بازدید 8891
«تابناک» چرایی برکناری «منتجب‌نیا» و انتخاب «حضرتی» به عنوان قائم مقام اعتمادملی را بررسی کرد؛

«کروبی زدایی» و «کودتا» در اعتماد ملی یا تجزیه حزب شیخ اصلاحات؟!

مخالفان تصمیمات جدید در حزب اعتماد ملی، که مطابق با آن «الیاس حضرتی» به قائم مقامی حزب انتخاب و حجت الاسلام «رسول منتجب نیا» از جایگاه کنار گذاشته شده است، اعتقاد دارند، این تصمیمات در جهت «کروبی زدایی» از حزب اعتماد ملی یا تجزیه شدن حزب شیخ اصلاحات گرفته می شود و با کنار گذاشته شدن افراد هم نظر و نزدیک به کروبی، سرنوشت محتوم این اتفاق است.
کد خبر: ۸۱۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹ 08 July 2018

روز گذشته پس از مدت ها کشمکش و دو دستگی در حزب اعتماد ملی، «محمد جواد حق شناس» عضو شورای شهر تهران و از اعضای ارشد حزب اعتماد ملی خبر از تغییرات در این حزب داد و اعلام کرد، با تصمیم شورای مرکزی اعتماد ملی، پس از این دیگر حجت الاسلام «رسول منتجب نیا» قائم مقام این حزب نخواهد بود. او عنوان کرده که «الیاس حضرتی» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان قائم مقام و «اسماعیل گرامی‌مقدم» به عنوان سخنگوی حزب اعتماد ملی انتخاب شده اند.

به گزارش «تابناک»؛ دلیل این انتخاب ها از سوی شورای مرکزی حزب اعتماد ملی توسط حق شناس این گونه بیان شده است: «با توجه به اینکه در نامه اخیر، دبیر کل حزب اعتماد ملی نیز اختیارات خود را به شورای مرکزی واگذار کرده بود، بنابراین جلسه ای برای انتخاب قائم مقام، سخنگو و رؤسای دفاتر حزب برگزار شد و از میان ۳۱ رأی اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، «الیاس حضرتی» با ۳۰ رأی به عنوان قائم مقام و «اسماعیل گرامی‌مقدم» با ۲۶ رأی به عنوان سخنگوی حزب انتخاب شدند.

«حزب اعتماد ملی» یکی از احزاب اصلاح طلب است که حجت الاسلام «مهدی کروبی» پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ایران سال ۱۳۸۴ و پس از کناره‌گیری از دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز، آن را تأسیس نهاد. این حزب چهره های اصلاح طلب زیادی را جذب خود کرد و با تأسیس روزنامه «اعتماد ملی» کار خود را ادامه داد. اما پس از برگزاری انتخابات سال 88 حوادث و اتفاقات به نحوی رقم خورد که ارگان حزب مزبور تعطیل شد و با حصر کروبی کار حزب اعتماد ملی با شدت قبل ادامه پیدا نکرد.

با آغاز به کار دولت حجت الاسلام «حسن روحانی» و تلاشی که از سوی وزارت کشور برای فعالیت بیشتر احزاب در صحنه سیاسی کشور داشت، زمزمه‌هایی از آغاز فعالیت حزب اعتماد ملی شنیده شد، تا این که در ۹ دی ۱۳۹۲ منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی اعلام کرد که «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور از این حزب برای شرکت در نشست وزارت کشور دعوت کرده‌ است. این سرآغازی بود بر حضور پررنگ و دوباره این حزب در سپهر سیاست کشور. البته این بار شیوه کار این گونه بود که پس از حصر کروبی، منتجب نیا به عنوان قائم مقام او، مسئولیت اداره حزب را بر عهده داشت.

این حزب توانست پس از سال 92 در عرصه های مختلف اعضای خود را راهی و روانه مسئولیت هایی در دولت، مجلس، شورای شهر و حتی شهرداری تهران کند. «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان (و قبل از آن رئیس سازمان میراث فرهنگی) و «سید کامل تقوی نژاد» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و «رضا نوروززاده» در جایگاه مدیرعاملی سابق شستا و در جایگاه معاون وزیر نفت و مدیرعاملی شرکت ملی پتروشیمی، «محمدرضا خباز» در جایگاه استانداری سابق سمنان و معاونت معاون پارلمانی ریاست جمهوری از شاخص‌ترین اعضای این حزب در دولت تدبیر و امید بوده و هستند. این حزب همچنین موفق شد که چهره هایی نظیر «الیاس حضرتی و احمدمازنی» را در قالب لیست امید راهی مجلس کند و سه کرسی شورای شهر پایتخت را برای «سید محمدجواد حق‌شناس، سید ابراهیم امینی و حجت نظری» رزرو کند. اوج این اتفاق هم نشاندن «سید محمد علی افشانی» از اعضای ارشد اعتماد ملی بر کرسی مدیریت عالی شهر تهران و به عنوان شهردار پایتخت بود.

با همه این توفیقات، نبود حجت الاسلام «مهدی کروبی» به عنوان دبیر کل حزب اعتماد ملی و واگذاری مسئولیت ها و امورات به قائم مقام این حزب، باعث بروز برخی اختلافات داخلی در این حزب شد که در نهایت این مسأله باعث شد کروبی دی ماه سال گذشته با نگارش نامه‌ای خطاب به «الیاس حضرتی» از او بخواهد، با همراهی ۱۱ تن از اعضای شورای مرکزی مشکلات موجود در حزب را مرتفع کنند.

برگزاری کنگره حزب اعتماد ملی طی ماه های اخیر عرصه برای علنی تر شدن اختلافات اعضای حزب و پی بردن به عمق آن بود تا جایی که باعث شد این اختلافات به درگیری در کنگره بینجامد. پس از آن بود که حجت الاسلام «مهدی کروبی» خرداد ماه سال جاری در نامه ای خطاب به اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، برای دومین بار از آنها بخواهد با درخواست او مبنی بر استعفا از سمت دبیرکلی حزب موافقت کنند. دبیرکل اعتماد ملی در حالی درخواست استعفا کرده که جمعه قبل از تاریخ نگارش نامه اش، دومین کنگره سراسری حزب اعتماد ملی، با وجود برخی اختلافات داخلی در این حزب برگزار شد و البته شاهد تنش هایی نیز بود.

شیخ اصلاحات در بخشی از نامه اش خطاب به اعضای حزب اعتماد ملی عنوان کرده است: «به هر جهت در شرایط فعلی امکان حضور و حل و فصل اختلافات دوستان نیست و واضح است که تداوم چنین شرایطی به مصلحت کلى حزب نمی باشد. لذا همانطور که قبلاً از شورای مرکزی حزب خواستم و دوستان و همکاران مخالفت کردند بار دیگر مصرانه می خواهم که استعفای اینجانب را در جلسه‌ شوراى مرکزی مطرح و انتظار دارم اعضاى این شورا به اتفاق آرا با آن موافقت کنند تا راه انتخاب دبیرکل مطابق اساسنامه با اکثریت آرا فراهم شود.»

«اسماعیل گرامی مقدم»، سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» ضمن تأیید برخی اختلافات درون این حزب گفته که «ما (اعضای حزب اعتماد ملی) و شخص آقای کروبی در این چند سال خیلی امیدوار بودیم که حصر هرچه زودتر برداشته شود تا حزب بتواند در حضور دبیرکل به فعالیت خود ادامه بدهد و البته برخی اختلافات درونی هم به واسطه حضور آقای کروبی مرتفع شود.

وی در پاسخ به این که چه اختلافاتی در حزب اعتماد ملی و میان چه کسانی وجود دارد، افزود: اختلافاتی که در اعتماد ملی وجود دارد، در هر حزبی به وجود می آید. سال 1395 هم وقتی این اختلافات درون حزب برطرف نشد، آقای کروبی از دبیرکلی استعفا کرد و اعتقاد داشت که در صورت انتخاب دبیر کل جدید که می تواند حضورا در حزب به مسائل بپردازد، مشکلات هم مرتفع خواهد شد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی، تصمیم گیری در خصوص استعفای «مهدی کروبی» را به برگزاری جلسه شورای مرکزی این حزب که با اعلام «الیاس حضرتی» رئیس این شورا برگزار خواهد شد، موکول کرد و در پاسخ به این که معتقدید این بار اعضا با استعفا مخالفت خواهند کرد یا موافقت، گفت: الان تا زمانی که جلسه برگزار نشود، برآوردی ندارم و نمی توانم بگویم موافقت خواهد شد یا مخالفت. (برخی ادامه روند کنونی حزب اعتماد ملی را در نهایت موافقت با استعفای «مهدی کروبی» عنوان می کنند تا دیگر نام او بر این حزب نباشد.)

گرامی مقدم در پاسخ به این که برآورد شخصی شما از نتیجه جلسه آتی شورای مرکزی اعتماد ملی چیست؛ نظرتان این است که باید استعفا را بپذیرند یا نه، عنوان کرد: نظر من هم مثل آقای کروبی است و معتقدم که حزب دبیرکل می خواهد. علیرغم همه علاقه ای که به ایشان دارم در جریان استعفای اول هم به عنوان موافق صحبت کردم، چون اعتقاد دارم اگر حزبی دبیرکل نداشته باشد، دچار عارضه می شود. هرچند در نهایت برای احترام به رأی جمعی رأی مخالفت با استعفا دادم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر اعضای شورای مرکزی اعتماد ملی با استعفای آقای کروبی موافقت کنند، چه کسانی برای دبیر کلی مطرح هستند؛ آیا آقای منتجب نیا و آقای حضرتی جزو گزینه های کاندیداتوری برای دبیرکلی خواهند بود، خاطرنشان کرد: دوستان فراوانی در حزب اعتماد ملی حضور دارند که چنین قابلیتی دارند، اما اجازه بدهید که اعضای خودشان تصمیم بگیرند. به نظرم آقای حضرتی هم می تواند یکی از کاندیداها باشد.

در طرف مقابل برخی اعضای حزب اعتماد ملی با اتفاقات اخیر این حزب مخالفت جدی دارند. «رحمت الله بیگدلی» عضو شورای مرکزی این حزب، منتقد جدی برگزاری جلسه روز جمعه است. او گفته، «جلسه روز گذشته یک نشست کاملا غیرقانونی و کلیه مراتب‌ آن برخلاف اساسنامه حزب اعتماد ملی بوده‌ است. جلسه اخیر نیز در واقع تلاش‌ برای یک کودتا در حزب با استفاده از ابزارهای مختلف بود که ما قطعا از طریق مجاری قانونی پیگیر حل مشکل خواهیم بود.»

برخی اعضای دیگر حزب اعتماد ملی از استعفای حدود ۱۰ تن از اعضای شورای مرکزی این حزب به دنبال اتفاقات اخیر خبر داده و گفته اند با تصمیمات اخیری که برای برکناری قائم مقام سابق و گماردن حضرتی به جای او گرفته شده، مسأله این گونه القا می شود که با نبود حجت الاسلام «مهدی کروبی» دبیرکل اعتماد ملی، عملا حزب از خاصیت معنایی خود فاصله گرفته و حاشیه‌ها به جای متن بر فضا حاکم شده است.

مخالفان تصمیمات جدید در حزب اعتماد ملی که مطابق با آن «الیاس حضرتی» به عنوان قائم مقام حزب انتخاب و حجت الاسلام «رسول منتجب نیا» از جایگاه کنار گذاشته شده است، اعتقاد دارند این تصمیمات در جهت «کروبی زدایی» از حزب اعتماد ملی یا تجزیه شدن حزب شیخ اصلاحات اتخاذ می شود و با کنار گذاشته شدن افراد هم نظر و نزدیک به کروبی سرنوشت محتوم این اتفاق است.

از طرفی اعضای فعال شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که روز جمعه تصمیم به انتخاب حضرتی به عنوان قائم مقام حزب مذکور گرفتند نیز بر این عقیده اند که با نوع نگاه منتجب نیا نمی توان امورات این حزب را پیش برد و تصمیمات اخیر را هم بر اساس اختیار عملی که دی ماه سال گذشته از سوی دبیر کل محصور دریافت کرده اند انجام داده اند. آنها همچنین اعتقاد دارند که باید دبیر کلی برای این حزب انتخاب شود که حاضر در صحنه بوده و بتواند امورات آن را پیگیری کند؛ بنابراین و مطابق با آخرین مصاحبه سخنگوی این حزب با «تابناک» انتخاب «الیاس حضرتی» در سنوات آتی به عنوان دبیر کل جدید اعتماد ملی دور از انتظار نخواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۵
آقا کلا تاریخ مصرف گذشته
من که دیگه خبرا رو نمی خونم به بقیه هم توصیه می کنم که نخونند. این که ما بدونیم یا ندونیم چه تاثیری در وضعیتمون داره
اقایون تو یک مجمع ۱۵ نفره حزب اعتماد ملی ، نتونستند به تفاهم برسند و با هم درگیری فیزیکی پیدا کردن ، حالا هی مدام از گفتگوی ملی !! سخن می گن..!!
منطور اینا از گفتگوی ملی اینه که ملت بیان از فتنه گران که ۸ ماه کشور رو به اشوب کشیدن و‌ سطل اشغال اتیش میزدن و باعث تحریم فلج کننده شدن ، عذر خواهی کنند!!
حضرتی فهمیده که با این افتضاح لیست امید ، دوره بعد تو مجلس نیست ، از حالا می خوان جاپاشون رو تو حزب محکم کنن..
اين شيخ جلو دهنشو ميگرفت چند صباحي .الان كلي دلار جهانگيري گيرش ميومد .حزب كيلوي چند
بازیهای داخلی سیستم آدم رو یاد بازیهای بچه ها میندازه چیزی مثل خاله بازی بیدار شید از این خواب خرگوشی مردم از پاسبان سر چهار راه تا عالیترین مقام رو مجموعه قدرت می‌بینند واین سیا بازیها که برای شما خیلی مهمه برای عامه مردم پشیزی ارزش نداره وانگهی اسم سهام دارها تون رو حزب ندارید ما توی این کشور حزب نداریم
احزاب نیز بدنبال سقوط ارزش ریال به تاریخ پیوستند.
کروبی و موسوی یا قالیباف و رییسی هیچ فرقی ندارن. مردم همه چیو میدونن دیگه تمومه ماجرا
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
این دیگه چهصیغه ایست! آنهایی که در حصر و زندان هستند با آنهایی که در مسئولیت های مملکتند و باید جوابگو باشند مساویند؟
حزب در مملکت ما بی معنی است
اتفاقا دیدیم احزاب چقدر کارایی دارند اینها به شکل کاملا خزنده ایی شهرداری تهران رو در اختیار گرفتند الان حرف بر سر هزاران میلیارد ثروت امکانات و قدرت است این حزب کوچولو توانست به اینجا برسد فقط مراقب باشد لقمه در گلویش گیر نکند
مگه حزب هم داریم؟؟؟
اینا همش فیلمه ما سر کاریم همین
تابناک عزیز
ختم کلام

همه مردم و دنیا میدونن که اصلا هیچ حزبی در ایران واقعی نیست
ی عده دورهم جمع میشن
یک شبه مثلا حزب درست میکنن صرفا با یک هدف:
بهره مندی از حداکثر منابع مالی و رانت باد آورده در جهت منافع شخصی و خانواده و فک و فامیل و عهد و عیال! و با یقه های سفید و ترو تمیزجهت کوچ رویائی به جغرافیای فرنگ!
رو به ملک و املاک و پول های صادره و پشت به ملت و آرمانهای ملت

الحمدلله که مردم به طرز معجزه آسایی به بلوغ فکری و تحلیلی زایدالوصفی رسیده اند که به راحتی آب خوردن مسائل رو تجزیه تحلیل میکنند و دیگر گوششان بدهکار این حذب و او هظب و این هضب نیست!
کدام حزب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به ولله دنیا مسخره مان میکنند!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل