گزارش اختصاصی «تابناک» از پشت پرده پرونده ثبت سفارش غیرقانونی خودرو؛

طراح اولیه سیستم واردات غیرقانونی خودرو کجاست؟! / بسیاری از خودروها هنوز پلاک نیز نشده و باید ضبط شود / این گروه به دنبال بستن بی سروصدای این پرونده هستند

از کل ثبت سفارش های غیرقانونی انجام شده که 6481 دستگاه است، حدود 4547 دستگاه بنا به اعلام گمرک اصلاً اظهار و ترخیص نشده اند. یعنی یا این تعداد خودرو در انبارهاست و اظهار نمی شود و یا ثبت شده ولی وارد کشور نشده است. گفته می شود از 1934 دستگاه خودروی وارد شده نیز حدود 350 دستگاه شماره گذاری نشده است...
کد خبر: ۸۱۶۱۱۴
|
۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ 13 July 2018
|
18512 بازدید
|

بررسی ها پیرامون پرونده ثبت سفارش غیرقانونی خودرو به کجا رسید؟اواخر فروردین ماه سال جاری بود که خبر ثبت سفارش غیرقانونی 6481 خودرو رسانه ای شد. پیگیری ها راجع به این موضوع آغاز شد و هر چه پرونده جلوتر رفت، ابهامات در مورد آن بیشتر شد و نهایتاً رئیس جمهور در چهارم تیر 1397 ضرب الاجل پانزده روزه برای وزیر صمت تعیین کرد تا به این موضوع رسیدگی و نتایج آن را اعلام کند. با پایان این مهلت، هنوز خبری از شناسایی متخلفان در این پرونده نیست و گویا فشارها بر وزیر صمت در این پرونده زیاد است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در اوایل تیرماه سال گذشته بود که توقف ثبت سفارش برای خودروهای وارداتی آغاز شد و مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت این موضوع را در راستای ساماندهی بازار خودروهای وارداتی عنوان کرد. بسته شدن سایت ثبت سفارش، باعث افزایش قیمت خودروهای خارجی شد و عده ای از وضعیت موجود، نهایت استفاده را کردند و سودهای کلانی را به جیب زدند.

شرایط در بازار خودروهای وارداتی به گونه ای پیش رفت که تدبیر دولت برای ساماندهی به واردات خودرو به بی تدبیری و هرج و مرج در بازار خودروهای وارداتی انجامید و فشار رسانه ها باعث شد تا در دوازدهم دی ماه 1396 و با اعمال قوانین جدید برای واردات خودرو، سایت ثبت سفارش باز شود.

در 26 دی ماه 1396 بود که بخشنامه جدیدی از سوی گمرک منتشر شد که در آن اعلام شده بود امکان ترخیص خودروهای سواری از محل ثبت سفارش های صادره و تمدید شده از 28 تیر ماه تا نهم دی ماه وجود ندارد! در این بخشنامه که تصویر آن را در زیر می بینید، خطاب به ناظران و مدیران گمرکات اجرایی سراسر کشور آمده بود:

پیرو بخشنامه 1124527/266/96 مورخه 13 دی ماه 1396 موضوع اصلاحات آیین نامه اجرایی ضوابط فنی واردات خودرو مصوبه شماره 125573/ت 54803 مورخ نهم دی ماه 1396 بدین وسیله بند 3 بخشنامه فوق الاشاره به شرح زیر اصلاح می شود:

پیرو بخشنامه 965175/96/230 مورخ 8 آذر ماه 1396 امکان ترخیص خودروهای سواری از محل ثبت سفارش های صادره و تمدید شده از تاریخ 28 تیر ماه 96 لغایت 9 دی ماه 96 همچنان وجود نداشته و در صورت اظهار، ضمن خودداری از ترخیص، مراتب را به این مرکز اعلام نمایند.

بررسی ها پیرامون پرونده ثبت سفارش غیرقانونی خودرو به کجا رسید؟

نکته حائز اهمیت در این بخشنامه این بود که گویا برخی توانسته بودند در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو، ثبت سفارش کنند!

در هفته پایانی فروردین ماه 97 بود که دفتر جرایم سازمان یافته گمرک ایران در ابلاغیه ای به گمرکات اجرایی 6 هزار و 481 خودرو را به دلیل استفاده از ثبت سفارش های جعلی، مشمول مقررات کالای قاچاق اعلام کرد. بر اساس گزارش این مرکز، اعلام شد تمامی خودروهایی که ثبت سفارش آن ها از 28 تیر ماه تا 9 دی ماه 96 صورت گرفته است، به دلیل ثبت سفارش های شائبه دار مشمول مقررات قاچاق هستند.

در دوم اردیبهشت ماه سال جاری بود که مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت موضوع ثبت سفارش های غیرقانونی را تایید کرد و گفت: علیرغم آن که در تیر ماه سال گذشته اعلام شد ثبت سفارش واردات متوقف شده، خودروهایی از مسیر گمرک ترخیص شده که ثبت سفارش آن ها بعد از تاریخ اعلامی بود.

بررسی ها در این زمینه آغاز شد و در 28 خرداد 1397 ناصر سراج رئیس، سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که سایت ثبت سفارش خودرو هک و حدود 5 هزار خودروی مدل بالا وارد کشور شده است که از این تعداد 4 هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده و هزار خودرو همچنان در گمرکات باقی مانده است. پس از این صحبت های قاضی سراج، روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت جوابیه ای را صادر نمود و ضمن تکذیب هک شدن سایت ثبت سفارش، تأیید کرد که تخلفی در ورود 6481 خودرو به گمرکات کشور صورت گرفته و موضوع برای برخورد قانونی با متخلفان در حال پیگیری است.

با بالا گرفتن ابهامات در مورد این پرونده، رئیس جمهور روحانی در چهارم تیر 1397 به محمد شریعتمداری وزیر صمت دستور داد تا ظرف 15 روز موضوع تخلف در واردات خودروی خارجی و نیز توزیع خودرو توسط خودروسازان داخلی را بررسی و هر گونه تخلف را صریح به مردم و دستگاه قضایی اعلام کند. شریعتمداری هم بلافاصله پس از دستور رئیس جمهور، هیأت ویژه بازرسی برای رسیدگی به تخلفات ثبت سفارش خودرو وارداتی را تشکیل و به این هیأت دستور داد تا هر چه زودتر تحقیقات خود را در این زمینه انجام و با شناسایی عوامل تخلف، آن ها را به مراجع ذیربط و مردم معرفی کنند.

در مدت زمان این ضرب الاجل، سازمان بازرسی اعلام کرد که عامل هک سایت ثبت سفارش دستگیر شده است و معاون وزیر صمت نیز طی مصاحبه ای گفت، عاملان هک سایت از درون وزارت صنعت بوده اند. در 13 تیر 1397 نادر قاضی پور نماینده مجلس در همین زمینه طی مصاحبه ای گفت: یکی از معاونان وزیر صمت، فردی به نام "خ" را ادمین ثبت سفارش قرار داده بود و این شخص با افراد بیرون وزارتخانه هماهنگ و 6481 خودرو را ثبت سفارش می کند و برای انجام این کار نیز مبالغ بسیاری را دریافت می کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تاکنون سه نفر در این ماجرا دستگیر شده اند.

در هجدهم تیر 1397 ضرب الاجل 15 روزه رئیس جمهور به وزیر صمت برای رسیدگی به این پرونده به اتمام رسید؛ اما هنوز خبری از نتایج هیأت ویژه بازرسی نیست. گفته می شود که در این پرونده فشارها بر وزیر صمت بسیار است و عده ای با سنگ اندازی هایی در مسیر این بررسی، قصد دارند تا این پرونده به سرانجام نرسد.

بررسی ها نشان می دهند که ورود به سیستم توسط 45 نفر با اسامی مشخص صورت گرفته است. این ورود به سیستم توسط شناسۀ سه نفر از افراد شاغل در ثبت سفارش انجام شده است. شایان ذکر است که اول فامیل هیچ یک از این افراد "خ" نیست! البته این امکان نیز وجود دارد که پای آقای "ص" طراح اولیه سیستم و "شرکت ر" به این پرونده باز شود.

در پایان باید گفت که از کل ثبت سفارش های غیرقانونی انجام شده که 6481 دستگاه است، حدود 4547 دستگاه بنا به اعلام گمرک اصلاً اظهار و ترخیص نشده اند. یعنی یا این تعداد خودرو در انبارهاست و اظهار نمی شود و یا ثبت شده ولی وارد کشور نشده است. گفته می شود از 1934 دستگاه خودروی وارد شده نیز حدود 350 دستگاه شماره گذاری نشده است.

در پایان باید از دستگاه های نظارتی و قضایی کشور خواست تا به این پرونده ورود جدی داشته باشند و نام متخلفان این پرونده را ـ چه دولتی باشند و چه خصوصی ـ به اطلاع مردم برسانند و با آن ها با اشد مجازات برخورد شود تا دیگر شاهد فسادهایی این چنینی نباشیم.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۴۷
ناشناس
|
Sweden
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
با این کارها مشکل حل نمیشه! الان میلیاردها دلار کشور به نام ذخیره برای روز مبادا، مبارزه با فلان و بهمان در حساب های خارج از کشور داره ذخیره میشه! می خواهید مشکل رو حل کنید:

باید قوانین پولشویی مثلا داشتن هرگونه ارز و پول نقدی بالای 10000 دلار باعث ضبط اون بشه.
کاشف هم باید یک چند درصدی صود بگیره تا هم انگیزه باشه و هم انگیزه رشوه از بین بره.
باید دادگاههای ویژه ی مفاسد اقتصادی تشکیل بشه.
باید ضبط اموال و انفصال از خدمات دولتی تا زمان رسیدگی اعمال بشه.
باید هرگونه فعالیت اقتصادی نهادهای غیر مرتبط به هر عنوانی ممنوع بشه! چون باعث میشه نه تنها اقتصاد کشور آسیب ببینه بلکه خود این نهادها هم کارایشون رو از دست بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
این قدر "خ "و "ص "و "ر" بکنید تا یکی فراری بشه بگن متهم گربخت متهم اصلی هم به کار دیگه ای برای غارت مملکت بپردازه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
تا اینجا نتایج همه رسیدگی ها فرار اختلاسگران به کانادا بوده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
به همونجایی که کرمان موتور سر تحویل النتراها رسید.وزارت صنعت همه اجیر شده خودروسازها هستن
ناشناس
|
Sweden
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
این اقتصاد دچار سرطان پیشرفته شده هست، و تنها راهش همزمان شیمی درمانی و حذف عامل اولیه سرطان هست. وگرنه بزودی شاهد اتفاقات بدی هم در هم در مردم و هم در خارج مرزها خواهیم بود.

ساختار سیاسی کشور نیاز به تغییر دارد تا قدرت اجرایی و نارت رئیس جمهور بالا برود

ایجاد محدودیت سنی برای تمام مسئوان و یک شغله کردن آن با تنبیه های شدید در صورت عدم اجرا. افرادی (به جز رهبر انقلاب) با سن بالای 70 سال کارایی لازم و ریسک پذیر لازم را در کارهای اجرایی نخواهند داشت.
حسن
|
Netherlands
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
لیست ارز دولتی دارو چی شد؟ اصلا منتشر نکردن
Allianz
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
یعنی واقعا" که
عجب اوضاعی است
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
دولتی ها و رسانه های دولتی زنجیره ای روی دختر اینستاگرامی مانور می دهند تا این افتضاح ها در صدر خبر نباشد.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
تازه از واردات موتورسیکلت خبر ندارید.
من یکبار پیگیر بررسی واردات موتورسیکلت شدم و متوجه شدم حدود ۹۷ درصد موتورسیکلت های وارداتی اصلا اظهار نشده اند حتی موتورسیکلت هایی که در ایران مونتاژ می شوند هم قطعاتشان مشخص نیست از کجا وارد می شوند و اصلا کد تعرفه مربوطشان در سامانه ثبت سفارش ، ثبت نشده اند.
واردات موتورسیکلت های قبل از سال ۲۰۱۷ و استوک ( کارکرده) ممنوع می باشد ولی من اسنادی را دیدم که موتورسیکلت هوندا CB1300 مدل ۲۰۰۹ با کارکرد ۱۷۰۰۰ کیلومتر از امارات متحده در همین امسال وارد و ترخیص شده و این فقط یک قلم از این دریای کلاه برداریهاست.
ناشناس
|
Czechia
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
اقای حسن بی خیال شده وگرنه می تونه وزیر رو عوض کنه
مگه نه ؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
این افراد که این تعداد دستگاه خودرو باحتمال زیاد اروپایی و گران قیمت تونستن از مجاری گمرک وارد و خارج کنند مطمعننا از دولت و نیروهای نظارتی و حفاظتی قوی تر هستن پس دنبال رمز گشایی نباشید. مملکت گل و بلبل یعنی این.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟