به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حمیدرضا دهقانی نیا در ارتباط تصویری با بخش خبری 21 شبکه یک سیما، با اشاره به اینکه دستگاه هایی از جمله گمرک ، پلیس راهور، پلیس گذرنامه و دبیرخانه مناطق آزاد ویژه اقتصادی در ورود قانونی خودروهای خارجی نقش دارند, افزود: اگر همه ما وظایف خود را به درستی و به دقت انجام دهیم موضوعاتی مانند ورود خودروهای قاچاق, بسیار کمرنگ می شود.
وی افزود: برای برخورد با قاچاق خودروها نباید سراغ قاچاقچی خُرد برویم بلکه باید اجازه دهیم کل جریان ورود، محقق شود تا بتوانیم کسی که تامین کننده مالی و سفارش دهنده این قاچاق است دستگیر کنیم.
دهقانی نیا با اشاره به اینکه این موضوع، اسناد دارد، گفت: در پرونده نگین خودرو همین اتفاق افتاد ۴۲۴ خودرو موجود بود، اما بر اساس اسناد ۵۶ هزار خودرو. این تعیین تکلیف شد برای کسی که سر شبکه بود نه کسی که کار نقل و انتقال این خودروها را انجام میداد.
وی ادامه داد: زنجیره را رصد کردیم و کل شبکه قاچاق را زیر ضربه قرار دادیم.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این پرسش که این خودروهای قاچاق، چگونه پلاک می شوند؟ گفت: پلیس راهور باید در خصوص پلاک کردن خودروها دقت بیشتری کند و در برخی موارد هم ممکن است پلاک، جعلی باشد.
دهقانی نیا با اشاره به پلاک های گذر موقت، افزود: اشخاصی که با خودروهای گذر موقت, وارد کشور می شوند اگر خودرو را در داخل کشور بگذارند و خودشان خارج شوند، متوجه نمی شویم زیرا باید ارتباط بین همه دستگاه ها و خودروهای وارداتی عبور موقت با پلیس راهور و گذرنامه در قالب سامانه جامع و یکپارچه و کارآمد برقرار باشد تا این اشخاص قابل رصد باشند اما اکنون این سامانه ها یکپارچه نیستند.
وی از مردم خواست در خرید خودروهای خارجی به اسناد آن ها دقت کنند زیرا ممکن است دستکاری شده باشند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ضابطان باید با قاچاقچیان اصلی و تأمین کنندگان مالی و سفارش دهندگان خودرو قاچاق، برخورد کنند و صرف برخورد با قاچاقچی خُرد کافی نیست.
حمیدرضا دهقانی نیا در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به این که قاچاق، موضوعی کاملاً تخصصی است، افزود: اگر بخواهیم این موضوع را تبیین کنیم به تفسیر نیاز داریم که در این صورت برخیها از ما ایراد میگیرند که این تفسیر ممکن است به آموزش قاچاق منجر شود.
وی با اشاره به این که قاچاق خودرو با بقیه قاچاقها تفاوت اساسی دارد، اضافه کرد: قاچاق خودرو، سفارش و مصرف کننده خاص دارد.
دهقانی نیا گفت: یکی از حفره ها؛ گذر موقت خودرو است که باید درباره آن چاره اندیشی شود و اطلاعات این خودروها باید علاوه بر گمرک با بقیه ضابطان از جمله پلیس راهور و پلیس مبارزه با قاچاق به اشتراک گذاشته شود.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برای ۱۰۸ خودرو در آذربایجان غربی در پلدشت پرونده تشکیل شد که محکومیت ۲۸۰ میلیارد تومانی گرفتند، همچنین ۱۷ دستگاه خودرو لوکس در کرج داریم که محکومیت ۷۳ میلیاردی گرفتند که خلأ و نقص آن هم ورود موقت بود.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نیز با حضور در استودیوی دیگر این برنامه گفت: در دو سال گذشته، اطلاعات مربوط به خودروهای گذر موقت در بستر سامانه جامع تجارت؛ سیستمی شده است و اطلاعات افرادی که خودروی خود را تحت عنوان گذر موقت وارد کشور میکنند حتماً در سامانه ثبت میشود.
مهرداد جمال ارونقی افزود: گمرک به پلیس راهور در مورد خودروهای گذر موقت، نامه ارسال میکند و بر اساس آن از طریق سیستم برای این خودروها پلاک صادر میشود و این اطلاعات در اختیار آن سازمانها قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: گمرک در موعد مقرر این خودروها را بررسی میکند و اگر در زمان مقرر، خودرو تحویل گمرک نشود بلافاصله آن را به عنوان خودروی قاچاق به سازمانهای مربوط گزارش میکند و پروندههای متعددی هم در این باره تشکیل شده است.
ارونقی گفت: پلیس ناجا میتواند به همه اطلاعاتی که در مبدأ برای خودروهای ترانزیتی وارد سیستم میشود، دسترسی داشته باشد.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: پلیس امنیت اقتصادی در کنار گمرک حضور دارد و همه دسترسیهایی که گمرک در خصوص سیستم دارد در اختیار پلیس امنیت اقتصادی است.
ارونقی اضافه کرد: در خصوص شناسه کالا هم تکالیف خود را به صورت کامل اجرا کردیم و مستندات آن موجود است.
رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا هم گفت: در فرآیند ورود کالا، حمل و نقل کالا، توزیع و انبار کالا نیاز داریم که به صورت سیستمی و برخط، کنترل داشته باشیم تا از زمان ورود و خروج خودروهای ترانزیتی آگاه شویم.
سرهنگ جلال امینی افزود: بیش از دو هزار دستگاه خودرو با ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد را کشف کردیم و ۳۲۶ فقره پرونده تشکیل دادیم.
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به فرایند شماره گذاری خودروهای وارداتی گفت: ابتدا باید مدارک و اسناد گمرکی خودروها ارائه پس از آن؛ اصالت خودرو و سپس هویت مالک، احراز و پس از آن، شماره گذاری شود.
سرهنگ محمدعلی زارع افزود: خودروهایی که پلاک میشوند، مستندات قانونی دارند و مدارک آنها در سامانه پلیس راهور وجود دارد.
وی اضافه کرد: فرایندی که خودروها برای شماره گذاری و پلاک طی کردند کاملاً محرز و مشخص است.