بازدید 7510

تلاش جدی اسرائیل برای جلوگیری از مذاکره احتمالی میان ایران و آمریکا!

در چند روز گذشته، خبر‌ها و تحلیل‌های بسیاری پیرامون مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا منتشر شده است، به ویژه پس از سفر ظریف به فرانسه در بحبوحه نشست گروه هفت، که با حضور ترامپ برگزار شده بود. با وجود اینکه ایران هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرده، بنیامین نتانیاهو از مذاکره جدید میان تهران و واشنگتن ابراز نگرانی کرده است.
کد خبر: ۹۲۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴ 30 August 2019

در چند روز گذشته، خبرها و تحلیل های بسیاری پیرامون مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا منتشر شده است؛ به ویژه پس از سفر ظریف به فرانسه در بحبوحه نشست گروه هفت، که با حضور ترامپ برگزار شده بود.

به گزارش «تابناک»؛ با وجود اینکه ایران هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرده، بنیامین نتانیاهو از مذاکره جدید میان تهران و واشنگتن ابراز نگرانی نموده است، به گونه ای که به نوشته «آکسیوس»، نتانیاهو هنگام عزیمت ظریف به فرانسه تلاش فراوانی کرد تا از دیدار احتمالی بین ترامپ و وزیر امور خارجه ایران جلوگیری کند.

بر اساس ادعای این سایت، پس از انتشار خبر سفر ظریف به فرانسه، نتانیاهو نخست سراسیمه تلاش کرد تا با ترامپ تماس برقرار کند؛ اما ترامپ که برنامه فشرده‌ای داشته، تلفن خود را پاسخ نمی دهد. پس از این دفتر نتانیاهو با چندین مقام بلندپایه دولت ترامپ تماس گرفت تا امکان برقراری مکالمه تلفنی میان این دو را فراهم کند.

نگرانی مقام‌های اسرائیلی از این بود که ترامپ که علاقه زیادی به دیدارهای غیرمتعارف دارد، این بار امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه ترامپ را راضی کند دیداری برنامه‌ریزی نشده با ظریف داشته باشد. نگرانی دیگر اسرائیلی ها این بود که دیدار ظریف و ترامپ باعث شود که ترامپ برای ملاقات در آینده نزدیک با حسن روحانی متقاعد شود؛ ملاقاتی که به ادعای این سایت می تواند به یک فرایند دیپلماتیک طولانی منتهی و فشار از روی ایران برداشته شود.

به گزارش این خبرگزاری، ترامپ در حالی بیان کرده که آماده است بدون پیش شرط با ایرانی ها مذاکره کند که تحریم ظریف توسط دولت این کشور باعث شده، برخی مقامات رسمی امریکایی بگویند، اکنون برگزاری چنین ملاقاتی میان ترامپ و ظریف بسیار نامناسب خواهد بود.

تلاش جدی اسرائیل برای جلوگیری از مذاکره احتمالی میان ایران و آمریکا!

آکسیوس در ادامه می نویسد؛ مکرون با دعوت ظریف به بیاریتز، توپی را در زمین آمریکایی‌ها انداخت که حتی باعث عصبانیت برخی مقام‌های دولت ترامپ شده بود. مقام‌های آمریکایی در این ارتباط گفتند که نمی‌خواستند برنامه ترامپ را عوض کرده و ظریف را با او سر یک میز بنشانند، چون چنین دیداری به دلایل برخی ملاحظات سیاسی درست نبود.

نگرانی اصلی نتانیاهو این بود که ظریف با ترامپ یا یکی دیگر از مقامات امریکایی دیدار کند؛ بنابراین، در تلاش بوده است که به سرعت با ترامپ تماس تلفنی برقرار کند. در همین زمینه در طول روز یکشنبه با پمپئو وزیر امور خارجه امریکا و مایک پنس معاون اول ایالات متحده نیز تلفنی در این رابطه گفت و گو کرده است.

این خبرگزاری در پایان می نویسد، برخی مقامات رسمی امریکایی گفته اند که علت عدم ملاقات ترامپ با ظریف پیام نتانیاهو نبوده است. همچنین امریکایی ها هنگامی که نشست جی 7 به پایان رسید، از اسرائیلی ها خواستند در صورت نیاز تماس تلفنی را بین نتانیاهو و ترامپ برقرار کنند؛ اما اسرائیلی ها پاسخ داده اند دیگر نیاز نیست، چون ترامپ تصمیم گرفته است که ملاقاتی با ظریف انجام ندهد. با این حال اسرائیل همچنان از احتمال ملاقات میان روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر ترس دارند.

روز جمعه نیز نخست‌وزیر اسرائیل در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شد، از آنجایی که ایران در حال توسعه ستیزه‌جویی‌هایش در منطقه است، هم اکنون زمان مناسبی برای مذاکره با ایران نیست.

در همین رابطه، وبسایت «نیوزمکس» نیز در مطلبی عنوان کرد، تلاش مکرون برای گفت‌وگو میان تهران و واشنگتن، خبر بسیار مهمی برای اسرائیل تلقی می شود؛ بنابراین، باید از هرگونه مذاکره احتمالی جلوگیری کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترکی با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود اعلام کرد: من با حسن روحانی گفت‌وگو کردم و به وی گفتم که اگر با ترامپ دیدار کند، می‌توانند به توافقی دست یابند. امیدوارم که روحانی و ترامپ در هفته‌های آتی، موفق به برگزاری نشست شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما شرایط دیدار میان ترامپ و روحانی را فراهم کرده و رسیدن به توافقی احتمالی را ممکن ساختیم.

همه نگرانی و ترس های اسرائیل از مذاکره ایران و آمریکا در حالی است که ایران اعلام کرده پیش شرط هر مذاکره ای این است که آمریکا به برجام برگردد و تحریم ها علیه ایران را لغو کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی