بازدید 4491

ایران دومین کشور دنیا در تنوع گونه‌های زیستی

کد خبر: ۹۰۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 06 June 2019

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان گفت: ایران به دلیل برخورداری از اقلیم‌هایی شامل، معتدل، گرم، خشک، نیمه گرمسیری و سرد، دومین کشور دارای تنوع گونه‌های زیستی در دنیا است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، احسان کامرانی افزود: تنوع زیستی یک ثروت و محصول تکامل صد یا هزار ساله است و هر چه تعداد گونه‌ها و موجودات بیشتر باشد، بقای اکوسیستم در آن منطقه افزایش خواهد یافت.

این محقق و مدرس دانشگاه تصریح کرد: به دلیل اهمیت حفاظت از زیست گاه، کشور در کنوانسیون‌هایی شامل، گونه‌های در معرض خطر، تنوع زیستی، رامسر، میراث جهانی و معاهده بین المللی در ارتباط با منابع ژنتیک گیاهی، غذا و کشاورزی عضو است.

وی اضافه کرد: هدف ازعضویت در کنوانسیون تنوع زیستی، حفاظت پایدار از گونه‌ها برای نسل‌های آینده و استفاده از منابع به صورت عادلانه و منصفانه است.

این محقق در ادامه با اشاره به اهمیت پروتکل ناگویا برای حفاظت زیستی کشور و مصوب نشدن این طرح در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این طرح می‌تواند علاوه بر حفظ منابع، به درآمدزایی و معیشت مردم نیز کمک کند.

کامرانی خواستار ارائه دوباره این لایحه از سوی هیأت دولت (با محوریت وزارت جهاد کشاورزی) به مجلس شورای اسلامی شد و گفت: هم اکنون ۱۶۵ کشور به پرتوکل ناگویا پیوسته است که در صورت عضویت، ذخایر زیستی کشور حفظ خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در اصل پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به توسعه پایدار و تعهدات انسان‌ها نسبت به نسل‌های آینده در حفاظت از زیست گاه‌ها اشاره شده است.

این پژوهشگر اظهار داشت: در قانون اساسی کشور به سه اصل در خصوص حفاظت از تنوع زیستی و منابع طبیعی شامل، اصل ۴۵ که به انفال و ثروت‌های عمومی، اصل ۵۰ حفظ محیط زیست و توسعه پایدار و اصل ۴۸ توزیع و ثروت عادلانه اشاره شده است.

وی به تهدیدهای تنوع زیستی درهرمزگان اشاره کرد و بیان داشت: گسترش احداث آب شیرین کن‌ها در کنار ساحل، شکار و صید بی رویه، ورود فاضلاب‌های آلوده و تصفیه نشده به دریا، تغییر اقلیم، زیست گاه‌های این استان را با خطرهای بسیاری روبرو کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار