بازدید 7986

تلاش برای کودتای نرم علیه ترامپ در آمریکا

کد خبر: ۸۹۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ 09 May 2019

استفاده از اصطلاح کودتا در توصیف اقداماتی که علیه ترامپ در آمریکا صورت می گیرد در این کشور سابقه طولانی دارد و اکنون این اصطلاح یکبار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.
­

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه اماراتی الخلیج در شماره امروز خود در اینترنت در یادداشتی به قلم عاطف الغمری نوشت: این روزها در آمریکا اصطلاحی همچون کودتای خاموش یا کودتای نرم شنیده می شود. این اصطلاح در توصیف تلاش هایی است که شخصیت های مختلف در حزب دموکرات با هدف عزل دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور انجام می دهند.

شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در همین چارچوب میزبان شماری از تحلیلگران مشهور نظیر ایلی استوکس خبرنگار وال استریت ژورنال و لس آنجلس تایمز بوده است. ایلی استوکس گفت: ترامپ اکنون با نوعی کودتای نرم مواجه است.
وی گفت: دموکرات ها یک سال ونیم پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور متوجه برخی رفتارهای او شدند که می توان براساس آن وی را از ریاست جمهوری عزل کرد.

نیویورک تایمز سپتامبر 2018 پس از عزل جیمز کومی رئیس دفتر تحقیقات فدرال نوشت: رود روزنشتاین معاون دادستان کل با برخی همکاران خود در وزارت دادگستری از اجرای اصلاحیه بیست و پنجم قانون اساسی برای عزل ترامپ گفتگو کرده است...

اصطلاح کودتا در سیاست خارجی توسط بسیاری از نویسندگان آمریکایی در توصیف عملکرد شماری از نومحافظه کاران فعال در سیاست خارجی و نظامی دولت بوش و در چارچوب اهداف راهبردی جدید بوش به کار برده می شد. وی راهبردی که طی ده ها سال در خاورمیانه (غرب آسیا) دنبال می شد و از متحدان و دوستان آمریکا حمایت می شد تغییر داد و کشورها را به دو دسته دوست و دشمن حال یا آینده تقسیم کرد و به طراحی نقشه هایی برای تغییر دولت های منطقه از داخل پرداخت.

این اقدام، کودتایی علیه یکی از اصول مهم سیاست خارجی آمریکا یعنی اصل ثبات منطقه ای بود. این سیاست توسط بوش پدر پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد پایه گذاری شده بود. وی معتقد بود امنیت آمریکا صرفاً با اتکا بر سیاست خارجی که از ثبات منطقه ای حمایت کند، تامین می شود. زیرا عوامل درگیری آمریکا و شوروی از میان رفته بود.

تاریخ استفاده از اصطلاح کودتا در آمریکا به دوره های بسیار دور می رسد اما اکنون در زمان ریاست جمهوری ترامپ یکبار دیگر این اصطلاح در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. البته اکنون از اصطلاح کودتای نرم استفاده می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم