بازدید 25782

تعلل شدید مسئولان برای نجات ساکنان تهران از شنبه سیاه!

اگر از میزان تاثیر این دست تصمیمات در کاهش آلودگی هوا صرف نظر هم کنیم، اشکال بزرگی که متوجه این رویکرد مقابله با آلودگی هواست، چرایی اعمال نشدن آن‌ها برای چند روز پیاپی است؛ اینکه هر روز برای فردا تصمیم گرفته می‌شود، در حالی که اگر مدارس برای دو سه روز پیاپی تعطیل شوند، اتفاقی بهتری رقم خواهد خورد.
کد خبر: ۹۴۵۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱ 19 December 2019
تابناک اجتماعیآیا می‌شود آلودگی هوای تهران را از بین برد؟ شواهد حکایت از آن دارد که پاسخ مسئولان به این سوال منفی است، اما نمی‌خواهند پاسخشان را علنی کنند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه باران به مدد شهروندان پرشمار تهرانی رسید و از آلودگی شدید و آزار دهنده نجاتشان داد، بار دیگر شرایط در حال بازگشت به وضعیت وخیم روز‌های ابتدایی هفته گذشته است، چون پایداری جوی در پیش خواهد بود.

آن گونه که پیش بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد، پایداری جوی در پیش است که نتیجه آن، افزایش غلظت آلاینده‌ها در هوا و کاهش کیفیت هواست؛ وضعیتی که با توجه به وارونگی جوی، احتمالا شاخص آلودگی هوا را در وضعیت «ناسالم» و حتی «بسیار ناسالم» قرار خواهد داد.

این در حالی است که واکنش مسئولان به آلودگی هوا در روز‌های گذشته، تصمیمات تکراری از جمله تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، تشدید طرح‌های محدودیت ترافیکی از جمله اعمال طرح زوج و فرد از درب منازل و ممنوعیت تردد کامیون‌ها و فعالیت معادن شن و ماسه بوده است.

اگر از میزان تاثیر این دست تصمیمات در کاهش آلودگی هوا صرف نظر هم کنیم، اشکال بزرگی که متوجه این رویکرد مقابله با آلودگی هواست، چرایی اعمال نشدن آن‌ها برای چند روز پیاپی است؛ اینکه هر روز برای فردا تصمیم گرفته می‌شود، در حالی که اگر مدارس برای دو سه روز پیاپی تعطیل شوند، اتفاق بهتری رقم خواهد خورد.

به تعبیر دیگر، وقتی که مشخص است وضعیت جوی در روز‌های آتی چگونه است و می‌شود پیش بینی کرد که آلودگی هوا تشدید خواهد شد، چرایی تشکیل هر روز جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا و تصمیمات تکراری برای روز بعد، عجیب به نظر می‌رسد.

تصمیمی که می‌شود برای چند روز گرفت تا آن دسته از شهروندان که می‌توانند از آلودگی هوا فرار کرده و به سفر بروند، تهران را ترک کنند و به واسطه کاهش جمعیت و تردد در سطح شهر، آلودگی هوا ولو اندک، کاهش بیابد؛ با این یادآوری که برای تعطیلاتی از این دست فواید دیگری نیز می‌توان برشمرد.

بنابراین، طبیعی است که پیش بینی پایداری هوا برای هفته آتی و فقدان بارش و نزولات جوی، معنایی جز افزایش شدید آلودگی هوا نداشته باشد و نگرانی از آثار تردد در این هوای آلوده، دغدغه مهم ساکنان پرشمار تهران برای روز‌های آتی باشد؛ دغدغه‌ای که این سوال را پررنگ می‌کند آیا راه گریزی از آلودگی هوای تهران نیست؟

پرسشی کلیدی که ظاهرا پاسخ مسئولان از جمله اعضای کارگروه اضطرار آلودگی هوا بدان منفی است، چون اگر این گونه نبود، می‌کوشیدند چیزی بیش از مسکن‌های کوتاه مدت و روز به روز برایش تجویز کنند، نه اینکه بدانند شنبه‌ای آلوده در پیش است و تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس برای شنبه را هم به ساعات آخر موکول کنند.

رفتاری عجیب که نشان می‌دهد سلامت مردم به دست گروهی سپرده شده که نه تنها قصد دارد ناتوانی اش در کاهش آلودگی هوا را لاپوشانی کند، که حتی در تصمیم گیری های مناسب در زمان مناسب هم تعلل به خرج می‌دهد؛ مثل امروز که جلسه شان بی نتیجه به پایان رسید تا تعطیل شدن یا نشدن مدارس برای روز شنبه به جلسه فردایشان موکول شود!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۳۲
بعد طنز تلخ ماجرا این بود که مسئولین شهر تهران میخواستند برن مشکل آلودگی رو تو یه کشور اروپایی حل کنند.!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
تا ملت ما فرهنگ را درست نکند باید زجر بکشد. احترام به دانشمند واقعی و مباحث علمی و عدم پذیرش حرف های پوپولیستی اولین قدم است. شهردار باید از دانشگاه ها و دانشمندان راه حل بخواهد نه فلان اقازاده طرح خیالی اجرا کند. ولی تا زمانیکه فرهنگ تملق و عدم وطن پرستی حکم کند وضع همین است. یادتان باشد وقتی مردم را فقیر کنید و همه را سوار موتور کنید و ماشین پر مصرف بسازید دودش را باید با ریه هایتان درک کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
پاسخ این مشکل ساده است . چند سال پیش هم این مشکل بوفور داشتیم که حل شد و به ندرت این مسئله در پارسال اتفاق افتاد این دلیلش بنزینهای پتروشیمی بود که برای حل مشکل تحریم وارد سیستم توزیع شد این واضح است که این بنزینها دوباره سر از پمپ بنزینها دراورده و مشکل دست شهرداری و ... نیست بلکه مشکل صادرات بنزین مرغوب و توزیع بنزین نامرغوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
مردم ایران به گروگان گرفته شده اند .مافیای شهرداری . مافیای .بنزین،مافیاخودروساز
هرچند میدونم گوش شنوایی وجود نداره ، ولی من باز هم حرفم رو تکرار میکنم :
اگر ما آلودگی هوا رو به شکل « زباله » ببینیم و در صدد جمع آوری اون به شیوهٔ مَکِش باشیم ، اون موقع هست که میتونیم به رفع این معضل امیدوار باشیم . . .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
حالا حرف خاصی مگه زدی ؟ تصورتو از الودگی گفتی مرسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
ناشناس ۲۲:۰۱ تو سخن گفتی ، ولی درک نکردی
چه انتظاری داری !
این مسئولان به هیچ فرآیند علمی و عقلی اعتقاد ندارند و
سه سال طول کشید تا اینها بفهمند یه بو از کجا میاد ...
اگر دانش این رو داشتن که مضرات وضع هوا رو بفهمند و به مردم بگن اون موقع مردم خودشون خیلی چیزها رو عوض میکردند.
ما به دشمن نیاز نداریم تابی، داریم مصداق بارز اون آیه میشیم که میگه:
خودتان را با دست خود به هلاکت نرسانید ...
اگر جلسه ها تشکیل نشود، آنگاه دولت با دشواری و مشکل جدیدی به نام مازاد بودجه روبرو میشود ، زیرا حق جلسه ای دیگر پرداخت نمی کند.
اینرو بعد کجای دلمون بزاریم؟
آلودگی تهران راه حل دلرد. خودرو هیبریدی و کم مصرف، بنزین با کیفیت و بهبود شبکه حمل و نقل عمومی و گسترش مترو، اما آقایان 0 4 ساله مشغولیتهای دیگری دارند!!!!!!!!!1
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
مجددا حرف زدن های همیشگی! تهران بنزینش بد هست و 40 سال هست مشغولیم نیویورک و پکن چی؟
با این مسئولان هیچ راه چاره ای جز مهاجرت از ایران باقی نمانده

این دقیقا همان چیزی است که مسئولان هم دنبالش هستند تا کشور را همچون ارث پدری .......
مردم ، فراموش شدگان دعوای مسئولان بر سر قدرت و ثروت هستند

خودتان باید دنبال راهکار باشید

فعلا بجز استفاده از ماسک کار دیگه ای نمیشه کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
اون ماسکهای یک لا هیچ تاثیری در جلوگیری از ورود آلودگی به درون ریه ها و حلق ندارد.
جمعیت تهران نسبت به ده و یا ۲۰ سال پیش افزایش داشته. از تابناک خواهشمندم تحقیق کند آیا کیفیت بنزین به جهت آلایندگی کمتر نیز رشد داشته یا خیر؟ یا کیفیت مصرف سوخت ماشین‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی. آیا تشویق شهروندان به استفاده از ناوگان عمومی رخ داده یا نه(بحث فرهنگ‌سازی). شهر رشد کرده اما گویا آلاینده‌ها همچنان در سطح جمعیت ۱۰ یا ۱۵ سال پیش تهران است، در نتیجه تولید آلاینده به سبب رشد جمعیت افزایش یافته و آنچه میبینیم رخ می‌دهد.
احتمال برای تشکیل چنین جلساتی حق ماموریت یا حق شرکت در جلسه می گیرند که چنین می کنند. وگرنه دلیلی برای این کار نیست.
نمی دانم چرا وقتی میشنوم یامی بینم هوای تهران الوده است اصلا ناراحت نمیشوم شاید....میشوم ولی میشنوم هوای سیستان و... الوده مبشود ناراحت شده دست بدعا میشوم خدا رحم کند چرا؟
ما طرفدار مظلوم هستیم تهرانی ها باید از این هوای الود که عین عدالت خداست درس بگیرند انشااللهٔ.......ٔ
باید کل شهر برای چندروز تعطیل شود.ما کارمندها دیگر مرخصی برایمان نمانده.تازه همان مرخصی های اجباری هزار غرولند و کسر کارکرد و تبعات برایمان داشته است. سلامت مردم اولویت نیست.
آخه تعطیلی تا کی؟ آیا با تعطیل کردن مشکل حل می شه؟ آقا لطفا یا مدارس رو تعطیل نکنین یا ادارات رو هم تعطیل کنین. به خدا عزا گرفتیم این بچه رو هر روز تعطیل چیکار کنیم؟ مگه بچه 7 ساله چند روز می تونه خونه بند بشه؟!
برای من که قطعی شده این دولت فقط به دنبال رفتن روی اعصاب مردم است و الا اینقده بی تدبیری اگر هیچ دولتی هم نداشتیم نمی دیدیم. فکر کنید به این. فکر لطفا
بنزین آشغال دلیل آلودگیست ولی صداشو در نمیارن. جون آدم در ایران ارزشی نداره.
چرا مسئولین صادقانه از مردم درخواست نمی کنند که اتومبیل شخصی را بیرون نیاورند؟
وضعیت کنونی تهران نتیجه عملکرد چند ده ساله مسئولان است حالا هم فقط به درآمد از این وضعیت فکر می کنند برای مثال طرح آلودگی هوا به جز درآمد برای شهرداری چه تاثیری در آلودگی هوا داشته است
جالبه هیچ مدیری که در رابطه آلودگی هوا مسئول هست و کارش رو خوب انجام نداده اخراج نشده و انگار نه انگار هیچ اتفاقی افتاده عجیبه
احسنت به نويسنده اين مقاله، حرف منطقي كه مدتهاست در ذهن بنده است را مرقوم فرموديد
هرچند میدونم گوش شنوایی وجود نداره ، ولی من باز هم حرفم رو تکرار میکنم :
اگر ما آلودگی هوا رو به شکل « زباله » ببینیم و در صدد جمع آوری اون به شیوهٔ مَکِش باشیم ، اون موقع هست که میتونیم به رفع این معضل امیدوار باشیم .
به این شکل که شبکهٔ گسترده ای متشکل از صدها لولهٔ قطور ، شبیه تیرهای چراغ برق ، که مجهز به مکنده های قوی هستند در سطح شهر ، در سرِ چهارراهها و میادین ، نصب و در زمان آلودگی هوا بصورت یکپارچه و همزمان فعال و نسبت به مَکشِ آلایندهای هوا اقدام کند .
شکستی دیگر برای اصلاحات
ناتوانی و استیصال مسئولین هر روز بیشتر احساس میشود
مسئولین تقریبا از پس حل هیچ مشکلی بر نمی آیند.
به نظر میرسد کیفیت بنزین تولیدی بسیار پایین است
متاسفانه با سرعت به سمت نابودی در حرکت هستیم
اعضا برای هر جلسه حق الجلسه میگیرن! هر چی جلسه بیشتر حق الجلسه بیشتر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
دقیقا، کم هم نمیگیرن که ،منم بودم الکی هی جلسه میرفتم تازه با پذیرایی
من که 30 سالمه و سابقه بیماری نداشتم متاسفانه به شدت حالم بد شده بود وای به حال اونایی که مشکل دارن
دولت فکر می کنه با تعطیل اعلام نکردن شهر داره سود می کنه در صورتی که با اینکار باعث می شه مردم بیمار بشن و بیمار شدن مردم یعنی مراجعه بیشتر به بیمارستان و این به معنی استفاده بیشتر از بیمه و در نهایت ضررهای میلیاردی می شه تازه این ضرر بدون در نظر گرفتن آثار اجتماعی مرگ خاموش افراد آسیب پذیر است.
دولت چکار میتواند برای هوای تهران بکند آیا میتوان باد تولید کنه یا باران هوای تهران را مردم باید پاک کنند باوسیله عمومی اسفاده کنند ماشین های شخصی استفاده نکنند چرا روزهای تعطیل میشه کوی البزز را دید وروزهای غیر تعطیل نمیشه دید خود مردم دلشان بخودشان بسوزه
والا یه کارمند ساده برای یه جلسه ی پیزوری یه حق جلسه میگیره اندازه ی یه روز حقوق، فکر کنید اینا چقدر میگیرن، هرکس دیگه ایم بود دلش ازین پولها می خواست، تازه جلسه های اینا خشک و خالی که نیست دو سه ساعت می خورن حرف میرن ازبن در و اون در میگن می خندن، بعدم پامیشن میرن میگن فردا همینجا همین ساعت بیاین اگر حال داشتیم یکم از مشکلات مردم حرف بزنیم شاید یه موضوع واسه خنده هم پیدا کردیم، یا اگرم زحمت بدن به خودشون یه تز هایی میدن که بچه ی چهار ساله تعجب میکنه، ولی اینا خودشون حال میکنن، فکر میکنن چه عقل کلین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم