روي فالكائو كه بهترين بازيكن دنياست دست گذاشته بودند. اتفاقا فالكائو هم وقتي متوجه شد فولاد 8 يا 7 ملي پوش ايران را در خدمت دارد از اين انتقال استقبال كرد و پذيرفت اسفندماه براي حضور در ليگ قهرمانان آسيا به اصفهان بيايد، ولي مصدوميت شديد او، مديران ما را متوجه بازيكن دوم دنيا يعني شوماخر و يار شماره 10 برزيل يعني ليزينيو كرد. ولي متاسفانه اولي رباط صليبي پاره كرد و سپس ليزينيو هم مصدوم شد. البته مسلما حضور چنين بازيكناني تيم‌مان را تقويت خواهد كرد، ولي حتي بدون آنها هم همه ابزارهاي قهرماني را در اختيار داريم.


برخلاف سال‌هاي گذشته كه رقابت براي قهرماني در ليگ بين 3 يا 4 تيم حاضر در كورس تا آخرين روزها ادامه پيدا مي‌كرد، امسال حتي پيش از شروع ليگ برتر، براحتي مي‌شد پيش‌بيني كرد فولاد ماهان با آن همه ستاره بي‌رقيب بماند.

البته بازي‌هاي امسال ليگ براي ما خيلي سخت شده چون جوانان تيم‌هاي ديگر باتمام انگيزه مقابل ما ظاهر مي‌شوند. همه مي‌آيند تا توپ بهترين گلزن دنيا را بزنند يا هر كدام براي باز كردن دروازه‌اي كه من مامور حفظ آن هستم ذوق و شوق فراوان نشان مي‌دهند. علاوه بر اين، تيم منصوري واقعا خوب است و پابه‌پاي ما پيش مي‌آيد؛ البته اين را هم مي‌پذيرم كه اگر چند تيم همسطح وجود داشته باشند و ستاره‌ها در تيم‌هاي مختلف پخش شوند رقابت جذاب‌تري شكل مي‌گيرد، ولي امسال كنار كشيدن تيم‌هايي چون ارم كيش قم، شرايط را طوري رقم زد كه بازيكنان نامي‌تر سر از فولاد ماهان دربياورند.


نظرت راجع به حسين شمس چيست؟

او يكي از بهترين مربيان دنياست كه پاي باورهاي خود مي‌ايستد و از آنچه قبول دارد، دفاع مي‌كند. اعتمادش به بازيكنان آنها را نسبت به شمس علاقه‌مندتر مي‌كند و در حقيقت سعي مي‌كنند پاسخ شايسته‌اي به اعتماد او بدهند. من هم تلاش مي‌كنم نظرات او را پياده كنم.


هميشه نام شمس با شمسايي قرين و تكميل مي‌شود.

بله، به نظرم وحيد، سمبل فوتسال ايران و شناخته‌شده‌‌ترين نام فوتسالي در جهان است. او همراه حيدريان و معصومي يكي از 3 چهره ‌برتر بازي در ايران بوده‌اند. هرچند شرايط سني شمس شمسايي به او اجازه فعاليت طولاني در فوتسال را نمي‌دهد، ولي با تمرين‌هاي خوبي كه او با جديت دنبال مي‌كند مي‌تواند تا 3 يا 4 سال ديگر با همين كيفيت عالي به كار ادامه دهد. وحيد الگوي خوبي براي جوانان علاقه‌مند به فوتسال است.


اين روزها تيم ملي راهي بلژيك است. اين تيم چه اهدافي را دنبال مي‌كند؟

تمام نگاه ما و شمس به جام جهاني 2012 جمهوري چك است و ترابيان برنامه‌ريزي‌هاي خود را بر محور موفقيت در‌ آن انجام مي‌دهد. شمس هم برنامه‌ريزي‌اش را بر محور كسب مدالي در جام جهاني بعدي قرار داده است. ضمن اين كه چند ماه بعد فوتسال قهرماني آسيا در كشور ازبكستان انجام مي‌شود كه تجربه تلخ تنها قهرماني از دست رفته آسيا در آن كشور، انگيزه‌ ما را براي جبران اين اتفاق دوچندان كرده است.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟