و این روانگردان هاي مرگبار...

گزارشی از انواع مخدرهای صنعتی
کد خبر: ۹۷۱۱۴
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۷ 06 May 2010
|
31525 بازدید
بررسي ها نشان مي دهد ميزان ابتلاء به اعتياد و مصرف مواد مخدر در ايران آمار بالايي دارد.

 با وجود اقدامات مختلف براي کنترل مواد مخدر در ايران متاسفانه روند مصرف مواد مخدر در بين جوانان شيوع داشته است.بويژه افزايش مصرف مواد مخدر جديد از مشکلات فعلي مي باشد که بهترين راه در مسير مبارزه با اين خطر، بالا بردن سطح آگاهي جامعه بويژه جوانان و حمايتهاي صحيح خانوادگي است.

شيشه يا کريستال:

يکي از مواد مخدر خطرناک که اخيرا" بين جوانان شايع شده، شيشه است اين ماده به عنوان محرک ( نه مخدر) در مجالس رقص و مراکز فساد در کشورهاي انگليس و استراليا بين جوانان رواج دارد.

ترکيب اصلي اين ماده از آمفتامين(Amphetamine)گرفته شده البته فراموش نکنيد که ماده مخدر شيشه فقط از مت‌آمفتامين تشکيل نشده است و ترکيبات خطرناک ديگري را نيز به همراه دارد که يک ماده محرک و اعتياد آور است و مغز و سيستم عصبي را به شدت تحريک مي کند و از نظر شيميايي اثر آن از آمفتامين بيشتر است. اين مواد در لابراتوارهاي غير قانوني ساخته مي شود و اسامي خياباني مثل: کريستال، يخ و شيشه دارند. اين ماده توهم زايي و اثرات محرک را باهم ايجاد مي کند.

كريستال به شكل بزرگ و شفاف و مانند كريستال هاى واقعى و به رنگ هاى صورتى، آبى و سبز يافت مى شود

در پاسخ اين سوال‌ که چرا روي اين ماده خطرناک نام شيشه گذاشته شده است بايد توضيح داد که اين ماده شباهت بسيار زيادي به شيشه‌خرده دارد و به شکل کريستال است اما هنگامي که حرارت مي‌بيند برخلاف شيشه‌هاي در و پنجره به راحتي ذوب مي‌شود و بخارات آن از طريق دستگاه تنفسي به راحتي قابل جذب مي‌شود.

چند بار مصرف شيشه به سرعت مي‌تواند فرد را معتاد کند. ميزان وسوسه در شيشه آنقدر شديد است که کوچک‌ترين نشانه مرتبط به اين ماده، افراد را وادار مي‌کند که باز هم از آن استفاده کند. براي مثال مصرف‌کنندگان اين مواد مي‌گويند اگر در خودروي خاصي بوده‌اند و به سراغ تهيه شيشه رفته‌اند حتي با ديدن آن خودرو وسوسه و کلافه مي‌شوند و ناگهان نيازمند مصرف مي‌شوند.

در واقع مصرف‌کنندگان شيشه آنقدر شرطي مي‌شوند که هر محرکي که شباهت به محرک‌هاي مربوط به هنگام مصرف شيشه داشته باشد مي‌تواند آنها را وسوسه کند بنابراين به جرأت مي‌توان گفت افرادي که تجربه مصرف شيشه را دارند به مراتب بيشتر از ترياک و هروئين معتاد مي‌شوند.

طريقه مصرف:

مانند ديگر انواع متامفتامين ها، كريستال معمولاً به شكل هاى سيگارت، بلعيدنى، مايع خوراكى يا تزريقى و در موارد نادر حتى به صورت شياف مقعدى استعمال مى شود. كريستال به شكل سيگارت يا تزريقى با شروع و حمله سريع تر بدن آثار تخريب كننده ترى دارد ولى متاسفانه استفاده از نوع سيگار و تنفسى شايع تر است تا جايى كه در انگلستان فروش و عرضه پيپهايى كه براى استعمال كريستال مورد استفاده قرار مى گيرد ممنوع اعلام شد.

خطرات بهداشتي:

Methamphetamine وقتي وارد سيستم عصبي مرکزي CNS مي شود، باعث آزاد شدن ناگهاني واسطه شيميايي دوپامين ((Dopamine از مغز مي شود که باعث تحريک سلولهاي مغزي و افزايش خلق و خو و حالت تهاجمي و غير قابل کنترل و افزايش حرکات جسمي مي شود. که در صورت ادامه مصرف بعد از مدت طولاني علايم بدخلقي و افسردگي و علايم اختلال حرکتي مثل پارکينسون در فرد ظاهر مي شود.

اين ماده به صورت داخل بيني و خوراکي و داخل رگ و کشيدني مصرف مي شود و بلافاصله بعد از مصرف حالتي به نام rush يا flash در فرد ايجاد مي گردد و افراد به سرعت اعتياد پيدا مي کنند و مجبورند هر روز مقدار مصرف را زياد کنند.

مصرف اين ماده مي تواند باعث کاهش اشتها براي روزها، افزايش تعداد تنفس، افزايش فعاليت فيزيکي، افزايش دماي بدن و تحريک پذيري و بي خوابي گيجي، لرزش و تشنج، اضطراب و بدبيني و خشونت را سبب شود. که تشنج و افزايش زياد دماي بدن باعث مرگ افراد مي گردد. همچنين با صدمه روي عروق باعث سکته هاي مغزي و قلبي مي گردد.

يکي از عوارض رواني آن ايجاد بيماري رواني شبيه اسکيزوفرني است شامل توهمات بينايي و شنوايي و بدبيني و پرخاشگري است.

مصرف اين ماده به تدريج در بين حيوانات افزايش دارد طبق بررسي در سال 2004 ميلادي در ايالات متحده آمريکا 6.2% از دانش آموزان دبيرستاني حداقل يکبار مصرف شيشه را تجربه کرده اند.

متاسفانه افرار شياد تبليغ اين ماده را در ايران با عنوان نشئه آور ولي بدون اعتياد عنوان مي کنند ولي اين طور نيست و علاوه بر اعتياد مي تواند مرگ آور باشد.

اطلاع رساني و معرفي صدمات جسماني و رواني جدي اين ماده از طريق رسانه هاي عمومي مي تواند از گسترش مصرف اين ماده خطرناک جلوگيري نمايد.

مضرات:

اثر كريستال هم مانند هر نوع ماده ديگرى در اشخاص مختلف متفاوت و وابسته به عواملى چون سايز، وزن، سلامت فرد، مقدار مصرف، روش استفاده، سابقه مصرف و اينكه آيا با ماده ديگرى استفاده مى شود دارد.

همچنين عوامل محيطى تاثير اين ماده را در فرد تحت الشعاع قرار مى دهد. اينكه فرد به تنهايى يا در جمع و در مهمانى مواد مصرف كرده باشد مى تواند در اين تجربه تاثير بگذارد. كريستال يا شيشه محرك بسيار قوى است كه فعاليت هاى مركزى سيستم عصبى را سرعت مى دهد.

اگرچه گزارش كمى از مرگ و مير ناشى از استعمال مستقيم كريستال شده است ولى بايد اين نكته را مورد توجه قرار داد كه اين ماده بسيار اعتيادآور و نسبت به ديگر آمفتامين هاى ديگر از نظر اجتماعى، عاطفى، روانى و حتى تحركى آسيب بيشترى به فرد وارد مى كند.

در بيمارانى كه كريستال را به عنوان آمفتامين براى تحمل درد استفاده مى كنند علايم مشابهى با بيماران روانى پارانوئيدى و جنون جوانى مشاهده مى شود.

گاهى اوقات افرادى كه به استعمال ماده تن در داده اند كريستال را به عنوان آمفتامين (مسكن) مصرف مى كنند. اگر فردى يك بار كريستال را به عنوان مسكن روانى تجربه كند به تجربه مجدد آن علاقه مند مى شود و كم كم به سوى اين ماده كشانده مى شود.

استفاده دوز بالاى كريستال مى تواند موجب آسيب مهلك در رگ هاى مغزى و در نهايت مرگ شود ديگر تاثيرات فيزيكى معمول ناشى از استعمال كريستال شامل:

 خشكى دهان، افزايش سرعت تنفس، سردردهاى طاقت فرسا، حالت تهوع، تعرق بيش از اندازه بدن، سرگيجه، بالارفتن فشارخون، بالارفتن حرارت بدن ، تپش قلب، خشكى، سوزش و ترك لب ها، بزرگ شدن مردمك چشم، سياهى رفتن چشم، لرزش دست ها و انگشتان مى شود.

 استعمال كريستال روى رفتار شخص نيز تاثير مى گذارد: افزايش حركت هاى فيزيكى، نوعى حالت سرخوشى ، ناآرامى، اضطراب و دلواپسى، پرخاشگرى، خشونت و رفتار خصمانه، بيخوابى شديد، حمله هاى ناگهانى هراس و اضطراب پارانويا (جنون سوءظن) همراه با توهم، نشاط و دلخوشى بيش از حد، پرچانگى، تكرار حرف ها و كارهاى ساده، تغيير ناگهانى در رفتار و گفتار و اختلال در درك،اختلال و بى نظمى در وظايف كليه و ريه، بى اشتهايى و در نتيجه سوء تغذيه و كم وزنى مفرط ،عوارض قلبى. (حمله قلبى و نارسايى قلب به دليل استعمال زياد)

كريستال و بيمارى هاى عفونى

بعضى از داروهاى ضد ايدز مى توانند مانع عكس العمل بدن در تجزيه كريستال شود و اين موجب مى شود تا سطح پايدارى كريستال در سيستم گردش خون طولانى تر و بيشتر شود. استعمال كريستال با استفاده از پيپ يا به شكل سيگارت موجب سوزاندن و بريدن لب ها مى شود كه احتمال سرايت انواع ويروس ها از جمله هپاتيت C را افزايش مى دهد.

 فضاى استعمال كريستال تزريقى نيز در احتمال آلودگى به هپاتيت C و ايدز موثر است به خصوص اگر سوزن، سرنگ و ديگر تجهيزات تزريقى (قاشق، صافى، شريان بند) مشتركاً استفاده شود. اگر مبتلايان به ايدز از كريستال به طور گسترده و در مدت زمان طولانى استفاده كنند تعداد ويروس ها در بدن آنها افزوده خواهد شد. خيلى از كسانى كه كريستال مصرف مى كنند اين ماده را وابسته كننده توصيف مى كنند. مصرف كنندگان اين ماده در ابتدا تشويق مى شوند كمى از اين ماده را همراه داشته باشند تا در مواقع ناگهانى به دادشان برسد. با توجه به ماهيت وابسته كننده اين ماده فرد از لحاظ روانى و فيزيكى به آسانى به آن وابسته مى شود. شخصى كه از نظر روانى به كريستال وابسته شود بيش از هر چيزى در زندگى طالب آن مى شود.

وقتى كه بدن فرد با مخدرها سازگارى پيدا مى كند وابستگى فيزيكى اتفاق مى افتد و در اين وضعيت فرد تدريجاً به عملكرد مواد مخدر در سيستم بدن عادت مى كند.

بالارفتن سريع قدرت تحمل و وابستگى نسبت به كريستال و مصرف دوز بالاى اين ماده براى رسيدن به تاثير مطلوب از دلايل معمول مصرف عنوان شده است. حالت و حس آرامش و خلسه بى نهايتى كه به دنبال مصرف متامفتامين ها در فرد ظهور پيدا مى كند اغلب موجب بروز ميل بيش از حدى براى استفاده بيشتر از اين ماده در شخص مى شود.

مصرف شيشه در ايران:

مصرف شيشه در ايران متاسفانه روند افزايشي دارد و مهم‌تر از همه درگيري نسل جوان با اين ماده است که اين هم مختص ايران نيست و در اغلب جوامع صنعتي مشاهده مي‌شود. به‌طور مثال کشورهاي سنگاپور، تايلند و چين نيز با مشکلات ناشي از مصرف شيشه روبه‌رو شده‌اند.يکي از دلايل اصلي تقاضا براي افزايش انرژي‌هاي فردي است.

 در جوامع صنعتي نياز به افراد قبراق و سرحال زيادتر از جوامع ديگر است. در نتيجه برخي افراد براي تحمل چند شيفت کار، تحصيل يا رانندگي ناچارند که از مواد استفاده کنند و براي انتخاب مواد نيز از موادي مانند شيشه استفاده مي‌کنند تا احساس خواب‌آلودگي، لختي و خستگي برايشان ايجاد نکند.

علايم:

اين افراد بسيار پرانرژي مي‌شوند، پرحرفي دارند و از همه چيز مي‌خواهند سردربياورند. در واقع برخلاف ترياک و هروئين علايم اوليه جذابي خواهند داشت. ممکن است فرد مصرف‌کننده ساعت 4 صبح از خواب بيدار شود و تا 12 شب کار کند و همان موقع هم در حال شوخي و خنده باشد و احساس کنيد که چرا قدرت اين فرد تمام‌شدني نيست.ولي اين حالت قبراقي و سرحالي بسيار کوتاه‌مدت است و عوارض ناشي از مصرف به سرعت آغاز مي‌شود. اغلب مصرف‌کنندگان اين مواد ناچار خواهند شد روزانه 50 تا 60 هزار تومان بابت خريد اين مواد پرداخت کنند و ظرف چند ماه خانه و ماشين خود را براي خريد اين مواد مي‌فروشند.

درمان:

براي ترک شيشه، درمان‌هاي دارويي خيلي موفق نيست و فقط مي‌تواند علايم جنون را بهبود بخشد. خوشبختانه با کمک ستاد مبارزه با موادمخدر و وزارت بهداشت، کلينيکي براي درمان اين افراد در مرکز ملي مطالعات اعتياد و وابسته به دانشگاه علوم پزشکي تهران راه‌اندازي شده است که به‌طور منسجم اين بيماران را پذيرش مي‌کند.

گزارش شده است كه مردم كمتر طالب كمك هاى حرفه اى و تخصصى براى مشكلات ناشى از استعمال كريستال و متامفتامين ها نسبت به ديگر داروهاى غير قانونى هستند.تحقيقات در زمينه پيدا كردن روش هاى درمانى مناسب براى كريستال و ديگر متامفتامين ها در كشورهاى مختلف دنيا ادامه دارد. درمان ها شامل روش هاى ويژه براى برخورد با مصرف كنندگان متامفتامين ها از ابعاد رفتارى و روانى است.

علايم ترک:

افرادى كه به يك باره استعمال كريستال را قطع مى كنند دچار علائم زير مى شوند:

- افسردگى عصبى، خونسردى و بى علاقگى، خواب طولانى ، به هم ريختگى روحى، كم آوردن انرژى، سراسيمگى، توانايى محدود در دستيابى به لذت ها، اضطراب

افرادى كه كريستال مصرف مى كنند، مى گويند كه نوع افسردگى بعد از مصرف اين مخدر مانند ديگر داروها نيست. نوعى ناتوانى و درماندگى و اختلال در الگوى خواب بر آنها حادث مى شود تا جايى كه توانايى انجام وظايف و كارهاى روزمره فرد را مختل مى كند. اگر شما براى ترك نياز به كمك داريد با يك دكتر مشكل خود را در ميان بگذاريد

كراك

كراك براي اولين بار از كوكائين تهيه و در اواخر تابستان و اوايل پاييز سال 1985 ميلادي وارد بازار شهر نيويورك شد.

كراك خطرناك‌ترين ماده اعتيادآوري است كه تاكنون به بازار آمده است. اين ماده به حدي وابستگي‌آور است كه يك بار مصرف آن فرد را معتاد مي‌سازد. اوج شيوع كراك در دهه 1980 بود. كراك ارزانتر از پودر كوكائين بود و به‌طور گسترده در دسترس مردم، خصوصاً افراد فقير قرار گرفت. كشيدن كراك عامل اصلي شيوع آن مي‌باشد.

كراك چيست؟

معمولاً با انجام فعل و انفعالات شيميايي كوكائين را freebase مي‌كنند. اين بدين معني است كه كوكائين هيدروكلرايد را به كوكائين خالص تبديل مي‌سازند. اين كوكائين خالص نسبت به حرارت مقاوم بوده و مي‌تواند از راه دود كردن هم مصرف شود. به اين ماده اصطلاحاً كراك گفته مي‌شود. اسامي خياباني كراك عبارتند از كراك، راك، باس و راكس.

كراك به دليل گران بودن و دسترسي نادر آن در ايران چندان شايع نيست. آنچه كه در ايران با عنوان كراك مصرف مي‌شود، معمولاً هروئين خالص است كه به نام كراك توزيع مي‌شود. تخريبي را كه ترياك در طي ده‌ها سال براي مصرف كننده خود به وجود مي‌آورد، كراك در طول چند ماه ايجاد مي كند و حتي بيشتر.مصرف كننده كراك با چند دود يا پك به اوج نشئگي مي‌رسد و به همين خاطر به آن 1 ، 2 ، 3 هم مي‌گويندفرد وابسته به ترياک مي‌تواند سال‌ها زنده بماند و در کنار مصرف زندگي عادي خود را نيز داشته باشد.

 حتي وابستگان به هروئين اگر وادار به تزريق نشوند، مي‌توانند10تا 20 سال زنده بمانند و شايد هم بيشتر. اما شخصي که 3ماه بعد از مصرف کراک تا سي کيلو از وزن بدنش کم مي‌شود آيا مي تواند بيش از 2 سال زنده ‌بماند ؟فرد وابسته به کراک در پايان اولين سال مصرف خود حداقل کبد و طحالش را از دست خواهد داد. اين شخص هرگز نمي‌تواند بيش از يک ماه زندگي عادي داشته باشد. پس از يک ماه يا نشئه و خمار و يا در حال درد کشيدن است..

 پس از گذشت 6 ماه، مصرف زياد كراك نه تنها نشئگي را برطرف نمي كند، بلكه تنها براي آرام ساختن درد فرد به كار مي رود.درواقع اين آخرين ماه‌هاي عمر يک فرد وابسته به کراک است و متاسفانه بسياري از اين افراد قبل از رسيدن به اين مرحله مي‌ميرندکراک بدليل نداشتن بو و سهولت استفاده نسبت به ساير مواد مخدر متاسفانه باعث جذب مصرف کنندگان ساير مواد مانند ترياک گرديده است . مصرف کراک به قدري آسان است که فرد در مدت 5 دقيقه حتي در دستشوئي و با استفاده از فندک و ني يا لوله و سنجاق مي تواند آنرا مصرف نمايد .

علائم مصرف

كراك خيلي سريع جذب ريه گشته و به‌سرعت به مغز مي‌رسد. پس از مصرف كراك حالت تهاجمي به فرد دست داده، و ادامه مصرف آن باعث بزرگ شدن قلب و افزايش فشارخون ـ بسيار شديدتر از كوكائين ـ مي‌گردد.به دليل آثار سريع تدخين و رسيدن سريع ماده به مغز به دنبال مصرف كراك، علايم بلافاصله ظاهر مي‌شود، اما در عرض 12 دقيقه تحليل مي‌رود.

عوارض مصرف

مصرف كننده كراك چه آن را از طريق استنشاق استعمال كند چه از راه كشيدن با پيپ، ديگر نمي‌تواند از مصرف آن خودداري كند و پي‌درپي استفاده خود را بالاتر مي‌برد. اصولاً فردي كه كراك مصرف مي‌كند، ديگر بر خود تسلط ندارد و گويا خودي خود را گم كرده است.

اما در هر حال مصرف مداوم كراك به سردرد و پرش‌هاي عصبي ـ عضلاني، پرخوني، تورم، خونريزي و زخم مخاط بيني، سوراخ شدن تيغه مياني بيني، كاهش وزن، عوارض قلبي، مشكلات عروق مغز، تشنج و در نهايت مرگ در اثر مصرف مقدار زياد كراك منجر مي‌شود.

كراك ايراني

ماده‌اي كه امروزه در كشور ما به عنوان كراك عرضه مي‌شود ماده جديدي است كه هيچ شباهتي به كراك بدست آمده از كوكايين ندارد . شكل ظاهري اين ماده كلوخي شكل ، كرم رنگ و داراي پرزهايي شبيه پشمك مي‌باشد.

اين ماده از تركيب هرويين، قرص‌هاي روان گردان و مواد شيميايي و اسيدي ناشناخته ساخته شده است، طوري كه به آن شيره هرويين هم گفته مي‌شود . خواص اين كراك شبيه مواد افيوني از خانواده ترياك و هرويين است اما با اين تفاوت كه به مراتب قوي‌تر و خطرناك‌تر از مواد فوق بوده و اعتياد بسيار شديد و وحشتناك‌تري را به دنبال دارد. . اين کراک توسط مافياي روسيه توليد و درايران پخش ميشود .

عوارض مصرف

عوارض مصرف كراك علاوه بر نشئگي شامل سرخوشي، احساس آرامش ، چرت زدن شديد و عرق كردن است. حالت خماري كراك علاوه بر عوارض خماري ترياك و هرويين، عصباني بودن و پرخاشگري شديد، تهوع و استفراق را نيز به دنبال دارد.شخص مصرف كننده در اين حالت قابل كنترل نيست و رفتارهاي بسيار خطرناكي از او سر مي‌زند كه قابل پيش‌بيني هم نيست.چنين فردي معمولاً از نزديك‌ترين فرد خانواده گرفته تا فروشنده مواد مخدر و يا مأموران پليس و يا به هركس ديگري حمله‌ور مي‌شود.

اين کراک شديدا فرد مصرف کننده را دچار خواب آلودگي يا به اصطلاح خودماني «چرت» ميکند . مصرف مداوم اين ماده مخدر در کوتاه مدت (مدت يکسال ) اثرات مخرب جبران ناپذيري در بدن فرد مصرف کننده اعم از عفونت اجزاي داخلي بدن , پوسيدگي دندانها , سرطان حنجره و ريه , نابودي ريه و کبد ايجاد ميکند. بطور کلي تمام اجزائيکه در تماس مستقيم با دود کراک هستند ذره ذره نابود شده و مي پوسند.

در برخي موارد ديده شده که در مصرف کنندگاني که طولاني مدت از اين مواد استفاده ميکنند , ميزان عفونت بدن به قدري است که اجزاي بدن از هم جدا ميشوند و گوشت زير پوست دچار عفوت شده و به اصطلاح کرم ميگذارد . گفته ميشود کساني را که در اثر مصرف کراک مي ميرند در هنگام دفن غسل نمي دهند چون در هنگام شستشو اجزاي بدن از هم جدا مي شوند.

قرص اکستازي:

اکستاسي(ecstasy) يک داروي روان گردان مصنوعي از دسته داروهاي محرک , با دو خاصيت تحريکي شبه آمفتامين و توهم زاي شبه LSD است .نام هاي خياباني اين ماده XTC ,قرص شادي ، عشق و آتش فرشته مي باشند . فرمول شيميايي آن متيلن دي اکسي متامفتامين با بطور مخفف MDMA است . اين ماده براي سيستم عصبي سمي بوده و در دوزهاي بالا قادر است درجه حرارت بدن را خيلي سريع افزايش دهد که منجر به تخريب عضلات ، کليه و سيستم قلبي عروقي خواهد شد. از اعضاء ديگر خانواده اکستاسي, ميتوان آمفتامين و کوکائين را نام برد.

سابقه مصرف

در جنگ جهاني اول انگليسي ها اين دارو را براي سربازانشون تهيه کردند تا در جنگ احساس شادي کنند, بعد از جنگ هم يک مدتي مصرف کردند ولي چون در يک سال 15 نفر تلف شدند, دارو جمع آوري شد. مجددا در سال 1980 توليد دارو در اروپا شروع شد, و از آن زمان به بعد توليد غير رسمي اين دارو در بعضي کشور ها ادامه دارد. بطور کلي ميتوان گفت مصرف اين قبيل دارو از دهه 1980, به ويژه در مجالس رقص و کلوپ ها افزايش يافته است.

مکانيزم دارو:

تحقيقات انجام شده با استفاده از تصويربرداري مغز در انسانها نشان داده است که MDMA در مغز به سلولهاي عصبي که با واسطه شيميايي سروتونين عمل مي کنند آسيب مي رساند . واسطه شيميايي سروتونين نقش مهمي در تنظيم خلق ، پرخاشگري ، فعاليت جنسي ، خواب و حساسيت به درد ايجاد مي کند.

عوارض دارو

اين داروباعث احساس شديد خوب بودن و افرايش انرژي, بالا رفتن خلق, بيش فعالي(overactivity) , پر حرفي, بي خوابي, اضطراب وخشکي دهان و بيني ميشود. مردمک ها متسع شده, ضربان قلب و فشار خون بالا رفته و در دوز هاي بالا بد کار کردن ريتم قلبي و کاهش فشار خون ممکن است ديده شود. فعاليت بيش از حد ممکن است باعث از دست رفتن آب بدن شده بالعکس نوشيدن آب فراوان براي جبران کم آبي ميتواند باعث تجمع آب در بدن شود. گاهي بيماران احساس غير طبيعي دال بر احساس حرکت حشرات در زير پوست دارند.

مشکلات مصرف طولاني

مصرف طولاني مقادير زياد اين داروها ميتواند منجر به اختلال درک و تفکر شود. به ويژه در مورد آمفتامين ممکن است رفتار هاي بدبينانه بيمار گونه اي همراه با هذيان هاي گزند و آسيب ,توهمات شنوائي و بينائي و گاهي رفتار هاي تهاجمي ايجاد کند. معمولا اين حالت 1-2 هفته پس از قطع دارو رفع ميشود. اما گاه ماه ها طول ميکشد..

 در برخي از اين موارد به جاي جنون داروئي اشتباها تشخيص بيماري جنون حقيقي گذاشته ميشود. ممکن است افسردگي نيز به دنبال مصرف طولاني داروهاي محرک ديده شود. ecstasy در صورت مصرف مکرر ميتواند به اعصاب بدن که از مغز و نخاع به همه جاي بدن گسترش يافته اند, آسيب جدي و دائمي ايجاد کند.

عوارضي مشابه کوکائين و آمفتامين:

مشکلات روانشناختي مانند تيرگي شعور ، افسردگي ، مشکلات خواب ، اضطراب شديد و بدگماني در طي مصرف و گاهي اوقات هفته ها بعد از استفاده از MDMA ديده ميشود. . علائم جسماني مانند سفتي عضلاني ، سايش غيرارادي دندانها ، تهوع ، تاري ديد ، حرکت سريع چشمها ، سنکوپ و احساس لرز و تعريق ,افزايش ضربان قلب و فشار خون, خطري ويژه براي افرادي با بيماريهاي قلبي عروقي قبلي است.

 افرادي که پس از مصرف MDMA دچار ضايعات پوستي شبه آکنه ( جوش ) مي شوند در معرض عوارض جانبي شديدي مانند تخريب بافت کبد در صورت تداوم مصرف خواهند بود . تحقيقات اخير نشان داده اند که استفاده از MDMA به موجب تخريب دائمي بخشهايي از مغز که مرتبط با تفکر و حافظه مي باشند خواهد شد . MDMA داراي ساختار و اثر اتي مشابه متا آمفتامين مي باشد که نشان داده شده موجب تخريب نورونهاي حاوي دوپامين مي شود.

تخريب اينگونه سلولها موجب مشکلات حرکتي مشابه پارکينسون خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
rahimi
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۰
لطفا نام، آدرس و تلفن مراكز درماني را اعلام فرماييد.
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات