بازدید 2356

وزیر: افراد جوياي شغل و مسکن به وزارت تعاون بيايند

کد خبر: ۹۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۴ 04 April 2010
وزير تعاون گفت: افراد فاقد مسکن در قالب طرح مسکن مهر و افراد بيکار در قالب بنيادهاي توسعه تعاون و کارآفريني مي توانند در سايت وزارت تعاون ثبت نام کنند.

محمد عباسي در گفتگو با مهر در خصوص ورود وزارت تعاون به حوزه اشتغال عليرغم اينکه مردم تاکنون فکر مي کردند وزارت کار متولي و پيگير امور مربوط به اشتغال است، گفت: اساسا وظايف دستگاهها با چيزي که شهرت يافته است تفاوت دارد. همانطور که وزير کار نيز اعلام کرد وزارت کار متولي ايجاد کار نيست چون کار هماهنگي، مواظبت از روابط کارگر و کارفرما، جريان بهره وري کار و تشکلهاي کارگري و کارفرمايي به وزارت کار مربوط مي شود.

اشتغال از 3 مسير

وزير تعاون ايجاد اشتغال را به 3 مسير دانست و اظهار داشت: يک مورد اين است که افراد براي خود و ديگران اشتغال ايجاد مي کنند و از اين طريق کسب و کاري راه مي اندازند. مورد دوم که بعدها و پس از اشتغال نوع اول متداول شد، اشتغال دولتي است که تدريجا خود به مرکزي براي توليد فرصتهاي شغلي تبديل شد.

عباسي با بيان اينکه ادامه اين روند مقدور نيست، تصريح کرد: در سالهاي اخير تعداد کارمندان دولت 4 برابر شده است و اين نوع ايجاد اشتغال در هيچ جاي دنيا مورد پذيرش و قبول نيست.

وي تاکيد کرد: اما بخش ديگر کار توليد شغل اين است که بخش خصوصي وارد شود و سرمايه گذاري کند که البته اين کار انجام مي شود و به اجازه دولت نيز نيازي ندارد. در مجموع بخش دولتي با وضع قانون براي رفع نيازهاي شغلي خود افراد را جذب مي کند و بخش خصوصي نيز از طريق سرمايه گذاريهاي خود ايجاد اشتغال مي کند.

اشتغال به روش تعاوني پس از مسکن مهر

وزير تعاون بحث را اينگونه ادامه داد که براي اينکه جمع زيادي از مردم که توان مالي براي ايجاد اشتغال را ندارند و امکان جذب در دستگاههاي دولتي نيز براي آنها وجود ندارد، تعاون شيوه مناسبي است و دولت نيز به دنبال اين است که مانند جريان مسکن مهر به آنها کمک شود تا به اشتغال مورد نظر خود دست پيدا کنند.

عباسي گفت: اين موضوع که بتوان از طريق تعاون براي مردم اشتغال ايجاد کرد نيز تشکل و انسجام نياز دارد که به اين دليل در قانون تعاون آمده است که اينگونه افراد که نمي توانند از طريق دولت و بخش خصوصي به اشتغال دست پيدا کنند در قالب تعاونيها متشکل شوند و زمينه هاي توانمند سازي آنها طي شود.

به گفته وي، وزارت تعاون در سالهاي اخير به صورت جدي اقداماتي را در اين زمينه انجام داده است و با ايجاد بنيادهاي توسعه تعاون و کارآفريني و شناسايي ظرفيتهاي مناطق مختلف کشور تلاشهايي را صورت داده است. البته همه دستگاهها از جمله وزارت تعاون مسئول هستند تا در اين زمينه اقداماتي را داشته باشند.

متولي اشتغال شوراي عالي اشتغال است

وزير تعاون تاکيد کرد: در حقيقت متولي اصلي ايجاد اشتغال در کشور شورايعالي اشتغال است ولي هر يک از دستگاهها بر اساس تخصص خود موظف هستند تا تلاشهايي را انجام دهند و وظيفه اي را نيز بر عهده گيرند. بخش تعاون نيز در قالب اصل 44 که براي آن وظايف سنگيني پيش بيني شده است، اقدامات موثري را صورت خواهد داد.

عباسي به تشريح برنامه ها و اقدامات وزارتخانه متبوع خود در زمينه کمک به ايجاد اشتغال و فرصتهاي شغلي پرداخت و افزود: در حال حاضر وزارت تعاون مقوله کارآفريني را جدي گرفته است و با ايجاد معاونت اشتغال، ساختار خود را نيز تغيير داده است.

همه با تعاون شاغل نمي شوند

وي در زمينه برنامه هاي مشخص وزارت تعاون براي اشتغال آفريني در جامعه، گفت: نکته اي که حائز اهميت است اينکه همه افراد نمي توانند از طريق اقدامات وزارت تعاون به اشتغال دست پيدا کنند ولي همانند سابق مي توانند با مراجعه به سايت وزارت تعاون ثبت نام کنند و مطابق با علايق، گرايشها، تخصص ها و مناطق جغرافيايي که زندگي مي کنند سازماندهي شوند.

وزير تعاون ادامه داد: بنابراين مراحل توانمند سازي افراد جوياي شغل با مشارکت خودشان طي شده و از طريق سازمان فني و حرفه اي نيز آموزشهاي مهارتي به آنها داده مي شود. در واقع اين اقدام مطابق پيش بيني جزء دوم از اصل 43 قانون اساسي است که اگر اين افراد در قالب تعاونيها توانمند شدند و به شکل تعاوني کار کردند، دولت بايد از آنها حمايتهاي مالي لازم را انجام دهد.

فراخوان به بيکاران و افراد فاقد مسکن

عباسي تصريح کرد: همچنين در قالب ايجاد بانک توسعه تعاون حمايتهاي اعتباري جدي از اين دسته از تعاونيها و افراد انجام مي شود. ايجاد صندوق ضمانت از سرمايه گذاري بخش تعاون که يکي ديگر از بندهاي اصل 44 است را براي حمايت از کساني که توان سپردن وثايق لازم براي دريافت تسهيلات ندارند را نيز دنبال مي کنيم.

وي در پايان اظهار داشت: فرايند حمايت براي ايجاد اشتغال افراد نيز از اين طريق، توسط وزارت تعاون طي مي شود. اگر تلاش شود که دو جريان اشتغال و مسکن با جديت دنبال شود مي توان در اين زمينه ها به موفقيتهاي خوبي دست پيدا کرد بنابراين افراد مي توانند در زمينه مسکن مهر و اشتغال در سايت وزارت تعاون ثبت نام کنند و اين ثبت نامها تمام شدني نيست.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات