بازدید 13113

سه سال تلاش پليس براي ايجاد حجاب در كشور

پس از تصویب طرح جامع عفاف، محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رییس شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی طرح عفاف را به ناجا ابلاغ کرد/ چند روزي است كه ماموران همانند سال‌هاي قبل در برخي ميادين تهران و بعضي اماكن تفريحي اقدامات خود را براي اجراي طرح امنيت‌اخلاقي آغاز كرده‌اند.
کد خبر: ۹۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۸ 09 May 2010
اوايل فروردين سال 86 و اعلام اجراي طرح امنيت اجتماعي از سوي سردار رادان، رئيس‌‌پليس وقت تهران بزرگ، آغاز حاشيه‌ها و جنجال‌ها دراين‌باره بود. طرحي كه از اول ارديبهشت‌ماه سال 86 آغاز شد و هرچند كه شامل بخش‌هاي مختلفي همچون برخورد با بدحجابي و بدپوششي، برخورد با اراذل و اوباش، برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر و... مي‌شد، اما به‌لحاظ اولويت‌دهي به بحث بدحجابي و گشت ارشاد، همچنان طرح امنيت اجتماعي تداعي‌كننده، گشت ارشاد و برخورد با بدحجابان در جامعه است.

به گزارش ایلنا، آغازگر اين طرح، سردار رادان بود. البته رادان قبل از اعلام اجراي اين طرح، چهره‌اي چندان شناخته شده نبود و تازه از سوي فرمانده ناجا به‌عنوان رييس‌پليس پايتخت انتخاب شده بود.

رادان هنگام اعلام اجراي طرح در فروردين 86 در نشستی خبری با خبرنگاران اعلام كرد كه طبق نظرسنجی‌ها 93 درصد مردم خواهان برخورد نیروی انتظامی با بدحجابی هستند. او در نخستين روز اردیبهشت‌ماه 86 و در اولین روز از اجرای این طرح گفت: 83 درصد مردم تهران خواهان مقابله نیروی انتظامی با پدیده بدحجابی هستند.

او با موفقیت‌آمیز دانستن كار پلیس، گفت: ما طرح را تا برطرف شدن و اصلاح مظاهر بدپوششی در جامعه ادامه می‌دهیم.
رئيس‌پليس وقت تهران بزرگ پنجم اردیبهشت‌ماه نیز در جلسه‌ای مطبوعاتی، اظهار كرد: در بررسی صورت‌گرفته از جامعه مشخص شده 87درصد شهروندان با ابراز رضایت از طرح، خواهان ادامه آن هستند.

تذكر به يكهزار و 374 نفر در نخستين روز

طبق اعلام پلیس، در نخستین روز از اجرای طرح، تنها در پایتخت، 59 زن به مراجع قضایی معرفی شدند و به یكهزار و 347 نفر كه بنا بر اعلام پليس بدحجاب بودند، تذكر در محل داده شد و 117 نفر نیز به مقر پلیس منتقل شدند. افرادی كه به مقر پلیس منتقل می‌شدند افرادی بودند كه امكان درست كردن حجابشان در محل وجود نداشت و از این رو با انتقال به مقر پلیس، پس از گرفتن عكس از آنها، برایشان پرونده انتظامی تشكیل می‌شد و با آوردن لباس مناسب از سوی خانواده‌هایشان، آزاد می‌شدند. این افراد در صورت دستگیری مجدد با تشكیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می‌شدند.

این طرح در همان روزهای نخست با انتقاداتي از سوی حقوقدانان و كارشناسان همراه بود اما سردار رادان دوم تیرماه 86 در گفت‌وگویی با يكي از رونامه‌ها پاسخ انتقادات را داد و اعلام كرد كه به لجن‌پراكنی‌ها توجهی نمی‌كند.
اجراي طرح امنيت اجتماعي و گشت ارشاد همراه با برخي حوادث هم بود؛ حوادثي كه واكنش فرماندهان ناجا را نيز درپي داشت.

طرح ارتقای امنیت اجتماعی برنامه اجرایی نیروی انتظامی است که در راستای مصوبه شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی تحت عنوان طرح جامع عفاف اجرا شد. پس از تصویب طرح جامع عفاف، محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رییس شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی طرح جامع عفاف را به نیروی‌انتظامی ابلاغ کرد.

طرح امنيت اجتماعي در حالي ادامه داشت كه در آستانه انتخابات هشتم مجلس شوراي اسلامي، دولت و سخنگوي آن نسبت به اجراي طرح انتقاداتي را وارد دانست و غلامحسين الهام حمايت دولت از طرح را رد كرد و گفت كه دولت مسئوليتي در مورد اين طرح ندارد. انتقاد دولتي‌ها از جمله سخنان كلهر مشاور رييس‌دولت نهم، پاسخ قاطع فرمانده ناجا را به‌همراه داشت. احمدي‌مقدم اعلام کرد که بر اساس طرح جامع عفاف، اختیار کنترل پوشش مردم و تعیین نوع و چگونگی آن توسط شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی به پلیس داده شده است و رييس‌جمهور در جريان دقيق طرح قرار دارد.

وي ادامه داد: اين گونه اظهارنظر براي من جاي تعجب دارد.مدارك و اسناد‎ ‎مربوط به طرح ارتقاي امنيت اجتماعي كاملا روشن و شفاف است، طرح گسترش عفاف‎ ‎و حجاب كه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، وظايف تمام دستگاه‌ها را‎ ‎مشخص كرده و 21 وظيفه ‏بر عهده نيروي انتظامي قرار گرفته است‎.‎‏ تاكنون نخواستيم موضوع بند يكم اين طرح را عنوان كنيم، اما به دليل‎ ‎به وجود آمدن ‏اين بحث‌ها بايد بگوييم بر اساس بند يكم، تعيين مصاديق حجاب‎ ‎و حد و مرز آن بر عهده نيروي‌انتظامي است ‏و صراحتا به آن اشاره شده، از‏‎ ‎اين رو تنها انجام وظيفه كرديم‎.

انتقاد چهل حقوقدان نيز تاثير چنداني در جريان اجراي طرح امنيت اجتماعي نداشت. آنها در نامه‌اي كه به كميسيون اصل 90 مجلس فرستادند، نوشتند: طرح ارتقای امنیت اجتماعی مغایر با اصل ۳۷ قانون اساسی، که هیچ‌کس را مجرم ندانسته و اصل را بر برائت قرار داده، مگر هنگامی که عمل ارتکابی جرم تعریف و مجازاتش هم در قانون مجازات اسلامی و جود داشته باشد است؛ چرا که در غیراین‌صورت بر اساس قاعده فقهی قبح عقاب بلا بیان، مجازات عملی که جرم بودن آن اعلام نشده، امری است قبیح و مورد ذم شرع و عقل. همچنین اصل ۵۷ قانون اساسی مبنی بر پذیرش اصل بنیادین تفکیک قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران، تصریح نموده که امر خطیر قانون گذاری در صلاحیت قوه مقننه‌است بر شمردند.

در ادامه و پس از گذشت حدود يك سال، دامنه این طرح گسترش یافت، به‌طوری كه اعلام شد، خودروهایی كه افراد بدپوشش چه به‌عنوان راننده و چه سرنشین، در آنها هستند، توقیف می‌شوند.

اما مهرماه سال 87 و درشرايطي كه سردار احمدي‌مقدم و سردار رادان بر موفقيت‌آميز بودن طرح برخورد با بدپوششي تاكيد كرده بودند، قاضي مرتضوي، دادستان وقت تهران از اجراي شديدتر طرح امنيت اجتماعي خبر داد و گفت: ”مرحله جدید طرح امنیت اجتماعی شدید‌تر و قوی‌تر از مراحل پیشین، اجرا می‌شود.“

رادان: انتقاد سازنده را به جان می‌خریم اما تنها انتقاد، كم بودن نيروها بود

رادان، فرمانده وقت انتظامي تهران بزرگ خردادماه سال 87 در نشستي خبري درباره انتقادات وارد به طرح، اظهار كرد: ما انتقاد سازنده را به جان می‌خریم و حتما اگر اشكالی باشد رفعش می‌كنیم و در یك طرح اگر اشكالاتی باشد رفع می‌شود. رادان تنها انتقاد به طرح برخورد با بدپوششی را كم بودن نیروها و پوشش ندادن تمام مناطق شهری عنوان كرد و گفت: به همین خاطر بوده كه تعداد نیروها افزایش یافته است.

طرح برخورد با بدپوششي و گشت ارشاد تا اوايل سال گذشته هم ادامه داشت اما انتخابات و حوادث قبل و بعد از آن باعث شد كه طرح، متوقف شوند. البته اظهارنظر برخي كانديداها در‌اين‌باره هم با پاسخ احمدي‌مقدم روبه‌رو شد: طرح امنيت اجتماعي از پشتوانه قانوني برخوردار است و بخش زيادي از مردم طبق نظرسنجي‌هاي صورت گرفته از سوي پليس، از اجراي اين طرح رضايت دارند. قصد پاسخ به اظهارنظرات برخي از كانديدهاي رياست‌جمهوري را ندارم و من بخشي از طرح اين موضوعات را صحبت‌هاي انتخاباتي تلقي مي‌کنم.

اجراي دوباره طرح امنيت اخلاقي

به هر روي طرح امنيت اجتماعي در آن مقطع متوقف شد تا اينكه بار ديگر از اوايل سال 89 بار ديگر موضوع عفاف و حجاب و طرح امنيت اخلاقي مورد توجه دولت و نيروي انتظامي قرار گرفت. سردار ساجدي‌نيا، رييس پليس پايتخت، در نشستي در جمع خبرنگاران، گفت: منتظر تصويب و ابلاغ طرح امنيت اخلاقي براي اجرا هستيم و اين طرح تا قبل از تابستان اجرا مي‌شود.

او اين‌بار قبل از اجراي دوباره طرح، دولت را مسئول آن اعلام كرد و گفت: طرح‌ها تهيه‌شده و «ستاد عفاف و حجاب كه دولت تشكيل داده» در حال كار است اما ما به‌عنوان پليس طرح‌هايمان را ريخته و طرح پيشنهاديمان را ارائه داده‌ايم.

هرچند كه ساجدي‌نيا عنوان كرد كه در طرح جديد، رويكرد پليس متفاوت است و گشت‌هاي ارشاد فقط تذكر مي‌دهند اما قبل از زمان اعلام‌شده براي اجراي طرح، ماموران ناجا در برخي ميادين تهران و بعضي اماكن تفريحي اقدامات خود را براي برخورد با بدحجابي آغاز كرده‌اند.


آخرین اخبار اجتماعی و حوادث را در تابناک اجتماعی مطالعه کنید.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
تنها به یک پرسش پاسخ دهید: آیا میتوانید یک زن یا دختر را بیاورید جلوی دوربین تلوزیون و او بگوید که بخاطر برخوردی که از سوی نیروهای انتظامی با او شده است شناخت و دلبستگی او به پوششی که از آن با نام حجاب یاد میشود بیشتر شده.

زنان ایران اصالتا پاکدامن هستند و با پوشش شایسته ظاهر میشوند. این نا هنجاری هایی که میبینیم ناشی از سرکشی زنان و دختران در برابر زور و اجبار است و اینکه الزامات قانونی بگونه ای تعیین شده که حقوق و آزادی منطقی آنها را در بر نمیگیرد.
براي حركت بين دو نقطه هزاران راه ميتواند وجود داشته باشد اما مدير خوب و مدبر با تدبير مناسب بهترين و مطمئن ترين راه را مبتني بر علم وتجربه انتخاب ميكند اما در اين مورد بنظر مديران بالا دستي راه را درست انتخاب نكرده اند.
براي يك كار فرهنگي كه سروكار با باورهاي آدمها دارد بنظر روش نظامي درست نباشد.
ببخشید آقای رادان جامعه آماری شما از مردم تهران بوده که 80 درصد خواهان برخورد نیروی انتظامی است ؟ امیدوارم این آمار ها از طریق موسسات مستقل گردآوری شده باشه
به نظر شما باید پلیس کشور برای ایجاد حجاب تلاش کند یا نهاد ها ی فرهنگی ، روحانیت ، صدا وسیما واموزش وپرورش.
انها باید گزارش دهند در سی سال گذشته چه کار کرده اند
هر چه نیروی انتظامی بیشتر وارد این مسئله شود اوضاع بد تر می شود .
نتایج عملی و مثبت این طرح در جامعه چه بوده است؟ آیا بی حجابی را در جامعه کاهش داده اید؟ اگر جواب مثبت است که فکر میکنم خود را به آن راه زده ایم. آیا میشود انتخاب لباس را بر مردم تحمیل کرد؟ آیا فکر نمی کنید با این نوع عملکرد، حجاب، که از اصول مترقی اسلام است را لوث میکنیم؟
در مراكز دولتي به شدت برخورد كنيد ، مثل دانشگاه ها ، بانك ها و ... ممنون
مشکل مملکت ما این نیست .بیکاری.فقر تورم.رکود.نا امنی.پارتی بازی.شعار زدگی
طرح گشت ارشاد سال 86 به غیر از احساس عدم امنیت زنان نسبت به پلیس هیچ نتیجه ای نداشت وبا توجه به برنامه مناظره تلویزیونی که اخیرا در مورد حجاب پخش شد به نظر هم نمیاد انتقاد به این طرح فایده ای داشته باشه
اگر طرح امنیت اجتمایی در سال 86 جواب داده بود الان شاهد حضور خانم های اینچنینی در جامعه نبودیم.بهترین کار انجام یه برنامه ی فرهنگی و منسجم هستش.با زور چیزی درست نمی شه.
ای پیامبر به زنان و دختران مومنان بگو که سر و سینه خود را با مقنعه(یا چیزی مشابه) بپوشانند و...
و این برای این گفته شده تا به عفاف شهرت پیدا کنند و مورد آزار بیمار دلان واقع نشوند
پس کسی که به من تذکر میده منو زینت میده چون منو جزو مومن ها و پاکان و عفیف ها می دونه و خوش نامی من رو میخواد
اشکال امارگیری ما اینجاست که از جنوب شهر امار میگیریم برای اقداماتمان در شمال شهر یا بالعکس. هرکدام به نظر ما بیشتر نزدیک باشد.
ميشه توضيح بديد اين آمارهاي فضايي از كدوم جامعه اماري تهيه شده؟ خواننده بايد خودش عاقل باشه كه هست.
من فكر ميكنم اكثر مردم با مبارزه با اراذل و اوباش موافقنند ولي با اجبار در حجاب نه! ولي متاسفانه اين دو در كنار هم انجام ميشه و خيلي وقتها نيرويي كه صرف حجاب اجباري ميشه از نيرويي كه صرف مبارزه با اراذل و اوباش ميشه بيشتره!اگه ميشه منتشر كنيد شايد مسوولين مربوطه هم بخوانند.
هرچه نیروهای نظامی بیشتر در این موضوع دخالت کنند اوضاع بدتر میشود
مسائل اعتقادی و باورها را به زور نمی شود تحمیل کرد تنها راه مبارزه با بی بند و باری کار فرهنگی است.
اگر حجاب برای کسی توجیه شود به زور هم نمیتوان حجاب را از او گرفت و اگر تفهیم نشده باشد به زور هم نمیتوان تحمیل کرد.
شیر و عسل را هم نمی شود به زور در حلق کسی ریخت.
ظاهر انسانها را اصلاح نماييم اما چگونه مي شود باطن انسانها را درست كرد.با اين برخرود ها و بگير و ببند ها فقط وضع خراب تر ميشه.
هر دم از این باغ بری میرسد
تازه تر از تازه تری می رسد!
- - - - -
هواقعا آیا تا به حال یک نفر به خاطر برخورد ناجا منقلب شده و به حجاب رو آورده؟
چرا به فروشنده مغازه ها گير نميدهيد ؟؟؟
مي گويند "مؤمن دو بار از يك سوراخ گزيده نمي شود" تا كي و چند سال ديگه در شروع فصل گرما(!) به ياد حفظ زوري حجاب مي افتيد و بجز خدشه دار كردن چهره نيروي انتظامي هيچ نتيجه اي نمي گيريد؟!
در سال هاي پيروزي انقلاب دانشجو بودم و شاهد بودم قبل از اجباري دولتي شدن حجاب دانشجويان دختري كه هيچ اعتقادي به حجاب نداشتند، به حرمت انقلاب اسلامي، بدون هيچ زور و اجباري در دانشگاه روسري مي پوشيدند.
براي خدا بياييد بيشتر از حجاب، دروغ و مواد مخدر را تقبيح كنيد و نسبت به آن واكنش تند نشان دهيد.
اين طرح فقط در تهران اجرا شد. يعني مشكل اصلي در تهران است. اگر تهران ديده باشيم، مشكل بدحجابي و پوشش نامناسب بيشتر در مناطق متوسط الحال تا كمي با حال است. يعني در جنوب شهر شايد حجاب آنچنان كه بايد نيست ولي به طور كلي هست. مشكل بدحجابي در جنوب شهر نيست. دوستي كه مي گويد مشكل از قانون است كه آزادي نداده تا مردم بدحجاب نباشند، بايد بداند كه بدحجابي يعني همان جلوه گري زنانه. كسي كه بي ريخت باشد به خود اين جسارت را نمي دهد تا عيب هاي خود را در ملا عام به نمايش گذارد. زني كه موهايش را چند مدل رنگ ميكند (طبق فشن ماهواره اي) و بعد اندام خود را هماهنگ مي كند تا برخي برجسته تر و برخي فرو افتاده تر باشد، به دنبال آزادي هاي قانوني خود نيست. بلكه دنبال جلوه گري زنانه خود است. دوست دارد زيبا باشد و اين زيبايي را به ديگران نشان دهد. اين غريزه حيواني انسان ها است و نه بعد منطقي و عقلاني كه بخواهد دنبال قانون باشد. اگر روزي كسي در خيابان امنيت فيزيكي مردم را به خطر اندازد همه به پليس حق مي دهند كه با او برخورد نمايد و حتي او را تشويق هم مي كنند. اما حيف از امروز كه اگر قرار باشد پليس با مخل امنيت رواني جامعه برخورد كند، عده اي شهوت ران شهوت پرست دم از شهوت راني قانوني مي زنند!! مساله بدحجابي آنقدر معضلات فردي ، خانوادگي و اجتماعي به همراه خود دارد كه يقينا بايد طرح هايي نظير آنچه پليس اقدام كرده است باشد تا بتوانيم به حيات خود ادامه دهیم
اجرای دستورات الهی که نیاز به پلیس ندارد وگرنه خداوند به جای رسول رحمت حضرت محمد (ص)یک پلیس راهنمای انسانها قرار میداد و دین را اجباری میکرد.اقا جان فرهنگسازی می خواهد .جواب دهیددر عرض سی سال چه کردید؟
بنام خدا تا سخن از اجراي احكام خدا به ميان مي آيد گروهي با ژست روشنفكري، ساز مخالف مي زنند و هيچ كمكي هم نميكنند. اين دوستان نه تنها كمك فرهنگي نميكنند كه كارهاي ضد فرهنگ حجاب هم مي كنند يا دست كم در برابر كارهاي اينگونه سكوت مي كنند. در تمام كشورها قانونهاي بشري به زور اجرا مي شوند چرا مار در كشور خود تا سخن از اجراي قانون خدا مي شود روشنفكر مي شويم؟ كدام قانون است كه متخلفان از آن اجراي آن را دوست داشته باشند آيا بايد به اين دليل اجراي حكم خدا را متوقف نمود؟ بديهي است همزمان بايد كار فكري نمود اما مگر مي توان همه مردم را به همه قوانين معتقد نمود؟ مگر همه به اجزاي قوانين راهنمايي و رانندگي حتي در كشورهاي به اصطلاح پيشرفته معتقدند؟ با اينحال آن را يا از روي زور و يا از روي اعتقاد اجرا مي كنند.
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری