مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: در سال کرونایی به دانشگاهها اجازه دادیم به هر نسبت که میخواهند برای امتحان نمره در نظر بگیرند.
به گزارش مهر، محمدرضا آهنچیان درباره برگزاری شیوه امتحان در سال تحصیلی جدید و جلوگیری از تقلب گفت: برای جلوگیری از تقلب از شیوههای سنتی امتحان به اصطلاح فرهنگ دانشجویی، شب امتحانی، فاصله گرفتیم و از سال گذشته با بخشنامه معاونت آموزشی از دانشگاهها خواستیم اساتید از روشهای ارزشیابی مستمر استفاده کنند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال استاد با اجرای ارزشیابی مستمر در طول نیمسال میداند که دانشجو از هفته اول ترم تا آخر ترم چطور عمل کرده است و در زمان امتحان که بعد از ۱۶ هفته آموزش برگزار میشود، اگر نمره دانشجو از یک سطح متوسط که در ذهن استاد با ارزشیابی مستمر در طول ترم ایجاد شده است، خیلی بالاتر شود، استاد میتواند متوجه تقلب شود.
مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: راه حل این موضوع ارزشیابی مستمر است و این موضوع به عملکرد استادان بستگی دارد که دانشجو را در طول نیمسال هر جلسه ارزیابی و در نهایت نمره ارائه کنند.
وی با اشاره به شیوه قبلی برگزاری امتحانات پایان ترم ادامه داد: قبل از شیوع کرونا استاد میتوانست از ۲۰ نمره یک درس، ۴۰ درصد آن را به موارد غیر امتحان مانند فعالیتهای کلاسی دانشجو اختصاص داده و ۶۰ درصد نمره درس را که شامل ۱۲ نمره میشود را حتماً به امتحان اختصاص دهد.
آهنچیان گفت: در سال کرونایی نیمسال دوم سال ۹۹-۹۸ به دانشگاهها و اساتید این اجازه داده شد که به هر نسبت که میخواهند برای امتحان و فعالیت غیر امتحانی دانشجو نمره در نظر بگیرند به عنوان مثال شاید یک استاد ۱۵ نمره امتحان را به ارزشیابی مستمر اختصاص داده و ۵ نمره را به امتحان آخر ترم اختصاص دهد.
به گزارش مهر، علی خاکی صدیق پیش از این عنوان کرده بود، نیاز است ارزیابی دانشجویان در طول ترم انجام شود که در ترم گذشته به این موضوع کمتر توجه شد.