شش درس ماندگار از مولود کعبه

دکتر محسن اسماعیلی
کد خبر: ۱۰۳۶۷۹۳
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴ 24 February 2021
|
10744 بازدید
|
۱
سیزدهم رجب زادروز یکى از بزرگ‏ترین بندگان شایسته خداست که به اعتراف دوست و دشمن الگوى بشریت و نمونه‏اى برتر از انسان کامل است. درباره بزرگى شخصیت حضرت امیرمؤمنان، على علیه‏السلام و خصوصیات و صفات بى‏نظیر او، بیش از هر شخصیت دیگرى گفته و نوشته‏اند و شگفت این که سرانجام همه آن‌ها نیز اقرار کرده‏اند که نه شناخت آن بزرگوار و نه توصیف او براى کسى ممکن نیست.

با این حال، آنچه به عنوان هدف اصلى از یاد کرد فضائل و تاریخ زندگانى چنین بزرگانى نباید فراموش کرد، نزدیک کردن خود و جامعه به وضعیت مطلوب و آرمانى آنان است.

البته آن حضرت، خود نیز به این حقیقت اشاره داشته‏اند که «شما نمى‏توانید، چون من باشید». اما این واقعیت نمى‏تواند و نباید ما را از نزدیک شدن به قله معرفت او باز دارد؛ چرا که حضرتش در ادامه فرموده است: «اما مرا با پارسایى، پاکدامنى، کوشش و درست کردارى خود یارى کنید.»

با این مقدمه، به نظر مى‏رسد مرورى بر ضرورى‏ترین درسهاى مولود کعبه براى امروز ما خالى از مناسبت نباشد.

۱- نخستین نیاز همیشه ما، بازگشت به سوى خدا و معنویت و پالایش روح از خودخواهى و بداندیشى است. امیرمؤمنان بار‌ها تاکید کرده است که قبل از هر چیز «عبدالله» و مطیع پروردگار خویش است و در راه خشنودى خالق، به رضایت هواداران و اطرافیان اهمیت نمى‏دهد. در اوج سختى‏هاى روزگار و یا گرفتارى‏هاى حکومتى، لحظه‏اى از یاد خدا غافل نمى‏شود و نماز او مصداق تام معراج مؤمن و همنشینى او با خداست. نه کامیابى‏ها و پیروزى‏ها و نه ناکامى‏ها و شکست‏هاى ظاهرى، هیچیک، نتوانست رشته پیوند و محبت این بنده مخلص خدا را با محبوب خود پاره یا لرزان کند و همین سنگ بناى موفقیت‏هاى او در دنیا و آخرت است که باید سرمشق همه ما و بویژه جوانان نیک سرشت باشد.


۲- درس دیگر حضرت، حضور فعال و مستمر در تمام صحنه‏هاى زندگى اجتماعى است. او بطلان فرضیه تنافى زهد و پارسایى با حاکمیت و سیاستمدارى را چنان آشکار کرد که تا صبح قیامت هیچ عذرى براى حاکمان دنیا طلب و یا پارسایان گوشه‏گیر باقى نگذاشت. آن حضرت از اوان نوجوانى تا آخرین لحظه زندگى شریف خود همواره در عرصه‏هاى مختلف سیاسى و اجتماعى حاضر بود و خدمت به مردم را بخش جدانشدنى تکالیف الهى مى‏دانست؛ گاه به عنوان شهروندى از شهروندان (که البته شایستگى‏هاى بى‏نظیر او نادیده و حق مسلم او غصب شده است) و گاه نیز به عنوان فرمانرواى تمام سرزمین‏هاى پهناور اسلامى. به این ترتیب پیروان آن بزرگوار و بویژه علماى دین هیچ بهانه‏اى براى انزوا گزینى و بى‏تفاوتى در برابر سرنوشت جامعه ندارند و در هر حال باید به آن بزرگوار اقتدا کنند.


۳- مهم‏تر از اصل حضور در صحنه‏هاى اجتماع، درسى است که امام على علیه‏السلام درباره چگونگى حضور به همه ما آموخته‏اند. آن عبد صالح عملاً به ما آموزش داده‏اند که حتى در موقعى که از همه مناصب اجتماعى به دور هستیم، خیرخواهى و مصلحت‏اندیشى براى نظام اسلامى را فراموش نکنیم؛ حتى اگر معتقد به جفا در حق خویشتن باشیم. ایشان در موارد متعددى تاکید کرده‏اند که تابع مصالح اسلام و نظام اسلامى بوده و در هر حال بیش از همه در اندیشه حفظ و اطاعت از آن هستند. این‌ها همه در زمانى است که او تنها به‏عنوان یک شهروند خارج از دستگاه حاکمیت، مظلومانه زندگى مى‏کرد. در زمان فرمانروایى نیز تقدم عدالت درنظر او و تن ندادن به سازش‌ها و معامله‏گرى‏ها روشن‏تر از آن است که نیازمند توضیح باشد؛ چنانکه گفته‏اند او درهمین راه به شهادت رسید.


۴ - رعایت بیت‏المال و دل نبستن به چرب و شیرین دنیا را مى‏توان برجسته‏ترین فصل کتاب زندگى اجتماعى آن حضرت نامید که مسوولان و زمامداران به آموختن آن ازهمه محتاج‏ترند.


آن حضرت، نه در دوران غربت و دورى از جایگاه حاکمیت، که در اوج محبوبیت و قدرت است که مى‏فرماید «دنیا را سه طلاقه کرده‏ام» و در همان زمان است که کفش‏هاى خود را پینه مى‏زند و سوگند یاد مى‏کند که براى ریاست دنیوى به‏اندازه آب عطسه بز هم ارزش قائل نیست. در همان زمان است که با دست اندازى فرزندان و نزدیکان خود به سوى امکانات عمومى به شدت برخورد مى‏کند؛ حتى آنجا که این دست‏اندازى‏ها براساس شایستگى‏ها و در همان اندازه‏اى باشد که سایر مردم هم به آن دسترسى دارند.


داستان برخورد شدید او با دختر فرزانه‏اش را که مانند همه مردم گردنبندى را از بیت‏المال به عاریت گرفته بود یا داستان پاسخ تکان دهنده به برادر نیازمندش، عقیل، را همه شنیده‏اند و دیده‏اند که او نه تنها به اتکاء قدرت و ریاستش فرزندان بى‏همتاى خود را برمناصب حکومتى ننشاند و به بهانه اطمینان بیشتر، شبکه‏هاى خویشاوندى را بر جان و مال مردم مسلط نکرد. او در عمل نشان داد که باید با کارگزاری که با استفاده از موقعیت خود به حج رفته بود، چگونه برخورد کرد و با مسوولى که در میهمانى ثروتمندان شرکت مى‏کند و بر سفره رنگارنگ مى‏نشیند، چه بایدکرد.


۵ - درس دیگر امام نخست ما، درباره هوادارى و هواخواهى است. آن بزرگوار نشان داد که همه ابراز ارادت‌ها به صاحبان قدرت براى رضاى خدا نیست! و به‏همین جهت به مسوولان سفارش مى‏کرد که به‏دنبال جمع‏کردن هوادار نباشند و براى جلب محبت نامحرمان به زجردیده‏هاى فداکار بى‏مهرى نشان ندهند و مخصوصا تلاش کنند تا گمراهان خودخواه، اما چرب زبان نتوانند خود را به آن‌ها نزدیک کرده و مؤمنان خیراندیش حقیقت‏گو را از دور آن‌ها پراکنده کنند.


۶ - مردم‏گرایى و همنشینی با پابرهنه‏ها را نیز باید از مولود کعبه آموخت و سفارش همیشگى اورا نباید فراموش کرد که مى‏فرمود همواره «دشمن ستمگر و یاور ستمدیدگان باشید». او مى‏گفت: «زمامداران و روساى کشور باید در سختى معیشت و مشکلات شریک مردم باشند و به همین دلیل از دنیاى شما، به دو قرص نان و دو لباس کهنه و مندرس اکتفا کرده‏ام؛ نه یک وجب زمین تصاحب کرده‏ام و نه مالى اندوخته‏ام». او نشان داد که ارزش آدمى به کثرت اموال و انبوه هواداران نیست و آنچه مى‏ماند خدمت بى‏چشمداشت به بندگان محروم خداست. سلامٌ علیه یوم ولد و یوم استشهد و یوم یبعث حیاً

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
کدام یک از مسئویلین ما اینگونه هستند؟؟ همشونم روحانی و مبلغ احادیث و بقول خودشان الگوشونم امامن معصوم هستند..چرا هیچکدام از انها رعایت نمیکنند فقط حرف ایمه اطهار را میزنند ..فقط مردم را میگن چنین باشید خودشان رعایت نمکنند
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # قاضی مقیسه # علی رازینی # ترور # ترامپ
الی گشت
آخرین اخبار
نظرسنجی
ترامپ به ایران پیشنهاد رسمی مذاکره مستقیم خواهد داد؟