بازدید 21781

پيشنهاد انتقال راحت جمعيت از تهران

اين طرح كه توسط شركت عمران شهرهاي جديد ارائه شده، سه شهر جديد پرند، هشتگرد و پرديس را تكيه‌گاه تهران براي جذب جمعيت سربار و قابل انتقال معرفي كرده است.
کد خبر: ۹۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷ 21 April 2010
دنياي اقتصاد نوشت:

آماده‌باش وزارتخانه‌ها براي تحقق خواسته رييس‌جمهور مبني بر انتقال 5 ميليون نفر از جمعيت تهران، دستگاه‌هاي مرتبط با اين ماموريت جديد را به تكاپو واداشته است تاجايي كه، يك نهاد وابسته به وزارت مسكن طرح «انتقال توام جمعيت و مراكز اداري و خدماتي به شهرهاي جديد اطراف تهران» را به دولت پيشنهاد كرده است.

اين طرح كه توسط شركت عمران شهرهاي جديد ارائه شده، سه شهر جديد پرند، هشتگرد و پرديس را تكيه‌گاه تهران براي جذب جمعيت سربار و قابل انتقال معرفي كرده است.

آماده‌باش وزارتخانه‌ها براي تحقق خواسته رييس دولت مبني بر انتقال 5 ميليون نفر از جمعيت تهران، دستگاه‌هاي مرتبط با اين ماموريت جديد را به تكاپو واداشته است تاجايي كه، يك نهاد وابسته به وزارت مسكن طرح «انتقال توام جمعيت و مراكز اداري و خدماتي به شهرهاي جديد اطراف تهران» را به دولت پيشنهاد كرده است.

اين طرح كه توسط شركت عمران شهرهاي جديد ارائه شده، سه شهر جديد پرند، هشتگرد و پرديس را تكيه‌گاه تهران براي جذب جمعيت سربار و قابل انتقال معرفي كرده است طوري كه، برخي از وزارتخانه‌ها و مراكز اداري كه دولت با انتقال آنها به بيرون از تهران موافق است، در پرند واقع در 35 كيلومتري جنوب‌غرب تهران مستقر شوند، دانشگاه‌ها و مراكز بزرگ آموزشي به پرديس واقع در 30 كيلومتري شرق تهران منتقل شوند و مراكز صنعتي و خدمات فراشهري نيز به هشتگرد واقع در 40 كيلومتري غرب پايتخت كوچ كند.

طرح انتقال دستگاه‌هاي دولتي به شهرهاي جديد اطراف پايتخت درحالي مطرح شده كه هم‌اكنون در اين سه شهر، 250 هزار واحد مسكوني در قالب مسكن‌مهر و بيش‌از 50 هزار واحد نيز توسط سازنده‌هاي شخصي در حال ساخت است. به اين ترتيب، حداقل تا يك سال آينده پرند، هشتگرد و پرديس آماده سكونت يك ميليون جمعيت جديد خواهد شد كه با انتقال مراكز شغلي به اين شهرها، تهراني‌ها زندگي شبانه‌روزي در شهرهاي جديد را به فقط «خواب شبانه» ترجيح خواهند داد.

معاون وزير مسكن و مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد درباره پيشنهاد انتقال دستگاه‌هاي دولتي از تهران به دنياي‌اقتصاد گفت: شهرهاي جديد اطراف تهران آمادگي استقرار مراكز شغلي و انتقال وزارتخانه‌ها و مراكز آموزشي را دارد و بر طبق قوانين جاري دولت، مي‌تواند زمين و امكانات ساخت براي استقبال از اين مراكز را در اختيار قرار دهد.

جمشيد نورصالحي تصريح كرد: در حال حاضر نزديك به 100 هزار خانوار در شهرهاي جديد پرند، هشتگرد و پرديس ساكن هستند كه البته تعداد خانه‌هاي ساخته شده در اين شهرها بيشتر از تعداد خانوارها است. وي افزود: چنانچه شغل و مراكز كار و فعاليت در اين شهرها به وجود بيايد، انگيزه سكونت در اين شهرها نيز افزايش پيدا خواهد كرد ضمن اينكه، اين طرح به نوعي باعث انتقال راحت جمعيت از تهران خواهد شد.

به گزارش دنياي‌اقتصاد، پيش‌تر بنا بود در پرند بزرگ‌ترين نمايشگاه بين‌المللي احداث شود تا به واسطه نزديكي اين شهر به فرودگاه امام، تجار و بازرگانان بدون نياز به ورود به داخل تهران، از نمايشگاه‌ها بازديد كنند، اما به‌رغم گذشت چندين سال از اين وعده، زمين اختصاص داده شده به نمايشگاه اكسپو در پرند فقط فنس‌كشي شده است و همچنان تپه و خس‌وخاشاك در فضاي داخل نمايشگاه خودنمايي مي‌كند!

هر شهر چقدر قابليت جذب جمعيتي دارد؟

مهندس جمشید نورصالحی، معاون وزیر مسکن و مدیرعامل شرکت شهرهای جدید در وزارت مسکن و شهرسازی در توضيح بيشتر درباره پيشنهاد انتقال جمعيت تهران به شهرهاي جدي اطراف گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مقرر شده بود که شهر پرند 700 هزار نفر، هشتگرد 600 هزار نفر و پردیس 400 نفر هزار از جمعیت تهران را جذب کند. در همین حال در شهرهای مذکور مقرر شده بيش‌از 250 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر ساخته شود که درصورت محقق شدن آن بخشی از جمعیت تهران به این شهرها سرریز خواهد شد.

نورصالحی گفت: علاوه بر این با توجه به اینکه از جمله مولفه‌های جذب جمعیت ایجاد بسترهای اشتغالزایی است براین اساس مقرر شده شرایطی فراهم شود تا امکان اشتغال برای ساکنان شهرک‌های اقماری ايجاد شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این از آنجا که قرار است طی دو سه سال آینده امکانات جابه‌جایی جمعیت از طریق مترو فراهم شود قطعا بسیاری از مردم به سکونت در این شهرها راغب خواهند شد. به گفته معاون وزیر مسکن و شهرسازی اگر هر یک از شهرها بر اساس ماهیت وجودی‌شان مورد بهره‌برداری قرار بگیرند در آن صورت احتمال زیادی برای جذب جمعیت سربار تهران وجود دارد.

وی افزود: به عنوان مثال برخی از این شهرها با اهداف اداری و برخی نیز با اهداف جذب فعاليت‌هاي فرهنگی ایجاد شده‌‌اند و اگر این مهم واقعا محقق شود و مراکز اداری و فرهنگی به این شهرها انتقال داده شوند خود به خود ساکنان شهرهای تهران به سمت این شهرها به منظور سکونت مهاجرت خواهند کرد.

شهرهاي جديد شغل مي‌خواهد

در همین زمینه، مهندس سیدنصرالدین شاهرخی، مدیرعامل سابق شهر جدید پرند در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاكيد كرد: سبک‌سازی جمعیت از تهران از طريق انتقال به سایر شهرها فقط در صورتی محقق خواهد شد که در شهرهای جدید اشتغالزایی صورت بگیرد.

وی گفت: به عنوان مثال چنانچه در شهرهای جدید بخواهیم یک دانشگاه دولتی یا آزاد مشابه آنچه که در تهران است احداث کنیم احتمال اینکه جذب جمعیت محقق شود ضعیف است؛ چراکه در تهران دریایی از امکانات خدماتی و رفاهی مختلف وجود دارد که شهرهای جدید فاقد آن هستند.

شاهرخی اذعان داشت: بر این اساس اگر قرار باشد تغییر و تحولی در شهرهای جدید به لحاظ جذب جمعیت صورت بگیرد باید دولت شرایطی را فراهم کند که به موجب آن اقدام به ارائه یکسری تسهیلات خاص به ارگان‌هایی که به شهرهای جدید مراجعت كنند، ارائه دهد. وی افزود: در این صورت متعاقب این مساله بسیاری از امکانات خدماتی خود به خود به این شهرها انتقال داده خواهد شد و همین امر موجب جذب جمعیت به این شهرها مي‌شود. شاهرخی خاطرنشان کرد: اگر فرآیند مذکور محقق شود حتی ممکن است سبک‌سازی جمعیت تهران از حالت شعار به واقعیت تبدیل شود. وی تصریح کرد: انتقال جمعیت تهران مقوله‌ای نیست که با عوامل بازدارنده رخ دهد، بلکه نیاز به بسترسازي دارد که در صورت عملیاتی شدن مردم خود به طور داوطلبانه تهران را ترک خواهند گفت.

طرح نیاز به آمایش سرزمین دارد

دکتر حمید ماجدی، استاد دانشگاه، در این زمینه گفت: سبک‌سازی جمعیت تهران نیاز به یک عزم ملی دارد؛ به‌طوری که در قالب آمایش سرزمین این مهم باید بررسی شود.

وی گفت: بر این اساس باید پتانسیل امکان جذب جمعیت در اقصی نقاط ایران مورد بررسی قرار گیرد تا به موجب آن امکان مهاجرت تهرانی‌ها به سایر نقاط کشور فراهم شود.

این استاد دانشگاه همسو با سایر کارشناسان معتقد است که تنها راهکار سرازیر کردن جمعیت تهران به شهرک‌های اطراف ایجاد اشتغال است و اگر این مساله عملی نشود نمی‌توان امیدی به کاهش جمعیت تهران از رهگذر شهرهای جدید داشت.

سبک‌سازی جمعیت از بافت‌های فرسوده آغاز شود

اما در حالي كه يك معاون وزير مسكن از ارائه طرحي به دولت براي انتقال جمعيت تهران به شهرهاي جديد خبر داده، معاون ديگر وزير مسكن اعلام كرده، بهتر است سبك‌سازي جمعيت تهران ابتدا از بافت‌هاي فرسوده شروع شود.

معاون وزير مسكن گفت: اولويت دولت براي سبك‌سازي جمعيت تهران، مي‌تواند از ساكنان فعلي بافت‌هاي فرسوده شروع شود و دولت مي‌تواند با ارائه تسهيلات ويژه، مالكان خانه‌هاي قديمي را تشويق به مهاجرت كند. در اين صورت، امكان نوسازي و ساخت با تراكم بيشتر در زمين‌هاي مركز و جنوب تهران فراهم خواهد شد. در حال حاضر، بزرگ‌ترين مانع سر راه ساخت‌وساز در بافت‌هاي فرسوده، عدم تمايل مالكان به نوسازي و برخي مشكلات حقوقي بابت تملك زمين يا واگذاري آن به انبوه‌ساز است. احمد صادقي پيشنهاد كرده است چنانچه، امتياز ويژه ملكي يا تسهيلاتي براي انتقال ساكنان بافت‌هاي فرسوده تهران در نظر گرفته شود، پتانسيل بافت‌هاي فرسوده براي ساخت انبوه واحدهاي مسكوني محقق مي‌شود؛ ضمن اينكه، بخش قابل توجهي از جمعيت تهران تخليه خواهد شد. ريیس شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: باتوجه به وجود مشکلات عدیده در بافت‌های فرسوده اگر دولت به ساکنان این بافت‌ها مشوق‌های لازم را ارائه دهد، در این صورت قطعا ساکنان این بافت‌ها به خروج از تهران راغب خواهند شد.

وی با اشاره به اظهارنظر ريیس‌جمهور مبنی بر خروج 5 میلیون نفر جمعیت از تهران گفت: این اتفاق در سایر کشورهای دنیا مسبوق به سابقه است و بسیاری از کشورهای دنیا وقتی با سرریز جمعیت در پایتخت مواجه می‌شوند یا اقدام به سبک‌سازی جمعیت یا اینکه اقدام به جابه‌جایی پایتخت کرده‌اند. تاکنون کشورهایی نظیر استرالیا، برزیل، قزاقستان و.. پایتخت کشورهای خود را جابه‌جا کرده‌اند و در این زمینه موفق بوده‌‌اند.

معاون وزیر مسکن افزود: با توجه به اینکه افزایش جمعیت در کلان‌شهر تهران به مرحله انفجار رسیده است، به طوری که تهران از حالت کلانشهر خارج شده و بیش از هر چیز به یک کشور تبدیل شده است، از این رو برای رفع این معضل باید از این دو راهکار رایج استفاده کرد، از آنجا که جابه‌جایی جمعیت امکان‌پذیر نیست از این رو، سبک‌سازی جمعیت گزینه بهتری برای ساماندهی پایتخت است. به گفته صادقی، برای سبک‌سازی جمعیت باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم تا به موجب آن مردم برای خروج از پایتخت راغب شوند. وی اظهار داشت: به عنوان مثال ارائه یارانه‌های دولتی، تسهیلات مسکن، کاهش زمان بازنشستگی و سایر امتیازات دیگر از جمله عواملی است که می‌تواند در کاهش جمعیت تهران موثر واقع شود.

صادقي با اشاره به تاثیر سبک‌سازی جمیعت تهران و تاثیر آن روی کاهش صدمات زلزله احتمالی پایتخت گفت: دولت اگر موفق شود هزار نفر از جمعیت تهران را تخلیه کند بدان معنا است که موفق شده جان هزار نفر را از صدمات ناشی از زلزله نجات دهد از این رو طرح مساله کاهش جمعیت تهران بسیار مفید است.

وی اظهار داشت: متاسفانه زندگی در تهران به‌‌رغم تمام مشکلات عدیده‌ای که دارد با یک جذابیت کاذب همراه شده، این در حالی است که اگر دولت واقعا بخواهد مسیر مهاجرت به تهران را معکوس کند باید این جذابیت‌ها را به سایر مناطق دیگر انتقال دهد و در آن صورت است که مردم زندگی در سایر مناطق را انتخاب خواهند کرد.

معاون وزیر مسکن گفت: اعلام آمار ضرورت خروج 5 میلیون نفر از جمعیت تهران حاکی از عزم بدنه دولت برای اجرای این طرح است و اگر مشوق‌های لازم را فراهم کند قطعا اجرای آن عملیاتی است. وی تاکید کرد: خروج این میزان جمعیت تهران تاثیر چندانی روی بازار مسکن نخواهد گذاشت؛ چراکه 5 میلیون تقاضای مسکن در سایر مناطق تهران توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به روند نوسازی بافت‌های فرسوده یادآور شد: سبک‌سازی جمعیت تهران می‌تواند از بافت‌های فرسوده آغاز شود و اگر دولت به ساکنان این بافت‌ها اقدام به ارائه تسهیلات لازم کند؛ قطعا آنها به مهاجرت به سایر شهرها راغب خواهند شد.

تخصیص تسهیلات 100 درصدي

در همین زمینه، دکتر امیر منصوری، استاد دانشگاه و کارشناس برجسته مطالعات شهری عنوان کرد: اساسا خروج جمعیت از شهر تهران از آنجا که منوط به ایجاد شغل است عملی نیست و اصولا محل سکونت افراد تابع محل فعالیت افراد است.

وی اذعان داشت: اصولا مردم اول شغل پیدا می‌کنند بعد محل سکونت را برمی‌گزینند و با توجه به اینکه اقشار متوسط جامعه بیش از پیش به شغل‌شان وابسته هستند در نتیجه به محل سکونت خود نیز به لحاظ اشتغال وابسته‌تر هستند.

به گفته این استاد دانشگاه، امکان خروج جمعیت فقط در صورتی عملیاتی خواهد شد که برای افراد شغل بهتری با شرایط بهتری ایجاد شود.

منصوری اظهار داشت: در صورت تحقق این مهم مرحله بعدی ایجاد امکانات محیطی مطلوب شامل تسهیلات خدماتی، فرهنگی و همچنین بسترهای زیرساختی است. از این رو، با توجه به اینکه دولت در سایر شهرستان‌ها به مقیاس وسیع شغل و امکانات زیرساختی ایجاد نکرده تخليه جمعیت از مناطق مختلف تهران امکان‌پذیر نیست. منصوری با بیان اینکه ساکنان بافت‌های فرسوده طبقات فقیر پایتخت هستند که به اجبار در این بافت‌های فرسوده اسکان یافته‌اند، گفت: این عده اگرچه هر لحظه احتمال می‌دهند که مسکن‌شان تبدیل به آوار شود؛ اما در هر حال به دلیل ضعف شدید بنیه مالی قادر به استفاده از تسهیلات شهرداری و دولت برای نوسازی خانه‌های خود نیستند.

وی گفت:حال اگر قرار باشد دولت ساکنان این بافت‌ها را به مهاجرت از تهران ترغیب کند این افراد به دلیل فقدان بضاعت مالی قادر نخواهند بود که در شهرستان‌ها صاحب خانه شوند؛ چراکه اساسا ساکنان بافت‌ها بنیه مالی ضعیفی دارند.

به گفته این استاد دانشگاه در شهرستان‌ها آنقدر کمبود شغل وجود دارد که تکافوی ساکنان شهرستان‌ها را نخواهد داد و بنابراین اگر دولت بخواهد برای ساکنان تهران در بافت‌های فرسوده در سایر شهرستان‌ها شغل ایجاد کند، گویی رانتی را برای تهرانی‌ها ایجاد کرده است و از بودجه ملی به نفع ساکنان تهران استفاده کرده است.

وی گفت: در همین حال اگر قرار باشد حتی دولت به ساکنان بافت‌های فرسوده تسهیلات 100 درصدی برای خرید خانه در شهرستان‌ها بدهد، از آنجا که ساکنان این بافت‌ها اصولا بدهکاری‌های مختلف دارند از این رو بعید به نظر می‌رسد که از اين رهگذر نيز توفیقی حاصل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
اول بايد از خود آغاز كرد ، براي امكان مديريت بحران درزمان بروز حوادث غير مترقبه احتمالي در شهر تهران بهتراست اول سازمان مديريت بحران كشور را از شهرتهران انتقال داد ،
این طرح که گسترش تهران از اطراف خواهد بود !
در رابطه با بحث انتقال جمعيت از تهران آيا به موارد زير توجه شده است؟
1-در رابطه با انتقال يك كارمند با شغلي مشخص از تهران به يك شهرستان كوچك آيا زمينه كاري اين شخص در شهرستان مقصد وجود دارد؟ و آيا در آن شهرستان مگر اين پست كارمند ندارد؟
2- همه مي دانيم دليل اصلي تجمع در تهران كار و اشتغال است. در شهرستانها چه زمينه هاي كاري و شغلي ايجاد شده است كه از مردم خواهش كنيم تهران را ترك كنند و آنها قبول كنند؟
خدا به خیر کند.....باز یک تصمیم عجولانه دیگر....گرچه مردم خیلی هوشیار
من يك آذري هستم و ميخواهم به آذربايجان برگردم ولي متاسفانه بدليل خشكساليهاي اخير تقريبا تمام منابع آب در آن منطقه خشكيده اند و روستاي ما و اطرافش در منطقه سراب كه زماني از مراكز مهم پرورش دام بود خالي از سكنه شده است. در صورتيكه براي معضل آب فكري انديشيده شود حداقل 2 ميليون نفر به آذربايجان برخواهند گشت.
اگر درست اجرا شه این معقول ترین کاری که میشه انجام داد به شرطی که ساختمانها و اراضی دولتی در تهران برای ساخت و ساز استفاده نشه
عالیه...
این شد حرف حساب
ایشااله که زودتر اقدام کنند .
اميدوارم اول امنيت شغلي رادر نظر بگيرند كسي كه 18 سال است در يك وزارتخانه يا سازمان دولتي كار مي كند هنوز هم قراردادي است و امنيت شغلي ندارد چگونه ميتواند ريسك كند و خود و اهل خانواده را در دردسر بيندازد به خاطر يك تصويب نامه آبكي كه اصلا معلوم نيست و مشخص نكرده است آيا دستگاه انتقال دهنده و دستگاه انتقال گيرنده امنيت شغلي را فراهم مي كند با چه حساب مهاجرت كنيم آيا اين نوع گول زدن خودمان نيست
اجناس در تهران را گرانتر از ساير شهرها كنيد همه در مي روند
قطعا هیچ اتفاقی روی نخواهد داد در مملکت ما رسم چنین است بر سر یک مسئله هیاهو میکنند بعد اصل مسئله را فراموش میکنند تهرانی ها محکم سر جای خود بنشینید که خبری نیست
اصلا" طرح خوبی نیست چون عملا" تهران بزرگتر می شود
يك راه ساده ديگر اين است كه هزينه زندگي در تهران بالاتر از شهرهاي ديگر باشد. مثلا قيمت بنزين در تهران صد تومان بيشتر از شهرهاي اطراف باشد و...
شهرهاي پرند وپرديس روي گسل نيستند!!! مثلا اگه زلزله بياد اونا خراب نميشن ؟؟؟ اونا روي اصول مهندسي ساخته شدن ؟؟ ميخوان ترافيك مركز شهر رو به كشونين به اطزاف شهر
؟؟؟ هركي برا خودش مي خواد نمدي از اين گلاه بدوزه !!
با سلام بنده به شماره ملي 1620082020زماني به شهر خود برمي گردم كه دولت دريكي از ادارات دولتي بنده را به عنوان كارمند رسمي استخدام كند و به وضعيت روستاي ما رسيدگي كنند از نظر راه و آب آشاميدني لوله كشي شده و دادن زمين مزروعي براي كشت
خوب اگه كارمندي دانشجو بود يا فرزند دانشجو داشت و شوهرش هم صنعتگر بود چه كنند بابام جان؟ يه پا تو اين شهر يه پاي ديگه اونور؟
به نظر من این دودلیل داره یکی اینها میدونن که تمامه اعتراضات از تهران و بعد به شهرهای دیگه منتقل شد پس داران از تمرکز جمعیت در تهران جلوگیری میکنند دلیل دوم این است که دولت داره تلاش میکنه تمامه سرمایه گزاریهارو بلوکه کنه مثل مسکن الان به این مسکنه مهر نگاه کنید اصلان مورد توجهه مردم قرار نگرفته و اینها تلاش میکنند با گفتن این شایعات که ما بفکر مردمیم و تهران در خطر هست ادراته دولتی داره از تهران خارج میشه ازیک طرف جلوی افزایش قیمته ملک رو بگیرند و از تعرفه دیگر آشغالهای خودشونو بفروشند و پوله بیشتری به جیب بزنند مگرنه کی اینها بفکر مردم بودند که این دومین بارشون باشه .
با سلام و احترام

آیا مسئولین محترم می دانند که ادامه گسل شمال تهران در منطقه شمال شهر پردیس به گسل لرزه ای مشا متصل می گردد؟ این گسل از نظر لرزه خیزی نه تنها وضعیتی بهتر از گسل شمال تهران ندارد بلکه توان لرزه زایی بیشتری نیز دارد. توصیه می گردد پیشنهادات به هیات محترم دولت با کار کارشناسی بیشتر صورت گیرد تا تصمیمات گرفته شده بدون ایراد و اشکال باشد.
با احترام
قابل توجه ساکنین شهرهای جدید.
اين طرح فقط جهت بلعيدن دوباره بودجه هاي احتمالي فرايند توسط تهران به واسطه شهرهاي كوچك اطراف آن است زيرا اگر اين طرح عملي شود با دوركردن فقط 30 كيلومتر سازمانها وصنايع و خلوت شدن تهران اتفاقا تهران محل سكونت آرام وجذابي ميشود كه با داشتن امكانات رفاهي سابق ساكنان قديمي سه شهر نامبرده هم به تهران كوچ ميكنند وفقط در ساعات اداري تهران را ترك ميكنند!اين جابجايي حتا بايداز استانهاي همجوار تهران هم فرا تر برودونبايد در يك استان متمركز شود.
راهکار عملی جهت تحقق این خواسته وقوع همان زلزله پیش بینی شده است !!!
حالا هی دولت بگه دوتا بچه کمه . عرضه ندارن تهرانو با این جمعیت اداره کنه اون وقت میگه باید زادو ولد بیشتر بشه . . این طرح یک کار سیاسیه تا توازن جمعیتی بهم بخوره به نفع...
باريك الله
با مشکل کم آبی این مناطق میخوان چکار کنن!؟
اول علت تراکم جمعیت در تهران جز کسب درآمد و اشتغال است دوم جز بخاطر امکانات رفاهی وبهداشتی وآموزشی است.
اگه این دو مورد در تمام کشور فراهم شود به نظر شما کسی در تهران زندگی می کند.
واقعا خندیدم -یکی از روزنامه ها نوشته بود اگر در تهران زلزله بیاید فقط سه بیمارستان قادر به جواب گویی هستند . حا دولت می خواهد 5m جمعییت و کجا جا بده واقعا عقل یعضی ها به از ......
اگر قرار باشد هر نفر كه از تهران به شهر ديگه منتقل شود تا پنجاه درصد حقوق به حقوقش اضافه شود پس چه فرقي بين او و كارمندي كه در آن شهر زندگي مي كند هست چون فقط از تهران آمده بايد به حقوقش اضافه شود اين ظلم ممم نيست
این چه کاری است من بروم شهر دیگه زمین بگیرم یک گروه بگیرم وام بگیرم پست بالاتر بگیرم حقوقم 50 درصد اضافه شود اگر دولت این توانایی را دارد پسر برادر من که تازه نفس است در همان شهر بیکاره و هیچ کدام از این هدایا را هم نمیخواهد اول او را بگیرید بعد معلوم میشود راست میگویید
پيشنهاد انتقال به شهرهاي جديد هشتگرد و پرند و پرديس، بسيار عجولانه است. چرا اين‌كه نقل مكان جمعيت 5 ميليوني به اين مكان‌ها مثل از چاله به چاه افتادن است. مگر شهر هشتگرد جديد و پرديس و پرند از لحاظ مكان يابي بر روي خط گسل قرار داشتن، كار كارشناسي قوي انجام شده كه مردم را به راحتي آب خوردن سر به نيست مي‌خواهيد بكنيد. اين مكان‌ها بسيار خطر ناك تر است.
دو ميليون نفر را باقطار ،دوميليون نفربا اتوبوس ويك ميليون نفر رابا هواپيما به ساير استان ها منتقل كنيد،اينكه خيلي مشكل نيست!!!
مثلا یک نامه رسان اداره ای را به شهرستان منتقل کردند نامه های آن نامه رسان را کی می برد آیا می خواهند بدهند به کلاغ ببرد خوب دوباره باید یک نامه رسان دیگر استخدام کنند.
آیا شهرهای جدید به لحاظ زلزله خیز بودن بررسی شدن؟ یا دلیل مهاجرت چیز دیگری است؟؟؟
بجاي اين كارها امكانات را از جمله شغلي در شهرستانها بوجود آوريد تا افراد جديد به جمعيت تهران اضافه نشود و خروج جمعيت تهران امكان پذير نيست
هشتگرد و اطراف آن بسیار خوش آب و هوا هستند (شهرهای اطراف همچون کوهسار و کردان و ولیان دارای مراکز ویلایی و تفریحی زیبایی می باشند) بنابر این، انتقال دانشگاهها و مراکز تفریحی و فرهنگی به این مکان معقول تر بنظر میرسد تا انتقال مراکز صنعتی -
سلام. چه بگویند یا نگویند مهاجرت به تهران زیاد است اگر به شهر های جدید برسند بخشی از جمعیت مهاجر به آنجا خواهند رفت ولی اگر اشتغال. امکانات و زیر ساختها نباشد مردم استقبال چندانی نخواهند کرد
مثلا شهر جدید هشتگرد شهر جالبی است ولی یک درمانگاه درستی هم ندارد بک بیمارستان ناقص دارد که بیش از 17 سال رها شده است. مترو آن خیلی ضعیف جلو می رود . البته ساخت و ساز در آن زیاد انجام می گیرد ولی باید به مشکلاتش رسیدگی شود هوای کوهستانی بسیار خوبی دارد و اگر یک حقوق و مستمری داشته باشی خیلی راحت می توان در آنجا زندگی راحتی داشت .زمین هم در آنجا نسبتا ارزان میشود خرید. من بدلیل هوای خوب . خلوتی . نزدیگی به شمال( از طریق اتوبان) و امکان داشتن خانه ویلایی و فرار از ترافیک سنگین .در آنجا منزل تهیه کردم البته می توانستم در تهران یا کرج خانه بخرم ولی به دلایل فوق و هنجنین دوری از معضلات سوء اخلاقی ترجیح دادم در شهر جدید هشتگرد اقامت کنم .
شنیده ام خیلی از تهرانی ها هم برای استراحت در اینجاخانه دارند .
همين شركت نفت را به يكي از شهر هاي جنوبي انتقال بدهند و صنايع و معادن را به سمنان يا شاهرود و اداره جنگلداري را به شمال ايران انتقال بدهند حدود 2 ميليون از تهران ميروند
اگه این به اصطلاح سبک سازی جمعیت فقط و فقط بخاطر احتمال وقوع زلزلست باید گفت تضمینی نیست که شهرهای اقماری اطراف تهران هم از زلزله جان سالم بدر ببرن - اصولاً سبک سازی جمعیت کلان شهرها بدلیل عدم امکان ارتقاء رفاه شهروندها و مشکلات خدمات شهری و ترافیک و ... است نه احتمال وقوع زلزله. ایجاد شهرهای مدرن و جذاب در اطراف تهران و علی الخصوص ایجاد شغل در آنها پیشنهاد خوب و جالب توجهی است لیکن نباید با عجله(رویه دولت محترم فعلی) و به بهانه زلزله به آن پرداخت و عمل نمود.
مبارکه! تهران بزرگتر شد و حدودش همه به پرند و هشتگرد و پردیس رسید!!!!
تا تهران لرزد کسی از جایش تکان نمی خورد
بنده شهرهای جدید پرند و هشتگرد را دیده ام خانه های خوبی در این دو شهر ساخته شده است ولی ساوجبلاغ(هشتگرد) با صفاتر و سر سبز است .
به نظر من بهتر است تعدادی از وزارتخانه ها را به شهرهایی مثل سمنان یا شاهرود یا هر جایی که هم وسیع باشد و هم از لحاظ استراتیژیکی مناسب باشد منتقل کنند جمعیت از تهران پراکنده می شوند وهم عدالت بین مردم ودولت برقرار میشود بالاخره باید از خود دولت هم تعدادی کوچ کنند تا در تهران خلوت خیلی هم بهشان خوش نگذرد ضمنا این افزایش 50 درصدی تا یک سال است یا مادام العمر
قبل از هز چیز مراکز صنعتی و تولیدی را از تهران خارج کنند(بغیر از مواد غذایی) همرا با آن ساکنان بخشهای فرسوده و افراد اسیب پذیر هم از تهران خارج میشوند. خروج دولت و دانشگاهها نیاز به بررسی بیشتری دارد. اما تهران به تنهایی 40 درصد صنعت کشور را در خود جای داده است با جابجایی انها شاغلان انها هم جابجا خواهند شد و در مرحله بعد دانشگاهها را منتاسب با مکانهای جدید صنایع میشود جابجا کرد و همینطور با واگذاری اختیارات بیشتر به استانها میتوان بدنه دولت را در تهران سبک کرد.
مهمترین نکته این است که باید در ساخت و سازهای جدید استاندارد زلزله بقدری جدی گرفته شود که تهران بتواند در برابر زلزله 8 ریشتری هم مقاومت کند. اگر از سال 69 که این قانون گذاشته شد جدی گرفته میشد الان مشکلات بمراتب کمتر بود
اگر من بودم:
1-اول تهران را با قطارهای سریع به شهر های اطراف وصل میکردم(مثل سمنان،قزوین،ووو اراک ووووو شاید دامغان ووو) و خانه های ارزان قیمت را آنجاها بنا میکردم
2-دانشگاهها را به آنجا انتقال میدادم(تابستانها را ببینید که کمی تهران خلوت تره چون تعطیلات دانشگاهی است)
3- تهران را به هیچ عنوان با شهرک سازی توسعه نمیدادم(چون دردی را از مهاجرت دوا نمیکند)
4-به هیچ عنوان اجازه خرید و فروش زمینهای کشاورزی را نمیدادم
5-نمایشگاهها را هم در شهرستانهای اطراف برگزار میکردم و توسعه توریسم خارجی و داخلی به آنجا
4-ساخت تفرجگاههای دیدنی را نیز در شهرستانهای اطراف بنا میکردم(نه اینکه انواع پارکهای رنگارنگ را در تهران بنا کنم و ووو)
خوب این 5 میلیون نفر اگه از تهران خارج بشن تکلیف خونه های خالیشون چی میشه؟! این خونه ها رو به کی بفروشن؟ این طرح با این حرفها عملی نیست.
آقا ،‌ من دو سال پيش تهران را به علت شلوغي و ترافيك و آلودگي هوا و ...... ترك كردم و به جزيره كيش مهاجرت كردم.با همه سختي ها و اصلات تهراني خود حاضر نيستم به تهران برگردم.اما اگه دولت يه كمكي هم به ما برسونه از گشنگي نميريم بدك نيست.
بهتر است بجای این حرفها با استفاده از دانشجویان ساختمان سازی اقدام به مقاومت سازی کنند که شاید هزینه کمتری نسبت به زمانی که زلزله بیاید پیش میاید با این حرفها بجای چاره مردم را دچار تشویش واضطراب میکنید
به شهرستان ها هم برسند مردم خودشان از تهران می روند.ملت عاشق ترافیک تهران و یا آلودگی هوای آن نیستند!ولی شهریت ،امکانات و ... جاذب است.
میان میریزن توی این شهرای کوچیک و دوباره همون بحران تهران توی این چند شهر هم پخش میشه . این که نشد راه حل.
آقای عزیز، بنده از دوستان زمان دانشجوییم، همگی ساکن تهران شدن!
مشکل فقط اشتغاله اشتغال.
با بیمارستان و دندون پزشکی و آب و برق میشه مدارا کرد، بیکاری دیگه با نون شب در ارتباطه و گشنگی!
با اجراي مصوبه سال86 همچنان ما سردر گم گرفتن تسهيلات هستيم وبروكراسي ادارات چه برسد به اين مصوبه؟؟؟؟
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری