بازدید 93234

روايت تکان‌دهنده از بهاي اندک تعرض به ناموس!

دختر 5 ساله‌اي به همراه ده عضو خانواده به رستوراني در منيريه مي‌رود و کارگر رستوران با يک شکلات، او را به زيرزمين کشانده و مورد تعرض قرار مي‌دهد. اين فرد اگر روزنامه خوانده و اخبار صدا و سيما را ديده باشد،‌ در محاسبات خود اشتباه نکرده است.
کد خبر: ۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۱ 29 April 2008
در حالي که مشغوليت‌هاي سياسي مسئولان کشور، بسياري را از توجه به بحران‌هاي شديد احتماعي غافل کرده، محمد مطهري، فرزند شهيد آيت‌الله مطهري، تنها با اتکا به گزارش‌هاي آشکار و علني درج‌شده در روزنامه‌ها، روايت تکان‌دهنده‌اي از بهاي اندک تعرض به ناموس در ايران به دست داده است.
وي در اين روايت با رويکردي آسيب‌شناسانه تلاش کرده تا ضمن شکافتن بحران، با تمسک به روش‌هاي ديني، راهکارهايي را نيز براي برون‌رفت از اين وضعيت ناهنجار به دست دهد.

در اين يادداشت آمده است: اخبار حوادث که بالقوه مي‌تواند نقشي تعيين کننده در افزايش امنيت جامعه ايفا کند در وضع کنوني خود، دو پيام روشن به همراه دارد: پيام اول براي مردم است و پيام دوم براي مجرمين. پيام آن براي مردم همان مدعاي اين مقالات است که امنيت و جان و ناموس مردم در کشور ما ارزش لازم را ندارد، و پيام دوم آن براي مجرمين فعلي و آينده است که در صورت ارتکاب جرم، لزوما نه آبرويشان در خطر است و نه مجازاتي سنگين در پيش دارند.

مخاطب اين تحليل، نه دست‌اندرکاران اخبار حوادث روزنامه‌ها بلکه برخي از دستگاه‌هاي متولي امنيت مردمند. جا دارد از روزنامه‌هايي مانند اعتماد، ايران، جام جم، اعتماد ملي، همشهري و خبرگزاريهايي مانند ايسنا که نسبت به اخبار حوادث حساسيت نشان داده و آن را منتشر مي‌کنند، تقدير شود...

چند روز پيش خبري تکان دهنده منتشر شد. دختر 5 ساله‌اي به همراه ده عضو خانواده به رستوراني در منيريه مي‌رود و کارگر رستوران با نشان دادن يک شکلات از دور، او را به زيرزمين کشانده و مورد تعرض قرار مي‌دهد. (اعتماد ملي، اول ارديبهشت 1387). اينکه يک فرد به خود جرأت مي‌دهد در فاصله چند متري والدين يک کودک و هشت نفر ديگر از اعضاي خانواده اش، با او چنين کند و بعد راست راست در رستوران قدم بزند در ابتدا عجيب به نظر مي‌رسد. ولي به عقيده من، اين فرد اگر صفحات حوادث روزنامه را خوانده و اخبار صدا و سيما را ديده باشد به دلايل زيردر محاسبات خود اشتباه نکرده است:

اولا: او نيک مي‌داند که رسانه ملي با تمسک به لزوم برهم نزدن آرامش رواني مردم و يا حفظ آبروي خانوادۀ متهم ـ که ارزش اين استدلال در جاي خود بررسي خواهد شد ـ نه خبر وقوع جرم و نه تصوير او را حتي از شبکه استاني پخش نخواهد کرد...

ثانيا: در صفحه حوادث از اين نوع اخبار کم نخوانده است که مثلا دندانپزشکي در ولنجک با تزريق ماده بيهوشي به جاي بي حسي، به هفتاد و نه تن از بانوان و دختران تعرض کرده و از اعمال کثيف خود فيلم گرفته است و قاضي او را به هشت سال زندان محکوم کرده است (هموطن سلام، 29 دي 1383). بنابراين گمان مي‌برد که مجازات وي نبايد از يکي دو ماه فراتر رود.

ثالثا: او ديده است که فردي عليرغم هفده مورد تجاوز به پسربچه‌ها در شهرک غرب به قاضي اظهار کرده که بيمار رواني است و از روي اختيار اين جرمها را مرتکب نشده و در نتيجه پس از يک هفته نيز آزاد شده است. بنابراين راه اين نوع بهانه‌ها هم باز است.

رابعا: جرمي را انتخاب کرده که اکثر قريب به اتفاق قربانيان يا خانواده‌هايشان جهت حفظ آبرو از شکايت صرف نظر مي‌کنند. فيلمبرداري با موبايل هم بهترين راه منصرف کردن قرباني از شکايت است...

نکته بسيار مهم و مورد غفلت اين است که اين وضعيت باعث شده تعرض به بانوان در ايران از دو جهت، شکلي استثنايي به خود بگيرد. تجاوز که به هر حال در هر کشوري اتفاق مي‌افتد، در ساير کشورها غالبا" به صورت فردي، با صورت پوشيده (از ترس چهره نگاري) و در مکانهاي بسيار خلوت مثل بيابان و جنگل انجام مي‌شود. اما بسياري ازمتجاوزين نواميس در ايران دريافته‌اند که اين عرصه چنان بي صاحب است که مي‌توان در کنار شغل اول و با استفاده ازهمان محل يا وسيله به اين کار مبادرت کرد. نه لزومي به پوشاندن چهره است و نه نيازي به تلاش براي يافتن خرابه يا ساختمان نيمه کاره. تعرض دو کارگر به خانم جوان در بدو ورود به يک مهمانسرا هنگام نشان دادن اتاق، در فاصله چند دقيقه‌اي که شوهرش براي آوردن مدارک به سمت اتومبيل رفته است (جام جم،23 مرداد 86)، تعرض بنگاهدار قمي که ضمن نشان دادن منازل خالي، بانوان مشتري را مورد تعرض قرار مي‌داده و با خيال راحت فردا به سر کار مي‌رفته است (اعتماد، 2 مرداد 86)، تعرضات سريالي راننده تاکسي سمند در مشهد (ايسنا، 2 ارديبهشت 86)، تعرض به دختر جوان در اتاق پرو (جام جم 16 مرداد 86)، و اخبار مکرر در مورد تعرض در محل شرکت به بهانه استخدام وغير آن، همه اثبات مي‌کنند که متجاوزين حتي از دادن آدرس محل کار به قربانيان نيز واهمه ندارند...

براي پي بردن به عمق فاجعه بد نيست ببينيم در ديگر کشورها تا چه حد به تعرض به نواميس حساسيت نشان داده مي‌شود.
کوب برايانت (عکس مقابل) يکي از محبوبترين و ثروتمندترين ستاره‌هاي بسکتبال آمريکا پنج سال پيش به تعرض به يک کارمند هتل متهم شد. اين بازيکن معروف اتهام را قبول کرد، ولي ادعا کرد که اين امر با رضايت تام آن خانم صورت گرفته است. اتفاقا خانم کارمند نيز پذيرفت که به خواست خود به اتاق وي رفته و به ايجاد رابطه تن داده ولي اضافه کرد که تنها به بعضي از مراحل رضايت داده بوده است. نکته اينجاست که در خبرهاي محاکمه وي بارها به صراحت اعلام شد که طبق قوانين ايالت کلرادو اگر ادعاي اين خانم حتي به همين مقدار به اثبات برسد آقاي کوب برايانت به "حبس ابد و پرداخت هفتصد و پنجاه هزار دلار" محکوم خواهد شد.(شاکي بعدا حاضر نشد رسما در دادگاه شهادت دهد)...

متن کامل را در ستون «يادداشت» بخوانيد
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۰
از مسئولین امر انتظار دارد همانقدر که نسبت به برخورد با روزنامه ها و وبلاگ ها ودیگرجرایم سیاسی سختگیر هستند کمی هم توجه به این امور نمایند.
ترا به خدا این آش را اینقدر هم نزنید...از ناراحتی نمیتوانم حرفهای خود را بنویسم. فقط اشک در چشمانم حلقه زده است.
مطمئن باشید با درج این خبرها در روزنامه ها و سایت ها اشاعه فحشا کرده و به عادی شدن این مسایل و از بین رفتن قبح آن کمک می کنید.
بسیار باعث شرم است جندروز پیش نیز یکی از آشنایان به بنده نیز گفت شخصی به بهانه خرید کمد و لوازم اضافی به منزل مراجعه کرد وبه دلایل مختلف قصد کشیدن زن خانه را به اتاق دیگری داشت که با هشیاری زن مذکور آن مرد به طرز فجیعی از خانه به بیرون پرت شد ولی بدلیل حفظ آبرو از شکایت صرف نظر شد
اين نوع حوادث دل هر خانواده اي به درد مي آورد .بايستي قوانين سختي اعمال واجراء شود .كه هيچ مجرمي احساس آرامش نكند
ای کاش اقایان مسیوولین به جای پرداختن به مناقشات سیاسی داخلی وخارجی کمی هم به فکر مسایل داخلی بودند قطعا همه ما در برابر این ظلمهای خانمان برانداز باید پاسخ گو باشیم وچه بسا با ادامه این روند نزدیکان خود ما قربانی شوند
باسلام
نمی دانم چه بگویم ...............آه ه ه ه ه خدای من ازاین روزگار.
اگه یادتون باشه، یک مطلب طولانی برای شما فرستادم در همین رابطه و گفتم که عده ای فکر می کنند نباید این مسائل گفته شود یعنی همان برخوردی که با سریال ساعت شنی داشتند. اون کاربر دومی که نظر داده دقیقا جزء همین عده ای هست که براتون نوشته بودم
واقعا تاسف بار و بسیار بسیار تکان دهنده است
بسیار تکان دهنده است.از طرفی چاره زیاد مشکل نیست.میشه مجازات را بالا برد.مسئولان هم فکری برای بهتر شدن شرایط زندگی مردم بکنن.
چاپ كنيد تا همه بدانند
مجازات تجاوز به عنف در كانادا مرگ با صندلي الكتريكي است
با سلام
واقعا آخر زمان شده خداوند به همه ما رحم كند
در كشوري مثل نيوزلند كه شخصا" ازآن اطلاعات كافي دارم؛درقوانين اجتماعي ودادگاه ها؛ سنگين ترين مجازات براي كساني در نظر گرفته شده است كه با توسل به زور وراههاي غيرقانوني به زنان ودختران تعرض كنند حتي اگر اين تعرض گفتن يك متلك باشد.
با سلام بعداز اینکه گزارش تصادفات جادهای به دقیقه وثانیه رسید مجبور به رسیدگی کارشناسانه شدیم و با برنامه بر طرف کردن نقاط حادثه خیز و دو باند کردن 25 کیلومتر اول جاده های ورودی وخروجی کلان شهرها تا حدودی بهبودی یافت در اکثر مسائل تا آنقدر حاد نشود که هر جا یی صحبت آن موضوع باشد که تبدیل به دمل سرطانی شده کسی فکری نمی کنه این موضوع هم ریشه روانی ، اجتماعی و حتی اقتصادی داره به موضوع ازدواج و غیر ه مربوطه که امیدوارم زودتر اقدام بشه .
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم