به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر «علیرضا زالی» در نشستی که با هدف بررسی اقدامات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در مقابله با کرونا با حضور اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاه مهرآباد برگزار شد با تاکید بر ضرورت نظارت دقیق بر روند رعایت پروتکل های بهداشتی در فرودگاه ها برای جلوگیری از شیوع کرونا،افزود: در شرایط فعلی صنعت هوانوردی می تواند به عنوان یک گلوگاه حساس عمل کند.
وی با بیان اینکه کشورهای آسیای شرقی علی رغم مجاورت جغرافیایی با چین، نسبت به بسیاری از کشورهای دورتر به نقطه داغ ابتلا تبدیل نشدند، بر نقش پررنگ صنعت هوایی در گسترش بیماری های واگیر اشاره کرد.
وی با بیان اینکه نوع تعهد سازمانی که به عنوان یک فرهنگ در ماه های کرونایی در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران شکل گرفته ارزنده است، گفت: این فرهنگ کماکان به عنوان یک خصلت سازمانی برای استمرار پروتکل ها و شیوه نامه های اجرایی بهداشتی با همان طراوت روزهای آغازین برای صیانت از سلامت مسافرین باید باقی بماند.
زالی در ادامه یادآور شد: البته شیوه نامه های استاتیک در روزهای بحرانی پاسخگوی نیازها نیست و شیوه نامه ها باید به صورت داینامیک و پویا تدوین شوند.
وی با اشاره با ساختار منظم و برنامه پذیر این شرکت، گفت: این شرکت ظرفیت خوبی برای توجه به موازین بهداشتی دارد و تلاش این شرکت در سال های اخیر برای رسیدن به استاندارهای بین المللی یک نقطه قوت است.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا با اشاره به چندوجهی و چند ساحتی بودن فرآیند سفر مسافران از طریق این شرکت، بر ضرورت آنالیز سهم خطرات بخش های مختلف از جمله گیت های کنترلی، ایرلاین ها و استقرار در هواپیماها تاکید کرد.
زالی با بیان اینکه بخش عمده ای از توفیق شیوه نامه ها به آحاد شهروندی مرتبط است، نسبت به تهیه بسته های آموزشی برای بالا بردن سطح سواد سلامت مسافران توسط ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران اعلام آمادگی کرد.
«سیاوش امیرمکری» رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این جلسه تاکید کرد که با وجود کاهش ۸۰ درصد درآمدهای هوانوردی در شرکت، فرودگاه ها از تمام ظرفیت های موجود در استان ها برای تامین امکانات و منابع لازم برای پیشگیری و مقابله با بحران کرونا استفاده کردند.
وی ادامه داد: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران دارای دو وظیفه اصلی است که مدیریت و راهبری ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت و نیز مدیریت ترافیک هوایی آسمان ایران را شامل می شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه فرودگاه در عین داشتن زیرساخت های انتقال سریع مسافران، در صورت عدم اتخاذ تمهیدات لازم، ظرفیت انتقال سریع بیماری کرونا را نیز داراست، افزود: نخستین بخشنامه های مرتبط با پیشگیری از ویروس کرونا را پنجم بهمن سال ۱۳۹۸ یعنی قبل از شیوع بیماری در ایران، صادر کردیم و سپس وارد مراحل عملیات اجرایی و انجام اقدامات جدی در راستای دستورالعمل ها و رعایت پروتکل های بهداشتی شدیم.
وی تاکید کرد: مدیران فرودگاه ها به تنهایی نمی توانند مانع گسترش ویروس کرونا شوند و باید تمام سازمان ها و ارگان های مرتبط در این زمینه همکاری کنند.
امیرمکری با اشاره به جابه جایی سالانه ۴۵ تا ۵۰ میلیون مسافر در فرودگاه های کشور، گفت: تمام مسافران ورودی و خروجی در بدو ورود به فرودگاه ها غربالگری می شوند و از جمله اقدامات پیشگیرانه می توان به ضدعفونی و گندزدایی سطوح، رعایت فاصله گذاری و نظارت و کنترل اجرای پروتکل های بهداشتی اشاره کرد.
وی همچنین از اختصاص حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین محصولات شوینده مورد نیاز فرودگاه ها با استفاده از ظرفیت استان ها با وجود شرایط دشوار کاهش ۸۰ درصدی درآمدهای هوانوردی شرکت خبر داد و افزود: با رعایت جدی پروتکل های بهداشتی تلاش کردیم که مانع وقفه در خدمت رسانی فرودگاه ها شویم.