بازدید 8844

حضور گروه‌های جهادی و اقدامات مهم آن‌ها در مناطق سیل زده

گروه‌های جهادی به عنوان یکی از کارآمدترین نیرو‌های مردمی، همواره داوطلبانه در حوادث و بلایای طبیعی به کمک آسیب دیدگان شتافته اند. در ماجرای سیل‌های اخیر استان‌های مختلف نیز این گروه‌ها در پاسخ به منویات رهبر انقلاب به کمک سیل زدگان شتافتند و اقدامات مهم و کارآمدی در راستای کمک به مناطق سیل زده انجام داده اند.
کد خبر: ۸۸۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۸ 05 April 2019

گروه‌های جهادی به عنوان یکی از کارآمدترین نیرو‌های مردمی، همواره داوطلبانه در حوادث و بلایای طبیعی به کمک آسیب دیدگان شتافته اند. در ماجرای سیل‌های اخیر استان‌های مختلف نیز این گروه‌ها در پاسخ به منویات رهبر انقلاب به کمک سیل زدگان شتافتند و اقدامات مهم و کارآمدی در راستای کمک به مناطق سیل زده انجام داده اند.

به گزارش «تابناک»؛ بارش‌های سنگین باران در روز‌های پایانی سال گذشته و همچنین روز‌های ابتدایی سال جاری باعث شد تا چندین استان کشور دچار سیل زدگی شوند. این سیل زدگی به گونه‌ای بود که گروه‌های امدادی به تنهایی قادر به کمک رسانی به مردم آسیب دیده از این بلای طبیعی نبودند. از این روی، نیرو‌های مسلح و گروه‌های جهادی به عنوان یکی از کارآمدترین نیرو‌های مردمی در پاسخ به منویات رهبر انقلاب، داوطلبانه به کمک نیرو‌های امدادی و مردم سیل زده این مناطق شتافتند؛ هر چند در روز‌های اخیر بارش‌های سنگین باران متوقف شده است، تلاش این گروه‌ها همچنان در مناطق سیل زده ادامه دارد. در این گزارش به گوشه‌ای از خدمات ارائه شده توسط جهادگران در سیل اخیر که با حمایت دستگاه‌های مختلف و کمک‌های مردمی صورت گرفته است، اشاره خواهد شد.

حضور گروه‌های جهادی و اقدامات مهم آن‌ها در مناطق سیل زده
 
استان مازندران

بعد از حادث شدن سیل در استان مازندران ۴۵۳۰ نیروی جهادگر در قالب بیش از ۲۸۵ گروه جهادی به کمک مردم سیل زده این مناطق شتافتند و خدماتی چون: آگاه سازی مردم و کمک به تخلیه منازل و اسکان در محل‌های تعیین شده، توزیع بیش از ۳۰ هزار بطری آب معدنی، ۲۲۸۳۰ پرس غذای گرم، ۴۱۷۰ تخته پتو، ۲۱۲۸۰  قوطی کنسرو، ۶۰۰۰ مترمربع موکت و ۲۸۲ کیسه آرد در بین سیل زدگان، لایروبی ۳۳۱۰ منزل به همراه کوچه و مشاعات، برگزاری ۱۷۶ برنامه‌های فرهنگی و امور اجتماعی و مددکاری در محل‌های اسکان تجمیعی، تقویت سیل بند و دیواره‌های رودخانه و کمک به بازگشایی ۱۰ راه مواصلاتی و ایجاد ۷ پل روستایی را ارائه نمودند.

استان گلستان

پس از وقوع سیل در شهرستان‌های آق قلا، گمیشان، گنبد کاوس، سیمین شهر، خواجه نفس، مراوه تپه، کلاله، بیش از ۵۹۱ گروه جهادی از قشرهای مختلف با ظرفیت  ۱۰۶۹۵ نفر جهادگر به خدمت رسانی به مردم سیل زده این مناطق پرداختند.

آگاه سازی مردم و کمک به تخلیه منازل و اسکان در محل‌های تعیین شده، شناسایی و پژوهش ۱۴ روستا و محله توسط گروه‌های دانشجویی، لایروبی ۳۲۰۰ منزل به همراه کوچه و مشاعات، برگزاری ۶۵  برنامه فرهنگی و امور اجتماعی و مددکاری در محل‌های اسکان تجمیعی، کمک به بازگشایی ۵ راه مواصلاتی و ایجاد ۴ پل روستایی از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه جهادی اعزامی به استان گلستان بود.

استان خوزستان

استان خوزستان به عنوان سومین استان کشور بود که دچار پدیده سیل شد. بنا به اطلاعات رسیده، در لحظات آغازین این بلای طبیعی، «ستاد عملیاتی مقابله با بحران مرکز جهادی استان» تشکیل جلسه داد. در اولین جلسه این ستاد که با حضور ۵۰ گروه جهادی شهرستان اهواز و معاون سیاسی اجتماعی این استان تشکیل شد، ۵ محور اصلی مشخص و ۵ نمایندۀ جهادی به عنوان فرماندهان محور، از طریق استانداری به فرمانداران معرفی شدند.

همان گونه که عنوان شد، در این استان ۵۰ گروه جهادی با تعداد ۷۵۰ جهادگر مشغول کمک رسانی بوده اند. از جمله اقدامات مهم گروه‌های جهادی در شهرستان شوش می‌توان به تقویت سیل بند، تخلیه روستا توسط قایق، ایجاد کمپ ۴۰ خانواری برای حاشیه دز و انتقال وسایل خانگی به پشت بام‌ها اشاره نمود. همچنین گروه‌های جهادی در مسیر بامدژ اهواز توانستند اقداماتی، چون تقویت سیل بند اروندکنار، تخلیه کامل دو روستا و ایجاد کمپ، بازسازی دو پل ورودی دهستان نوآباد را انجام دهند. در بخش رفیع شهرستان هویزه نیز گروه‌های مستقر در حالت آماده باش هستند تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده شود.

استان فارس

پس از وقوع سیل در شهرک سعدی شیراز و روستا‌های اطراف آن، بیش از ۱۴۶ گروه جهادی از قشرهای مختلف با ظرفیت ۳۴۵۰  نفر جهادگر مشغول به خدمت رسانی در حوزه هایی، چون توزیع غذا، کنسرو، پتو، اسکان ۲۴۵۰۰ مسافر، لایروبی ۱۲۸۵ منزل به همراه کوچه و مشاعات، سازماندهی و خدمات رسانی ۱۲۰ پایور در قالب ۱۰ گروه جهادی بوده اند.

استان لرستان

در استان لرستان که سیل در روز‌های اخیر بخش‌های وسیعی از آن را در بر گرفته است، بیش از ۱۵۰ گروه جهادی  از قشرهای مختلف با ظرفیت  ۱۶۰۰ جهادگر مشغول به امدارسانی و کمک رسانی بوده اند. این جهادگران توانسته اند در زمینه توزیع غذا، کنسرو، پتو و لایروبی ۵۹۰ منزل به همراه کوچه و مشاعات فعالیت داشته باشند.

استان کرمانشاه

پس از وقوع سیل در محدوده سرپل ذهاب و گیلان غرب، بیش از هفت گروه جهادی با ظرفیت  ۳۰۰ تن خدمت رسانی کردند. مهمترین اقدام گروه‌های جهادی در استان کرمانشاه جابجایی کانکس‌های در مسیر سیل بود.

استان خراسان شمالی

در استان خراسان شمالی، خدمت رسانی بیش از ۴۰ گروه جهادی از قشرهای مختلف با ظرفیت  ۱۲۰۰ جهادگر در مواردی همچون: آواربرداری از ۲۵ منزل و ۵ خانه دام، جلوگیری از خسارت به تعداد ۱۷۰۰ منزل و تعداد ۲۰۰ خانه دام با نصب پلاستیک صورت گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۵
فرمانده سپاه داره بیل میزنه نگید برای نمایش هست شما هم برو بزن یکی تون پیدا نمیشید از زیر لحاف گرم نرم برید تو اون سرما
پاسخ ها
سراب
| Netherlands |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
!!!ینفر بیل میزنه ده نفر فیلم میگیرن مدیریت بحران
خفه کردید مارو با این گروه های جهادی گروه های جهادی...

یعنی تو این گیرودار،، تو این وضعیت فقط باید گروه های جهادی به چشم بیان؟ گروه هایی که از همه نظر ساپورت میشن حتی رسانه....

خوبه بدونید که دیگه امروزه مردم خیلی چیزها رو باور نمیکنن هیچ، حتی نفرت هم پیدا کردن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
ما که باور می کنیم
در ضمن خبر برای همه گروه ها زده می شود یکی از انها همین است
شما بهتر است به حال و روز خودتون یک فکری بکنید که سیاست زده هستید و همه چیز را قاطی هم می کنید
کارایی انجام دادن بیشتر بدرد کلیپ پر کردن و سیاه بازی داره
مراسم سینه زنی در آب رو فراموش کردی ذکر کنید
ممنون از تمام گروهها و کسانی که بی غرض و بی ریا به سیل زدگان کمک کردند.
فقط یک سوال: چرا هلال احمر کشور منابع کافی نداره که همه گروهها تونستند خودنمایی کنند ؟؟؟؟
پیشنهادی در مورد مقابله با سیل و یا تسریع در فروکش کردن آب دارم که فقط ارتش و سپاه از پس آن بر می آیند. نمیدانم کجا مطرح کنم. امیدوارم با درج در اینجا به گوش فرماندهان ارشد برسد.
اساس پیشنهاد تسریع حرکت آب در رودهای مناطق سیل زده از طریق تسریع حرکت در پایین دست رودخانه هاست. میشود تصور کرد که با نصب پروانه های برقی غول پیکر در دهانه اروندرود یا گرگان رود، حرکت آب به سمت دریا تسریع میشود. بدیهیست که سرعت آب در بالا دست متناسبا و با تاخیر افزایش یافته و سطح آب در مناطق سیل زده سریع‌تر کاهش میابد.
در نگاه اول اجرای چنین ایده ای حداقل به لحاظ زمانی دور از ذهن است. ولی شما به حرکت کشتی ها دقت کنید که چگونه با پروانه های بعضاً عظیم و پر قدرت خود آب را به سرعت از پشت خود دور کرده و به جلو حرکت میکنند.
توجه داشته باشید که برخی کشتی های خاص با جثه ای کوچک، موتورهایی با قدرت چند هزار اسب بخار دارند. پس چنانچه بعنوان مثال ده عدد کشتی با موتور های دو هزار اسبی در دهانه اروند ضمن انداختن لنگر خلاف جریان آب استقرار یافته و پروانه را به گردش در آورند ایده فوق تحقق یافته و با نیرویی معادل بیست هزار اسب بخار به حرکت آب سرعت می‌بخشند. بدیهیست که با افزایش تعداد کشتی ها نیروی مؤثر در اختیار برای سرعت بخشیدن به جریان کند آبی که اکنون مشکل ساز شده افزایش میابد.
یعنی اگه رهبر نمیگفت کسی نمیرفت ؟؟؟؟؟؟
دستشان درد نکنه و خسته نباشند
ولی تیتر خبر و تعداد و امکانات و بودجه بسیج و گروه های جهادی با کار انجام گرفته اصلا تناسب ندارد .
و ایکاش دولت و یا حکومت میتوانست ظرفیتی ایجاد کند تا هر ایرانی علاقه مند کمک به همنوعان و هموطنان آسیب دیده میتوانستند با یک اعلام آمادگی ساده جذب این‌گروهها شده و به محلهای آسیب دیده اعزام میشدند .
شخصا بسیار علاقه داشتم تا در یک گروهی بتوانم در هر کدام از مناطق کمک کنم ولی چنین تشکیلاتی وجود نداشت و ندارد .
و صرفا برای کمک کردن در شرایط بحرانی هم باید از قبل گزینش شده باشید !!؟؟؟
با کار آماتوری و نمایشی فقط خرج کشور را زیاد می کنید. این لوس بازی ها مال بعد انقلاب بود الان دیگه جواب نمیده!
پیشنهاد برای مهار قدرتمند سیل و بهره گیری از آن


چرا ما از ظرفیت خالی سفره های زیر زمینی و قنات ها هم برای مهار و جلوگیری از وقوع سیل و هم برای پُر کردن سفره های زمینی و قنات ها که سالها در حسرت آن بودیم بهره نمی گیریم !؟

یک مسیل در واقع یک کانال افقی سیل است، یک حلقه چاه هم میتواند یک مسیل و کانال عمودی سیل باشد.

اگر سدهای استانهای سیل خیز پُر است، سفره زیر زمینی که خالیست! چرا آنها را پر نمی کنیم !؟ چرا ما این آبهای ارزشمند را که سالها حسرت آن را می کشیدیم روانه سفره های خالی شده زیر زمینی و قناتهای خالی نمی کنیم !؟

همانطور که سد، یک مخزن آب است، سفره زیر زمینی هم یک مخزن آب است، تنها تفاوت شان روی زمین و زیر زمین بودن آنهاست علاوه بر این ما نیاز مبرم داریم سفره ها، قنات ها و سدها را پُر کنیم پس چرا آنها را ضمن صدمه و قربانی شدن مردم در مسیر سرازیر کردن آبهای سیل آسا به خیلج فارس این آبهای ارزشمند را حیف و نابود می کنیم؟

بدین منظور ما میتوانیم بسترهای تجمع آب را که از آنجا تبدیل به سیل ميشوند یافته و با طراحی و ساخت مسیلی کوتاه آبهای روان سیل گون را به نواحی مورد نظر هدایت کرده و در آنجا با حفر چاههای دهانه وسیع (دهانه قطور) به تعداد و فراخور پیش بینی و نیاز یا تونل هایی با شیب زیاد بسوی سفره ها زیر زمینی و قناتها روان کنیم.

اگر از اينکار اباع دارید لااقل در مسیر سیل بنیان کن چاه های دهانه قطور بزنید به سفره ها و قناتهای مذکور برود.

اگر فکر می کنید دهانه وسیع چاه هم برای این حجم وسیع سیل جاری کم است، خیل خوب میتواند در مسیر سیل وسیع و حجیم ده تا یا بیست حلقه چاه دهانه وسیع حفر کنید که هر کدام بخشی از این روان آب ها را هورت، هورت بکشند پائین. 

سد یکی از راههای نگهداری و تلانبار آب است، راه دوم تل انبار و نگهداری آب در سفره های زیر زمینی و قناتها است که اتفاقاً بسیار خالی و تشنه پُر شدن هستند.

با طراحی و ساخت چاههای دهانه وسیع و هدایت آبهای سیل آسا از طریق این چاهها به سفره های زیر زمینی و قنات ها جان، مال، احشام و زمین های کشاورزی مردم به بهترین وجه حفظ می شود، برای عبور آبهای سر ریز سدها و بارانهای سیل آسا نه تنها نیاز به صدمه زدن به مزارع مردم نیست بلکه با این راهکار سفره ها و قناتهای تشنه و خالی سرشار از آب میشوند.

نگید که ما موشک بالستیک و شهرک نظامی، پانصد متر زیر زمین میتوانیم بسازیم، نفت را از اعماق چند کیلومتری زمین میتوانیم گلوپ، گلوپ بالا بکشیم و فورت، فورت انبار نفتکش ها را پُر بکنیم اما متأسفم، چاه یا تونل شیب دار بسوی قنات و سفره های زیر زمینی برای در امان ماندن مردم و بهره گیری از نعمت آب را نمیتوانیم بسازیم!

لطفا اقدام منتج از حس احساس مسئولیت بکنید.
بسیجیان بی ادعا و مردمی حق یارتان
معلومه که مردم از مسئولان شیک و پیک با عینک ریبون استقبال نمی کنند و جری تر می شوند.
بعضی از کلمات چنان بار منفی پیدا کرده اند که عمل نیک ، نیکوکاران را تحت تاثیر قرار میدهند.بهتر است از واژه های مناسبتری استفاده گردد
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی