اقتصادی

مفید صفحه اصلی نسخه موبایل
روبیکا
واتس اپ
تلگرام
بله
سروش پلاس
اینستاگرام
ایتا
ایکس
یوتیوب
آپارات
ویدئو جدیدترین اخبار یادداشت بالای صفحه
اخبار ویژه

جایزه ویژه صف‌های میلیونی / نقشه ۴ مرحله‌ای ایران خودرو برای دور زدن قانون

سیاست‌گذار موفق شده است «حق طبیعی خرید کالا» را به یک «شانس و امتیاز» تبدیل کند و از طریق فرآیند تشنه‌سازی بازار و سپس فراخوان‌های میلیونی، نوعی نظرسنجی اجباری برای اثبات استیصال مردم ایجاد کند تا کسی نپرسد چرا باید برای تکنولوژی‌های رده‌خارج، هزینه‌ی خودروهای روز دنیا را پرداخت کرد.

۸ هزار میلیارد بدهی و صدها میلیارد زیان در بانک رسالت/ مدیرعاملی با مدرک نامرتبط؛ بهتر از این نمی‌شود؟!

در حالی که بانک قرض‌الحسنه رسالت در سال گذشته با ۵۹۶ میلیارد تومان زیان خالص و رشد چشمگیر مطالبات مشکوک‌الوصول مواجه شده، تداوم مدیریت این بانک توسط محمدحسین حسین‌زاده، مدیرعاملی با مدرک کارشناسی رشته نظامی، بار دیگر پرسش‌هایی جدی درباره تناسب تخصص مدیریتی با عملکرد مالی و اعتباری این بانک ایجاد کرده است.

جوجه ریزی در میدان مین ابهام ارزی/ پایان نمایشی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی

در حالی که ویترین وزارت جهاد کشاورزی با وعده ماندگاری ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تزیین شده، در لایه‌های زیرین و پشت در‌های بسته بانک مرکزی، قفل سنگینی بر ثبت سفارش‌ها زده شده است که به نظرمی رسد دولت با استراتژی «تخصیص قطره‌چکانی»، عملاً حذف ارز ترجیحی را کلید زده تا هزینه این جراحی پردردسر را به جای بودجه، از جیب تولیدکننده و سفره مردم در سال آینده پرداخت کند.

پاتک مجلس به رفیق قدیمی / بازی پیچیده با صندلی وزیر جهاد؟

غلامرضا نوری قزلجه که با تکیه بر کرسی‌های پارلمان به صندلی وزارت رسید، حالا تلخ‌ترین تجربه سیاسی خود را از سر می‌گذارد؛ در حالی که تصور می‌شد سابقه مجلسی او راه تعامل با بهارستان را هموار کند اما نایب‌رئیس مجلس با ادبیاتی که بوی استیضاح می‌دهد، نشان داد که در بازارِ آشفته گوشت و مرغ، رفاقت‌های قدیمی به بهای حفظ سفره مردم فروخته شده است.

ماک؛ وقتی کامیون فقط ابزار نبود و صنعت هنوز رنگ و بو داشت

ماک در ایران فقط یک کشنده نبود؛ یک نشانه بود. نشانه‌ای از دورانی که تولید، معنا داشت و اسم آدم‌ها هنوز کنار ماشین‌ها می‌ماند. ماک یعنی اصغر قندچی، یعنی ایران‌کاوه، یعنی زمانی که کامیون برای کار ساخته می‌شد، نه برای بروشور.

کمریِ ۲۰۱۶؛ خودرویی که بی‌سر و صدا آمد، پرحاشیه شد و بی‌سر و صدا ماند

تویوتا کمری مدل ۲۰۱۶ اگر در ژاپن یا حتی تایلند ساخته می‌شد، امروز فقط یک سدان خانوادگی دیگر در خیابان‌های ایران بود؛ اما وقتی پای «ساخت آمریکا» وسط آمد، همین کمری به خودرویی کم‌یاب، پرحاشیه و گاهی مسئله‌دار تبدیل شد؛ خودرویی که ورودش همیشه روی لبه باریک قانون، سیاست و بازار حرکت کرد.

عقب‌ماندگی طرح‌های نمک زدایی و نرسیدن به تولید ۴ میلیون بشکه‌ای نفت

پالایشگاه‌های بندرعباس، اصفهان و تهران با رسوب کلرید کلسیم و سدیم دست‌وپنجه نرم می‌کنند، صادرات آبان و آذر ۱۴۰۴ با جریمه‌های چند صد میلیون دلاری همراه بود، و واحد‌های پایین‌دستی خوزستان و ایلام با بیکاری موقت ۱۰ تا ۱۵ درصدی روبه‌رو هستند.

سهام عدالت در سایه بی‌قانونی و لابی دولتی‌ها/ آقای مدنی‌زاده؛ شما چرا؟

سهام عدالت، دارایی میلیون‌ها ایرانی، این‌بار نه به‌دلیل نوسانات بازار، بلکه به‌خاطر تخلفات آشکار در احراز صلاحیت مدیران و تداوم دخالت‌های دولتی در کانون حاشیه‌ها قرار گرفته است؛ تخلفاتی که حالا این سوال جدی را پیش می‌کشد: قانون در مدیریت سهام عدالت، دقیقاً کجا ایستاده است؟

استاندارد دوگانه در ساختمان سمیه/ وقتی دولت برای مردم ارز ندارد و برای نور چشمی ها بذل و بخشش دارد

۲ میلیارد یورو ارز مصوب مجلس برای واردات خودرو کجاست؟ این سوالی است که پاسخ آن را نه در جاده‌های کشور، بلکه باید در ترازنامه‌های پنهان مونتاژکاران چینی و خودروسازان نیمه‌دولتی جستجو کرد؛ این درحالی است که این بن‌بست خودساخته، تنها یک قربانی دارد و آن مصرف‌کننده‌ای است که باید تاوان رانت‌خواری نورچشمی‌ها را با قیمت‌های نجومی بپردازد.

رمزگشایی از ۱۰۰۰ صادرکننده بی نام و نشان/ وقتی کارتن خواب‌ها صادرکننده می‌شوند

۷۲ درصد از تعهدات ارزی سوخت شده کشور، نه در اختیار تولیدکنندگان واقعی، بلکه در چنگال شبکه‌ای است که با سوءاستفاده از کد ملی کارگران و روستاییان، ۲۱ میلیارد یورو کالا را از سفره مردم خارج کرده و در عوض، در کوچه ‌پس‌کوچه‌های تورنتو و دبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سوال اینجاست که سهم مدیرانی که با چشم‌بستن بر روی «اهلیت‌سنجی»، فرش قرمز برای این غارتگران پهن کرده‌اند، چیست؟

چرا اگزوز موتور جنگنده آب نمی‌شود؟ وقتی فلز باید در دل آتش زنده بماند

کنار یک جنگنده روشن که بایستی، قبل از آن‌که گوش‌هایت از صدا پر شود، یک سؤال ساده اما سمج ذهنت را می‌گیرد؛ این حجم از آتش و حرارت، این گاز سوزان که از خروجی موتور بیرون می‌زند، چرا فلز را آب نمی‌کند؟ پاسخ این سؤال، فقط به «آلیاژ قوی‌تر» ختم نمی‌شود؛ پای مهندسی، فیزیک، طراحی و دهه‌ها آزمون و خطا وسط است.

وقتی آسمان هم پمپ‌بنزین می‌شود؛ سوخت‌گیری هوایی جنگنده‌ها

هیچ‌چیز در پرواز یک جنگنده، به اندازه لحظه‌ای که نوک هواپیما چند متر با شکم یک غول سوخت‌رسان فاصله دارد، نفس‌گیر نیست؛ جایی که آسمان دیگر فقط محل نبرد نیست، بلکه به کارگاهی شناور تبدیل می‌شود که در آن سوخت، اعصاب، مهارت و مرگ هم‌زمان جریان دارند. سوخت‌گیری هوایی نه یک مانور نمایشی، بلکه ستون فقرات عملیات‌های بلندبرد جنگنده‌هاست؛ جایی که F-4 فانتوم، با تمام خشونت و صلابتش، باید مطیع‌ترین پرنده آسمان باشد.

بازار خودروی ایران در مسیر معکوس جهانی/پیش فروش خودرو روی مغز و اعصاب مشتری!

در شرایط تورمی اقتصاد ایران، انتظار می‌رود فروشندگان برای جذب مشتری رقابت کنند اما بازار خودرو مسیری معکوس را طی می‌کند. مشتری با پول آماده، نه‌تنها در اولویت نیست، بلکه باید در صف‌های طولانی فروش بایستد.

شوک ۵۰ درصدی با طعم منت/ ماراتن ۱۰ روزه برای حذف شیر از سفره‌ها

درحالی که دبیر انجمن صنایع لبنی گرانی ۵۰ درصدی را «لطفِ پله‌ای» به ملت می‌نامید، اما قدرت خرید مردم پاسخی غیرمنتظره به این ادبیات داد و حالا با پر ماندن یخچال‌های فروشگاه‌ها و نزدیک شدن تاریخ انقضای محصولات، آن «لطفِ ادعایی» به بحران مرجوعی برای کارخانه‌ها تبدیل شده است و عقب‌نشینی ناگزیر قیمت‌ها زیر سایه اتحاد نانوشته مصرف‌کنندگان موضوعی است که با مراجعه به سوپرمارکت ها به وضوح می توان دید.

واکنش عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به طرح مسکن اجاره‌ای/ دولت با دست خودش بازار مسکن را به هم می‌ریزد

علی خضریان معتقد است ایده اجاره داری دولتی  وزارت راه و شهرسازی برای خرید فوری و با حجم زیاد واحد‌های مسکونی آماده از سازندگان و دلالان بازار مسکن، آن هم در چند شهر با تحریک تقاضای بازار مسکن، منجر به اختلال در بازار عرضه و تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت در کل بازار مسکن می‌شود که به ضرر عموم مردم است.  

نقشه ایرانی، بافت هندی، سود دلاری!/چگونه بازار فرش ایران به هند و پاکستان داده شد؟

سقوط صادرات فرش از نیم‌میلیارد دلار به رقمی ناچیز، تنها یک شکست تجاری نیست؛ بلکه یک « ورشکستگی ملی» در صیانت از میراثی است که دنیا ایران را با آن می‌شناخت؛ در حالی که صادرکنندگان ما در پیچ‌وخم‌های اداری «پیمان‌سپاری ارزی» نفس‌شان بند آمده است.

جدیدترین پربازدیدترین

سامانه محلات ایران راه اندازی می‌شود

اصالت ایرانی سرمایه‌ای است که هنوز به اقتصاد و صنعت ترجمه نشده است

سومین درخواست ایران‌خودرو برای افزایش قیمت

زمستان امسال قطعی گاز نداریم

چرا قیمت آگهی‌ خودروهای کارکرده با قیمت نهایی معامله در بازار متفاوت است؟

درس بزرگ ۲۰۲۵/ بازار نفت دیگر با «تهدید» نمی‌ترسد، فقط با «قطع جریان» می‌لرزد

شاخص کل بورس امروز در بازار

بودجه پیشنهادی ۱۴۰۵ دولت برای نهادهای حوزوی

نقره از نفت هم گران‌تر شد

شگفتی بازار: نقره از نفت پیشی گرفت!

سقف انتقال سهمیه بنزین ازکارت‌سوخت به کارت‌بانکی

ریال جدید و قران رسماً به اقتصاد ایران آمد

ردپای بنزین ۶۰ تا ۷۵ هزار تومانی در بودجه ۱۴۰۵

سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان مشخص شد

قیمت هر سکه به ۱۵۱ میلیون تومان رسید

شاخص بورس رکورد زد

قیمت دلار، یورو و پوند امروز ۳ دی

قیمت سکه، نیم‌سکه، ربع‌سکه امروز ۳ دی

ساعت کاری جدید ساتنا و چکاوک

قیمت طلا ۱۸ عیار امروز چهارشنبه ۳ دی

رقم یارانه نقدی برای سال ۱۴۰۵ اعلام شد

قیمت طلا امروز چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴

قیمت خودرو امروز ۳ دی ۱۴۰۴

گران فروشی رسما حلال شد! / چگونه حق مردم، قربانی تئوری‌های کاغذی شد؟ + فیلم

شائبه تخلفی عجیب در گمرک

میزان افزایش حقوق سربازان و مستمری مددجویان

سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

۸ هزار میلیارد بدهی و صدها میلیارد زیان در بانک رسالت/ مدیرعاملی با مدرک نامرتبط؛ بهتر از این نمی‌شود؟!

سقوط قیمت سکه و طلا امروز ۳۰ آذر ماه

ساعات کاری بانک‌ها برای یکم دی‌ماه اعلام شد

قیمت طلا ۱۸ عیار امروز چهارشنبه ۳ دی

قیمت طلای ۱۸ عیار باز هم رکورد زد

دولت برای مصوبه بنزینی خود اصلاحیه داد

بودجه ۱۴۰۵ با ریال جدید رونمایی شد/ از سقف ۴۰ هزار ریالی معافیت مالیاتی تا یورو ۱۰۳ ریالی/ افزایش حقوق کارکنان چند درصد؟

جایزه ویژه صف‌های میلیونی / نقشه ۴ مرحله‌ای ایران خودرو برای دور زدن قانون

قیمت طلا ۱۸ عیار امروز ۳۰ آذر

چرا تورم افغانستان رشد نمی‌کند؟

سهام عدالت در سایه بی‌قانونی و لابی دولتی‌ها/ آقای مدنی‌زاده؛ شما چرا؟

ماک؛ وقتی کامیون فقط ابزار نبود و صنعت هنوز رنگ و بو داشت

قیمت‌ها در ۳ سال؛ همان مغازه‌ها در شب یلدا

اعلام مالیات حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۵

قیمت دلار، یورو و پوند امروز دوشنبه ۱ دی

کمریِ ۲۰۱۶؛ خودرویی که بی‌سر و صدا آمد، پرحاشیه شد و بی‌سر و صدا ماند

استاندارد دوگانه در ساختمان سمیه/ وقتی دولت برای مردم ارز ندارد و برای نور چشمی ها بذل و بخشش دارد

قیمت دلار، یورو و پوند امروز یکشنبه ۳۰ آذر

ریال جدید و قران رسماً به اقتصاد ایران آمد

یارانه آذر ماه دهک ۴ تا ۹ واریز شد

قیمت جدید طلا و سکه اول دی‌ماه ۱۴۰۴

پاتک مجلس به رفیق قدیمی / بازی پیچیده با صندلی وزیر جهاد؟

قیمت دلار، یورو و پوند امروز سه‌شنبه ۲ دی

یادداشت
پربحث‌ترین خوانده میشوید

شهرام جزایری: با دشمن هم می‌توان مذاکره کرد/ ۲۰۰ فعال اقتصادی با اختیار تام در سفارتخانه‌ها مستقر کنید/ کشور هزار میلیارد دلار لازم دارد!

۸ هزار میلیارد بدهی و صدها میلیارد زیان در بانک رسالت/ مدیرعاملی با مدرک نامرتبط؛ بهتر از این نمی‌شود؟!

ادعای تکان‌دهنده بابک زنجانی از نفوذ اطلاعاتی/ پاسخ شرکت خدمات انفورماتیک چیست؟

شوک ۵۰ درصدی با طعم منت/ ماراتن ۱۰ روزه برای حذف شیر از سفره‌ها

بودجه ۱۴۰۵ با ریال جدید رونمایی شد/ از سقف ۴۰ هزار ریالی معافیت مالیاتی تا یورو ۱۰۳ ریالی/ افزایش حقوق کارکنان چند درصد؟

استیضاح وزیر جهاد در هاله ای از ابهام، امضاها کم شد/ یارانه ها باید مستقیم به مصرف کننده برسد

جایزه ویژه صف‌های میلیونی / نقشه ۴ مرحله‌ای ایران خودرو برای دور زدن قانون

تصاحب مدیریتی ایران‌خودرو توسط کروز در حال تکمیل است/ خصوصی‌سازی رانتی صنعت خودرو نگران‌کننده است

برکناری یک مدیرعامل پرحاشیه در بدنه بانک مرکزی!/ ادعای بابک زنجانی حقیقت دارد؟

چرا تورم افغانستان رشد نمی‌کند؟

قیمت هر سکه به ۱۵۱ میلیون تومان رسید

سهام عدالت در سایه بی‌قانونی و لابی دولتی‌ها/ آقای مدنی‌زاده؛ شما چرا؟

رشد نگران‌کننده بدهی‌های مشکوک‌الوصول در بانک تجارت/ ۳۷ هزار میلیارد تومان چه شد؟

تصمیم جدید بانک مرکزی برای تغییر نرخ ارز/ رونمایی از دلار ۱۰۷ هزار تومانی برای ۵۹ سرفصل ارزی

قیمت‌ها در ۳ سال؛ همان مغازه‌ها در شب یلدا

هزینه تولید در حال انفجار؛ قیمت‌ها راکد/ شوک جدید سیمان و گچ به سازندگان

رمزگشایی از ۱۰۰۰ صادرکننده بی نام و نشان/ وقتی کارتن خواب‌ها صادرکننده می‌شوند

استاندارد دوگانه در ساختمان سمیه/ وقتی دولت برای مردم ارز ندارد و برای نور چشمی ها بذل و بخشش دارد

پشت پرده بخت آزمایی ۵۰۰ میلیون تومانی/ شعبده بازی در طبقه پنجم ساختمان سمیه

دولت برای مصوبه بنزینی خود اصلاحیه داد

شائبه تخلفی عجیب در گمرک با حمایت جریان خاص/ آیا نهادهای نظارتی ورود می‌کنند؟

بودجه پیشنهادی ۱۴۰۵ دولت برای نهادهای حوزوی

مدیرعامل صنایع شیر ایران زیر تیغ دیوان عدالت اداری/ «باروتکوب» به درب خروج هدایت می‌شود؟

پاتک مجلس به رفیق قدیمی / بازی پیچیده با صندلی وزیر جهاد؟

نقشه ایرانی، بافت هندی، سود دلاری!/چگونه بازار فرش ایران به هند و پاکستان داده شد؟

گفت و گو

در بخش دوم و پایانی گفتگوی مشروح با «تابناک»؛

شهرام جزایری: با دشمن هم می‌توان مذاکره کرد

در گفتگو با تابناک مطرح شد

بنزین ۱۵۰۰ تومانی حذف می‌شود؟

محمد خوش چهره در گفت‌و‌گو با تابناک/ بخش دوم

قبل از برکناری وزیر، مجلس را محاکمه کنید

گزارش

تویوتا کمری مدل ۲۰۱۶ اگر در ژاپن یا حتی تایلند ساخته می‌شد، امروز فقط یک سدان خانوادگی دیگر در خیابان‌های ایران بود؛ اما وقتی پای «ساخت آمریکا» وسط آمد، همین کمری به خودرویی کم‌یاب، پرحاشیه و گاهی مسئله‌دار تبدیل شد؛ خودرویی که ورودش همیشه روی لبه باریک قانون، سیاست و بازار حرکت کرد.

ایسوزو ۶ تن را معمولاً در شلوغی شهر می‌بینیم؛ جایی بین مغازه‌ها، باراندازها و خیابان‌هایی که نفس می‌کشند. کامیونتی که شاید کسی به آن نگاه خاصی نکند، اما اگر چند ساعت با آن زندگی کنی، می‌فهمی چرا سال‌هاست انتخاب اول آدم‌هایی است که نانشان را از جاده و بار درمی‌آورند.

در دنیای حمل‌ونقل سنگین، بعضی نام‌ها فقط یک برند نیستند؛ تبدیل به معیار می‌شوند. ولوو FH500 از همان دست کشنده‌هایی است که نه با تبلیغ، بلکه با سال‌ها کار سخت روی جاده، خودش را ثابت کرده. خودرویی که برای راننده‌های حرفه‌ای، فقط یک ماشین نیست؛ خانه، محل کار و ابزار بقا در مسیرهای طولانی است.

گاهی یک ویدئوی کوتاه، بیش از هزار بروشور تبلیغاتی حرف برای گفتن دارد. حادثه‌ای که چندی پیش در یکی از نمایشگاه‌های خودرویی چین و حین تست خودِ شرکت سازنده رخ داد، ناگهان نور انداخت روی نقطه‌ای که همیشه باید پنهان بماند؛ ستون A خودرویی که قرار است نماد استقامت، جان‌سختی و عبور از مسیرهای سخت باشد. از همان‌جا بود که BAW 212 دیگر فقط یک آفرودر کلاسیک نبود، بلکه به یک سؤال جدی برای بازار تبدیل شد.

هیچ‌کس موقع خرید خودرو از جلوبندی نمی‌پرسد، اما اولین بخشی است که در خیابان‌های این کشور زانو می‌زند؛ مجموعه‌ای از قطعات خاموش که تمام وزن خودرو، ضربه‌های آسفالت، اشتباهات راننده و بی‌رحمی جاده را به دوش می‌کشد و وقتی از پا می‌افتد، ماشین دیگر همان ماشین سابق نیست، حتی اگر موتور سالم باشد و داشبورد پر از آپشن.

در میدان‌های واقعی نبرد، همیشه آن‌که شلیک می‌کند تعیین‌کننده نیست؛ آن‌که می‌تواند نیرو، مهمات و اراده را به خط مقدم برساند، سرنوشت جنگ را می‌نویسد. ایلوشین ۷۶ دقیقاً برای همین لحظه‌ها ساخته شد؛ نه برای نمایش، نه برای رکوردشکنی، بلکه برای حمل وزن جنگ

در روزگاری که سفر نه با سرعت امروز، بلکه با طعم صبر، هیجان و خاطره معنا می‌شد، بنز O302 همان کشتی آهنینی بود که میلیون‌ها ایرانی را از دل جاده‌های پیچ‌درپیچ، کویرهای داغ و کوهستان‌های سرد عبور داد. اتوبوسی که صدای بم و آرام موتور شش‌سیلندرش بخشی از حافظه جمعی ما شد؛ از پارچ‌های آبی که شاگرد راننده میان مسافران می‌چرخاند تا صندلی‌هایی که به آن «ایران‌پیمایی» می‌گفتند و بوی مخلوط گازوئیل، روغن موتور و کولرهای قدیمی‌اش؛ همه‌اش چیزهایی است که O302 را نه یک وسیله حمل‌ونقل، بلکه یک قهرمان جاده‌ای در تاریخ ما می‌کند.

در حالی که نظام بانکی ایران با ناترازی تاریخی، دارایی‌های سمی و اضافه‌برداشت نجومی دست به گریبان است، تصمیم هشت بانک بزرگ برای سرمایه‌گذاری مستقیم در پروژه عظیم نفتی آزادگان با تأمین ۸۰ درصد از منابع مالی آن، به مثابه قماری تازه با سپرده‌های مردم است.

با افشاگری کم‌سابقه رئیس مجلس، پرده از یک فساد نهادینه و سیستمی در وزارت جهاد کشاورزی برداشته شد؛ فسادی که نهاده‌های دامی کشور را از دسترس تولیدکنندگان خارج کرده و به منبع درآمد میلیارد دلاری برای «تجار نورچشمی» تبدیل کرده است؛ به طوری که قالیباف صریحاً اعلام کرد که ماهیت وزارت جهاد از نهاد تولیدی به بنگاهی تجاری با ارز رانتی تغییر کرده و تا انحصار شکسته نشود، فشار بر سفره مردم ادامه خواهد داشت.

ورود آئودی A۳ به ایران، آن هم در دورانی که بازار خودرو زیر فشار تورم و بی‌اعتمادی نفس می‌کشد، شاید یک اتفاق امیدوارکننده به‌نظر برسد؛ اما وقتی می‌فهمی نسخه‌ای که قرار است به دست مصرف‌کننده ایرانی برسد، همان مدل مخصوص بازار چین است نه نسخه اروپایی با کیفیت و استاندارد اصلی داستان رنگ دیگری می‌گیرد. در روزگاری که تقریباً تمام برند‌های بزرگ جهان خط تولیدی در چین دارند، هنوز این سؤال پابرجاست که چرا باید مصرف‌کننده ایرانی نسخه «ارزان‌سازی‌شده» یا «چین‌اسپک» را بخرد؛ مگر احترام به مشتری و حق انتخاب، این‌قدر کالای نایابی شده؟