بازدید 2814

صید ترک‏ها؛ «گاس‌بزرگ» تقديم مي‌کند

به هر حال با «گاس» رسيدن به مراحل حذفي تورنمنت‌هاي بزرگ تضمين‌ شده است. چون او در رده ملي يک رکورد حسرت‌ برانگيز دارد؛ هيچ‌گاه در مرحله گروهي متوقف نمانده است. هيدينک در جام جهاني 1998 هلند را به نيمه نهايي برد، دوره بعد همراه کره جنوبي چنين دستاوردي را تکرار کرد و در جام جهاني 2006 استرالياي کوچک را به جمع 16 تيم برتر رساند.
کد خبر: ۸۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۲:۲۲ 20 February 2010
حتي در فرهنگ ادبي روسيه که قرابت ويژه‌اي با عرفان شرقي دارد هم ‌چنين پيش‌بيني شهود انگيزي قابل تصور نبود؛ عامل اصلي راهيابي مردان سرزمين استالين به نيمه نهايي يورو 2008 در تنگه بسفر دنبال موفقيت مي‌گردد. اما شد.

به نوشته خراسان؛ فوتبال تمام پيش‌بيني‌ها را به هم مي‌زند. اصلا تا بوده همين بوده و البته گاس هيدينک بزرگ نيز تا وقتي هست،‌ همين آدم موفق تلقي مي‌شود. خبر توافق نهايي تئوريسين متولد «ورسولد» با سران فدراسيون فوتبال ترکيه باعث شد، خيلي‌ها فکر کنند قهرمان بعدي اروپا تيمي غير از دارنده رتبه سوم جام جهاني 2002 نيست.

تخم اين رؤيا 16 فوريه 2010 زمان ملاقات دونفره مهموت اوزگنر، نماينده فدراسيون فوتبال ترکيه و گاس کبير در آمستردام کاشته شد و در نهايت سرمربي سابق تيم‌ملي استراليا تعهد داد پس از پايان قراردادش با تيم ملي روسيه در 30 ژوئن، دقيقا از اول آگوست در سمت جديد به فعاليت بپردازد.

البته ترک‌ها از آن‌جا که ديگر بر‌خلاف سال‌هاي دهه 80 گول اسم بزرگ مربيان را نمي‌خورند و در اين عرصه خيلي هم بي‌تجربه نيستند، فعلا هيدينک را تا پايان رقابت‌هاي مقدماتي يورو 2012 مي‌خواهند. تا ببينيم فردا روزگار چه بازي‌هايي در آستين دارد... چنان‌چه اوضاع آفتابي باشد مدت همکاري 2 سال ديگر افزايش مي‌يابد وگرنه... فعلا هيچ‌کس نمي‌خواهد به اين «وگرنه» فکر کند!


مرد مرحله گروهي
پس از فرانسه 1986، ترکيه اولين تيمي است که به عنوان دارنده مقام سوم يک دوره جام جهاني از حضور در 2 دوره بعدي بزرگ‌ترين فستيوال فوتبال جهان محروم مي‌ماند. هيدينک در صورت تکرار يا بهبود دستاوردهاي ترکيه در يورو 2004 وظيفه پاک کردن اين لکه ننگ و رساندن آن‌ها به جام‌جهاني 2014 را بر‌عهده خواهد گرفت.

به هر حال با «گاس» رسيدن به مراحل حذفي تورنمنت‌هاي بزرگ تضمين‌ شده است. چون او در رده ملي يک رکورد حسرت‌ برانگيز دارد؛ هيچ‌گاه در مرحله گروهي متوقف نمانده است. هيدينک در جام جهاني 1998 هلند را به نيمه نهايي برد، دوره بعد همراه کره جنوبي چنين دستاوردي را تکرار کرد و در جام جهاني 2006 استرالياي کوچک را به جمع 16 تيم برتر رساند.


تلفيق قلب و مغز
خيلي‌ها به انتخاب فدراسيون فوتبال ترکيه آفرين گفته‌اند. فوتبال ترکيه هر چقدر هم حرفه‌اي شده باشد، باز هم به اصل خود وفادار نشان مي‌دهد. شايد هيچ‌کس نتواند مانند فاتح تريم اعضاي تيمش را تهييج کند و از طرفي خيلي‌ها عملگرايي بيش از حد هيدينک را مانع آزاد شدن خلاقيت بازيکنان ترکيه مي‌دانند اما بايد توجه داشت تعصب و توسل به عوامل متافيزيکي به عنوان يک عامل اوليه در ناخودآگاه ذهن مردان تنگه بسفر نهادينه شده و تاکتيک‌پذيري مي‌تواند همان عامل اکتسابي اهدايي از سوي هيدينک باشد. اگر اين اتفاق بيفتد، فوتبال ترکيه ديگر جرقه نيست و با توجه به پتانسيل‌هايش خيلي زود قدرت ثابت فوتبال قاره سبز نام مي‌گيرد.


مسيرهاي موازي
وقتي سود وام‌هاي کم‌بهره دولت «تورگوت اوزال» روانه جيب فوتبال ترکيه شد، امکان حضور مربيان بزرگ اروپا در اين کشور به وجود آمد. تلفيق سبک آن‌ها با دانش به روز شده مربيان مطرح داخلي کم‌کم آن تيمي که 8 گل از انگليس مي‌خورد را ابتدا به رقيبي قابل احترام و سپس تيمي خوفناک تبديل کرد. همان زمان افسانه هيدينک در آيندهوون شکل گرفت؛ تيم تحت رهبري او در فصل 1988- 1987 ليگ و جام حذفي هلند را بالاي سر برد و در ضربات پنالتي بازي نهايي ليگ اروپا بنفيکا را از پاي در‌آورد تا سومين تيم فاتح 3 جام بزرگ در يک فصل کاري فوتبال اروپا نام بگيرد.

هدايت هلند از اول جولاي 1995 با آغاز نمايش قدرت فوتبال ترکيه توأم شد و تيم قبلا قحطي زده 4 سال پس از غوغاي تابستان 1998 کار ناتمام هلند در بازي رده‌بندي جام‌جهاني را به اتمام رساند و مدال برنز جام‌جهاني را به سينه زد. آن زمان سنول گونش در بازي بي‌اهميت قبل از فينال مچ هيدينک را خواباند تا کره جنوبي منتفع از لطف داوران سوم نشود.

حالا هيدينک به تلافي آن «سور خوردن» قصد دارد با ترک‌ها به جهان فوتبال «سور» بزند. دنيا به همين خوشبيني موجود در صحبت‌ها و زيبايي خنده‌هاي اوليه همکاري طرفين است؟ شايد نباشد اما تا وقتي مغز تواناي هيدينک هست، نيازي به شهود روسي نخواهد بود، چون موفقيت دم در ديده مي‌شود!
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات